Garmin Oregon - tips, vurderinger og sammenligninger

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » tir 12 aug 2008 16:20

ingsve skrev:Flott demonstrasjon. Hvor mange cacher tåler en 60csx
En 60CSX har plass til 1000 waypoints, som du kan fordele mellom geocacher og eventuelt andre waypoints.

I tillegg kan du ha opptil ~40 000 POIs uten større problemer. Om du vil kan du jo ha koordinater til en cache i hver POI.

Men nå var det vel ikke fisk, men fugl man diskuterte i denne tråden...?

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av ingsve » tir 12 aug 2008 20:15

tomahg skrev:
ingsve skrev:Flott demonstrasjon. Hvor mange cacher tåler en 60csx
En 60CSX har plass til 1000 waypoints, som du kan fordele mellom geocacher og eventuelt andre waypoints.

I tillegg kan du ha opptil ~40 000 POIs uten større problemer. Om du vil kan du jo ha koordinater til en cache i hver POI.

Men nå var det vel ikke fisk, men fugl man diskuterte i denne tråden...?
Her tenkte jeg på hvor mange den tåler før den er utslitt og kan byttes i den nye ...... "fisken" jevnfør muligheten for undervannscaching :lol:

ingsve
Bilde

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av nordreaker » tir 12 aug 2008 23:39

gacrux skrev:
tomahg skrev:Jeg laget en liten videosnutt som viser litt Oregontasting, før den avsluttes med et drukningsforsøk. :twisted:

Ble desverre litt vel mørkt. Jeg bommer på noen "taster" fordi jeg er opptatt med å se gjennom kameraet. Det er ikke så vanskelig å "treffe tastene" som det ser ut til på videoen.


http://www.youtube.com/watch?v=b16KDI5czqw
Fin video!
Hadde sans for drukningsforsøket :mrgreen:
Stilig! Likte til og med soundtracket jeg!
NB! Husk livline på dypt vann, selv om den tåler å bade så kan den ikke svømme!
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av ninad » ons 13 aug 2008 11:31

Tillat et spørsmål fra en som ikke har klådd på så mye mer enn Påls gamle 60C: Kan Oregon brukes som "bil-gps" også? Hilste på min brors TomTom i går, med sunnsmørsdame inni, hun tok oss inn til hytta i Marka, men advarte sterkt mot grusveiene :lol:

Hilsen lyst på no' nytt og gøy
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » ons 13 aug 2008 11:54

ninad skrev:Tillat et spørsmål fra en som ikke har klådd på så mye mer enn Påls gamle 60C: Kan Oregon brukes som "bil-gps" også? Hilste på min brors TomTom i går, med sunnsmørsdame inni, hun tok oss inn til hytta i Marka, men advarte sterkt mot grusveiene :lol:
Med CityNavigator-kart kan den brukes som "bil-GPS". Den har ingen innebygget sunnmørsdame, så den varsler om forestående manøvre med pip og piler (istedenfor utidig skravling).

60C kan jo også brukes slik, men jeg foretrekker visningen på Colorado/Oregon til bilbruk.

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av ninad » søn 17 aug 2008 00:42

Hvilken foretrekker du av Colorado og Oregon til gc?
Kan en sette på beskyttelsesfolie på en trykkskjerm a la Oregon? Har den tastelås, så en ikke trykker i vilden sky f.eks nedi ryggsekken...?

nina i natten
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » søn 17 aug 2008 01:24

ninad skrev:Hvilken foretrekker du av Colorado og Oregon til gc?
Personelig foretrekker jeg Oregon fremfor Colorado til alt, bortsett fra hjulsnurring. Liker du snurring går du for Cålrabien.
ninad skrev:Har den tastelås, så en ikke trykker i vilden sky f.eks nedi ryggsekken...?
Jepp, den har tastelås.

krl69

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av krl69 » søn 17 aug 2008 10:03

tomahg skrev:
ninad skrev:Hvilken foretrekker du av Colorado og Oregon til gc?
Personelig foretrekker jeg Oregon fremfor Colorado til alt, bortsett fra hjulsnurring. Liker du snurring går du for Cålrabien.
ninad skrev:Har den tastelås, så en ikke trykker i vilden sky f.eks nedi ryggsekken...?
Jepp, den har tastelås.
Kan du bekrefte slik det fremgår av denne: http://garminoregon.wikispaces.com/Firs ... sions#toc9 at Oregon muligens har noe dårligere presisjon enn Colorado?!

Og hva med hansker og touchscreen? http://garminoregon.wikispaces.com/Firs ... ions#toc15
Ser ut som det skal være ok, men hva slags erfaring har du gjort?

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av hbrx » søn 17 aug 2008 10:43

ninad skrev: Kan en sette på beskyttelsesfolie på en trykkskjerm a la Oregon?
Jeg kladda litt på Oregonen til Essomannen på torsdagen, og det første somslo meg var at
jeg muligens hadde glkemt å ta på meg kontaktlinser. Den tøtsjgreia introduserer et
halvgjennomskinnelig grått teppe over skjermen.
Så å legge enda et lag med platikk oppå der virke like smart som å legge farget
kontaktpapir over papirkart.

