Letterbox hybrid

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:
Letterbox hybrid

Legg inn av GadgetCats » man 19 jan 2015 19:23

Vi vurderer å legge ut en eller flere cacher av typen Letterbox hybrid, og det er i den forbindelse noe som fremstår som litt uklart. Saken har vært diskutert her før, og i denne tråden gir Makuta Teridax noen utfyllende svar.

Men jeg er likevel litt i stuss på om oppgitte koordinater per i dag skal vise til cachens plassering, og det er hovedsakelig fordi man på cachesiden for Letterbox hybrid ikke kan legge inn korrigerte koordinater. Det kan man for Multi, Mystery og Wherigo, som er de andre typene hvor man som regel oppgir andre koordinater enn de til selve cachen.

Hvis man sammenholder det faktum at man ikke kan legge inn korrigerte koordinater på cachesiden, med retningslinjene for Letterbox hybrid-cacher, som sier følgende:
Krav og retningslinjer for geocacheoppføringer skrev:En Letterbox-hybrid må omfatte betydelig GPS-bruk for i det minste deler av jakten. Ledetråder i letterbox-stil kan brukes for å lede cachere til beholderen, men bare hvis ledetrådene ledsages av koordinater til gjemmestedet.
Slik jeg tolker teksten her, skal koordinatene til cachen i det minste finnes i beskrivelsen. Det er nærliggende også å tolke dithen at det er de oppgitte koordinatene som skal være til gjemmestedet.

Det engelske utgangspunktet for denne oversettelsen er slik:
Geocache Listing Requirements / Guidelines skrev: A Letterbox Hybrid must include significant GPS usage for at least part of the hunt. Letterbox-style clues may be used to guide seekers to the container, but only if the clues are accompanied by coordinates specific to the hide.
Slik jeg tolker teksten her, trenger ikke koordinatene nødvendigvis å gjelde gjemmestedet, men f.eks. et utgangspunkt for en "clue-rekke" eller lignende.

Alle de språkene jeg forstår og har sjekket (dansk, svensk og tysk) har oversettelser som er helt i tråd med den norske formuleringen.

Sett nå at jeg lager en letterbox iht. retningslinjene til letterboxing.org og registrerer den der. Hvis jeg da i tillegg ønsker at den skal være en Letterbox hybrid hos geocaching.com, så regner jeg med det er greit? Er det da også greit om oppgitte koordinater er til den faktiske boksen, og at man henvises til letterboxing.org dersom man vil finne den ved hjelp av clues i stedet for koordinater? Når jeg først skal lage en Letterbox hybrid, vil jeg at den skal være en fullverdig og selvstendig letterbox i tillegg.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av Kjedalen » man 19 jan 2015 23:16

Alle de Letterbox hybrid jeg har sett og forsøkt meg på har oppgitte koordinater til startpunktet av løypa, men det er vel egentlig ikke noe krav. Grunnen til at man ikke kan legge inn endelige koordinater her, tror jeg beror på at man normalt/ofte ikke bruker koordinater for å finne selve boksen og ikke kan beregne disse på forhånd. Siste del av ruta er gjerne av type "gå 50 meter til høyre vinkelrett på stien til ei stor bjørk". Koordinatene har du dermed ikke tilgjengelig før du har funnet boksen og kan knipse av dine egne koordinater.
BildeBilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av Raggsokk » tir 20 jan 2015 09:08

Jeg har en Letterbox Hybrid, og den har oppgitte koordinater til start og et eget waypoint for Final Location. Jeg husker ikke når i registreringsprosessen jeg la det inn, men jeg har ihvertfall lagt det inn, så det er fullt mulig (hvis dette da ikke er endret de siste 2 månedene).
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av Kjedalen » tir 20 jan 2015 23:25

Sluttkoordinatene må nødvendigvis legges inn for å være synlige for kontrollørene slik at de blant annet kan sørge for at 161 meters-grensen overholdes. Normalt er vel ikke disse synlig for cacherne - da blir det normalt nærmest en tradisjonell cache. (Det skal være mulig å lage en letterbox hybrid med tilgjengelige sluttkoordinater, men jeg skjønner ikke helt hva som da kan være cluet med den...) Det som det var spørsmål var korrigerte koordinater, og slik mulighet fins ikke for de som skal finne cachen - åpenbart av grunner jeg beskrev i forrige innlegg.
BildeBilde

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av yarnslayer » ons 21 jan 2015 09:43

Jeg har funnet letterbokser av begge typer:
- den typen hvor man må navigere seg fra startpunkt fram til sluttpunkt på alternative måter (bilder, grader og meter eller andre beskrivelser) + stempel
- den typen som ligger på oppgitte koordinater og som er letterboks bare fordi den inneholder et stempel... (som oftest kjedelig)

Om begge disse oppfyller Groundspeak sine krav vet jeg ikke, men det er kun den første som oppfyller "letterboxing som sport" sin ånd.

