CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Svar
yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden
CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av yarnslayer » fre 21 aug 2015 08:25

Cachen det gjelder er en skikkelig ensom gammel ulv ( 29/12/2001 ), og om noen kan få ut boks så hadde det vært fint. Vi drar forbi et par ganger årlig og har tilbudt oss å bistå CO med tilsyn da, men har dessverre ingen tur i den retningen på en stund nå. :(

http://www.geocaching.com/geocache/GC2FCF_atomwinter

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av tomahg » fre 21 aug 2015 10:56

Etter en diskusjon på Facebook ser det ut til at denne er arkivert for godt.

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av yarnslayer » fre 21 aug 2015 12:02

Ok? Kan du referere hvorfor - for oss som ikke er på face?

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av tomahg » man 24 aug 2015 07:23

Kortversjonen: en geocache som arkiveres pga manglende respons fra CO, vil (pga føringer fra Groundspeak) ikke lenger kunne hentes frem fra arkivet.

Jeg har funnet geocachen, og tviler sterkt på om en ny boks (den gamle er borte), plassert på et nytt sted (gjemmestedet, som var Budas gamle campingvogn er ikke lenger der) av en annen person (Buda har ikke anledning til å gjøre det selv) vil gi den samme opplevelsen.
Jeg synes det er bedre om noen legger ut en ny geocache, og heller kaller den "A tribute to Atomwinter" (el.l), og forteller historien om den gamle.

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av yarnslayer » man 24 aug 2015 08:21

Åraken til at folk ønsker å opprettholde denne cachen dersom det kan gjøres innenfor retningslinjene er at den er alene i sitt slag. Selvsagt må en vedlikeholdsavtale på plass siden CO ikke er i landet.

Når det gjelder plassering har Buda kontakt med folk som har en vogn noen meter lenger opp. De har tillatt plassering av ny beholder der. Dessverre er ikke de på campingen og kan dermed ikke replassere for Buda.

Forøvrig vil jeg virkelig håpe reviewere behandler en reaktiveringssøknad når og om sånt kommer på plass og ikke "forhåndsprosederer" den slags i andre forum basert på rykter, uten at de faktiske forhold rundt en eventuell innsending avklart og uten at CO selv er informert.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av Makuta Teridax » man 24 aug 2015 14:12

yarnslayer skrev:Åraken til at folk ønsker å opprettholde denne cachen dersom det kan gjøres innenfor retningslinjene er at den er alene i sitt slag.
Joda, men da burde de ha bidratt til å holde den aktiv istedenfor å gjøre som CO – altså ingenting – helt til cacheoppføringen ble arkivert.
yarnslayer skrev:Forøvrig vil jeg virkelig håpe reviewere behandler en reaktiveringssøknad når og om sånt kommer på plass og ikke "forhåndsprosederer" den slags i andre forum basert på rykter, uten at de faktiske forhold rundt en eventuell innsending avklart og uten at CO selv er informert.
Som tomahg sa: en geocache som arkiveres pga manglende respons fra CO, vil (pga føringer fra Groundspeak) ikke lenger kunne hentes frem fra arkivet. Det er ingenting vi reviewere kan gjøre, med mindre Groundspeak gir dispensasjon for denne cachen. Jeg foreslår CO kontakter Groundspeak direkte via https://support.groundspeak.com/index.php?pg=request. Groundspeak har gitt dispensasjon i noen hfå, elt spesielle tilfeller, så det kan være verdt et forsøk.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av yarnslayer » man 24 aug 2015 14:42

Vi har forsøkt å bidra og vært i kontakt med CO. Planen var at vi skulle opp i påska og da ta med boks og plassere. Dessverre kom en bronkitt i veien for vår del og hele påskefjellet ble derfor skrinlagt av helsemessige grunner.

Siden gikk arkiveringsklokka. Grunnen til at CO tok dette opp igjen er rett og slett på bakgrunn av henvendelser direkte fra norsk cachemiljø.

Takk for klargjøringen. Jeg skal formidle dette videre til CO. Kanskje også reviewere kan se litt på formuleringene i standardarkiveringsnotatet? Jeg har lest litt mer om arkivering nå i denne diskusjonen og må innrømme at på bakgrunn av arkiveringsnotatet så har jeg hittil antatt det "lettere" å reverseren en arkivering enn det som jeg nå får inntrykk av.
If the owner wants it reopened, send me an e-mail and I’ll be happy to unarchive the cache listing if it still satisfies the requirement/guidelines.
(Jeg trodde altså at dersom en arkivert cache ble "istandsatt" i hht gjeldende regler + at ingen ny cache hadde tatt plassen i mellomtiden, så skulle reåpning bortimot være proforma. )

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av Makuta Teridax » man 24 aug 2015 16:06

yarnslayer skrev:Kanskje også reviewere kan se litt på formuleringene i standardarkiveringsnotatet?
Ja, også andre har påpekt at formuleringen ikke er god, så den vil bli forandret.
yarnslayer skrev:(Jeg trodde altså at dersom en arkivert cache ble "istandsatt" i hht gjeldende regler + at ingen ny cache hadde tatt plassen i mellomtiden, så skulle reåpning bortimot være proforma. )
Ja, det var praksisen før, men Groundspeak har strammet inn siden dengang.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av yarnslayer » man 24 aug 2015 16:51

Ok. Takker igjen for oppklaringen.

buda_gbg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:man 24 aug 2015 17:48

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av buda_gbg » man 24 aug 2015 18:01

Hej GC-vänner!

Detta är CacheOwner (CO) av den arkiverade Atomwinter i Hemsedal utlagd 2001.

Vill korrigera en del felaktigheter i denna diskussion:

- Det stämmer INTE att jag inte kontaktat reviewers, det har jag gjort och där förklarat läget: Cachen lades ut långt före reglerna om HolidayCaches eller vad det kan heta idag och då fanns inte kravet på en person i absoluta närheten som kan sköta om cachen.

- Cachen HAR skötts sedan 2001 fram till 2014, antingen av mig eller av GC-vänner.

- Jag HAR en alternativ placering inom ett fåtal meter som ger samma känsla som den gamla cachen har: en rotig camping som sett sina bästa år och där det om vintern är mer än lovligt kallt. Även i denna husvagn har det varit över 30 grader minus såklart och den tillhör nära vänner till mig.

- Jag har bott utomlands och seglat de sista 6 åren och därför inte varit så aktiv på hemmaplan. Men nu är jag hemma igen om det ser ut till att bli ett antal resor till Hemsedal i vinter

- Sedan cachen försvann i skiftet oktober/november har jag varit AKTIV på distans för att försöka lösa en ny gömma. Jag har haft kontakt med inte mindre än 4 cachare som tyvärr av en eller annan anledning inte nått hela vägen fram i ett försök att hålla cachen up&running.

- Sista meddelandet från reviews lät jag gå då jag inte kunde lämna besked. Jag var övertygad om att den kunde grävas fram ur arkivet när det väl fanns en ny box på plats och om någon ny ej var placerad inom 160 m.

- Det skall erkännas att jag inte är helt uppdaterad i de senaste få årens regeländringar men jag hoppas att de som önskar cachen tillbaka för att få in den i år/månad-matrixen eller bara gilla gamla risiga campingvagnar snart igen kan logga!

Vänligen

Andreas aka BUDA

PS. Meddela mig gärna om diskussionen löper vidare, jag tror inte att jag tittar in så ofta här framöver.

buda_gbg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:man 24 aug 2015 17:48

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av buda_gbg » man 24 aug 2015 18:37

Makuta Teridax skrev:
yarnslayer skrev: Ja, det var praksisen før, men Groundspeak har strammet inn siden dengang.
Vilka regeländring är gjorda som gör att det EJ går att plocka upp cachen i fråga från arkivet? /Vänligen BUDA

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: CO ber om redningshjelp til Atomvinter

Legg inn av Makuta Teridax » man 24 aug 2015 19:44

buda_gbg skrev:Vill korrigera en del felaktigheter i denna diskussion:
(…)
Dette forstod jeg ikke så mye av. Etter det jeg kan se, er det ingen som har skrevet noe av det du kaller feilaktigheter. Det er ingen som har sagt at du ikke har tatt vare på cachen frem til 2014. Osv. osv.

Poenget er at idag er det dagens regler som gjelder, og fra cachen ble deaktivert gikk det tre måneder, dessverre uten noe livstegn fra deg på cachesiden. Derfor ble cachen arkivert.
buda_gbg skrev:Vilka regeländring är gjorda som gör att det EJ går att plocka upp cachen i fråga från arkivet?
Når en reviewer arkiverer en cache på grunn av manglende vedlikehold, og det skjer etter at cacheeier har fått en advarsel, så kan ikke cachen tas ut av arkivet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar