Endringer i forum og statistikk

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 17 okt 2014 15:24

Raggsokk skrev:Dette kunne vært løst ved å tilby Anders å flytte statistikksidene og forumet ut av gcinfo-domenet og over på et eget som han eier selv.
Etter det jeg leste på Facebook i går HAR Anders fått kopi av statistikksidene. (Link til innlegget hans på FB kl 09:05 i går hvor han selv skriver dette.) Så den delen burde sånn sett være grei.

Når det gjelder ulevering av forumet er jeg helt uenig. Bjorges (som var involvert helt fra starten) kom litt tidligere i denne tråden med en god redegjørelse for hvordan overgangen fra Anders sin oppstart og inn på gcinfo-domenet fant sted. Og han bekrefter at det lenge før nåværende styre kom på banen har vært en uenighet mellom Anders og det til enhver tid sittende styre. Han formulerer dette slik:
Bjorges skrev:Etterhvert ble det også en diskusjon hvorfor styret ikke hadde administratorrettigheter til forumet. For egen del hadde jeg vel i mitt stille sinn håpt at Anders99 ville "mykne" i sitt syn på forumeierskapet etterhvert som forumet var innarbeidet som GiNo's forum. Vi hadde gjennom årene flere diskusjoner rundt dette temaet, uten at Anders99 ville slippe til flere administratorer.
De aller fleste som har skrevet på forumet (medlem eller ikke-medlem) har oppfattet det som at de har skrevet på et forum eid av GiNo, som er åpent for alle geocachere. Jeg har selv vært tilstede flere ganger i sammenhenger hvor det som en kuriositet blir nevnt at Anders ikke er medlem av GiNo og da kommer det som en stor overraskelse på mange, de synes som regel at det er litt rart. Så innholdet (innleggene) på forumet tilhører etter min mening GiNo / den enkelte forfatter, og kan dermed ikke utleveres til Anders for overføring til et nytt forum/nytt domene. Men Anders står selvsagt fritt til å opprette et nytt forum selv på sitt eget domene om han ønsker det!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av ArveAnd » fre 17 okt 2014 16:00

tomahg skrev:Jeg har deltatt på dette forumet siden oppstarten i november 2007, da jeg meldte meg inn som nummer 35, og har siden da skrevet så mye vrøvl her at jeg bare er overgås av Anders99 og Bjorges - som selvsagt ikke skriver vrøvl, men fornuftige ting.

Etter å ha opplevd hva som skjedde med forum som kom og gikk, mossebær som ga 404, og starte(.no) som sluttet, i perioden før Anders, synes jeg det virket som en god idé da Bjorges og Whoelse snakket om en forening som skulle sikre drift av nettsider uavhengig av enkeltpersoners fremtidige brennende engasjement, og jeg var også innom styret i «Geocaching i Norge» for en kortere periode.

Jeg synes det er underlig at foreningen nå, uten at jeg føler det har blitt kommunisert klart og tydelig mener de skal gjøre noe mer enn i drifte gcinfo.no. Hvis jeg hadde visst det hadde jeg aldri meldt meg inn igjen, etter noe tids fravær, slik jeg gjorde for litt siden.

Styrets oppførsel her er etter min mening ikke bare totalt unødvendig, men både ufin, umoralsk, frekk og totalt forkastelig! Men man kan kanskje ikke forvente seg annet når de mest fremtredende i styret er noen ferske, historieløse jyplinger som begynte med geocaching i (for)fjor og som sannsynligvis raver rundt med intro-appen og tror groundspeak er gud!

Og etter det siste avsnittet mister vel jeg, i likhet med Aina, mine moderatorrettigheter? Sånn helt demokratisk? :shock:

Dette innlegget var i sin heilhet meint ironisk, ikkje sant?

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av bjorges » fre 17 okt 2014 17:23

thomfre skrev:
bjorges skrev:Hva skjedde med de som i fjor ble valgt for to år? Så langt jeg kan huske var det Thomfre og Svein som ble valgt inn som nye styremedlemmer i fjor.
Siden du selv velger å ta opp temaet så kan jeg ikke annet enn å si at som foreningens leder på det tidspunktet burde du ha fått med deg at resten av de som var valgt for 2 år trakk seg.
Hvis de ble spurt like mye som jeg ble spurt, så forstår jeg jo at de trakk seg....
thomfre skrev: Det var ganske flaut for oss som satt på årsmøtet og måtte forsvare at vi hadde en leder som hverken hadde brydd seg med å få levert rett regnskap eller lage årsberetning.
Vel, jeg laget regnskap og fikk dette godkjent av revisor, siden jeg ikke skulle på årsmøtet forventet jeg at den som hadde regien for dette tok ansvar og sørget for at dette ble distribuert. Jeg synes det er drøyt å si at jeg ikke hadde brydd meg om å gjøre noe, da jeg ved flere anledninger oppfordret styret, Thomfre inkludert, til å bidra med en årsmelding. Fikk jeg noen respons? Nei.
thomfre skrev:
bjorges skrev:Det nye styret stiller med relativt kort erfaring i organisasjonen, hvis man ser bort fra Whoelse, og også med Geocaching hvis man ser på tid, men jeg undres litt over denne iveren etter å markere seg så sterkt som de her har gjort.
Det kan kanskje være en idé å se på aktivitetsnivået til styremedlemmene, og ikke bare hvor mange år vi har drevet med geocaching.
For meg, i denne sammenhengen, betyr ikke aktivitet i form av "ut å finne cacher" noe som helst. I denne sammenhengen, nemlig organisasjonen Geocaching i Norge dens nettsider og forum, er kjennskap til hvem hva og hvorfor vel så viktig. Både nettsiden og forumet har som kjent en historikk som det er nyttig å ha kjennskap til for alle som skal ha noe ansvar for dette.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av bjorges » fre 17 okt 2014 17:25

krl69 skrev:
thomfre skrev:
bjorges skrev:Det nye styret stiller med relativt kort erfaring i organisasjonen, hvis man ser bort fra Whoelse, og også med Geocaching hvis man ser på tid, men jeg undres litt over denne iveren etter å markere seg så sterkt som de her har gjort.
Det kan kanskje være en idé å se på aktivitetsnivået til styremedlemmene, og ikke bare hvor mange år vi har drevet med geocaching.
Erfaringskortet i form av antall år man har drevet med Geocaching har de samme gutta alltid trukket frem når de mangler argumenter. Det kan nesten virke som enkelte misliker at de blir forbigått på diverse statistikker, samtidig som de selv har mistet gløden og engasjementet. :shock: 8)
Dine innlegg sjokkerer ikke, jeg kunne vel nesten forutsett at et slikt kom.
Jeg driter i statistikk, og har hverken mistet gløden eller engasjementet. Slike tåpelige innlegg bidrar kun til å skape flamewars som forumet som kjent ikke er tjent med.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » fre 17 okt 2014 17:41

bjorges skrev:Hvis de ble spurt like mye som jeg ble spurt, så forstår jeg jo at de trakk seg....
Når de på eget initiativ sier til valgkomiteen at de vil trekke seg, så kan det vanskelig tolkes på noen annen måte enn at de vil det. At man ikke blir spurt bør man kanskje ta som et tegn på at valgkomiteen ikke er fornøyd med arbeidet som har blitt gjort..?
bjorges skrev:Vel, jeg laget regnskap og fikk dette godkjent av revisor, siden jeg ikke skulle på årsmøtet forventet jeg at den som hadde regien for dette tok ansvar og sørget for at dette ble distribuert. Jeg synes det er drøyt å si at jeg ikke hadde brydd meg om å gjøre noe, da jeg ved flere anledninger oppfordret styret, Thomfre inkludert, til å bidra med en årsmelding. Fikk jeg noen respons? Nei.
Regnskapet som ble laget var for feil år...

Som styreleder var det ditt ansvar alt sammen, inkl. det å sørge for at årsmøtet ble arrangert etter vedtektene.

At årsmøtet ble lagt til sommerferien som det ble, var utelukkende for at flest mulig skulle få sjansen til å delta. Eventet på Savalen gjorde at vi fikk samlet veldig mange, fra flere steder i landet.
bjorges skrev:For meg, i denne sammenhengen, betyr ikke aktivitet i form av "ut å finne cacher" noe som helst. I denne sammenhengen, nemlig organisasjonen Geocaching i Norge dens nettsider og forum, er kjennskap til hvem hva og hvorfor vel så viktig. Både nettsiden og forumet har som kjent en historikk som det er nyttig å ha kjennskap til for alle som skal ha noe ansvar for dette.
Hva er da aktivitet for deg? Flertallet av styremedlemmene er blant de mest aktive (på alle måter) i sine respektive lokalmiljøer, og flere er med i lokale foreninger. Flertallet har kanskje ikke deltatt på så mange eventer i Oslo, men så er vel dette også en forening som skal dekke hele landet?

Hva vet du forresten om vår kjennskap til historikken?

Men uansett hva du måtte mene om aktivitetsnivået vårt, så er styret valgt av medlemmene.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av bjorges » fre 17 okt 2014 18:00

thomfre skrev:
bjorges skrev:Vel, jeg laget regnskap og fikk dette godkjent av revisor, siden jeg ikke skulle på årsmøtet forventet jeg at den som hadde regien for dette tok ansvar og sørget for at dette ble distribuert. Jeg synes det er drøyt å si at jeg ikke hadde brydd meg om å gjøre noe, da jeg ved flere anledninger oppfordret styret, Thomfre inkludert, til å bidra med en årsmelding. Fikk jeg noen respons? Nei.
Regnskapet som ble laget var for feil år...
Jasså, hvilket år ville du ha regnskap for da, 2015?
Regnskapet som ble laget var for 2013, som var (såvidt meg bekjent) forrige år.

Jeg siterer her revisors rapport, som ble videresendt til styret 25.06.2014:
Revisjonsrapport

Jeg har nå avsluttet revisjonen av årsregnskapet for Geocaching i Norge for regnskapsåret 2013.

I min revisjon har jeg gjennomført de revisjonshandlinger jeg har ansett nødvendig for å få bekreftet at årsoppgjøret ikke inneholder vesentlige feil eller mangler.

Stiftelsens ledelse og styre er ansvarlig for å etablere og opprettholde en tilfredsstillende internkontroll, herunder sørge for at regnskapsføringen er i samsvar med lov og forskrifter og at formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte.

Som ledd i revisjonen har jeg vurdert den del av stiftelsens interne kontroll som er av betydning for regnskapet. Min revisjon har imidlertid ikke avdekket svakheter i den interne kontroll som kan medføre vesentlige feil eller i de oppgaver som utarbeides på grunnlag av regnskapssystemet.

Årsregnskapet viser et overskudd på kr. 1.526,31.

Regnskapet er ført i henhold til GiNos kontoplan og funnet i orden.

Jeg kjenner ikke til andre forhold som har betydning for vurdering av det fremlagte regnskapet.
thomfre skrev:Som styreleder var det ditt ansvar alt sammen, inkl. det å sørge for at årsmøtet ble arrangert etter vedtektene.

At årsmøtet ble lagt til sommerferien som det ble, var utelukkende for at flest mulig skulle få sjansen til å delta. Eventet på Savalen gjorde at vi fikk samlet veldig mange, fra flere steder i landet.
Jepp, det var mitt ansvar som leder, men jeg delte ansvaret med et styre. Jeg kan ikke se at jeg hadde mye støtte fra dette styret, deg inkludert.
Etter hva jeg har hørt var selve gjennomføringen av årsmøtet dårlig forberedt og lite strukturert, og det var vel ikke akkurat mange som stilte på dette årsmøtet heller.
thomfre skrev:
bjorges skrev:For meg, i denne sammenhengen, betyr ikke aktivitet i form av "ut å finne cacher" noe som helst. I denne sammenhengen, nemlig organisasjonen Geocaching i Norge dens nettsider og forum, er kjennskap til hvem hva og hvorfor vel så viktig. Både nettsiden og forumet har som kjent en historikk som det er nyttig å ha kjennskap til for alle som skal ha noe ansvar for dette.
Hva er da aktivitet for deg? Flertallet av styremedlemmene er blant de mest aktive (på alle måter) i sine respektive lokalmiljøer, og flere er med i lokale foreninger. Flertallet har kanskje ikke deltatt på så mange eventer i Oslo, men så er vel dette også en forening som skal dekke hele landet?

