Endringer i forum og statistikk

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
havardfoto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:lør 13 jul 2013 21:04
Sted:Trondheim
Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av havardfoto » fre 17 okt 2014 10:12

tomahg skrev:Jeg har deltatt på dette forumet siden oppstarten i november 2007, da jeg meldte meg inn som nummer 35, og har siden da skrevet så mye vrøvl her at jeg bare er overgås av Anders99 og Bjorges - som selvsagt ikke skriver vrøvl, men fornuftige ting.

Etter å ha opplevd hva som skjedde med forum som kom og gikk, mossebær som ga 404, og starte(.no) som sluttet, i perioden før Anders, synes jeg det virket som en god idé da Bjorges og Whoelse snakket om en forening som skulle sikre drift av nettsider uavhengig av enkeltpersoners fremtidige brennende engasjement, og jeg var også innom styret i «Geocaching i Norge» for en kortere periode.

Jeg synes det er underlig at foreningen nå, uten at jeg føler det har blitt kommunisert klart og tydelig mener de skal gjøre noe mer enn i drifte gcinfo.no. Hvis jeg hadde visst det hadde jeg aldri meldt meg inn igjen, etter noe tids fravær, slik jeg gjorde for litt siden.

Styrets oppførsel her er etter min mening ikke bare totalt unødvendig, men både ufin, umoralsk, frekk og totalt forkastelig! Men man kan kanskje ikke forvente seg annet når de mest fremtredende i styret er noen ferske, historieløse jyplinger som begynte med geocaching i (for)fjor og som sannsynligvis raver rundt med intro-appen og tror groundspeak er gud!

Og etter det siste avsnittet mister vel jeg, i likhet med Aina, mine moderatorrettigheter? Sånn helt demokratisk? :shock:
Hei tomagh

Som moderator, som du er, under jeg meg over måten du velger å gå til personangrep på de som ble valgt inn i styre under årsmøte på Savalen i år av medlemmene som var tilstede der. For meg er det det laveste man kan gå i en pågående diskusjon.

At et styre som er demokratisk valgt av medlemmene ønsker og ha tilgang til det som ligger under gcinfo.no er ikke underlig i det heletatt. Dersom de tidligere styrene ikke har hatt det, synes jeg det er veldig rart. Så lenge det ligger der det ligger, og GiNO betaler for å ha det liggende der, så skulle det også bare mangle at styret også skulle ha noe å si om hvordan ting blir driftet.

Jeg skal, på vegne av styre, beklage hvis ting ikke har blitt kommunisert godt nok, men når saken opprinnelig var en sak mellom en enkelt person og styre valgte vi og holde det der, og ikke gå ut offentlig med det.
¨
Når det gjelder det som er fjernet fra gcinfo.no så ble dette fjernet da det brøt med flere av groundspeak sine retningslinjer. De samme retningslinjene gjelder ikke bare for hver enkel geocacher, men også for foreninger som velger og bruke ting fra groundspeak. Vi, styret, må forholde oss til de gjeldene retningslinjene som er satt, enkelt og greit.
- Don´t follow my tracks, you might get killed -

Brukeravatar
hansvh
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:ons 25 aug 2010 21:17
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av hansvh » fre 17 okt 2014 10:20

Cachepoint.no kan sannsynligvis stille caching.no til disposisjon eller overtagelse dersom det kan være aktuelt å drive statistikksidene videre. Vi fikk med det domenet når vi kjøpte opp et restlager av varer og har ikke funnet egnet bruk til det selv. Det er bare å ta kontakt med oss dersom det kan være aktuelt.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av bjorges » fre 17 okt 2014 10:39

Som tidligere leder, og en av grunnelggerne, av Geocaching i Norge føler jeg for å komme med noen kommentarer til flere av innleggene her.

Gacrux skriver om hvordan dette forumet oppsto, dog med noen få faktafeil:
Det er korrekt at Anders99 med egne midler etablerte et nytt forum, og også statistikken, og at han også anskaffet domenet i sin tid.
Domenet ble anskaffet etter en diskusjon mellom meg, Whoelse og Anders99, hvor Whoelse og jeg ønsket å etablere en organisasjon som kunne eie forum og nettsider slik at dette kunne drives videre når interessen dabbet av hos den som hadde ansvaret. Siden Anders99 hadde kunnskap og kompetanse på hva som måtte til for å skaffe domene etc. til veie, fikk han oppdraget med å anskaffe. Han dekket sågar både domenedrift og eierskap av egen lomme det første året, inntil Geocaching i Norge (som ble etablert noen uker etter) hadde hanket inn nok penger til å dekke kostnadene. Så snart økonomien var på plass ble utleggene refundert.
Domenenavnet ble valgt av oss tre i fellesskap som det beste vi kunne finne for å beskrive hva intensjonen var. Vi ønsket naturligvis helst å bruke geocaching-navnet med .no som domene, men dette er eid av en mindre aktiv geocacher som forventer å tjene store penger på dette domenenavnet.

Organisasjonen ble etablert, og vi hadde et stiftelsesmøte hvor vi vedtok vedtekter som vi mente kunne dekke organisasjonens intensjoner.
Intensjonen var, som nevnt over, i utgangspunktet UTELUKKENDE å sikre kontinuerlig drift av et forum og ha nettsider med informasjon om geocaching på norsk. Statistikken hadde også blitt et naturlig element å ha med da mange var opptatt av denne.
Etter at organisasjonen var etablert, med de vedtekter som var, og de intensjoner som lå bak, har så mange kommet og ment at denne organisasjonen skulle gjøre slik og sånn. Mange av meningsbærerne har ikke en gang vært medlem av organisasjonen, men forventet like fullt å bli hørt.
Styret i organisasjonen har vært forsøkt holdt geografisk spredt rundt i Norge for å ikke bli oppfattet som et "Oslo-styre", og for å prøve å understreke at dette er en landsdekkende organisasjon.
Samtidig har man forsøkt å fordele arbeidsbyrden, slik at ikke styret ble sittende og måtte gjøre alt. De som ønsket å bidra fikk muligheten (selv om vi ikke akkurat ble rent ned).

Siden Anders99 hadde kunnskapen om forumdrift, og var med på å flytte forumet han hadde etablert på sitt eget private domene i forkant av at vi anskaffet gcinfo.no, fant vi det naturlig at han fortsatte som forumadministrator. Det er også helt riktig at Anders99 uttrykte klart og tydelig overfor oss at han IKKE ville være medlem av organisasjonen, og at det var "hans" forum. Han så likevel fornuften i grunntanken vår, og flyttet forumet til organisasjonens domene.

I forbindelse med en del Flamewars og uheldige slettinger av egne innlegg fra enkeltbrukere i en eller flere tråder, hadde vi en innstramming i forumet, der man blant annet fjernet muligheten for sletting av innlegg etter at de var postet. Etterhvert ble det også en diskusjon hvorfor styret ikke hadde administratorrettigheter til forumet. For egen del hadde jeg vel i mitt stille sinn håpt at Anders99 ville "mykne" i sitt syn på forumeierskapet etterhvert som forumet var innarbeidet som GiNo's forum. Vi hadde gjennom årene flere diskusjoner rundt dette temaet, uten at Anders99 ville slippe til flere administratorer. Dette ble blant annet begrunnet med kontroll på oppdateringer etc. Siden forumdriften i stor grad gikk greit så vi ingen grunn til å sette hardt mot hardt - som dagens styre har valgt å gjøre. De utvalgte moderatorene gjorde jobben greit, og etter at men fikk stoppet Flamewarene så stabiliserte forumoppførselen seg også.

Så til det Thomfre skriver om demokrati og valg: Jeg var leder av Geocaching i Norge frem til i sommer. Det første året la vi et opplegg hvor vi valgte halve styret for ett år og den andre halvdelen for to år, for så neste år å velge de som sto på valg (eller nye kandidater) for to år. På den måten sikrer man kontinuitet i styret. Vi sørget også for at medlemmer som var på valg ble spurt av valgkommiteen om de ønsket å fortsette i styret, samtidig som kommiteen forsøkte å finne nye kandidater.
Jeg er den første til å innrømme at det i år fra min side ble avglemt å tenke på årsmøte, men dette anser jeg like mye å være et styreansvar som et lederansvar. Thomfre var vel den som tok initiativet, og som "satte seg i førersetet" for å få gjennomført årsmøtet midt på sommeren når mange hadde ferie (meg selv inkludert). Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å trekke meg ut av styret, men hørte ikke et kvidder fra valgkommiteen. Ei heller fikk styret valgkommiteens innstilling tilsendt i forkant av årsmøtet. På årsmøtet ble så hele styret, med unntak av Thomfre, Whoelse (som var den personen i styret som hadde gitt uttrykk for at hun ikke hadde kapasitet til å fortsette) og Svein i Ingsve (de to siste var valgt inn som varamedlemmer), kastet og erstattet med et nytt styre.
Hva skjedde med de som i fjor ble valgt for to år? Så langt jeg kan huske var det Thomfre og Svein som ble valgt inn som nye styremedlemmer i fjor.
Det nye styret stiller med relativt kort erfaring i organisasjonen, hvis man ser bort fra Whoelse, og også med Geocaching hvis man ser på tid, men jeg undres litt over denne iveren etter å markere seg så sterkt som de her har gjort.

Vel, jeg håper ikke dagens styres handlinger nå velter hele grunntanken med etableringen av organisasjonen og at resultatet blir at man får forumflukt og minkende interesse. Ydmykhet for historien kan være en tanke.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » fre 17 okt 2014 11:01

bjorges skrev:Hva skjedde med de som i fjor ble valgt for to år? Så langt jeg kan huske var det Thomfre og Svein som ble valgt inn som nye styremedlemmer i fjor.
Siden du selv velger å ta opp temaet så kan jeg ikke annet enn å si at som foreningens leder på det tidspunktet burde du ha fått med deg at resten av de som var valgt for 2 år trakk seg.

Det var ganske flaut for oss som satt på årsmøtet og måtte forsvare at vi hadde en leder som hverken hadde brydd seg med å få levert rett regnskap eller lage årsberetning.
bjorges skrev:Det nye styret stiller med relativt kort erfaring i organisasjonen, hvis man ser bort fra Whoelse, og også med Geocaching hvis man ser på tid, men jeg undres litt over denne iveren etter å markere seg så sterkt som de her har gjort.
Det kan kanskje være en idé å se på aktivitetsnivået til styremedlemmene, og ikke bare hvor mange år vi har drevet med geocaching.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av krl69 » fre 17 okt 2014 11:18

thomfre skrev:
bjorges skrev:Det nye styret stiller med relativt kort erfaring i organisasjonen, hvis man ser bort fra Whoelse, og også med Geocaching hvis man ser på tid, men jeg undres litt over denne iveren etter å markere seg så sterkt som de her har gjort.
Det kan kanskje være en idé å se på aktivitetsnivået til styremedlemmene, og ikke bare hvor mange år vi har drevet med geocaching.
Erfaringskortet i form av antall år man har drevet med Geocaching har de samme gutta alltid trukket frem når de mangler argumenter. Det kan nesten virke som enkelte misliker at de blir forbigått på diverse statistikker, samtidig som de selv har mistet gløden og engasjementet. :shock: 8)

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » fre 17 okt 2014 11:44

tomahg skrev:Men man kan kanskje ikke forvente seg annet når de mest fremtredende i styret er noen ferske, historieløse jyplinger som begynte med geocaching i (for)fjor og som sannsynligvis raver rundt med intro-appen og tror groundspeak er gud!
Ingen av oss bruker introappen, hvis du har interesse av å vite det :)

Hva vi mener om Groundspeak betyr fint lite, vi er uansett nødt til å følge bruksvilkårene.

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av buzkaz » fre 17 okt 2014 12:08

Akk ja, slik går nu dagan.

