Garmin Oregon - tips, vurderinger og sammenligninger

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:
Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av bjorges » fre 11 jul 2008 14:27

Catch skrev:Så vidt jeg kan se er det bare oregon 200 og 300 som er aktuelle her på berget, og forskellen mellom disse, er at 200 har 24 MB innebygget lagringsplass, mens 300 har 850 MB.
Det som 300 har i tillegg er: Elektronisk Kompass, Høydemåler og Trådlås overføring.
I tillegg, hvis du går inn på ekstrautstyrssiden, ser det ut til at 300 har mulighet for pulsmåler og kadensmåler, slik at den med et sykkelfeste også kan virke som en litt stor Foretrex 705. Ser ikke ut som om 200 har samme mulighet.
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av PPJ » fre 11 jul 2008 21:28

Catch skrev:Så vidt jeg kan se er det bare oregon 200 og 300 som er aktuelle her på berget, og forskellen mellom disse, er at 200 har 24 MB innebygget lagringsplass, mens 300 har 850 MB.
Det som 300 har i tillegg er: Elektronisk Kompass, Høydemåler og Trådlås overføring.
Dette betyr vel at Colorado kan strykes av ønskelisten til jul? Og da heller satse på en Oregon 300.
Vi må kanskje regne med barnesykdommer denne gangen også?

Eller bør vi vente på Texas?
8)
Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av gacrux » lør 12 jul 2008 17:59

Om det lukter fugl håper jeg det er rype og ikke selvdød måke.
De siste modellene til Garmin synes jeg bærer preg av dårlig SW-håndverk,
og siden de ikke lenger heller greier å lage vantette modeller eller modeller som funker på sjø tror jeg jeg skal vente litt til neste Garmin-enhet.
Otto Milvang

Brukeravatar
Bole
Bruker
Bruker
Innlegg:136
Registrert:tor 22 nov 2007 14:02
Sted:Siggerud

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av Bole » lør 12 jul 2008 21:16

gacrux skrev:Om det lukter fugl håper jeg det er rype og ikke selvdød måke.
De siste modellene til Garmin synes jeg bærer preg av dårlig SW-håndverk
Jepp, Helt enig.
Og det er jo egentlig uten at jeg har eller følt på enheten, bare mage(sår)følelse og div. brukererfaringer både her og der.
Jeg tror HW’ren henger etter også, i forhold til 60’n :roll:

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av Catch » lør 12 jul 2008 22:09

Da kan man også lese om Oregon 300 på Belanor's webside:

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=28 ... 28&pid=838
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av Catch » tir 22 jul 2008 22:39

Oregon 300 hos Malfix: 3480,-
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av Catch » ons 23 jul 2008 14:27

Junior, Espeneppi, har akkurat kommet hjem med sin nye Oregon 300 fra Malfix, så det skal bli artig å få teste den de nærmeste dagene, hvis jeg slipper til. :lol:
Hvis noen har spørsmål om hvordan ting virker, så spør i denne tråden (med det, for mange, kryptiske emnenavnet)
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Bole
Bruker
Bruker
Innlegg:136
Registrert:tor 22 nov 2007 14:02
Sted:Siggerud

Garmin Oregon

Legg inn av Bole » ons 23 jul 2008 18:04

Catch skrev:Junior, Espeneppi, har akkurat kommet hjem med sin nye Oregon 300 fra Malfix, så det skal bli artig å få teste den de nærmeste dagene, hvis jeg slipper til. :lol:
Hvis noen har spørsmål om hvordan ting virker, så spør i denne tråden (med det, for mange, kryptiske emnenavnet)
Spennende :)

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » man 04 aug 2008 17:58

Jeg har nå tastet i noen minutter på min nye Oregon, og mine umidelbare reaksjoner er:

Positivt:
- touch! Fungerer overraskende bra
- Man kan søke etter nærmeste veipunkt/cacher fra et veipunkt/POI, og ikke nødvendigvis bare ut fra nåværende posisjon. Dette er f.eks nyttig hvis du ønsker å sjekke om det er mange cacher i Kragerø, eller lurer på om det er koordinater for parkering i nærheten av cachen du er på vei til.
- Utseende.
- Egen "tripcounter" for geocaching (i tillegg til standard og bilversjonen). Den viser antall cacher du har funnet, avstand/retning til nærmeste cache og et bilde av Signal (altså geocaching maskotten).
- Batterier som var tatt ut av Coloradoen fordi den ikke fikk tynt mer energi ut av dem, ser ut til å ha liv igjen på den nye Oregonen. Kan være tilfeldig.
- Enklere å bruke med hansker/votter enn Colorado. (Knappen inne i Rock'n'roller hjulet var vanskelig å betjene med hansker).
- Batteridekselet er kraftig forbedret. Ser vanntett ut, og mye enklere å åpne/lukke.
- Mye enklere å skrive inn tekst, enn på Coloradoen.
- Geocaher dukker opp under "recent finds"
- Enkel funksjon for å først få "turn-by-turn" navigering til en cache, for så å velge "recalculate off road" for det siste stykket til fots.

