Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Alt om geocaching
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av thomfre » ons 07 mai 2014 07:49

Det er ikke så lenge siden Groundspeak lanserte intro app til Android også, og mengden nye cachere som ikke har verifisert e-postadressen sin eller satt seg inn i spillereglene vokser stadig.

Stadig flere cacher forsvinner også.

Det ser ut som en løsning mange går for er å sette cachene sine til PMO, men hjelper det? Cachene er jo synlig på kartet allikevel...

Stadig voksende mediaoppmerksomhet har nok noe av skylda, journalistene er ikke akkurat presise i sin beskrivelse av aktiviteten. At ordene "skatt" og "skattejakt" er de eneste som brukes for å beskrive hva vi driver med er nok heller ikke bare positivt i lengden.
Har sett og hørt om flere logger hvor finneren mener boksen trenger vedlikehold fordi den er "tom for skatter", "tom for gaver" eller "tom for premier". Appen ser også ut til å få litt vel mye oppmerksomhet.

Kunne det vært en idé å kontakte journalistene som har skrevet de nyeste artiklene og spurt de pent om de kan ta med de viktige tingene som signering av loggbok og rettferdig bytting også?
En oppdatering av infoen på Wikipedia og wikien her kan nok også være en god start.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Innlegg:147
Registrert:tor 20 des 2007 09:51
Sted:Ja
Kontakt:

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av Mostly Moose » ons 07 mai 2014 22:04

Eeehhh PMO? Hva snakker du om, egentlig? Første halvpart av det du skriver er nokså utilgjengelig. Du må etablere problemstillingen først, Thomfre, og så kan du mene.
Med hensyn til journalister forholder vi oss stort sett til kilder, så hvis kildene bruker skattemetaforen for å selge inn sitt budskap kan de stort sett takke seg selv hvis geocaching blir fremstilt som skattejakt når stoffet kommer på trykk.
Å få disse villfarne journalistene til å rette på historiene sine etter at de er publisert tror jeg er nokså optimistisk, men lykke til.
FTF er oppskrytt.

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av thomfre » ons 07 mai 2014 22:08

Mostly Moose skrev:Eeehhh PMO? Hva snakker du om, egentlig?
Premium Member Only
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av sven-egil » ons 07 mai 2014 22:20

Hvis jeg skal ut med noe nytt blir det såpass å gå i skogen at pøblene ikke gidder.

Eventuelt Multi eller andre " eksotiske" cache typer som gir litt utfordring.

Det bør løse de fleste problemene, og egentlig bør det være til glede for oss som liker tur eller små oppgaver.
Bilde Bilde Bilde

havardfoto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:lør 13 jul 2013 21:04
Sted:Trondheim

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av havardfoto » ons 07 mai 2014 22:30

Hei. Jeg er en av disse som har satt de aller fleste cachene mine kun tilgjengelig for Premium Members Only. Opplevde til stadighet at enkelte bokser forsvant like raskt som de ble lagt ut/erstattet med nye. Etter at kun de som er premium-members har tilgang til mine cacher, så har de aller fleste fått være i fred. Selvfølgelig må man rekne med at noen forsvinner en eller annen gang, for noen kan nok finne den ved en tilfeldighet og ta det som søppel

Har hørt rykter om at PMO cacher er tilgjengelig for de som sitter med 3. parts apper. I første omgang C:geo appen. Så på en måte er man like langt, men man får ikke opp infoen slik jeg har forstått det. Har heller ikke testa ut dette. Når det kommer til intro-appene har jeg testa litt og der skal man ikke få inn PMO cacher, men feil kan jo skje.

Når det kommer til selve intro-appen må virkelig Groundspeak begynne å høre på cache-eierne. For, skal det være slik at alle boksene blir PMO cacher så kan heller ingen andre enn de som er PM finne de. Og det må jo være et steg tilbake for groundspeak. En annen ting de må få orden på er det at man må validere epost-adressen sin når man oppretter brukernavnet sitt. Hvordan skal man ellers få veiledet de som finner boksene til å gjøre ting rett? Har man først begynt å gjøre noe lettvint, eks. ikke signert loggen osv. så er det enkelt å bare fortsette med det.

Når det kommer til journalister så må vi nok bare leve med de. Ofte hører de om noen de kjenner som drive rmed dette. Om de har 10 funn eller 10000 funn gir de pokker i. Dette er spennende nå, da dette er noe flere og flere skriver om. Så da er vi egentlig tilbake til forrige avsnitt. Så lenge man ikke må validere eposten sin er vi like langt. Desverre.
- Don´t follow my tracks, you might get killed -

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av ArveAnd » tor 08 mai 2014 06:45

sven-egil skrev:Hvis jeg skal ut med noe nytt blir det såpass å gå i skogen at pøblene ikke gidder.