At sluttkoordinater må gjøres tilgjengelige for reviewers er en selvfølge, akkurat som ved mysteries og multies. Om dette ikke er mulig i dagens rammeverk er det noe merkelig... for jeg har da vitterlig funnet letterboxer som oppfører seg sånn, og jeg antar da at de er lagt inn og godkjent via GUI...?

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av GadgetCats » ons 21 jan 2015 10:52

Da jeg skrev "korrigerte koordinater", så mente jeg ikke sluttkoordinatene. Sluttkoordinater skal vel oppgis på alle cachetyper der cachen ikke nødvendigvis er på oppgitte koordinater.

Når jeg som finner er på listingen til en mystery, multi eller wherigo, er det et blyantikon ved siden av koordinatene, med hjelpetekst "Correct these coordinates". Dette er åpenbart for å legge til rette for at man kan laste ned listingen og navigere rett til cachen.

Og når jeg som utlegger velger cachetypen "Letterbox-hybrid", er "Sluttkoordinater" ikke et av valgene i den nye veiviseren. Det er det for de tre andre typene.

Og retningslinjene sier altså: "En Letterbox-hybrid må omfatte betydelig GPS-bruk for i det minste deler av jakten. Ledetråder i letterbox-stil kan brukes for å lede cachere til beholderen, men bare hvis ledetrådene ledsages av koordinater til gjemmestedet." - står det ikke her at dersom man vil bruke clues i letterbox-stil, så skal det også være oppgitt koordinater til selve cachen? - Og følgelig da at om man ikke vil bruke clues, så må de oppgitte koordinatene vise til cachen?

Alt dette i kombinasjon får meg til å tro at Groundspeak ønsker at oppgitte koordinater for Letterbox hybrid skal være til selve cachen. Det betyr i så fall at den eneste forskjellen fra en tradisjonell, er krav om stempel i boksen.

Jeg kunne godt tenke meg klarere retningslinjer for denne cachetypen - og ikke minst hvor det er fullt samsvar mellom engelsk og alle oversettelsene.
Bilde

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av yarnslayer » ons 21 jan 2015 12:41

Ah... da skjønner jeg.

Det blir seff. bare spekulasjoner, men ... kan det ha vært sånn at letterboxing (som egen jakt/sport) har påvirket letterbox-typen@geocaching så mye at man ikke har ansett det som logisk at man skal "komme fram til" sluttkoordinater som sådanne, men finne fram til sluttsted uten gps (fra et koordinatoppgitt og gps-funnet startpunkt)? Det vil i så fall forklare at man ikke har gitt brukeren anledning til å legge inn korrigerte kooordinater på denne typen. (Selv om jeg synes at også det er dumt iom at man i tettpakkede strøk kan bruke slike kooordinater for å eliminere muligheter for eventuelle mysteries i området.)

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av Raggsokk » ons 21 jan 2015 12:55

Slik jeg alltid har sett på letterbox-hybrider (forøvrig min favoritt-type) så skal det følge tanken bak klassiske letterboxer, men med et element av GPS-bruk i seg. Det vil si at det (etter mitt syn) SKAL være ledetråder å følge, i god gammel skattejakt-stil. "Tradisjonell med stempel" er ikke noen verdig letterbox hybrid for meg. Hakket bedre er "gå til oppgitte koordinater og projiser et veipunkt x meter i retning y grader", men dette kan jeg gjøre hjemmefra og er ikke stort bedre. De beste er der jeg ikke vet hvor jeg skal - eller hvor langt jeg skal - før jeg er fremme, og bare har fulgt ledetråder siden startkoordinatene. Skal man gjøre det enda litt med GPSete, kan man jo bryte opp litt underveis og f.eks. si at man fra et holdepunkt i løypa skal gå x meter i retning y for å finne neste holdepunkt, og så fortsette der. Men alt dette er synsing fra min side.

Den engelske (og originale) teksten lyder "Letterbox-style clues may be used to guide seekers to the container, but only if the clues are accompanied by coordinates specific to the hide." Med andre ord er "specific to the hide" blitt oversatt med "til selve cachen". Så er det tolkningsrommet da. Er en cache hele opplevelsen fra oppgitte koordinater til loggboken? Eller bare selve beholderen på siste trinn? Jeg heller til det første.

Erfaringen fra andre er at reviewerne godkjenner det meste så lenge det inneholder koordinater ("betydelig GPS-bruk") og et stempel. Så blir det litt opp til deg hvordan du legger opp akkurat dine cacher, selvfølgelig. Mitt råd er ihvertfall å sette oppgitte koordinater til der jakten starter, ettersom det later til å være vanlig praksis rundt om (har tatt en del slike i Danmark, og det samme gjelder der).

Legger for reklamens skyld ved link til min foreløpig første LH. Her er det fortsatt mulighet for STF! :D
http://coord.info/GC5FVMK
- Raggsokk

Bilde

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av yarnslayer » ons 21 jan 2015 13:14

:)
Jeg er enig i "hva en god letterboxhybrid er for meg" (element av mystery/multi mer enn en standard boks)... men jeg tror det er vesentlig å skille mellom det og "hva en letterboxhybrid er/må være innen geocaching".

