Multicache med flere steg på etrex30

Duppeditter og programvare
abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08
Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av abcgo » fre 01 aug 2014 12:22

Det er en multi jeg har lyst til å bryne meg på, den består av 6-7 steder jeg må besøke før jeg kommer til finaleboksen. Problemet er at jeg kun får frem det første stedet når jeg ser på den på etrex30.
Må jeg virkelig plotte inn de resterende stedene som veipunkter, eller har jeg oversett noe?

signii
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:tor 05 jun 2014 15:20
Sted:Drøbak

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av signii » fre 01 aug 2014 13:50

På min Oregon 450 har jeg noe som heter "gå til neste trinn" inne på Geocaching-appen, hvis den kan kalles det. Må plotte inn neste steg, men blir ut i fra koordinatene man allerede har. Som otest er det da bare å endre sekundene.
Bilde

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av abcgo » fre 01 aug 2014 15:23

Ja, jeg har også "gå til neste trinn". Da må jeg plutte inn nye koordinater over de som hører til det første stedet. Så da må jeg jo enten ha mobiltelefon (med geoapp) for hånden for å skrive inn de neste etterhvert som jeg flytter på meg, eller legge inn alt på forhånd.
Fryktelig tungvint, og hindrer litt at man tar en slik multi på impuls :(

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av GadgetCats » lør 02 aug 2014 10:51

Ofte er det slik at du må regne ut koordinatene til neste trinn, og da er "gå til neste" den eneste fornuftige løsningen. Men hvis trinnene er lagt unn i cachen med synlige koordinater, skal du finne dem igjen på kartet. De har da ofte navn som er lik gc-koden, men med andre bokstaver enn "gc" først.
Bilde

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av abcgo » søn 03 aug 2014 12:10

GadgetCats skrev:Ofte er det slik at du må regne ut koordinatene til neste trinn, og da er "gå til neste" den eneste fornuftige løsningen. Men hvis trinnene er lagt unn i cachen med synlige koordinater, skal du finne dem igjen på kartet. De har da ofte navn som er lik gc-koden, men med andre bokstaver enn "gc" først.
Denne multien har synlige koordinater på alle stegene, ja. Ligger inne som "additional waypoints" på cachesiden. Man skal finne et tall på hvert veipunkt (typ: hvor mange bokstaver på skiltet?), og til slutt står man med et slutt-koordinat.
Men på gps'n ser jeg bare hovedkoordinatene, det første steget :(

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av abcgo » man 04 aug 2014 23:21

Ingen som kan hjelpe? :?

kro8
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:man 07 okt 2013 15:25

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av kro8 » tir 05 aug 2014 05:01

Jeg bruker etrex 30. Det fungerer akkurat som gadgetcats forklarte.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av ArveAnd » tir 05 aug 2014 07:07

abcgo skrev:
GadgetCats skrev:Ofte er det slik at du må regne ut koordinatene til neste trinn, og da er "gå til neste" den eneste fornuftige løsningen. Men hvis trinnene er lagt unn i cachen med synlige koordinater, skal du finne dem igjen på kartet. De har da ofte navn som er lik gc-koden, men med andre bokstaver enn "gc" først.
Denne multien har synlige koordinater på alle stegene, ja. Ligger inne som "additional waypoints" på cachesiden. Man skal finne et tall på hvert veipunkt (typ: hvor mange bokstaver på skiltet?), og til slutt står man med et slutt-koordinat.
Men på gps'n ser jeg bare hovedkoordinatene, det første steget :(
Får å få fram add.waypoints så må du sjå etter vegpunkt/waypoints og ikkje "geocacher"
Då bør dei dukke opp. Slik fungerer det iallefall på 62s.
Prøv dette, og gi beskjed her på topic om det ikkje fungerer.

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av abcgo » tir 05 aug 2014 11:43

Nei, jeg får det ikke til. Så irriterende :evil:
De eneste veipunktene jeg får opp på kartet er de jeg har laget selv. Ligger ingenting annet inne på "veipunkter" heller. Når jeg velger "kjør" på multien, så er det eneste jeg får opp det første trinnet, ingen veipunkter.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av ArveAnd » tir 05 aug 2014 18:30

abcgo skrev:Nei, jeg får det ikke til. Så irriterende :evil:
De eneste veipunktene jeg får opp på kartet er de jeg har laget selv. Ligger ingenting annet inne på "veipunkter" heller. Når jeg velger "kjør" på multien, så er det eneste jeg får opp det første trinnet, ingen veipunkter.

hm... rart.

Kva for ein cache er dette, gc-kode, så vi andre kan ta ein titt på den?

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av abcgo » tir 05 aug 2014 22:52

Det gjelder alle slike cacher, men dette er et eksempel på en:
http://www.geocaching.com/geocache/GC2W ... ndet-rundt

Kan dere som får det til forklare hvordan dere går frem på gps'n for å se veipunktene? Dere velger den dere vil se på, og så ser dere automatisk veipunktene, eller?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av ArveAnd » ons 06 aug 2014 06:36

abcgo skrev:Det gjelder alle slike cacher, men dette er et eksempel på en:
http://www.geocaching.com/geocache/GC2W ... ndet-rundt

Kan dere som får det til forklare hvordan dere går frem på gps'n for å se veipunktene? Dere velger den dere vil se på, og så ser dere automatisk veipunktene, eller?
Den har waypoints så den skal fungere.

Måten å gjere det på er som nemnt at du må søke på waypoints og ikkje på geocacher.
Når du skal finne cachar gjer du truleg noko ala dette: Find-Geocachar - og da får du opp ei liste med cachar, og kun cachar - ingen waypoints.

For å få waypoints for denne og andre cachar så gjer du: Find-Waypoints - og vil da få opp ei liste med waypoints, og ingen cachar. Som fleire skriv her så har desse vegpunkta vanligvis samme kode som cachen, bortsett fra at 'GC' er bytta med noko anna.

I nevnte tilfelle vil eg tru det ser slik ut: SA2WJ2B, SB2WJ2B, SC2WJ2B osv

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av abcgo » ons 06 aug 2014 17:59

De eneste veipunktene jeg finner er de jeg har lagt inn selv, som f.eks puzzlecacher jeg har løst.

Har forresten aldri klart å se parkeringspunkter knyttet til cacher heller, har alltid måttet åpne app'en på tlf for å se disse.. Men aldri tenkt over mangelen av veipunkter før nå.
Har prøvd å google, men finner ingenting. Så hvis ingen kan hjelpe meg her må jeg høre i groundspeak-forumet.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av thomfre » ons 06 aug 2014 18:04

Hvordan overfører du cachene til GPSen?

Høres nesten ut som veipunktene ikke blir overført i det hele tatt...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

abcgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:man 07 okt 2013 19:08

Re: Multicache med flere steg på etrex30

Legg inn av abcgo » ons 06 aug 2014 19:12

thomfre skrev:Hvordan overfører du cachene til GPSen?

Høres nesten ut som veipunktene ikke blir overført i det hele tatt...
Ja, det virker litt sånn!
Laster ned PQ'er fra geocaching.com (bruker de som grenlandsmafiaen lager). Etter å ha unzippet dem så legger jeg de rett over i gpx-mappa på gps'n.

Svar