Eventuelt Multi eller andre " eksotiske" cache typer som gir litt utfordring.

Det bør løse de fleste problemene, og egentlig bør det være til glede for oss som liker tur eller små oppgaver.
Mhp Multi så må du vere klar over at det fort medfører loggar med at "fann den ikkje" "cachen borte" "trenger vedlikehold" (inkl "needs maintenance" logg)
Og dette frå "App-cacharar" som åpenbart berre har vore på startkoordinatane....

Dette er faktiske eksempel frå mine multiar... den ein personen logga til og med ny "needs maintenance" etter at eg hadde gjort oppmerksom på at det er multi og cachen er der den skal "jammen cachen er jo ikkje der..."

:evil:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av krl69 » tor 08 mai 2014 14:49

Mostly Moose skrev:Med hensyn til journalister forholder vi oss stort sett til kilder, så hvis kildene bruker skattemetaforen for å selge inn sitt budskap kan de stort sett takke seg selv hvis geocaching blir fremstilt som skattejakt når stoffet kommer på trykk.
I de årene jeg jobbet i avis var det lite som minte om journalistisk integritet hvor de var tro mot sitt kildenmateriale. Jeg har bidratt selv i en artikkel som ble skrevet av en av mine journalistkollegaer hvor skattejaktbegrepet kom frem fra ”intet”. Tror jaggu jeg hadde snekret sammen en ferdig faktatekst hvor bare bruddstykkene ble gjengitt. Selvsagt kunne jeg skrevet ”IKKE BRUK BEGREPET SKATTEJAKT” eller andre begrep som får Geocaching til å fremstå som noe mindreverdig og ynkelig. Men jeg fikk heller ikke anledning til å se igjennom den ferdige artikkelen før den ble publisert, noe som for så vidt kan være greit under normale omstendigheter men jeg var tross alt en kollega… Journalister er de siste som får min fulle og hele tillit. :shock: 8)
Mostly Moose skrev:Å få disse villfarne journalistene til å rette på historiene sine etter at de er publisert tror jeg er nokså optimistisk, men lykke til.
Og her er vi ikke bare enige men det er vel nærmest fakta. Journalister dementerer ingen verdens ting før de er pokka nødt. Men nå er det ikke nødvendigvis bare journalister som kan fremstå noe villfaren: https://twitter.com/Hordalandpoliti/sta ... 6106857472

Når det gjelder problemstillingen(e) som her blir tatt opp av trådstarter, er jeg udelt enig at den voldsomme iveren etter publisitet de siste årene dessverre er en medvirkende årsak til økningen av muggling. Og det blir ikke noe bedre av at Groundspeak legger til rette for at absolutt hvem som helst kan, via apper, finne bokser som ligger i umiddelbar nærhet. Bokser som ligger noe mer perifert tviler jeg på at pøblene gidder å forsøke seg på. Når det er sagt så er det vesentlig flere bokser i omløp en tidligere. Såkalte serier med cacher hvor flere, ofte ganske mange er en del av en turløype, er jo nærmest blitt et krav for å få de nyere medlemmene ut på tur. I dag holder det ikke med å finne 1 cache på ei 3-4km runde - det bør helst ligge statistikkmat på 7-10 bokser på turen. Dermed tror jeg muggling kan bli et større problem, i alle fall i kvanta. Om det er en betydelig økning i prosent er jeg mer usikker på.

Synes kanskje det er påtide å diskutere noen innstramninger ala høyere pris på abonnement, eventuelt åpent KUN for betalende medlemmer, CO velger selv om en cache skal være tilgjengelig for det ”åpne markedet”. Osv. :shock: 8)

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av Bikeridr » tor 08 mai 2014 15:20

krl69: Kunne ikke vært mer enig i det du skriver her. Kanskje en grunn til at 90% av cachene som blir publisert her i Latvia er PMO for tiden..
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av BosseG » tor 08 mai 2014 15:33

Ser ingen grunn til å la GC.com være åpen for ikke-betalende lenger. Muligens med prisdifferensiering for forskjellige land.
Gi en måneds gratis prøveperiode, og så betal eller forsvinn. Verifisert emailadresse burde også være påkrevd.
Bilde

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av buzkaz » fre 09 mai 2014 18:41

Huff.

Jeg synes premium only er en skikkelig uting. Hadde kanskje vært mer positiv til det hvis Groundspeak hadde en litt mer tiltalende forretningsmodell, men slik det er nå så virker det ganske nært kartellvirksomhet. Fotturismens svar på FIFA eller IOC. Det burde være en brukerstyrt ideell organisasjon, men isteden er det et oligarki der brukerne gjør all jobben og de heldige få som skaffet seg eierskap på et tidlig tidspunkt tar seg betalt for den.