Jeg er ingen stor-cacher, jeg har 'bare' 5 år i sporten og færre funn enn enkelte regner som et godt dagsverk. Likevel har jeg hatt mye glede av at det fantes et norsk nettsamfunn som prøvde å være en arena for norske geocachere, uavhengig fra Groundspeak. Slik jeg leser de nye administratorenes innlegg, så ebber den æraen ut og man regner Groundspeak som høyeste autoritet for geocachingen som sådan. Synd, fordi jeg mener at Groundspeak sine avgjørelser ikke nødvendigvis er de beste for geocachere i norge. Det er selvsagt en personlig mening, men så er jeg geocacher og norsk, og hvis GiNo ikke også har rom for sånne som meg, så har jeg ingen nytte av den organisasjonen (og navnet blir misvisende).

Ser absolutt at å bruke GS-eide logoer på trykksaker ikke er helt OK, selv om det nok opprinnelig var mer som gratis markedsføring enn noe annet. At Groundspeak eksplisitt forbyr den slags sier igrunn sitt, og at GiNo da tar på seg ansvaret for å håndheve det viser at prioriteringene kanskje ikke helt stemmer overens med det mange norske cachere oppfatter som rett og galt. Så det med statistikksidene. Joda, man kan tolke GS' ToU slik at dette er "forbudt". Jeg velger derimot å tolke det slik at disse dataene like mye eies av norske geocachere som noen andre, og følgelig må det være helt greit en norsk paraplyorganisasjon for cachere kan bruke disse dataene fritt. Jeg er ikke jurist, men er rimelig sikker på at under norsk lov så er vi, geocacherne, "opphavsmenn" til loggene, cachebeskrivelsene, funndataene og alt annet som kommer ut av aktiviteten vår. Vi står dermed fritt til å forvalte det, uansett hva Groundspeak måtte skrive i sine ToU, og uansett om det er klikket "accept" eller ikke.

At styret i GiNo nå på eget initiativ velger å ta på seg rollen som håndhever av Groundspeak sine "Terms of Use" og fjerne verdifulle tjenester uten å rådføre seg med medlemmer eller brukere kan jeg derfor ikke svelge. Jeg har aldri vært medlem i GiNo, og nå vil jeg ikke bli det heller. Føler heller ikke at GiNo og dermed gcinfo.no lenger kan være en representant for meg som geocacher. Jeg vil derfor slutte å bruke gcinfo.no sine infoark og ikke linke til siden lenger.

Takker alle de som har drevet siden i disse årene, og spesielt Anders99 som må ha lagt ned betydelig innsats i forumet over årene. Ønsker også GiNo og styret alt godt og lykke til videre.

Om dette er mitt siste innlegg her vet jeg ikke, men i tilfelle: Farvel, takk og lykke til med cachingen.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 17 okt 2014 12:29

tomahg skrev:Jeg synes det er underlig at foreningen nå, uten at jeg føler det har blitt kommunisert klart og tydelig mener de skal gjøre noe mer enn i drifte gcinfo.no.
Som en av de som flere ganger har tatt til orde for at GiNo bør gjøre mer enn bare å drifte nettstedet ønsker jeg å kommentere denne uttalelsen. Jeg vil også innledningsvis presisiere at jeg ikke sitter i styret for GiNo nå og heller ikke har gjort det tidligere, men at jeg har vært medlem av GiNo siden 2009 og har vært på de fleste årsmøtene siden jeg meldte mg inn.

Så til selve uttalelsen:

Til årsmøtet i 2013 var det sendt inn en sak om endring av formålparagrafen nettopp for å tydeliggjøre en slik endring. Og for ikke å bli tatt på å gjengi feil fra hukommelsen fra noe som skjedde for snart to år siden gjengir jeg her hva som står i årsmøteporotokollen (kopiert rett ut av PDF-dokumentet):

5. Forslag til endring av formålsparagrafen til Geocaching i Norge

Møteleder innledet saken med en redegjørelse for hvorfor saken var lagt fram og hvorfor den ble utformet slik
den var. Bakgrunn var flere innlegg på forum ifm. endringen i retningslinjene for plassering av cache i
tilknytning til vei og jernbane. Som interesseorganisasjon var det flere som mente GiNo bør ha en mer aktivt
rolle for å ilareta medlemmenes synspunkter.