Jeg fant denne som utdyper hva iallfall de svenske reviewerne(?) mener om saken http://swedenreviewers.se/letterbox-hybrid.aspx og det samsvarer med det jeg finner på forumene. Når det er sagt så er det kun retningslinjene som er "fasiten" og der er det vel

- innholder stempel (letterbox-spesifikt)
- har element av GPS-bruk (som er et generelt krav for en cache uansett type)

som er det som skal til. Ellers kan den vel være "hvasomhelst"... Skal den krysspostes til en letterboxingsite så må den selvfølgelig også oppfylle de reglene som trengs der. (Såvidt jeg har forstått er det "clues" - men gps-koordinater kan magert nok regnes som clues, og er godt innenfor om offset-varianten brukes.)

Men en god/spennende letterbox er for meg også mye mer enn en standard med stempel.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av ArveAnd » ons 21 jan 2015 19:03

Interessant tråd om ein problemstilling som eg ikkje har tenkt på!

Etter å ha lese original teksten på engelsk så synst eg den seier noko anna enn den norske, den kan iallefall oppfattast på ein anna måte.
Atlså: "Letterbox-style clues may be used to guide seekers to the container, but only if the clues are accompanied by coordinates specific to the hide."

Dette oppfattar eg at du ikkje kun kan gi hint til korleis finne cachen, men at du må oppgi koordinatar for å kome på sporet av dette. Eksempel på kva eg meiner:

Clues uten koordiantar:
start ved den høgaste monumentet i byen, og gå så hit og dit osv...

Det du må gjere ihht retningslinjene er då ala dette:
Start ved monolitten, og oppgi koordinatane dit - og gå så hit og dit osv...

På denne måten kan ikkje den norske oversettelsen forståast. Eg veit ikkje kor godt kvalitetssikra slike oversettelsar er, og i kor stor grad den faktiske meining blir sjekka ut. Dersom dette blir gjort så talar det mot min forståelse av den engelske teksten.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av Kjedalen » ons 21 jan 2015 22:54

Avviket mellom engelsk og norsk tekst har jeg ikke studert, men har sett på hvordan andre Lettebox-hybrid er og testet (uten avslutning) definering av en slik cache. Registreringsmessig for den vanligste typen ser denne ute til å fungere temmelig likt en multi. Du oppgir en startkoordinat som er synlig + eventuelt flere steg med oppgitte koordinater. Sluttkoordinatene kan du velge om de skal være synlige eller ikke (men normalt vil de jo ikke være det).
BildeBilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av Makuta Teridax » tor 22 jan 2015 16:04

Jeg har sjekket, og jeg finner ingenting om at det er forandringer omkring letterbox-cacher.

Jeg tror den norske oversettelsen kunne vært bedre. Jeg har sjekket i reviewer-forumet, og det er flere som er usikre på hvordan dette skal tolkes. Imidlertid forsvinner hele poenget med ledetråder (clues), om man krever at de oppgitte koordinatene skal være til finalen eller om man krever at koordinatene til alle deltrinn skal være oppgitt i cachebeskrivelsen.

Når det i den engelske teksten står
Geocache Listing Requirements / Guidelines skrev:(…) coordinates specific to the hide.
er det snakk om koordinater som er spesifikke for denne cacheoppføringen. En bedre oversettelse til norsk er kanskje
En Letterbox-hybrid må omfatte betydelig GPS-bruk for i det minste deler av jakten. Ledetråder i letterbox-stil kan brukes for å lede cachere til beholderen, men bare hvis ledetrådene ledsages av koordinater spesifikke for denne cacheoppføringen.
eller
En Letterbox-hybrid må omfatte betydelig GPS-bruk for i det minste deler av jakten. Ledetråder i letterbox-stil kan brukes for å lede cachere til beholderen, men bare hvis ledetrådene ledsages av koordinater spesifikke for denne cacheoppføringen.
Jeg vet ikke hvorfor man ikke kan legge inn korrigerte koordinater på cachesiden, men jeg gjetter at det er fordi man på letterbox-cacher ikke regner ut koordinatene på forhånd, men følger ledetråder ute i felten.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av yarnslayer » tor 22 jan 2015 18:26

Takk for klargjøringen. Det stemmer med hva jeg trodde utifra hva jeg leste på geocaching og på den svenske siden, samt det som ble beskrevet av (stortsett) gjengs praksis på geocachingforumet. Når det er sagt tror jeg at den norske oversettingen sånn som den står idag utelater en viktig nyanse for at folk flest vil forstå kun utfra den. Ikke at det er så enkelt å forstå uansett. :wink:

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Letterbox hybrid

Legg inn av Makuta Teridax » tor 22 jan 2015 18:43

yarnslayer skrev:Takk for klargjøringen.
Jeg så det ble en liten klipp-og-lim-glipp der. Meningen var selvsagt å ha to ulike formuleringer på norsk. Forhåpentlig var budskapet klart likevel.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar