GPSMAP62s, viser feil posisjon

Duppeditter og programvare
Svar
kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18
GPSMAP62s, viser feil posisjon

Legg inn av kbra » ons 25 jun 2014 17:01

Min velbrukte 60csx var utslitt, nettopp fordi den var god og ble mye brukt. En ny 62s viser veg til et sted 40 m feil. En Samsung mobil viser samtidig til riktig sted, dobbelt og trippelsjekket manuell innlegging av cachedata. (PC er for tiden sykmeldt) Sammenligner med en annen 62 uten å finne noen forskjell i innstillinger, men de viser forskjellig avstand og posisjon til cachen i felten. Har aldri sett slikt tull med 60csx. Hvilke innstillinger kan innvirke her, mener kart og innstillinger er som før. Eller er min nye 62s født med hjerneskade?

Noen tips?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: GPSMAP62s, viser feil posisjon

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 26 jun 2014 09:38

Jeg har hatt 62s siden noen få måneder etter at den kom, og har aldri hatt sånne problemer med min(e). (Den første ble byttet av Garmin ca ett år etter innkjøp pga. feil på USB-porten.) Jeg har også en 60CSx, og de to er sjelden mer enn et par meter uenig om hvor de er eller viktigere: Hvor boksen er :wink:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: GPSMAP62s, viser feil posisjon

Legg inn av esbjug » tor 26 jun 2014 12:05

Kan det være ulike datum valgt i innstillingene som er grunnen? Ta for sikkerhets skyld en sjekk under systemoppsettet.

HC

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: GPSMAP62s, viser feil posisjon

Legg inn av GadgetCats » tor 26 jun 2014 19:46

Jeg har opplevd akkurat det samme flere ganger med min 62s, og også med en Oregon 400 tidligere. Jeg har opplevd et "fast" avvik på opptil 200 meter, altså at den har samme avstand til reell posisjon hele tiden. En omstart av enheten har alltid hjulpet.

Det skjer ikke ofte, men er fryktelig irriterende når det skjer. Spesielt når man ikke har referansepunkter slik at man ser avviket.

Jeg tipper dette skyldes en eller annen bug i GPS-chippen, som er den samme i O400 og 62s, men en annen enn i 60CSx.
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: GPSMAP62s, viser feil posisjon

Legg inn av kbra » fre 27 jun 2014 15:21

Ser ut til at det har noe med oppsett og ruting å gjøre. Jeg kommer til nærmeste veggrøft, og der står jeg, med bilen, mens mobilen fører meg videre til boksen. Å finne noen lesbar instruksjon ser ut til å være vanskelig. Har mer enn nok med GSAK og Mapsource, om det er mulig å unngå, orker jeg ikke nedlasting av enda flere program. Har noen komponert en leselig kokebokoppskrift? - Uten dataspråk?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: GPSMAP62s, viser feil posisjon

Legg inn av ArveAnd » fre 27 jun 2014 15:26

Høyres ut som du har funksjonen "lås til bilveg"
Meiner eg har vore borte i noko slikt på ein av mine GPSar ein gong i tiden.

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: GPSMAP62s, viser feil posisjon

Legg inn av kbra » fre 27 jun 2014 20:56

Takk for respons. Har kjørt bygdeveger på kryss og tvers mens copiloten har eksperimentert med å knotte på det nye vidunderet. Etterhvert ser det ut til å være mulig å få det til. Å lese datainstruksjoner kan en gammel ulærd hjerne bare glemme.

Svar