Endringer i forum og statistikk

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Svar
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » ons 15 okt 2014 16:20

Alle forumbrukere har i dag mottatt e-post fra tidligere forumadministrator, vi ser det derfor nødvendig å komme med denne kunngjøringen.

Styret i foreningen Geocaching i Norge har begynt en prosess med å gjøre foreningen til den landsdekkende interesseorganisasjonen medlemmene ønsker vi skal være. En del av den prosessen er å rydde opp i gammelt grums.

Oppryddingen startet med nye nettsider, og så tok vi for oss diverse brudd på geocaching.com sine bruksvilkår. Malene for logger og infoark var det første vi måtte fjerne, da de brøt med bruksvilkårene for geocaching.com sine logoer. Det jobbes med nye og forbedrede maler.

Statistikksidene var dessverre også en ting som brøt med geocaching.com sine bruksvilkår, på flere punkter. Både måten dataene ble samlet inn på og at de i det hele tatt ble presentert, brøt med vilkårene vi alle har akseptert. Når andre hendelser skapte en uoverensstemmelse mellom styret og statistikkadministrator, var det derfor lett å avgjøre at statistikken måtte legges ned. Statistikksiden har i løpet av det siste året også vært ganske unøyaktig.

Styret har i lengre tid prøvd å få moderator- og administrasjonsrettigheter over forumet, som ligger under foreningens paraply. Når tidligere administrator gjentatte ganger nektet, ble vi til slutt nødt til å gi oss selv administrasjonsrettigheter. Det gjorde vi uten at tidligere administrator mistet sine rettigheter. Svaret vi fikk da var en annonsering, et Facebook-innlegg og til slutt e-posten dere alle har fått. Vi har på bakgrunn av innholdet, som vi tolker som en avskjed, fjernet administratorrettighetene til tidligere administrator.

Vi er absolutt fornøyd med jobben som har blitt gjort, og er takknemlig for innsatsen. Vi hadde håpet vi kunne fått til et bedre samarbeid, og syns det er synd det skulle ende slik.

Vi håper på forståelse for at vi som en seriøs interesseorganisasjon er nødt til å følge retningslinjer, bruksvilkår, lover og regler.

Vi forstår også at ikke alle er enige med oss i avgjørelsene vi har tatt.

Styret i Geocaching i Norge

urytrbyni
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 18 mai 2008 22:13

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av urytrbyni » ons 15 okt 2014 17:55

Setter pris på å bli underrettet om styrets versjon av hendelsesforløpet, men stiller likevel spørsmål ved prosessen da det fremkommer i mailen fra tidligere Administrator at det har blitt utøvet sensur på ytringer i forumet. Sensur utøves oftest for å dekke over ubehagelige fakta. Siden redegjørelsen fra styret ikke forklarer årsaken til at annonsering og Facebook-innlegg ble slettet, velger jeg å tro mitt...
urytrbyni has quit geocaching

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » ons 15 okt 2014 18:03

urytrbyni skrev:Setter pris på å bli underrettet om styrets versjon av hendelsesforløpet, men stiller likevel spørsmål ved prosessen da det fremkommer i mailen fra tidligere Administrator at det har blitt utøvet sensur på ytringer i forumet. Sensur utøves oftest for å dekke over ubehagelige fakta. Siden redegjørelsen fra styret ikke forklarer årsaken til at annonsering og Facebook-innlegg ble slettet, velger jeg å tro mitt...
Du må gjerne tro hva du vil, men jeg kan godt forklare.

Det ble lagt ut en annonsering på forumet, som ble slettet. Tidligere administrator ble oppfordret per e-post til å legge ut et nytt ordinært innlegg, med en litt annen ordlyd. Da valgte han heller å sende på e-post. E-posten som ble sendt er nesten identisk med den slettede annonseringen.

Hva som har blitt slettet på Facebook har ikke styret noe med.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av gacrux » ons 15 okt 2014 18:13

thomfre skrev: Vi forstår også at ikke alle er enige med oss i avgjørelsene vi har tatt.
Jeg trodde foreningen var til for geocacherne i Norge, ikke for å slikke Groundspeak oppetter ryggen.
Dette er en trist dag, ikke bare fordi statistikksidene er lagt ned, men også fordi vi nå har fått en forening som mener det er deres rett og plikt til å håndheve Groundspeaks retningslinjer.