YMMV som det heter.
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » søn 17 aug 2008 11:08

krl69 skrev:Kan du bekrefte slik det fremgår av denne: http://garminoregon.wikispaces.com/Firs ... sions#toc9 at Oregon muligens har noe dårligere presisjon enn Colorado?!
Det som har slått meg er at "oppgitt presisjon" på satelittsiden ser ut til å være en tanke dårligere enn min på 76CSX. I praksis har jeg ikke merket noen forskjell i presisjon på Colorado og Oregon, men har heller ikke gjort noen direkte sammenligning.
krl69 skrev:Og hva med hansker og touchscreen? http://garminoregon.wikispaces.com/Firs ... ions#toc15
Ser ut som det skal være ok, men hva slags erfaring har du gjort?
Hansker fungerer greit på Oregon. På Colorado ble det vanskelig å trykke ned knappen i midten av Rock'n'Roller-hjulet.

Det eneste problemet er vel at touch-skjermen (naturlig nok) registrerer trykket i senter av kontaktpunktet. Med tykke hansker "bommer" jeg av og til på knappen for å lukke avktivt vindu, som er plassert helt nede i hjørnet på skjermen.

anders99

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av anders99 » søn 17 aug 2008 11:32

tomahg skrev: Det som har slått meg er at "oppgitt presisjon" på satelittsiden ser ut til å være en tanke dårligere enn min på 76CSX. I praksis har jeg ikke merket noen forskjell i presisjon på Colorado og Oregon, men har heller ikke gjort noen direkte sammenligning.
Oppgitt presisjon er bare et estimat gjort på bakgrunn av signalkvalitet, antall satelitter og noen andre gitte faktorer. Siden 60/76CSx, Colorado og Oregon bruker 3 forskjellige GPS chipset (så vidt jeg har klart å lese meg til) vil også måten dette estimatet blir gjort på være forskjellig. Så en slik sammenligning blir nokså intetsigende.

Skal man sammenligne presisjon på disse enhetene må man nok ha alle tre samtidig på samme plass, og så gjøre ulike typer målinger.

Det jeg har sett med Oregon som gjør meg bekymret, er at den ser ut til å generere tracklogger som er 10-15% kortere enn det 60CSx og Colorado gjør på akkurat den samme distansen. Det kan ha noe å gjøre med at det sampler satelittene med større mellomrom (muligens for å spare batterier?), men det er bare gjetning fra min side. I så fall burde det ikke påvirke presisjonen nevneverdig når man står stille.

Jeg hadde forøvrig gleden av å geocache med Oregon på torsdag, og det fungerte helt ypperlig. Riktignok til en cache jeg allerede har funnet, men den styrte meg rett på uten problemer.

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av ninad » søn 17 aug 2008 12:59

anders99 skrev: Det jeg har sett med Oregon som gjør meg bekymret, er at den ser ut til å generere tracklogger som er 10-15% kortere enn det 60CSx og Colorado gjør på akkurat den samme distansen.
Hva betyr det i praksis? At det ser ut som tilbakelagt distanse er kortere enn i virkeligheten (har det med tripteller å gjøre)?
Bilde Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av solve » søn 17 aug 2008 14:25

ninad skrev:
anders99 skrev: Det jeg har sett med Oregon som gjør meg bekymret, er at den ser ut til å generere tracklogger som er 10-15% kortere enn det 60CSx og Colorado gjør på akkurat den samme distansen.
Hva betyr det i praksis? At det ser ut som tilbakelagt distanse er kortere enn i virkeligheten (har det med tripteller å gjøre)?
Jeg antar at det kan bety at oregon har færre loggpunkter enn de andre, noe som selvsagt ikke harnoe med tilbakelagt distanse å gjøre, det ville jo bety at Oregon hadde en seriøs feilkonstruksjon.
Nei, færre loggpunkter gir en mindre nøyaktig sporlogg.
Det blir som analog TV i forhold til en HD-tv med 1080p-oppløsning. deltaljene blir borte på den analoge TV'n.
BildeBilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av pjacklam » man 18 aug 2008 11:31

tsolt skrev:Nei, færre loggpunkter gir en mindre nøyaktig sporlogg.
Er ikke dette konfigurerbart på Oregon og Colorado? På 60-serien er det fem nivåer for hvor ofte GPS-en skal lagre posisjonen i sporloggen.
~/.signature: No such file or directory.

anders99

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av anders99 » man 18 aug 2008 12:56

pjacklam skrev:
tsolt skrev:Nei, færre loggpunkter gir en mindre nøyaktig sporlogg.
Er ikke dette konfigurerbart på Oregon og Colorado? På 60-serien er det fem nivåer for hvor ofte GPS-en skal lagre posisjonen i sporloggen.
Jo, og jeg har sett websider som sier at Oregon blir brukbar (men ikke så bra som 60CSx) når du setter den til å logge hvert sekund.

Men jeg tror kanskje problemet kan ha noe med hvor ofte de poller satelittene også? Mulig de forsøker å spare på batteriene? Det vil kunne medføre en treghet i å registrere endringer i posisjon, og dermed unøyaktig sporlogg. Uten at jeg kan så mye om slikt.

Svar