Sløve eiere

Alt om geocaching
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Re: Sløve eiere

Legg inn av tomahg » tor 28 aug 2008 22:58

pjacklam skrev:
arvekv skrev:Men poenget her er at du rett og slett ikkje har sett kva som ligg i hintet, Og slik er det ofte med hint, opplevere eg sjølv iallefall, ein forstår ikkje hintet før ein finn cachen....
Det kan godt være at jeg ikke forstår hintet. Jeg ble fryktelig lei vage hint, fraværende hint og stenmurer på min Vestlands-tur, så jeg var kanskje for rask med å putte denne cachen samme bås.
Jeg regner med at det er snakk om cachen Urdi - Lyststeder i Bergen #2. Jeg fant heller ikke denne...
arvekv skrev:hintet gir deg ein ekstra info som du nok kunne benytta til eit raskt funn av cachen. Når du ser koblinga hint og staden, er det faktisk kun 2 mulige stader cachen kan vere på.
2 mulige gjemmesteder? Antall mulige gjemmesteder (selv med hintet tatt i betraktning) var to-siffret, etter min vurdering.

Men, men, det er jo ikke noe galt i at cachen er vanskelig å finne.... :)

KVS
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 11 feb 2008 19:59
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Sløve eiere

Legg inn av KVS » tor 28 aug 2008 23:09

Som eier av cachen som har blitt diskutert mest i dette innlegget og med karakteristikk som sløv føler jeg at jeg har litt å bidra med :wink:

Jeg forsøker å være veldig konsekvent i forhold til bruk av rating på terreng og vanskelighetsgrad på mine cacher, samtidig som hint skal være nettopp det, et hint og ikke full beskrivelse av hvor cachen er.
I tillfellet med denne cachen er vanskelighetsgrad 3 stjerner, noe som tilsier at den ikke er lett å finne, man må bruke tid og kløkt. Terreng rating er satt til 1 stjerne, noe som betyr at den skal være tilgjengelig for rullestolbrukere, noe som også er angitt ved bruk av attributes. Med andre ord skal den ikke være et sted man ikke kommer til med rullestol. Hintet peker mot størrelse av boksen og kombinerer du dette ved alle de andre opplysningene man får, så er det ikke mange valg. Videre, gjemmer jeg cachen i en mur, er det beskrevet i detalj hvor den skal finnes for å unngå rasering av mur.
De 2 DNF'ene på denne ble gjort når jeg var på ferie, noe man også bør ta hensyn til i disse tider. Man kan selvfølgelig disable alle cacher straks de får en DNF, da unngår man i alle fall at andre leiter etter boksen unødig, men det er vel å trekke det litt langt.
På den annen side er jeg også eier av en del av de andre disablede boksene i Bergen sentrum og er hjertens enig at en viss sløvhet har gjort seg gyldig her. Man blir jo også lei og litt forbanna når man gjør seg mye arbeid med en boks, så forsvinner de til stadighet :evil: Nordnes er et typisk eksempel, her er cachen gjemt på en slik måte at den er lett å finne, med det resultat at den ikke er å finne fordi den er mugglet.
Har også en boks oppover mot Fløyen som jeg selv mener har et godt hint, 15 DNF'er, men boksen har aldri blitt mugglet. arvekv kjenner nok godt til denne etterhvert, eller kanskje han ikke gjør det :lol:

Hilsen en som liker å gjøre livet vanskelig for cachere, da spesielt erfarne cachere :wink:
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Sløve eiere

Legg inn av PPJ » tor 28 aug 2008 23:14

krl69 skrev:
Da ser jeg bedre enn deg!

Jeg ser smileys på alle tre, og ingen av dem er editert.
Nå signerer jo du med 8) på nesten alle dine innlegg og i det aktuelle innlegget kom det ikke direkte etter linja du ref. til. Ikke godt å si hvor du smiler og er kul... 8)
Sløv" synes jeg er ganske mildt, hva ville du ment var dekkende? Jeg tror ikke jeg har karakterisert hintene, men hint som sier det samme som info for øvrig for cachen mener jeg er ganske verdiløst.
Jeg mente ikke at ordet "sløv" var slemt eller grovt, men det er duket for at man hisser seg litt opp uten at jeg har noe spes. i mot det, men så er det jo fort gjort at det sklir ut når man stigmatiserer uten grunn(kanskje) ved å bruke slike uttrykk. I alle fall er det ikke noe problem å se at det skjer her på dette forumet. :D Men siden du spør - hva med "cache-eiere med 3 DNF eller flere etterhverandre bør få smake balltre"? :lol: (med fare for ødelagte knær for min egen del...) På den måten unngår du slike ekle ord som er sårende og støtende... HEHE