Foreningen hadde ikke vært der den er i dag om ikke Anders hadde lagt ned en kjempeinsats i forum og statesikksider. Derfor er det spesielt flaut at samme forening nå skviser han ut.

Trist ... trist ... trist ... trist ... trist ... trist ... trist ... trist ... trist ... trist ... trist ... trist ...
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » ons 15 okt 2014 18:34

gacrux skrev:...fordi vi nå har fått en forening som mener det er deres rett og plikt til å håndheve Groundspeaks retningslinjer.
Det er vår plikt å følge retningslinjene, ja.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

TeamKaffe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:tir 12 nov 2013 16:26

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av TeamKaffe » ons 15 okt 2014 20:14

AA stjele et forum er aldri ok.

Det er trist og det er grumsete og det er rett aa slett ikke fint engang.

Denne forklaringen, der dere legger skyld og sverter en som har lagt ned uvurderlig arbeid er barnlig om ikke sjikane og et realt overtramp.

Forumet kunne lett vaert holdt utenfor som en affiliated niche av den norske geocach delen, om dere hadde lest 'litt' om hvordan man kan unngaa slike ting. Naar de kan i Canada og i USA saa kan man i Norge.. just saying.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av hstad » ons 15 okt 2014 20:47

Eg og oppfatta dette som stjeling, men det er kanskje å dra det litt langt.
Uansett, hvorfor har styret prøvd å fått adminrettigheter? har ikkje Anders gjort en god nok jobb?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Makuta Teridax » ons 15 okt 2014 20:57

gacrux skrev:Jeg trodde foreningen var til for geocacherne i Norge, ikke for å slikke Groundspeak oppetter ryggen.
Dette er en trist dag, ikke bare fordi statistikksidene er lagt ned, men også fordi vi nå har fått en forening som mener det er deres rett og plikt til å håndheve Groundspeaks retningslinjer.
Jeg har i mange år ønsket en organisasjon som kan snakke på geocachernes vegne, særlig i saker knyttet til begrensninger på hvor man kan plassere ut cacher. I alle år har GiNo sagt at deres oppgave bare er å stå for driften av nettsidene. Det har jeg naturligvis respektert, men jeg har ønsket meg noe mer. Grunnen til at jeg har ønsket meg noe mer, er alle konspirasjonsteoriene som har versert (og fremdeles verserer!) om at reviewerne i sin kontakt med myndigheter motarbeider geocacherne og ender opp med elendige avtaler. I visse deler av miljøet har holdningen vært at hvis geocacherne selv hadde tatt seg av kontakten med myndighetene, ville utfallet vært bedre sett fra geocachernes ståsted.

For meg er det derfor gledelig å se at GiNo er blitt en organisasjon som ønsker å øke sitt ansvarsområde og bl.a. å ta seg av ting som kontakt med myndigheter på geocachernes vegne. Men skal GiNo være seriøs, og inngå avtaler om hva som er lov og ikke lov når det gjelder cacheplasseringer, kan de ikke samtidig drive en nettside som baserer seg på å omgå regler. Det ville være en dobbeltmoral som ikke er en seriøs organisasjon verdig. Hadde GiNo fortsatt å drive statistikksidene, slik de ble drevet, tror jeg raskt geocachere ville brukt det mot dem: Hvorfor skal vi bry oss om hva GiNo har av avtaler om cacheplassering, når dere selv driver i strid med andre avtaler?

Derfor mener jeg at GiNo, som en seriøs organisasjon, ikke kan stå bak statistikksider som både skaffer til veie og viser frem data som er i strid med gjeldende bruksvilkår.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av HundenHera » ons 15 okt 2014 21:12

Jeg mener siste post må leses i lys av andelen norske geocachere som er medlem av GiNo.

Jeg oppfatter på ingen måte GiNo som en legitim representant for norske geocachere, og det skremmer meg om de prøver å være det.


HH
Forøvrig en STOR TAKK til Anders!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Makuta Teridax » ons 15 okt 2014 21:37

HundenHera skrev:Jeg mener siste post må leses i lys av hvor stor andel geocachere som er medlem av GiNo.

