Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Svar
Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06
Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av Team eika » man 20 okt 2014 11:40

Hei jeg ønsker en tråd med tips til godt utstyr når en skal rappellere eller klatre i trær. Jeg har de siste dagene lest litt på nettet om tau og mener at når vi rapellerer eller klatrer opp i et tre der vi klatrer langs tauet skal vi bruke statisk tau. Vi skal ikke falle, vi holder tauet stramt hele tiden så hvis vi faller har vi gjordt noe galt. Fall når en holder på slik vi gjør kommer at at en gren knekker. Det er noe som heter rappelltau og det er statisk hvis jeg ikke har misforstått hele artikkelen.
Dynamiske tau brukes når en klatrer i fjellvegg eller andre aktiviteter hvor en har en viss risiko for å miste grepet. Da skal tauet fange deg opp og gi et dempet stopp.
Hva sier dere drevne? Tar jeg feil her?

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av Hvammen » man 20 okt 2014 17:40

Jeg ville nok valgt et dynamisk tau. Jeg kjøpte selv et statisk tau for en tid tilbake, men med en dynamisk har du litt flere muligheter. Ikke koster det stort mer heller.

Det du trenger, eller rettere, hva jeg mener man trenger er:
Kastepose
Kasteline
Tau (gjerne dynamisk)
Grigri
Ascender
Fotløkke
Sele
min 3 karabinere
min 2 slynger (en kort og en lang)
Hjelm

Håper dette var til noe hjelp.

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av Team eika » man 20 okt 2014 18:56

Jeg kikket på lappen på det tauet vi har kjøpt og ved en belastning på 80kg strekkes tauet nesten 10%.
Slike dynamiske tau kan strekkes veldig mye, 36% for å være nøyaktig. Og ved en oppbremsing på en litt rask rappellering kan man komme noen meter lengere ned enn beregnet. Og jo lengere en tau en har jo lengere blir forlengelsen i meter.
Så jeg tror at jeg kommer til å kjøpe et statisk tau.

lefr
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:fre 10 sep 2010 14:54

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av lefr » man 20 okt 2014 20:05

Lista til Hvammen ser veldig bra ut :D
Eg bruker både statisk og dynamisk tau; kvar til sitt bruk.
Der ein skal klatre oppover på tauet (f.eks. treklatring) er statisk tau veldig greit.
På dei fleste rappeller og særlig ved klatring på led er dynamisk tau tingen.
Fordelen med at dynamisk tau "fjærer" ved ein bråbrems er at belastningen blir fordelt. Bruker du statisk tau til rappellering og får ein bråstopp, må kropp og utstyr ta opp denne belastningen.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av tomahg » man 20 okt 2014 21:09

Jeg lurte på akkurat det samme angående tau da jeg kjøpte mitt første klatreutstyr, og endte da opp med 30 meter dynamisk tau. Det viste seg ganske kjapt å blir for kort, så jeg kjøpte et dynamisk tau til på 50 meter. Nå til slutt har det blitt 60 meter statisk tau også.

Slik jeg ser det har man følgende fordeler ved å bruke et dynamisk tau:
- Samme tau kan også anvendes til andre formål, som sikring ved vanlig klatring.
- Bedre fjæring dersom greinen tauet ligger over skulle knekke, og tauet faller ned til neste grein. Bør aldri skje.
- Ikke like brå stopp dersom man rappelerer med grigri, og brått slipper spaken.

Og følgende ulemper:
- Du må «klatre noen meter» før du forlater bakken, og man får følelsen av å gynge mer på vei oppover.
- Tauet vil skape mer slitasje på greinen(e) det hviler over.
- Tauet er ikke konstruert for å være konstant utstrukket.

Dersom man skal driste seg ut på å forsøke zip-line eller tyrolertravers bør nok tauet være statisk, og man bør selvsagt også vite hva man begir seg ut på.

Dersom man skal bruke grigri er det viktig å være spesielt oppmerksom på tautykkelsen. Den kan brukes med tau fra 8.9 til 11.0 mm, men foretrekker tau fra 9.4 til 10.3 mm. Velger men tau med tykkest mulig diameter (> 10.5 mm) vil man oppleve at tauet kan gå noe tregere gjennom grigri-en på vei opp tauet, og man vil raskere få problemer med kvae. Samtidig er min erfaring at betjeningen under rapellering virker mer «nærvøs» når man beveger seg mot nedre grense (8.9 - 9.4 mm).