Jeg spurte om hvor mange DNF'er som er triggeren for å reagere for cache-eier uten at jeg mente noen negativt om spørsmålet. Det var et helt plausibelt spørsmål og jeg synes temaet for topicen er helt ok! Ikke noe jantekasting fra min side. I så fall har jeg formulert og uttrykt meg dårlig.

Ellers er vi stort sett enige om hint og DNF, bortsett fra at DNF kan vel også bety at cacheren er trøtt, sliten, sløv, syk, blind, døv, svak, gammel/dårlig GPS, osv osv. ;-)

Og til slutt: Cache-eiere bør absolutt følge opp boksene sine hvis nødvendig som det her blir påpekt! :)
Det ser ut til at vi ikke er vesentlig uenige.

Ja, jeg smiler nesten alltid. Er aldri sint og sur ...
Tror det ikke er så mange som skriver flere positive logger enn meg.
Det er vel derfor jeg har en vedvarende interesse for dette. Og derfor jeg bryr meg om hvordan cachene følges opp av eierne.

Start-innlegget er jo et hjertesukk, og "sløvheten" skyldes vel manglende omtanke. Som vi debatterte i et annet innlegg: Man lokker jo folk til cachene sine, og da bør man jo være rimelig sikker på at cachen er der den skal være.
Jeg legger ikke mer enn det enn at man da "ikke er på hugget".

8)
Like blid ...
Bilde Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Sløve eiere

Legg inn av PPJ » tor 28 aug 2008 23:25

KVS skrev:Som eier av cachen som har blitt diskutert mest i dette innlegget og med karakteristikk som sløv føler jeg at jeg har litt å bidra med :wink:

...

Hilsen en som liker å gjøre livet vanskelig for cachere, da spesielt erfarne cachere :wink:
For ordens skyld: Jeg har ikke trukket frem noen enkeltcacher i denne tråden.

Og du er åpenbart en skarp sløving, for du har jo kommentert når det har vært flere DNF. Det er bra!

Og du bruker vanskelighetgrad med omtanke, det er dessverre ikke alle som gjør det ...
8)
Bilde Bilde

krl69

Re: Sløve eiere

Legg inn av krl69 » tor 28 aug 2008 23:29

Det ser ut til at vi ikke er vesentlig uenige.

Ja, jeg smiler nesten alltid. Er aldri sint og sur ...
Tror det ikke er så mange som skriver flere positive logger enn meg.
Det er vel derfor jeg har en vedvarende interesse for dette. Og derfor jeg bryr meg om hvordan cachene følges opp av eierne.

Start-innlegget er jo et hjertesukk, og "sløvheten" skyldes vel manglende omtanke. Som vi debatterte i et annet innlegg: Man lokker jo folk til cachene sine, og da bør man jo være rimelig sikker på at cachen er der den skal være.
Jeg legger ikke mer enn det enn at man da "ikke er på hugget".


Like blid ...
HEHE Tviler ikke 2 sekunder at du alltid er ikke-sur og ikke-sint, nesten alltid blid og fornøyd! Da trenger jo du strengt tatt bare å signere alle dine innlegg med et smiley eller I'm happy and cool... :-) Og så kan du skrive hva du vil! :lol:

Og jeg forstod poenget med temaet. Men er litt mer usikker på om vi skal kategorisk mene at cache-eier er sløv selv om det dukker noen DNF'er etter hverandre.

Og jeg inviterer til besøk på cachene mine, men garanterer ingenting bortsett fra at jeg ønsker med hele mitt hjerte at cachen er på angitt koordinat og at du finner den! Du som har 100 cacher kan da ikke mene at du reiser til Tjøme hver gang det dukker opp en DNF? Og skulle du være så uheldig at det er 3 cachere på samme dag som ikke finner'n mens du er ”kongen av Mallorca”, er du "ikke på på hugget" da eller?

:D :D :D :D :D :D :D For understreke at jeg også er temmelig fornøyd og glad! (eneste skår i gleden er at jeg ikke er frisk... i KROPPEN til alle dere sarkastiske!) :mrgreen:

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Sløve eiere

Legg inn av pjacklam » tor 28 aug 2008 23:30

KVS skrev:I tillfellet med denne cachen er vanskelighetsgrad 3 stjerner, noe som tilsier at den ikke er lett å finne, man må bruke tid og kløkt. Terreng rating er satt til 1 stjerne, noe som betyr at den skal være tilgjengelig for rullestolbrukere, noe som også er angitt ved bruk av attributes. Med andre ord skal den ikke være et sted man ikke kommer til med rullestol. Hintet peker mot størrelse av boksen og kombinerer du dette ved alle de andre opplysningene man får, så er det ikke mange valg. Videre, gjemmer jeg cachen i en mur, er det beskrevet i detalj hvor den skal finnes for å unngå rasering av mur.
Det er selvsagt ingenting bedre enn om du har en eksemplarisk bruk av terreng-rating, attributter og hint. Problemet er at mange ikke er like flinke. Det finnes en del cacher som har 1 stjerne, men som likevel er umulig å nå for en rullestolbruker. Derfor, når jeg ser en tilfeldig cache med terreng-rating satt til 1 stjerne, kan ikke jeg uten videre gå ut fra at cachen er tilgjengelig for en rullestolbruker. Videre er det mange stenmur-cacher som ikke har noe hint i det hele tatt. Derfor, når jeg ser en cache uten hint eller med et hint som ikke sier noe om stenmur, kan ikke jeg uten videre eliminere stenmuren som gjemmested.
~/.signature: No such file or directory.

krl69

Re: Sløve eiere

Legg inn av krl69 » tor 28 aug 2008 23:41

. Derfor, når jeg ser en cache uten hint eller med et hint som ikke sier noe om stenmur, kan ikke jeg uten videre eliminere stenmuren som gjemmested.
Men hvordan skulle hintet vært utformet slik at alle blir fornøyde? La oss si en cache mitt i skogen og hintet slik du formulerer deg nå: "IKke under en rot, ikke under eller i et tre, ikke i en steinrøys, meeeen kanskje UNDER en stein og i en steinsprekk!" Et hint bør vel ikke inneholde mer enn antydninger som er såpass vage at det ikke gir deg en umiddelbar gjenkjenning av den eksakte plasseringen?(bortsett fra steinmurer da fordi jeg VET hva du mener om de...) Og hintet kan jo ikke inneholde en masse elimineringer heller, synes nå jeg da. Men nå blir vel denne diskusjonen rimelig flisete. ;-)

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Sløve eiere

Legg inn av PPJ » fre 29 aug 2008 06:33

krl69 skrev:
...
HEHE Tviler ikke 2 sekunder at du alltid er ikke-sur og ikke-sint, nesten alltid blid og fornøyd! Da trenger jo du strengt tatt bare å signere alle dine innlegg med et smiley eller I'm happy and cool... :-) Og så kan du skrive hva du vil! :lol:

Og jeg forstod poenget med temaet. Men er litt mer usikker på om vi skal kategorisk mene at cache-eier er sløv selv om det dukker noen DNF'er etter hverandre.

Og jeg inviterer til besøk på cachene mine, men garanterer ingenting bortsett fra at jeg ønsker med hele mitt hjerte at cachen er på angitt koordinat og at du finner den! Du som har 100 cacher kan da ikke mene at du reiser til Tjøme hver gang det dukker opp en DNF? Og skulle du være så uheldig at det er 3 cachere på samme dag som ikke finner'n mens du er ”kongen av Mallorca”, er du "ikke på på hugget" da eller?

:D :D :D :D :D :D :D For understreke at jeg også er temmelig fornøyd og glad! (eneste skår i gleden er at jeg ikke er frisk... i KROPPEN til alle dere sarkastiske!) :mrgreen:
Jeg mener ikke at alle som har 3 NF (kategorisk) er sløve. Men at en del nok er det, etter det jeg legger i "sløv".

Og det er ikke bare 3 DNF, men kombinert med manglende funn på noen uker som får meg til å reagere.

Nei, jeg reiser selvfølgelig ikke til Tjøme hver gang jeg får en DNF. Men da sjekker jeg med de som logget, for å undersøke om at den sansynligvis er borte. Og har jeg grunn til å tro det, blir den disabled.

For øvrig har jeg meget lite til overs for sarkasme.

God bedring!

8)
Bilde Bilde

krl69

Re: Sløve eiere

Legg inn av krl69 » fre 29 aug 2008 07:50

Jeg mener ikke at alle som har 3 NF (kategorisk) er sløve. Men at en del nok er det, etter det jeg legger i "sløv".

Og det er ikke bare 3 DNF, men kombinert med manglende funn på noen uker som får meg til å reagere.

Nei, jeg reiser selvfølgelig ikke til Tjøme hver gang jeg får en DNF. Men da sjekker jeg med de som logget, for å undersøke om at den sansynligvis er borte. Og har jeg grunn til å tro det, blir den disabled.

For øvrig har jeg meget lite til overs for sarkasme.

God bedring!
Ingen grunn til å gjøre annet enn og takke for en hyggelig debatt! :-)

Sarkasme kan være ok det hvis det er velmenende, dvs. en variant der man ikke nødvendigvis er ondskapsfull. Men tror det er nødvendig å advare bruk av denne formen her på forumet da det er så fryktelig enkelt å ta det i verste mening.

Og takk for ønske om god bedring! :-)

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Sløve eiere

Legg inn av pjacklam » fre 29 aug 2008 09:34

krl69 skrev:Men hvordan skulle hintet vært utformet slik at alle blir fornøyde? La oss si en cache mitt i skogen og hintet slik du formulerer deg nå: "IKke under en rot, ikke under eller i et tre, ikke i en steinrøys, meeeen kanskje UNDER en stein og i en steinsprekk!"
Poenget mitt er at jeg ikke kjenner Team KVS. Jeg visste ikke at om de gjemmer en cache i en stenmur, så nevner de det i hintet. Derfor bruker jeg enkel logikk: Dersom hintet ikke eliminerer et gitt gjemmested (f.eks. en røys), kan det godt hende at cachen er gjemt nettopp der.

Sagt på en annen måte: Hadde jeg visst at Team KVS alltid nevner stenmur i hintet, dersom de har gjemt cachen i en stenmur, så ville jeg aldri ha lett i stenmuren, men ettersom jeg ikke kjenner Team KVS, så lette jeg altså i stenmuren.
Et hint bør vel ikke inneholde mer enn antydninger som er såpass vage at det ikke gir deg en umiddelbar gjenkjenning av den eksakte plasseringen?(bortsett fra steinmurer da fordi jeg VET hva du mener om de...)
Dette har jeg jo allerede svart på. Jeg mener at et hint skal være et hint. (Og skjøre stenmurer er dårlige gjemmesteder uansett hvor godt hintet er, for som andre også har nevnt: Det kommer garantert en geocacher som roter rundt i muren uten å ha lest hintet.)
~/.signature: No such file or directory.

krl69

Re: Sløve eiere

Legg inn av krl69 » fre 29 aug 2008 09:56

Poenget mitt er at jeg ikke kjenner Team KVS. Jeg visste ikke at om de gjemmer en cache i en stenmur, så nevner de det i hintet. Derfor bruker jeg enkel logikk: Dersom hintet ikke eliminerer et gitt gjemmested (f.eks. en røys), kan det godt hende at cachen er gjemt nettopp der.

Sagt på en annen måte: Hadde jeg visst at Team KVS alltid nevner stenmur i hintet, dersom de har gjemt cachen i en stenmur, så ville jeg aldri ha lett i stenmuren, men ettersom jeg ikke kjenner Team KVS, så lette jeg altså i stenmuren.
Hmmm... men du er litt enig slik jeg tolker deg selv om du på død og liv må nevne steinmurer i annenhver setning. :lol:
Dette har jeg jo allerede svart på. Jeg mener at et hint skal være et hint. (Og skjøre stenmurer er dårlige gjemmesteder uansett hvor godt hintet er, for som andre også har nevnt: Det kommer garantert en geocacher som roter rundt i muren uten å ha lest hintet.)
Og her gjentar du deg selv til det kjedsommelige. Jeg har forstått steinmurer og hva du mener om dem! Poenget mitt var om hva du mener om hintet og ikke selve plasseringen og det har du for så vidt svart på... men kanskje vi skal ta frem en stabel med ved eller tømmer som et substitutt for steinmurer? På den måten blir det ikke så kjedelig med gjentakelser?! :mrgreen:

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Sløve eiere

Legg inn av pjacklam » fre 29 aug 2008 10:13

krl69 skrev:
pjacklam skrev:Sagt på en annen måte: Hadde jeg visst at Team KVS alltid nevner stenmur i hintet, dersom de har gjemt cachen i en stenmur, så ville jeg aldri ha lett i stenmuren, men ettersom jeg ikke kjenner Team KVS, så lette jeg altså i stenmuren.
Hmmm... men du er litt enig slik jeg tolker deg selv om du på død og liv må nevne steinmurer i annenhver setning. :lol:
Dette handlet om en cache der jeg hadde lette mange steder, bl.a. i en stenmur, og da svarte KVS: «(…) gjemmer jeg cachen i en mur, er det beskrevet i detalj hvor den skal finnes for å unngå rasering av mur.» Jeg nevnte stenmur som et svar på det, ikke fordi jeg på død og liv må snakke om stenmurer. At du vrir på ting og spissformulerer tjener formodentlig en hensikt, uten at jeg vet hva den er.
krl69 skrev:
pjacklam skrev:Dette har jeg jo allerede svart på. Jeg mener at et hint skal være et hint. (Og skjøre stenmurer er dårlige gjemmesteder uansett hvor godt hintet er, for som andre også har nevnt: Det kommer garantert en geocacher som roter rundt i muren uten å ha lest hintet.)
Og her gjentar du deg selv til det kjedsommelige. Jeg har forstått steinmurer og hva du mener om dem!
Det var jo du som nevnte stenmur i en parentetisk kommentar. Da svarte jeg med en ny parentetisk kommentar om samme tema. Det er jo bra korka selv å nevne stenmurer og så bebreide andre for å følge opp.
~/.signature: No such file or directory.

krl69

Re: Sløve eiere

Legg inn av krl69 » fre 29 aug 2008 10:33

Det var jo du som nevnte stenmur i en parentetisk kommentar. Da svarte jeg med en ny parentetisk kommentar om samme tema. Det er jo bra korka selv å nevne stenmurer og så bebreide andre for å følge opp

Jeg trodde du forstod at du IKKE trengte å komme med flere synsinger om steinmurer da jeg faktisk har fått med meg hva du mener om det. Men så feil kan jeg ta... så hva som er korka er jo ikke godt å si. Men for all del hvis du mener at det viktig å spre ditt hellige budskap om steinmurer i alle mulige sammenhenger, gjerne gjør det - det dreper i alle fall min lyst til å debattere med deg!

Spissformulering er for at ALLE skal forstå poenget, inkl. deg pjakclam. Vrenge og vri-debattering er vel forumets ånd tror jeg og jeg er ikke den verste i så måte. Du har vel en tendens til å vrenge og vri deg unna også… ;-)

Brukeravatar
alfafa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:tor 06 des 2007 03:43
Sted:Stjørdal

Re: Sløve eiere

Legg inn av alfafa » fre 29 aug 2008 10:40

Og i og med denne tråden passerte en av deltagerenes antall innlegg,hans totale funn av cacher :o
Kanskje vi skal forespørre Anders om en statistikk :?: :lol:
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Sløve eiere

Legg inn av pjacklam » fre 29 aug 2008 10:50

krl69 skrev:Spissformulering er for at ALLE skal forstå poenget, inkl. deg pjakclam.
Ah. Da har jeg misforstått. Jeg har sans for spissformuleringer som er ment rent humoristisk, men spissformuleringer i et presumptivt saklig innlegg er ikke egnet til stort annet enn å vise at den som spissformulerer har et svart-hvitt-syn på temaet og mangler evne til å se nyanser. Men jeg skal notere meg bak øret at du er et unntak.
Vrenge og vri-debattering er vel forumets ånd tror jeg og jeg er ikke den verste i så måte. Du har vel en tendens til å vrenge og vri deg unna også… ;-)
Jeg oppfatter vrenge- og vri-debatteringen mer som din ånd enn forumets som sådan. Og ja, selvsagt vrir jeg meg unna, for jeg er ukomfortabel med at du tillegger meg holdninger og meninger jeg ikke har.
~/.signature: No such file or directory.

Svar