Dette skapte store debatt som fokusert i hovedsak om betyding av ordene "interesseorganisasjon" og evt.
alternatiler som paraplyorganisasjon. Styrets forslag ville kunne bety at GiNo sitt eneste formål var å drifte
websidene til gcinfo.no. Flere tok til ordet for at de ønsket at GiNo skulle være mer enn dette. Det kom
ingen skriftlig endringsforslag. Styrets forslag til endring ble stemt over.

Styrets forslag falt mot 1 stemme. Det ble ingen endring tilformålsparagraf §1.

Årsmøtet ber styret om å gjennomgå formålsparagraf §1 på nytt til neste Årsmøtet med den hensikt å
kartlegge grunnlaget for å kunne fremstå som en paraplyorganisasjon for hele landet. Årsmøtet ønsker at
styret aktivt skal ta kontakt med lokallagene i landet for å søke fram løsninger og oppgavefordelinger som
ansees som formålstjenlig for helheten.

Styret stilles fritt til å opprette underutralg til å arbeide fram forslag til ulike løsninger. GorgonVakmester sa
seg villig til å lære med i en slik underutvalg. I den grad det ønskes uttalelser fra medlemmene, bes det at
forumet brukes til dette.


Til årets årsmøte forelå det et dokument som var utabeidet av en person utenfor styret som jeg hadde fått tilsendt på forhånd fra vedkommende, og svarte at jeg ikke nødvendigvis var enig i alt som stod i dokumentet, men at det var et godt utgangspunkt for videre diskusjon. Dokumentet ble såvidt jeg vet levert til tidligere nestleder slik at det kom med i papirene til årets årsmøte.

Igjen for ikke å bli tatt for feil gjengivelse av hva som skjedde gjengir jeg her det som står i årsmøteprotokollen om denne saken (her kunne jeg ikke kopiere rett fra PDF-dokumentet, men har skrevet av det som står):

5. Omorganisering av Geocaching i Norge

Sak fra årsmøtet i 2013. Thomfre gikk gjennom dokumentet. Årsmøtet
kom med flere kommentarer og innspill til det videre arbeidet der det
ble henvist til den engelske federasjonen for geocachere som et godt
forbilde. Punktet om coiner ble drøftet, likedan GINOS forhold til
MEGAeventer.

Årmøtet mente enstemmig at dokumentet og innspillene i møtet var et
godt grunnlag for det nye styret i sitt videre arbeide med denne saken.


Når saken har vært oppe på TO årsmøter, som begge konkluderer med at en slik endring er vegen å gå og også sørger for at styret begge årene får i oppdrag å jobbe mot dette er det ikke "underlig" at det nåværende styret "mener de skal gjøre noe mer enn i drifte gcinfo.no".
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » fre 17 okt 2014 12:42

buzkaz skrev:Slik jeg leser de nye administratorenes innlegg, så ebber den æraen ut og man regner Groundspeak som høyeste autoritet for geocachingen som sådan.

Synd, fordi jeg mener at Groundspeak sine avgjørelser ikke nødvendigvis er de beste for geocachere i norge. Det er selvsagt en personlig mening, men så er jeg geocacher og norsk, og hvis GiNo ikke også har rom for sånne som meg, så har jeg ingen nytte av den organisasjonen (og navnet blir misvisende).
Groundspeak er høyeste autoritet for geocaching.com, ja. Slik er det, og det får vi ikke gjort noe med. Men det betyr ikke at GiNo alltid er enig med Groundspeak - det har ingen sagt.
buzkaz skrev:Ser absolutt at å bruke GS-eide logoer på trykksaker ikke er helt OK, selv om det nok opprinnelig var mer som gratis markedsføring enn noe annet. At Groundspeak eksplisitt forbyr den slags sier igrunn sitt, og at GiNo da tar på seg ansvaret for å håndheve det viser at prioriteringene kanskje ikke helt stemmer overens med det mange norske cachere oppfatter som rett og galt.
Groundspeak forbyr ikke bruk av logoen sin, men de som bruker den må oppfylle noen vilkår. To av disse vilkårene gikk på kvalitet og indikasjon av at det er et registrert varemerke. De vilkårene oppfyllte vi ikke.