Negativt:
- Når man navigerer har man ofte piler i to retninger (høyre/venstre eller opp/ned). Pil til venstre vises likt uansett om man kan gå lenger til venstre eller ikke. Hvis man da klikker pil til venstre kommer en animasjon som viser at du ikke kan gå lenger til venstre. Dette hadde vært mer intuitivt om pilen hadde vært vist som "inaktiv" i tillegg. Det er andre måter å se dette på, så det er ingen stor sak.
- Billaderen til Coloradoen fungerer ikke. Den har "knekken" feil vei. Man kan bruke en standard 12-volt USB-lader hvis man stiller inn enheten til "Garmin Spanner".
- Den viser "Can't unlock maps" når jeg slår den på. Dette gjorde den også før jeg overførte egne kart. Jeg skjønner ikke hvorfor.
- Jeg ser ingen enkel mulighet for å slå av/på alle topokart samlet, i en operasjon, slik man kunne på 60/76-serien.
- Noen skjermbilder har en skjult "høyreklikksmeny" som man får frem ved å trykke øverst til venstre på skjermen, på samme måte som venstre soft-key på Coloradoen. Det vises ikke noe på skjermen som indikerer om denne menyen er tilgjengelig eller ikke. Så langt har jeg bare sett den på Tripcounteren.
- Etter oppdatering til nyeste software og innstilling av interface til "Garmin Serial" klikker enheten ved tilkobling til PC. Dette omgås ved å velge annet interface (f.eks "Garmin Spanner") eller slå på enheten før tilkobling til PC.
- Ingen tilkobling for ekstern antenne (som jeg har funnet så langt).
- Ingen spill (bortsett fra wherigo)
- Ingen mulighet for å "velge database" når man søker etter nærmeste Custom POI. Noen som vet om det fremdeles er en begrensning på 2000 geocacher?

Jeg har ikke lest manualen ennå. Mulig jeg vil finne forklaring på noen av mine negative opplevelser der.

Mulig jeg må opprette en egen tråd for salg av pent brukt Colorado med billader :lol:

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » tir 05 aug 2008 20:06

Var ute og fant et par geocacher med Oregon i kveld, og gjorde følgende observasjoner.

Positivt:
- Fotoboksvarsling! Lydsignalet var veldig diskret, men til gjengjeld ble det brukt mye rødt på skjermen så det gikk greit å oppdage allikevel.
- Mulighet for å skrive logg på GPSen og senere overføre til geocaching.com som "Field Notes". Med "fullt tastatur" gikk det overraskede greit å skrive logg i stikkordsform.
- Jeg er ofte nysgjerrig på hva vannene jeg kjører forbi heter. Med klikk og dra for å "panne" kartet, samt muligheten med å trykke på innsjøer (og andre kartobjekter) for å få opp navnet ble dette enklere enn med andre GPSer jeg har prøvd.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av tomahg » man 11 aug 2008 23:00

Jeg laget en liten videosnutt som viser litt Oregontasting, før den avsluttes med et drukningsforsøk. :twisted:

Ble desverre litt vel mørkt. Jeg bommer på noen "taster" fordi jeg er opptatt med å se gjennom kameraet. Det er ikke så vanskelig å "treffe tastene" som det ser ut til på videoen.


http://www.youtube.com/watch?v=b16KDI5czqw

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av gacrux » tir 12 aug 2008 08:33

tomahg skrev:Jeg laget en liten videosnutt som viser litt Oregontasting, før den avsluttes med et drukningsforsøk. :twisted:

Ble desverre litt vel mørkt. Jeg bommer på noen "taster" fordi jeg er opptatt med å se gjennom kameraet. Det er ikke så vanskelig å "treffe tastene" som det ser ut til på videoen.


http://www.youtube.com/watch?v=b16KDI5czqw
Fin video!
Hadde sans for drukningsforsøket :mrgreen:
Otto Milvang

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av bjorges » tir 12 aug 2008 08:57

Dette lover bra :)
Bilde

Brukeravatar
botta
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 01:36
Sted:Oslo

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av botta » tir 12 aug 2008 15:10

Detta så bra ut tomahg.
Gleder meg til Torsdag for en liten test. :)
MVH Botta

BildeBilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Nå begynner det og lukte fugl

Legg inn av ingsve » tir 12 aug 2008 16:18

Flott demonstrasjon. Hvor mange cacher tåler en 60csx :?: :D

ingsve
Bilde

Svar