Tb, hvordan gjør man det?

Alt om geocaching
Svar
team Ludo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 08 mai 2014 07:36
Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av team Ludo » tor 08 mai 2014 07:50

Hei, er ny i gamet og lurer på et par ting ang. de sporbare. Gjelder de som bytteting, dvs skal man legge igjen noe i boksen eller går disse utenom? Dvs: kan poden bytte en annen ting til seg i tillegg eller har man gjort byttet sitt når man tar med seg en TB? Hvis det ligger 2 forskjellige i boksen, kan man bare ta med seg den ene eller kan man ta begge bare man dropper de igjen forskjellige steder? Synes det er veldig gøy med TB og håper å finne noen snart men greit å vite hva som er "riktig" :)

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av tomahg » tor 08 mai 2014 08:02

Du kan fint flytte en TB uten å legge igjen noe annet, disse går altså utenom.

team Ludo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 08 mai 2014 07:36

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av team Ludo » tor 08 mai 2014 08:10

Takk for svar :) hva med det nadre spørsmålet: når det er 2 TB i boksen, skal man da bare ta med seg 1?

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av famv17 » tor 08 mai 2014 08:46

team Ludo skrev:Takk for svar :) hva med det nadre spørsmålet: når det er 2 TB i boksen, skal man da bare ta med seg 1?
Det er helt opp til deg selv. Vet du at du skal cache en del i dagene som kommer så ville jeg tatt med begge.

Altså; helt opp til hva du selv føler. Men disovered de kan du i hvertfall :)
Bilde

team Ludo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 08 mai 2014 07:36

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av team Ludo » tor 08 mai 2014 09:11

takk for hjelpen :)

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av Bikeridr » tor 08 mai 2014 09:26

Det er jo også viktig å presisere at en TB (eller Coin for den saks skyld) *ikke* skal beholdes, men flyttes. Dvs noen Coin'er er "collectible" og kan beholdes, det er opp til eier å bestemme.
Videre er det viktig å lese beskrivelsen til TB'n. Ikke lurt å ta med en TB som skal til sydpolen hvis man selv reiser til Svalbard (satt på spissen). Selv har jeg etpar TB'er ute i verden og cachere har dessverre *ikke* vært flinke til å lese beskrivelsen på TB'ene mine.

Sånn ellers, lykke til og velkommen til "galskapen" :D
Bilde

team Ludo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 08 mai 2014 07:36

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av team Ludo » tor 08 mai 2014 13:54

takk! Da har vi vært på tur og fant de 2 TB- ene som skulle være der :) tok de med og er klar over at de skal videre ja. Bare veldig gøy å finne sånt for oss ferskinger :) Skal finne fine plasser å sende de til, målet var bare å reise mye og gjerne langt så da er det vel bare å flytte på de :)

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av esbjug » fre 09 mai 2014 11:06

Det går også å bare ta "discover" på en coin/TB og la den ligge igjen i cachen. Da får du poeng for treff like mye som om du tok den med, og la den ut igjen.

Pass på at noen coiner/TB'er bare skal være i et område/land. Det kan lønne seg å sjekke på tracking-koden før du tar den med, hvis du er i tvil. Dette kan gjøres fra app'en når du er ute på cachen.

Ellers er det nok en del som ikke gidder å bruke så mye tid på slike sporbare, mens andre er veldig opptatt av det.

Hilsen esbjug

team Ludo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 08 mai 2014 07:36

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av team Ludo » fre 09 mai 2014 23:39

Takk for svar :) Dette med poeng har jeg ikke tenkt så mye over enda, mye å sette seg inn i. Vi bare synes det var artig med de sporbare sånn i førsten :) Får se hva vi legger vekt på etterhvert som vi bli mer kjent med mulighetene :)

Team Messa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:søn 11 mai 2014 16:30

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av Team Messa » fre 16 mai 2014 20:50

Har fulgt en sporbar som jeg flyttet fra en cache til en annen. Den som tok den videre har referert til alle cachene den har vært innom, sammen med finneren, han har kanskje lagt den fra seg nå, men er det vanlig å gjøre sånn?

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Tb, hvordan gjør man det?

Legg inn av Bikeridr » fre 16 mai 2014 22:41

Team Messa skrev:Har fulgt en sporbar som jeg flyttet fra en cache til en annen. Den som tok den videre har referert til alle cachene den har vært innom, sammen med finneren, han har kanskje lagt den fra seg nå, men er det vanlig å gjøre sånn?
Regner med det er "TB visit" eller "TB dip" du har sett. Det er relativt vanlig og opp til TB-eier å legge retningslinjer for sin TB. Noen vil ikke ha "visit/dip" andre vil gjerne ha det. Selv har jeg to stykker ute. Dvs én er ute og en er gjenhentet og hos meg for senere utlegg. Den som er ute i verden er dessverre "stuck" ute i gokk fordi cacheren som bragte den med seg *ikke* leste hva jeg ønsket med den. Den andre "havnet i uløkka" men jeg fikk tak i den likevel og skal legge den ut på en "spennende" plass når den har fått noen kilometer på seg. Det er de to omtalte her:
http://coord.info/TB5B5W2 og http://coord.info/TB49EDG
I tillegg har jeg en "Patch" eller TB på meg selv og som kun får visits/dip: http://coord.info/TB4Z1BJ
Bilde

Svar