GiNo har ikke påtatt seg noe som helst ansvar for å håndheve Groundspeak sine retningslinjer, men GiNo må som alle andre følge de retningslinjene som er gitt.
buzkaz skrev:Så det med statistikksidene. Joda, man kan tolke GS' ToU slik at dette er "forbudt". Jeg velger derimot å tolke det slik at disse dataene like mye eies av norske geocachere som noen andre, og følgelig må det være helt greit en norsk paraplyorganisasjon for cachere kan bruke disse dataene fritt. Jeg er ikke jurist, men er rimelig sikker på at under norsk lov så er vi, geocacherne, "opphavsmenn" til loggene, cachebeskrivelsene, funndataene og alt annet som kommer ut av aktiviteten vår. Vi står dermed fritt til å forvalte det, uansett hva Groundspeak måtte skrive i sine ToU, og uansett om det er klikket "accept" eller ikke.

At styret i GiNo nå på eget initiativ velger å ta på seg rollen som håndhever av Groundspeak sine "Terms of Use" og fjerne verdifulle tjenester uten å rådføre seg med medlemmer eller brukere kan jeg derfor ikke svelge. Jeg har aldri vært medlem i GiNo, og nå vil jeg ikke bli det heller. Føler heller ikke at GiNo og dermed gcinfo.no lenger kan være en representant for meg som geocacher. Jeg vil derfor slutte å bruke gcinfo.no sine infoark og ikke linke til siden lenger.
I de samme bruksvilkårene står det at du gir Groundspeak en uforbeholden tillatelse til bruk av enhver cachebeskrivelse, enhver logg og alt annet du legger inn på geocaching.com. Skulle du basert statistikken på at alt innhold tilhørte brukerne, så ville du fått mange tusen brukere du måtte innhentet tillatelse fra - det hadde ikke blitt enklere!

Som forklart tidligere, styret har ikke tatt på seg rollen som håndhever av noe som helst. Styret har tatt på seg ansvaret for å rydde opp så vi følger gjeldende retningslinjer.

Det kan også være greit å vite at statistikksiden ikke har fungert skikkelig det siste året, og vært skrantende før det. Det var et stadig økende antall logger som ikke kom med, og feilloggen på serveren ble stadig voksende.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av tomahg » fre 17 okt 2014 13:19

GorgonVaktmester skrev: Når saken har vært oppe på TO årsmøter, som begge konkluderer med at en slik endring er vegen å gå og også sørger for at styret begge årene får i oppdrag å jobbe mot dette er det ikke "underlig" at det nåværende styret "mener de skal gjøre noe mer enn i drifte gcinfo.no".
Takk for oppklaring, det hadde jeg ikke fått med meg! :)

Jeg har ikke vært på de to siste årsmøtene, og jeg har nok verken lest protokoll eller referater. Men slik jeg forstår det nå så har det kommet inn forslag om endring av formålsparagrafen, men den har ikke formelt blitt endret. Så inntil formålsparagrafen eventuelt blir endret gjelder vel dagens formålsparagraf og foreningens formål er fremdeles som beskrevet her?

Dersom formålsparagrafen i fremtiden blir endret, stiller jo ting seg selvfølgelig annerledes.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » fre 17 okt 2014 13:22

tomahg skrev:Men slik jeg forstår det nå så har det kommet inn forslag om endring av formålsparagrafen, men den har ikke formelt blitt endret. Så inntil formålsparagrafen eventuelt blir endret gjelder vel dagens formålsparagraf og foreningens formål er fremdeles som beskrevet her?