Jeg oppfatter på ingen måte GiNo som en legitim representant for norske geocachere, og det skremmer meg i det lys om de prøver å være det.
Reviewere må vite hvor det er lov og ikke lov å plassere ut cacher. Da må noen kontakte myndighetene å få til en avklaring. Hvem skal ta seg av den kontakten? Visst kan vi be hver eneste cacheeier om å kontakte myndighetene og få tillatelse, men det vil spare enormt med arbeid, både for cacheeiere og myndigheter, om noen kan inngå generelle avtaler. Til nå har det stort sett vært jeg som har gjort dette, noe enkelte cacheeiere har vært svært mistroiske til. Og i det lyset er det et fremskritt at GiNo tar seg av den kontakten.

Hvis du har et bedre forslag, er jeg – og GiNo, går jeg ut fra – interessert i å høre fra deg.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Olseng
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:lør 08 sep 2012 21:39
Sted:Fredrikstad

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Olseng » ons 15 okt 2014 21:41

her har det nok vært nok mye grums men når jeg reagerte på at loggbokmalen var vekk så fikk jeg bare beskjed om at den brøt reglene men jeg har ikke klart å finne ut på hvilket punkt det brøt så jeg ønsker at styret forklarer bedere og takk til anders for jobben du har gjort

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av HundenHera » ons 15 okt 2014 21:49

Hvis du har et bedre forslag, er jeg – og GiNo, går jeg ut fra – interessert i å høre fra deg

Reviewer har en legitim rolle som representant for Groundspeak.
Hver enkelt cacheeier har en legitim rolle i sitt ansvar som cacheeier.

Jeg kan ikke se hvor GiNos mandat skulle komme fra.

HH
Sist redigert av HundenHera den ons 15 okt 2014 21:52, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » ons 15 okt 2014 21:50

Olseng skrev:...jeg har ikke klart å finne ut på hvilket punkt det brøt så jeg ønsker at styret forklarer bedere
Retningslinjene for bruk av logoene sier:
Use the high quality logo files provided above.
Include the ® on all uses of the Geocaching logo and a ™ on the CITO logo.
Logoene som ble brukt var uten ® og i fryktelig dårlig kvalitet.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Olseng
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:lør 08 sep 2012 21:39
Sted:Fredrikstad

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Olseng » ons 15 okt 2014 22:01

takk for svar det har jeg for å være ærlig lett etter ikke funnet

Brukeravatar
Aina
Junior
Junior
Innlegg:93
Registrert:søn 02 des 2007 23:20

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Aina » tor 16 okt 2014 14:13

HundenHera skrev: Reviewer har en legitim rolle som representant for Groundspeak.
Hver enkelt cacheeier har en legitim rolle i sitt ansvar som cacheeier.

Jeg kan ikke se hvor GiNos mandat skulle komme fra.
HH
Helt enig! Det er cacheeiernes ansvar å følge reglene ifm. utlegging, samt bruke sunn fornuft. Kan ikke se hvorfor GiNo gir seg selv et mandat for på vegne av *alle* geocachere å forsterke eller lage regler knyttet til utlegging i Norge. Jeg er ikke medlem, så de representerer ikke meg. Kommer ihvertfall ikke til å bli medlem nå (selv om jeg var i ferd med å melde meg inn), når jeg ser hvordan de behandler Anders som har gjordt en kjempejobb for geocacherne i Norge! At GiNo eller deres medlemmer sensurerer og sletter innlegg på forum og FB-sider, er bare helt forkastelig og sjokkerende. Man sletter ikke innlegg man ikke liker, men svarer heller sakelig på dem for å få frem flere syn eller sider. Vi bor faktisk i et demokratisk land, og ikke i Nord-Korea el.

Jeg ser forøvrig at jeg nå også har blitt kastet ut som 'hjelpemoderator' på forumet! Jeg har ikke vært så synlig aktiv i å moderere innlegg, for Anders har gjordt en kjempejobb. Når han var på ferie ol., så fulgte jeg gjerne med og slettet spesielt spam-innlegg, ellers vært lite aktiv selv om fulgt med i bakgrunnen. Jeg er ikke en gang en del av denne såkaldte konflikten, borsett fra å gi støtte til Anders og den flotte jobben han har gjordt. Men se det - all makt til det totalitære styret, så nå er også vi andre som var moderatorer blitt kastet ut. All makt til et styre som opphøyer seg selv til diktatorer, og som ikke tåler motforestillinger eller kritikk - yeahhh. Skal bli fint fremover her ja...

Svar