For å forhindre nasking fra cacher så tror jeg heller på at CO må tenke mer på hva slags cacher de plasserer hvor. Om man legger ut en tøff boks full av leketøy og blanke gjenstander i et område der 10-15-åringer er ute og leker alene så er det vel bare et spørsmål om tid før det blir robbet. PMO eller ei.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av krl69 » fre 09 mai 2014 23:16

buzkaz skrev:Huff.

Jeg synes premium only er en skikkelig uting. Hadde kanskje vært mer positiv til det hvis Groundspeak hadde en litt mer tiltalende forretningsmodell, men slik det er nå så virker det ganske nært kartellvirksomhet. Fotturismens svar på FIFA eller IOC. Det burde være en brukerstyrt ideell organisasjon, men isteden er det et oligarki der brukerne gjør all jobben og de heldige få som skaffet seg eierskap på et tidlig tidspunkt tar seg betalt for den.

For å forhindre nasking fra cacher så tror jeg heller på at CO må tenke mer på hva slags cacher de plasserer hvor. Om man legger ut en tøff boks full av leketøy og blanke gjenstander i et område der 10-15-åringer er ute og leker alene så er det vel bare et spørsmål om tid før det blir robbet. PMO eller ei.
Hva slags argument er ”huff”? Og i alle fall savner jeg begrunnelsen til hvorfor et PMO/betalingsopplegg er en ”sikkelig uting” for å speile dine argumenter. Jeg sitter igjen med en innføring i hva Groundspeak kan være rent organisatorisk, dog nokså subjektivt og forhåpentligvis satt på spissen. Og til slutt fikk vi servert noen selvfølgeligheter som flere allerede har påpekt – bokser med enkel tilgjengelighet er mer utsatt enn…. Jepp, de som ikke er det. Litt mer substans i argumentasjonen er aldri å forakte, i så måte bør man se bort ifra dette innlegget selvsagt. :shock: 8)

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av famv17 » lør 10 mai 2014 07:39

PMO er en tilnærming til løsning for at boksene er nogen lunde beskyttet. Og jeg er enig i at vi må være med å dele kostnaden for å få en best mulig platform for hobbyen. Hva er vel 180 kr. i medlemskontingent i året?
Hvem kunne driftet et nettverk med 2,3 mill cacher og x-10000 medlemmer gratis?

Men for å ta litt om begrepet "Skattejakt": Garmin selv benytter begrepet. Og det midt på siden for håndholdte enheter... Det kunne de spart seg.
https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/cOnTheT ... cale=nb_NO
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av Olen » lør 10 mai 2014 09:33

Men tror dere virkelig det er (ikke-premium) cachere som stjeler boksene? Eller folk som bruker apper til å finne dem for å stjele dem?
Jeg mistenker at de stort sett blir tatt av helt utenforstående som tilfeldigvis finner boksene.
Noen av disse finner dem sikkert ved å følge sporene etter cachere, eller fordi de er nysgjerrige på hva i alle dager "vi" drev og lette etter inni buskene. At dette vil skje sjeldnere ved å sette cacher til premium only skyldes i tilfelle bare at det også blir færre skikkelige cachere som finner dem, og dermed mindre spor eller sannsynlighet for at noen utenforstående skal se folk som leter. Men det blir jo det samme som å si at man egentlig ønsker seg færrest mulig funn på cachen sin. Og det er jo en litt merkelig holdning?
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av Hofstad » lør 10 mai 2014 11:10

Vet ikke hvordan det er i andre byer, men premium-only har hittil hatt stor effekt i Kr.sand. Jeg ønsker aller helst å ha mest mulig åpent for alle, men utviklingen går dessverre den andre veien; cacher jeg har problemer med blir satt til PMO, og problemene avtar.
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Intro app, PMO, mediaoppmerksomhet og slikt

Legg inn av Frodebs » søn 11 mai 2014 18:58

Har ikke så veldig mange cacher der ute men kun en er blitt mugglet. Jeg har ikke opplevd at cacher som forsvinner som et stort problem. Der cachen min forsvant mistenker jeg en nysgjerrig nabo som lot cachen være i fred etter replassering. Min feil at jeg ikke forklarte hva dette er. Ikke-betalende medlemmer som stjeler hele cacher har jeg overhodet ingen tro på. Da ville cacher i skogen ha forsvunnet i like stor grad som cacher i synsavstand til lekeplasser, idrettsbaner ol.

Innhold i cacher derimot...

Betaling for alle håper jeg de ikke begynner med. I Tillegg til egen konto så er jeg med på et team som cacher sammen kanskje en gang i året, og betale for det er jeg ikke villig til selv om vi har det veldig hyggelig de gangene vi er ute.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Svar