Hva vet du forresten om vår kjennskap til historikken?

Men uansett hva du måtte mene om aktivitetsnivået vårt, så er styret valgt av medlemmene.
Jeg har ALDRI sagt at denne foreningen er Oslorelatert, det er det andre som har hevdet. Kanskje dette alene viser hvor "historieløs" enkelte er?
Aktivitet i denne sammenhengen er faktisk erfaring over tid, med forumet og nettsiden, og forståelse for hvordan og hvorfor ting er gjort som de er gjort. At flere styremedlemmer er aktive og driver med lokale foreninger er flott, men det betyr lite i akkurat denne sammenhengen da det her er aktiviteten i Geocaching i Norge som betyr noe.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » fre 17 okt 2014 18:17

bjorges skrev:Jepp, det var mitt ansvar som leder, men jeg delte ansvaret med et styre. Jeg kan ikke se at jeg hadde mye støtte fra dette styret, deg inkludert.
Etter hva jeg har hørt var selve gjennomføringen av årsmøtet dårlig forberedt og lite strukturert, og det var vel ikke akkurat mange som stilte på dette årsmøtet heller.
Basert på det de som har vært på tidligere årsmøter sier, var det flere enn det har vært noen gang før. Og i prosent av medlemmene var det også ganske bra!

Når du ikke vil at foreningen skal gjøre noe som helst, så kan du kanskje ikke forvente å få støtte fra de som vil det? Når en leder ikke har støtte i sitt eget styre, så bør man kanskje se på hvordan man leder styret. Mangelen på kommunikasjon kan kanskje ha noe med saken å gjøre.
bjorges skrev:Jeg har ALDRI sagt at denne foreningen er Oslorelatert, det er det andre som har hevdet. Kanskje dette alene viser hvor "historieløs" enkelte er?
Aktivitet i denne sammenhengen er faktisk erfaring over tid, med forumet og nettsiden, og forståelse for hvordan og hvorfor ting er gjort som de er gjort. At flere styremedlemmer er aktive og driver med lokale foreninger er flott, men det betyr lite i akkurat denne sammenhengen da det her er aktiviteten i Geocaching i Norge som betyr noe.
Så du mener at for å sitte i styret i Geocaching i Norge, så må man ha sittet i styret i Geocaching i Norge over en lengre periode tidligere? Jeg klarer ikke helt å se den logikken.

Styret som er nå er opptatt av å jobbe i nåtiden - vi er aktive nå. Hva som ble gjort for 7 år siden har egentlig ikke så mye å bety. Geocaching er mye mer enn forum og disse nettsidene, og der har vi et styre nå med mye god kunnskap. Vi har også styremedlemmer som har vært med lenge, og kan fortelle oss alt vi trenger å vite om historien.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av ArveAnd » fre 17 okt 2014 18:24

Eg meiner diskusjonen omkring erfaring er av null interesse, om så det er den eine eller andre formen for erfaring. Det som er av betydning er at MEDLEMANE har valgt styret, og dei har valgt dei personane som dei har TILLIT til.