Listen til Hvammen ser bra ut og er omtrent det jeg startet med (kasteline + kastepose kom litt etter hvert), men karabinerne bør være skrukarabinere av god kvalitet. Man kan bruke en vanlig taustump som erstatning for fotløkke til ascenderen, men en ferdig fotløkke har en del fordeler (bredere stropp under foten, strikk for tight fit, enkel lengdejustering), så jeg ville gått for den.

I starten så jeg ikke poenget med å bruke hjelm, og tenkte at dersom jeg falt 15 meter ned fra et tre (med beina først), ville den hjelpe lite. Etter hvert har jeg forstått at hjelm er viktig, selv om du ikke har tenkt å falle ned:
- Ved kasting av kastepose kan den brått komme kjapt i retur, spesielt ved bruk av big shot. 350 gram som kommer susende fra 20 meters høyde vil du ikke få i hodet.
- Klatretauet kan komme borti en tørr/løs grein, som du plutselig får i hodet (har skjedd meg).
- Du kan miste balansen på vei opp (eller ned), snurre rundt og slå hodet i trestammen.
- Tilfeldig forbipasserende vil neppe mistenke at du klatrer opp i treet for å ta selvmord, hvis du har på deg hjelm.
- Hjelm er alltid kult.

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av Team eika » man 20 okt 2014 22:19

Hvor mye forlengelse er det på et statisk tau?

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av tomahg » tir 21 okt 2014 09:48

Jeg vet ikke om det finnes noen offisiell grense for hvor skillet går mellom statiske og dynamiske tau, så hvis man vil vite eksakt må man kanskje sjekke spesifikasjoner for hvert enkelt tau. Jeg ser at noen forhandlere av statiske tau beskriver at tauene har mindre enn 4% forlengelse ved en belastning på 80 kg.

Et eksempel på et helt tilfeldig valgt statisk tau med oppgitt forlengelse på 4% (ved 80 kg).

Mitt statiske tau har oppgitt forlengelse på 1% ved 135 kg.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av Raggsokk » tir 21 okt 2014 10:26

Jeg har tau, sele, slynger, karabinkroker og åttetall, men savner ascenders. Kan noen anbefale en type og et sted å kjøpe det? Snart jul... ;-)
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av tomahg » tir 21 okt 2014 10:41

Petzl Ascension er mye brukt, og finnes i utgave for både høyre og venstre hånd. Oslo Sportslager og Sportsnett har rabatt for medlemmer av turistforeningen...

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av esbjug » tir 21 okt 2014 10:52

Vedr. testing av tau:

http://www.theuiaa.org/safety-standards.html#

IUAA er en testinstitusjon for klatreutstyr, og på denne linken er det en del aktuelt å lese for de som ikke har sett dette før.

Hans Christian

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av Team eika » tir 21 okt 2014 10:58

Jeg har kjøpt nesten alt utstyret på ebay. Der er det mye å spare og helt kurant hvis du ikke skal bruke det i morgen. Alt jeg kjøpte kom veldig raskt (1 ukes tid) rett hjem i postkassa. Ascender får du for et par tre hundre kroner. Faktisk Petzl også.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av esbjug » tir 21 okt 2014 11:20

Obs obs.... Det finnes kopiprodukter på Ebay, bl.a med Petzl navn. Så pass ekstra på....

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av Raggsokk » tir 21 okt 2014 11:53

Takk for tips, jeg skal snuse litt rundt!
- Raggsokk

Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Valg av utstyr ved rapellering og treklatring

Legg inn av Team eika » tir 21 okt 2014 12:54

Fant noen gode råd for rappellering.

1. Rappellfestet MÅ holde. To bombesikre forankringer er et ufravikelig minimum.
2. Unngå steinsprang! Gå forsiktig nedover, og pass på at det stramme tauet ikke drar ut stein.
3. Bruk rappellsikring; en fransk klemknute under rappellbremsen.
4. Slå en endeknute som kan stoppe i klemknuten og forhindre at du faller ut av tauene.
5. Sjekk at alt er på stell før du går ut, sjekk at alt er på stell før taukameraten går ut, og sjekk enda en gang.

Eventyret ikke er over før du er hjemme og kan skryte av det.


Når han her snakker om rappellbrems vil jeg tro at det er en åttersom brukes.

Svar