Hvordan blir jeg kvitt den sporbare?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
cybersiri
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:man 03 aug 2015 12:39
Hvordan blir jeg kvitt den sporbare?

Legg inn av cybersiri » man 03 aug 2015 12:56

Hei! Jeg er nybegynner på Geocache og plukket (dessverre) med meg en sporbar 28. desember 2014. Deretter lette vi flere ganger etter Geocacher som vi aldri fant, og jeg fikk derfor ikke lagt den fra meg noe sted, annet enn hjemme på kommoden. Så dro vi tilbake til området der vi fant den, for der vet vi at det er mange Geocacher, men heller ikke disse fant vi... :-( Vi er visst dårlige til å lete, en familie på 4.

Det endte opp med at jeg la den samme sted som jeg fant den, og det gjorde jeg 31. mai 2015, omtrent 5 måneder etter at jeg fant den.

Men da jeg skulle logge den, "Logg denne sporbare" og "Loggtype", så kom det bare opp notat. Så jeg skrev at nå la jeg den tilbake der jeg fant den, og jeg trodde alt var i orden!

To måneder senere ser jeg til min skrekk og gru at den fremdeles står registrert på meg! :cry: .

Så nå har jeg dårlig samvittighet for dem som eier denne, og jeg vet ikke om den fremdeles ligger der eller hva den gjør, men den er fremdeles registrert på meg...

Hva gjør jeg?

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Hvordan blir jeg kvitt den sporbare?

Legg inn av Kjedalen » man 03 aug 2015 14:16

Når du skal legge fra deg den sporbare, kan du ikke gjøre det fra hjemmesida til den sporbare. Du må gå inn på sida til den cachen der du skal legge fra deg den sporbare. Siden du har lagt den i en cache som du allerede har funnet, logger du ditt nye besøk her som et notat. Den sporbare vil da ligge i ei "liste" under loggfeltet, og du velger her at du "La igjen" den sporbare. Denne veiledninga gjelder registrering på geocaching.com, men i de ulike appene på mobil har du tilsvarende funksjoner.
BildeBilde

cybersiri
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:man 03 aug 2015 12:39

Re: Hvordan blir jeg kvitt den sporbare?

Legg inn av cybersiri » ons 05 aug 2015 09:03

Takk for svar! Jeg registrerte den på geocaching.com, men da så det ut som om jeg la den der på dagens dato (i går).

Og i dag fikk jeg melding fra den som eier cachen, om at hun/han hadde vært på vedlikeholdsrunde, og der var det ingen sporbar oppi... Så noen har nok tatt den mellom 31. mai og nå, mens den fremdeles stod registrert på meg, og jeg trodde jeg hadde lagt den fra meg på rett måte :-(

Må vel anse den som tapt, da?

Bør jeg sende en melding til den som eier den og forklare at det er en tulle-nykommer (meg) som har rotet det til?

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Hvordan blir jeg kvitt den sporbare?

Legg inn av yarnslayer » ons 05 aug 2015 17:52

Det der hender titt og altfor ofte.

Ja, du burde ha logget den opp i cachen på riktig dato - det hadde selvfølgelig vært aller best. Men... enda viktigere: den som tok TBen ut av cachen burde virkelig ha registrert "inn" TB'en på seg. Det kan han gjøre så lenge at han har koden til den sporbare gjennom en "grab it"-logg.

Du kan godt sende en melding til TB'eier og forklare, samt si at det nok er en av de som har besøkt cachen i tidsrommet mellom fysisk drop og datoen på drop-loggen som sannsynligvis har TBen - det hadde iallfall jeg syntes vært hyggelig, men ansvaret ligger mest på den som går rundt med TBen ulogget.

Om TBen er tapt... nei, det er slett ikke sikkert. Det kan godt hende den dukker opp i en annen cache når vedkommende som tok den med seg (forhåpentligvis) legger den fra seg - enten som man bør (gjennom å logge den ut samtidig), eller bare legger den fra seg sånn at noen nye finner den.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Hvordan blir jeg kvitt den sporbare?

Legg inn av Kjedalen » ons 05 aug 2015 19:42

Det kan også tenkes at den som fant TBen bare har gjort som vedkommende bør gjøre: Siden TBen var registrert i hendene på en cacher og ikke i boksen der den ble funnet, ventet h*n kanskje for å se om den ble registrert inn i cachen før h*n eventuelt grabbet den fra deg. Det kunne selvfølgelig også blitt sendt en melding til deg med en forsiktig henstilling om å registrere den inn i cachen slik at h*n slapp å grabbe cachen. Det er alltid best å få registrert hele hendelsesforløpet til TBen, men grabbing er en utvei dersom den som sitter på TBen ikke legger den fra seg på nettet.

Du kan velge dato når du logger og kan i ettertid gå inn på loggen din og endre datoen.
BildeBilde

Svar