Dersom formålsparagrafen i fremtiden blir endret, stiller jo ting seg selvfølgelig annerledes.
Forslaget som kom gikk på å endre den så den kun gjaldt nettsidene. Slik den er formulert, og har vært formulert hele tiden, er foreningens formål å være en interesseorganisasjon.
Vedtektene finner du her
GiNo skal være en interesseorganisasjon for geocachinginteresserte i Norge og skal arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Breivikaas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:ons 27 jul 2011 20:07

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Breivikaas » fre 17 okt 2014 14:25

Makan til sutring... :shock:

Bare så det er sagt, jeg er heller ikke medlem av GiNo. Jeg har heller ikke vært særlig aktiv her inne på forumet (men kikker innom omtrent hver dag, og har lest de fleste innlegg siden jeg startet i 2010). At jeg ikke er medlem skyldes vel mest sløvhet, for jeg har hatt stor glede av forumet og ikke minst statistikken. Da jeg startet med geocaching var det nettopp gcinfo.no og forumet som var min største kilde til hvordan dette spillet fungerer.

I mine øyne så har GiNo så absolutt hatt en viktig rolle for hvordan geocaching har utviklet seg i Norge. Så selv om GiNo ikke har hatt noen offisiell status som paraplyorganisasjon for geocachere i Norge, så er den ihvertfall det nærmeste vi har hatt noe slikt.

I mange innlegg på forumet har det da også vært diskutert hvilken rolle GiNo skal ha. Behovet for at vi bør ha en slags "fagforening" som fronter geocaching, har helt klart økt etterhvert som antall geocachere og cacher har eksplodert de siste par åra. Ref. bl.a Vegvesenets og Jernbaneverket restriksjoner i aktivitet i nærheten av vei og bane. Så at denne rollen har blitt årsmøtesak og at GiNo nå jobber med dette burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Jeg synes det er utidig å kritisere det nye styret for manglende erfaring, og atpå til håne de med slike usakligheter slik Tomahg gjør i sitt innlegg. De som er over snittet aktiv i geocachemiljøet vet hvilken innsats dagens styremedlemmer har gjort for å øke interessen for geocaching og for å bidra i positiv retning. Men det er vel det som er problemet. Det virker som om "den eldre garde" helst vil at geocaching skal være en ukjent aktivitet for folk flest, og derfor holdt nede med lav synlighet slik at de får ha sporten for seg selv...

Vel verden går framover uansett. Så at vi nå har fått et aktivt og engasjert styre i GiNo bør heller applauderes. Om de lykkes med den planlagte revitaliseringen av websiden, og i atpåtil klarer å informere nye geocachere i spillets regler, så har geocaching gode forutsetninger til å bli en artig hobby også i årene framover.

At tidligere Administrator og moderatorer har gjort en kjempejobb kan vi vel alle være enige om. Men når interessen og viljen til videre utvikling av nettstedet tydligvis ikke lengre er til stede, så har virkelig ikke GiNo´s styre hatt så mange valgmuligheter. Nettstedet er tross alt organisasjonens ansikt utad, og da bør ting være på stell og oppdatert.

Til slutt...
Det er godt mulig at "overtakelsen" av websida og forumet kunne vært gjort mer smidig. Det som imidlertid er helt sikkert er at vi som ikke er medlemmer i foreninga ikke vet alt som har skjedd. Så jeg anbefaler alle ikke-medlemmer til ikke være så skråsikre og dømmende, og heller la styret i GiNo få gjøre jobben sin. Så tror jeg dette blir bra til slutt jeg...

