Feil kommune

Alt om geocaching
Svar
2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24
Feil kommune

Legg inn av 2v » søn 06 jul 2014 20:14

I GSAK hos meg dukker cachen GC2EGCK Byglandsfjord jernbanestasjon opp i Evje og Hornnes kommune. Det må vel være feil.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Feil kommune

Legg inn av ArveAnd » søn 06 jul 2014 20:34

same i min GSAK, altså like feil hjå meg :roll:

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Feil kommune

Legg inn av GadgetCats » man 07 jul 2014 09:49

Og likevel er grensetrekkingen i GSAK korrekt. Pussig, det der.

Edit: Eller, kanskje ikke. Undersøker, kommer tilbake med mer.
Sist redigert av GadgetCats den man 07 jul 2014 10:08, redigert 1 gang totalt.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Feil kommune

Legg inn av pjacklam » man 07 jul 2014 10:03

Jeg ser at GSAK av og til gir en melding som sier noe sånt som "Optimizing polygon search". Kan det være at GSAK optimaliserer polygonene med hensyn på tidsbruk, og at GSAK da gjør noen forenklinger av polygonene, som i sin tur fører til at cachen havner i feil kommune? Jeg bare spekulerer.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Feil kommune

Legg inn av GadgetCats » man 07 jul 2014 10:11

Ja, med utgangspunkt i at grensen går i elven, og elven er ganske krokete forbi Byglandsfjord, er dette en ganske sannsynlig forklaring. Jeg skal først undersøke hvor "grove" polygonene i GSAK er.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Feil kommune

Legg inn av GadgetCats » man 07 jul 2014 11:07

Jeg tror kanskje ikke GSAK "forenkler" polygonene. Jeg vet Project-GC gjør det, men det er bare for visualiseringen av f.eks. alle kommuner i landet.

Polygonfilene i GSAK er generert automatisk med data fra OSM - dette ble gjort av undertegnede i november 2012.

Grensen slik den fremstår på norgeskart.no:
Bilde

...og slik den fremstår på OSM:
Bilde

Her "snitter" OSM ganske tydelig gjennom Byglandsfjord, og cachen der havner da i feil kommune.

Det er altså upresise data i OSM som er problemet. Jeg vil nødig begynne med manuell justering av GSAK-polygonene, så dermed bør dette fikses i OSM, hvorpå vi kan eksportere grensene derfra på nytt. Jeg er ikke rette person til å endre i OSM, men hvis andre som leser her, er det, er det bare å sette i gang, så kan jeg eksportere på nytt etterpå.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Feil kommune

Legg inn av thomfre » man 07 jul 2014 11:29

Jeg har korrigert OSM nå, bør være synlig i løpet av noen minutter.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Feil kommune

Legg inn av GadgetCats » man 07 jul 2014 12:44

Gode greier. Jeg skal generere polygoner for de to kommunene på nytt. Jeg gir en lyd her når det er gjort.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Feil kommune

Legg inn av pjacklam » tir 08 jul 2014 08:31

GadgetCats skrev:Gode greier. Jeg skal generere polygoner for de to kommunene på nytt. Jeg gir en lyd her når det er gjort.
Var ikke filene jeg laget (viewtopic.php?p=42687#p42687) brukbare? De er generert ut fra Kartverkets SOSI-data (1:50 000) og er mye mer nøyaktige enn OSM-dataene, etter det jeg vet.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Feil kommune

Legg inn av GadgetCats » tir 08 jul 2014 08:41

pjacklam skrev:Var ikke filene jeg laget (viewtopic.php?p=42687#p42687) brukbare? De er generert ut fra Kartverkets SOSI-data (1:50 000) og er mye mer nøyaktige enn OSM-dataene, etter det jeg vet.
Jeg må innrømme at ting har gått i glemmeboken siden da - det var mye som skjedde rundt meg på den tiden. Jeg skal teste de filene litt rundt dette med enklaver og eksklaver, og hvis alt funker, sender jeg dem til Clyde og Magnus.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Feil kommune

Legg inn av pjacklam » tir 08 jul 2014 08:49

GadgetCats skrev:Jeg må innrømme at ting har gått i glemmeboken siden da - det var mye som skjedde rundt meg på den tiden. Jeg skal teste de filene litt rundt dette med enklaver og eksklaver, og hvis alt funker, sender jeg dem til Clyde og Magnus.
Ja, test dem. Jeg testet noe, og fikk ikke alle enklaver/eksklaver riktig, men jeg er usikker på om feilen lå i testingen eller dataene. Jeg er sikker på at hvert polygon er riktige, men jeg er usikker på om jeg har presentert det riktig for GSAK. Så hvis det er noe feil, mener jeg bestemt at det må være fordi jeg ikke har forstått hvordan GSAK vi ha polygonene presentert for å forstå hva som er enklaver og eksklaver. Dokumentasjonen og informasjonen på GSAK-forumet er ikke entydig.
~/.signature: No such file or directory.

SamNansen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:søn 11 aug 2013 11:02

Re: Feil kommune

Legg inn av SamNansen » tir 08 jul 2014 11:08

2v skrev:I GSAK hos meg dukker cachen GC2EGCK Byglandsfjord jernbanestasjon opp i Evje og Hornnes kommune. Det må vel være feil.
Og http://www.geocaching.com/geocache/GC56 ... f1cc23be94# har havnet i Akershus fylke :?:
mvh. SamNansen

Brukeravatar
Valemon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:fre 11 jan 2013 15:51

Re: Feil kommune

Legg inn av Valemon » tir 08 jul 2014 12:42

SamNansen skrev: Og http://www.geocaching.com/geocache/GC56 ... f1cc23be94# har havnet i Akershus fylke :?:
Her er det nok cacheeier som har blingset litt og lagt inn feil fylke i cacheoppføringen.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Feil kommune

Legg inn av Kjedalen » tor 10 jul 2014 21:26

Problemet med enklaver/eksklaver må vel være det samme om det benyttes unøyaktige OSM-polygoner eller originalpolygonene fra Kartverket? Jeg har ventet på at polygonfilene fra Pjaklam skulle tas i bruk da svært mange cacher i dag havner i feil kommune (rundt 20 bare i Troms). Disse polygonene er ikke bare mer nøyaktige - vi snakker her om de originale kommunegrensene! Så må vi bare passe på å følge med på kommunegrenseendringer og kommunesammenslåinger.
BildeBilde

Svar