(og for ordens skuld eg er ikkje medlem, men kjem nok til å bli det ganske snart - igjen)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 17 okt 2014 18:25

thomfre skrev:At årsmøtet ble lagt til sommerferien som det ble, var utelukkende for at flest mulig skulle få sjansen til å delta. Eventet på Savalen gjorde at vi fikk samlet veldig mange, fra flere steder i landet.
Det var en "tilfeldighet" at årsmøtet i år ble lagt til et event med mange deltakere fra hele landet, men jeg syntes det var en så god ide at jeg fremmet forslag til årsmøtet om å gjøre det til en permanent ordning, et forslag som ble enstemmig vedtatt. Jeg mener at "et større event som kan forventes å ha deltagere fra store deler av landet" slik det står i vedtektene nå er en bedre ramme omkring et årsmøte i en landsdekkende medlemsorganisasjon enn "en onsdag kveld i mars på en pub i Oslo".

Jeg var på begge de to siste årsmøtene. Det var vesentlig flere på det siste enn det før (uten at jeg har konkrete tall i hodet), og en vesentlig bedre geografisk spredning. Til tross for at tidligere styrer og valgkomiteer har bestrebet seg på å ha god geografisk spredning på styremedlemmene har GiNo likevel av mange blitt sett på som en "Oslogreie". Det hjelper ikke om intensjonen om at GiNo ikke skal være en Oslogreie er aldri så godt så lenge det er inntrykket man sitter igjen med utenfor Oslo. Ved å legge årsmøtet til et sted/tid som allerede i utgangspunktet tiltrekker seg geocachere fra store deler av landet oppnår man den intensjonen i mye større grad. Årets årsmøte hadde deltagere fra to av de tre nordligste fylkene, fra Trøndelag, Møre og Vestlandet videre nedover (muligens ikke S&F), fra Sørlandet, Østlandet og Innlandet. Slik spredning har det aldri vært på noe årsmøte tidligere!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av sven-egil » fre 17 okt 2014 19:12

Hvor mange medlemmer er det i foreningen nå?
Bilde Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av ArveAnd » fre 17 okt 2014 19:24

sven-egil skrev:Hvor mange medlemmer er det i foreningen nå?
Kva relevans har det for diskusjonen i denne tråden?

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av kassimaja » fre 17 okt 2014 19:26

En kjapp opptelling viste at vi er 57 betalende medlemmer i år
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av sven-egil » fre 17 okt 2014 20:17

Når en organisasjon skal opptre for alle geocachere i Norge, synes jeg det er greit å vite hvor mange medlemmer de har, altså hvor stor tyngde foreningen har.

Takk for svaret om antall medlemmer.
Bilde Bilde Bilde

Korsgat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:lør 16 aug 2014 19:20

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Korsgat » lør 18 okt 2014 08:04

Raggsokk skrev:Dette kunne vært løst ved å tilby Anders å flytte statistikksidene og forumet ut av gcinfo-domenet og over på et eget som han eier selv.
Argumenter imot?
Uten at jeg i det hele tatt tar noen side i debatten, så vil jeg som et helt passivt medlem si at utlevering av forumet ikke bør forekomme, da GiNo i så tilfelle utleverer passord for mange brukere til en privatperson som ikke SKAL ha innsyn i de. At Anders99 har hatt tilgangen til alt før har ingen betydning nå. For om GiNo utleverer en kopi av forumet vil opplysninger leveres ut som GiNo har forpliktet seg til å bevare på vegne av forumets brukere. Dersom forumet blir utlevert krever jeg at enten blir min bruker der slettet eller jeg får en klar beskjed om at så vil skje slik at jeg kan fjerne meg selv i forkant av at dette skjer.

For de som måtte mene jeg er kritisk til Anders99 nå: dette er ikke ment som noe mot han som person, men jeg vil selv bestemme hvem som skal kunne ha tilgang til filer med f.eks. passord jeg har brukt. Så får jeg selv vurdere om jeg vil melde meg inn det forumet om jeg ser behov for det.

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av frodegill » lør 18 okt 2014 08:20

Korsgat skrev:utlevering av forumet ikke bør forekomme, da GiNo i så tilfelle utleverer passord for mange brukere til en privatperson som ikke SKAL ha innsyn i de.
Huh? Jeg tar for gitt at passordene til forumet ikke er lagret i klartekst. Saltet+hashet: ja. Klartekst: nei.

Svar