Ikke umulig at jeg melder meg inn heller. :wink:

God helg! :D
Bilde

frodegill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:ons 13 jun 2012 14:09
Sted:Drøbak
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av frodegill » fre 17 okt 2014 14:35

Jeg har aldri vært medlem av GINO, og har ikke vært alt for aktiv på dette forumet. Se derfor på dette som et løst innspill:
thomfre skrev: Alle som er registrert på geocaching.com har akseptert et sett med bruksvilkår. I disse vilkårene står følgende:
You agree not to:
Use any robot, spider, scraper or other automated means to access our services for any purpose without our express written permission.
Måten statistikken ble samlet inn på brøt altså med dette. Men det største problemet for Geocaching i Norge, som har ansvaret for gcinfo.no, var at data ble gjengitt. Det er brudd på denne delen av bruksvilkårene:
Use our services, including GPX files, for any purpose other than your personal use without our written permission.
Ble det noen gang gjort forsøk på å få skriftlig tillatelse til statistikksiden? Hvis det ble avslått, hva var grunnen? For meg virker det jo som de absolutt åpner opp for å gi skriftlige tillatelser, men ønsker ikke tilfeldig misbruk av tjenestene sine.

thomfre skrev:Retningslinjene for bruk av logoene sier:
Sitat:
Use the high quality logo files provided above.
Include the ® on all uses of the Geocaching logo and a ™ on the CITO logo.

Logoene som ble brukt var uten ® og i fryktelig dårlig kvalitet.
Jeg har aldri brukt disse malene, men hvis alt som skulle til var å bytte ut en lavkvalitets logo med en høykvalitets logo med ®- og ™-tegn på burde vel det være en overkommelig oppgave, istedet for å fjerne den helt?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » fre 17 okt 2014 14:40

frodegill skrev:Ble det noen gang gjort forsøk på å få skriftlig tillatelse til statistikksiden? Hvis det ble avslått, hva var grunnen? For meg virker det jo som de absolutt åpner opp for å gi skriftlige tillatelser, men ønsker ikke tilfeldig misbruk av tjenestene sine.
Det har blitt gjort forsøk på å få tillatelse til å publisere data, ja. Det ble nektet med bakgrunn i bruksvilkårene.

GiNo har fått tillatelse til å hente data via API, og så publisere det til autentiserte brukere - altså brukere som har logget inn med sin konto på geocaching.com. Å lage til en statistikkside basert på det er ganske mye jobb.

frodegill skrev:Jeg har aldri brukt disse malene, men hvis alt som skulle til var å bytte ut en lavkvalitets logo med en høykvalitets logo med ®- og ™-tegn på burde vel det være en overkommelig oppgave, istedet for å fjerne den helt?
Hadde vi hatt originalfilene til alle malene, ja. Det jobbes med nye maler (utenfor styret), og det kommer forhåpentligvis snart.

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Karsten » fre 17 okt 2014 14:55

thomfre skrev:
buzkaz skrev:Slik jeg leser de nye administratorenes innlegg, så ebber den æraen ut og man regner Groundspeak som høyeste autoritet for geocachingen som sådan.

Synd, fordi jeg mener at Groundspeak sine avgjørelser ikke nødvendigvis er de beste for geocachere i norge. Det er selvsagt en personlig mening, men så er jeg geocacher og norsk, og hvis GiNo ikke også har rom for sånne som meg, så har jeg ingen nytte av den organisasjonen (og navnet blir misvisende).
Groundspeak er høyeste autoritet for geocaching.com, ja. Slik er det, og det får vi ikke gjort noe med. Men det betyr ikke at GiNo alltid er enig med Groundspeak - det har ingen sagt.
Den på første øyekast lille forandringen du foretok, utgjør faktisk en stor forskjell. §1 i vedtektene oppfatter jeg som nevnt tidligere slik, at GiNo er en interesseorganisasjon som fremmer aktiviteten geocaching, uavhengig av fra hvilken nettside utøverne henter frem en cachebeskrivelse eller logger funnene sine (om de logger i det hele tatt på nett).
Kunne det være en tanke å opptre med en slik nøytralitet som vedtektene tilsier?
At dere ikke vil ha noe på nettsiden som er i strid med brukervilkårene til en spesifisk tilbyder er på en måte forståelig. I hvert fall problemet med loggarket kunne løses på en enkel måte: Slette logoen helt.

Svar