Strøm, Greit eller ugreit?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:
Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av sven-egil » tor 10 apr 2014 09:13

Som noen helt sikkert vet så jobber jeg med strøm og sånt.
Samt at jeg møter folk som har fått en "hel pose med karameller" på jobben, jupp enkelte havner der jeg jobber...

Så da blir jeg ikke overlykkelig av "strøm risiko" plasserte cacher.

For en stund tilbake var det en cache som jeg besøkte, der må man klarte opp i en høyspentmast for å få logget den, greit nok- strømen er frakoblet i akkurat den masten og den er det nå.
Om den er frakoblet i fremtiden?
Tja si det...
Kan alle vurdere om dette er en trygg strøm-mast klatre i?
Det tror jeg faktisk ikke.
Gir det god signal efekt til fremtidige finnere og utleggere?
Skeptisk...
Lærer det barn og unge at det er greit å klatre i høyspenmaster?
På en måte ja!

Hva gjorde jeg?
Jeg lot cachen være ulogget.
Jeg trenger rett og slett ikke det funnet.

Så sendte jeg en "Trenger Arkivering" og begrunnet hvorfor.
Har ikke hørt et kvekk fra verken eier eller Reviuer.
Så da er det vel greit da- å klatre i høyspent master... :(

Kan nevne litt om trafoer og kabelskap også.... men nå er det nok suttring fra meg.

Håper jeg ikke er helt alene når det gjelder å tenke litt sikkerhet.
Selv om de som kan gjøre noe med potensielt farlige plasseringer tydligvis ikke ønsker å gjøre noe med saken.

Vær så snill kjære cache venner, tenk litt, vurder litt og se an farene før dere utplasserer eller skal finne en cache.

p.s. dette innlegget er det sikkert skrive feil i...
Bilde Bilde Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av Bikeridr » tor 10 apr 2014 11:01

sven-egil skrev:p.s. dette innlegget er det sikkert skrive feil i...
Joda, plenty, men det har ikke betydning, for budskapet ditt er helt greit. :)

Her i Latvia ser det ut til at reviewer prioriterer *for* strømutsatte cacher mens cacherne selv er raske med å poengtere at dette er farlig/ulovlig/unødvendig osv.
Cachevolumet har eksplodert her på de knappe 4 årene vi har bodd her fra rundt 800 i 2010 til over 3.000 i dag. (Må ha 4 pocket queries for hele landet). Nå er jo Latvia bare 200x400km i størrelse, så det blir grei nok cachetetthet med "bare" 3.000 cacher.

Uansett, ser ut til at reviewer har begynt å skjerpe seg her for nå tynnes det ut med typiske strømmast og lysstolpe cacher. Til gjengjeld er det "en milliard" cacher på bruene og viaduktene her. De kalles "Latvian tradition" cacher og selv om de er helt hinsides farlig enkelte av dem, så blir de likefullt godkjent med T5 og klatreutstyr-attributt. Slike cacher trenger ikke jeg iallefall, selv om jeg gjerne skulle fylt ut litt på D5/T5 i matrixen min.. :lol:
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av thomfre » tor 10 apr 2014 12:19

Vi fant en cache inne i et koblingsskap i Tallinn, den var ikke kul! Men så er det heldigvis den eneste "strømutsatte" cachen vi har funnet...

Nå har jeg sett bilder fra den cachen du sikter til, hvordan vet du at det er en høyspentmast? Det er ikke en eneste kabel å se i nærheten...
Denne cachen er vel ikke noe verre enn en treklatrecache?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 10 apr 2014 12:39

Å legge ut cacher som kan være til fare for 3. person er forbudt. Derfor er det forbudt å legge cacher som kan falle ned på trafikerte veger f.eks. Å legge ut cahcer som kan være til fare for geocachere som leter etter den, hvis de som leter etter den ikke tar nødvendige forhåndsregler er ikke forbudt. Det er opp til enhver som er ute og leter å vurdere risikoen med å ta cahcen. (Står veldig klart i Groundspeaks ToU pkt 2A.)

Det er flere cahcer jeg har forlatt fordi jeg har ment at det å forsøke meg på den vil innebære en for stor risiko for at jeg skader meg. Ofte er det fordi jeg er alene, og noen ganger kommer jeg da tilbake senere sammen med andre. Men noen ganger konstaterer jeg bare at den cahcen er jeg ikke villig til å prøve meg på uansett. Da går jeg videre!

Jeg har gått på en gammel jernbanebro for å finne en cache. Siden sporet var revet opp på begge sider av broen følge jeg meg rimelig sikker på at det ikke kom til å komme noe tog. Det betyr ikke at hverken jeg eller noen som ser meg da vil begynne og gå ut på jernbanebroer på traffikerte strekninger...

Jeg har sett bilder av den aktuelle masten og når det ikke er en eneste kabel der, er det vel ganske åpenbart at det eneste som er farlig der er å falle ned... Det betyr ikke at jeg eller noen som ser meg vil begynne å klatre i en høyspentmast med kabler og gjerne også during i kablene...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av thomfre » tor 10 apr 2014 12:44

GorgonVaktmester skrev:Det er flere cahcer jeg har forlatt fordi jeg har ment at det å forsøke meg på den vil innebære en for stor risiko for at jeg skader meg. Ofte er det fordi jeg er alene, og noen ganger kommer jeg da tilbake senere sammen med andre. Men noen ganger konstaterer jeg bare at den cahcen er jeg ikke villig til å prøve meg på uansett. Da går jeg videre!
Å tenke seg om før man begir seg ut på ting man ikke er vant til er noe som ofte er undervurdert.

Stor ros til trådstarter for å gå fra stedet når han ikke følte seg komfortabel med å finne cachen, og til GorgonVaktmester som gjør det samme i lignende situasjoner. Jeg gjør akkurat det samme selv, har til og med snudd halvveis til en cache.

Man må ikke finne alt :) Men man kan la de som liker klatrecacher, undervannscacher og andre ekstreme cacher (som ikke setter tredjepart i fare) kose seg med de.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av Frodebs » tor 10 apr 2014 17:56

Jeg trodde det sto oppslag på alle høyspentmaster om at klatring er både forbudt og farlig. Men hvis det ikke er forbudt, er det vel egentlig fritt frem mener jeg. Ville ikke selv laget eller klatret til en slik cache. Andres idioti er ingen unnskyldning for min egen idioti.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av gacrux » tir 15 apr 2014 12:59

Dette er et problem som ikke bare gjelder høyspentmaster.
Treklatrercacher er blitt populære. En dag detter en geocacher ned og brekker nakken.
I Tyskland har det allerede vært en dødsulykke på en 5* cache.
I Norge ble to geocachere reddet ut i en redningsaksjon etter å ha satt seg fast i en fjellhylle..
Hva 17000V (og mer), høye trær, vanntunneller mm. har med geocaching å gjøre vet ikke jeg, men noen synes tydeligvis det er spennende.
Jeg har lurt på om det er lov å løse trecacher med sag (seriøst!). I så fall blir det vel en trefellingscache.
Otto Milvang

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av ArveAnd » tir 15 apr 2014 14:07

gacrux skrev: Jeg har lurt på om det er lov å løse trecacher med sag (seriøst!). I så fall blir det vel en trefellingscache.

Sjølvsagt er det lov! Men du må sikre det tillatelse frå skogeigar først slik at du ikkje får noko bråk med vedkommande, og slepp unna søksmål.

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av TA- » tir 15 apr 2014 17:05

gacrux skrev:Dette er et problem som ikke bare gjelder høyspentmaster.
Treklatrercacher er blitt populære. En dag detter en geocacher ned og brekker nakken.
I Tyskland har det allerede vært en dødsulykke på en 5* cache.
I Norge ble to geocachere reddet ut i en redningsaksjon etter å ha satt seg fast i en fjellhylle..
Hva 17000V (og mer), høye trær, vanntunneller mm. har med geocaching å gjøre vet ikke jeg, men noen synes tydeligvis det er spennende.
Jeg har lurt på om det er lov å løse trecacher med sag (seriøst!). I så fall blir det vel en trefellingscache.
Ja, la oss bare tillate 1/1 cacher på inngjerdet området pakket inn i puter.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av sven-egil » ons 16 apr 2014 07:28

En ting er å falle ned og skade seg, det finnes det sikring for...

Men å si at klarting i strømstolper er ok, dette er et greit sted å gjemme cacher... man ser om det er strøm der eller ikke.
(Husk at ikke alle installasjoner er like synlige)

Det blir helt feil i min øyne.

Vi som diskuterer her er rimlig oppegående, med en del år på baken, mange geocachere er barn og ungdom med en gratis App.

At det er legitimt å legge en cache slik at vi lærer disse unge geocacherne at stolper og andre installasjoner er et naturlig gjemmested blir helt feil.
Ivrige letere blir ofte idioter.... særlig med x-antall meter off på mobilen.

Men tydligvis er dette problemfritt i andres øyne :roll:

Samme med trafoer, strømskap osv, sikkerhetsavstand, HMS, krav til verneutstyr gjelder for de som skal jobbe der, også utvendig, da det faktisk kan oppstå en feil.

Altså et flott sted for en magnetisk metallplate. :D

Mest imponerende er at verken eier eller reviuer har giddet å ta seg bryet med å gjøre noe som helst når jeg rapporterer min bekymring.
Ikke har jeg fått noen tilbakemelding, ingen spørsmål, ikke noe som helst...
*******************************************************

Vurderer en ny cache, setter på ikonet "trenger verktøy" og 5 i vansklighet og terreng, altså skjønner alle at man må ha spesial-utstyr.
Slenger den opp over "overslagfeltet" på en høyspentmast.
Det som er fint er at du ikke trenger å klatre helt opp, strømen slår over til deg før du er oppe til cachen.

Bruker du verneutstyr og spesilelle isolatorstenger er den bare å plukke ned!

Problemfritt!

Alle skjønner jo at her må man ha utstyret i orden 8)

Finnes jo garantert ingen som er så dumme at de klatrer 1 meter for høyt 8)
Bilde Bilde Bilde

HexaNomos
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:lør 04 mai 2013 19:02

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av HexaNomos » ons 16 apr 2014 08:23

Hvilken GC kode gjelder dette? Ved reviewing har vi fokus på sikkerhet for både utlegger og de som skal søke etter cachen, og klatring i eller berøring av høyspentmaster eller tilsvarende er ikke ok. Hilsen Hexa Nomos

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av avigerus » fre 18 apr 2014 07:21

Det enkle spørsmålet blir:

Har du innhentet en tillatelse fra eier?

Vi alle vet at det er utleggers ansvar å innhente en godkjennelse for plassering, og det at reviewer ikke spør, er ikke det samme som at cacheplasseringen dermed er godkjent. En reviewer kontrollerer om cachen er i tråd med våre spilleregler, og er den det - blir cachen publisert.
Er reviewer i tvil, kreves det dokumentasjon ....noe som vi også kan kreve i ettertid om det viser seg at en cache er plassert noe "Tvilsomt"...

Vi reviewere er ikke sikkerhetsfolk som skal legge hinder for vanskelige, "utilgjengelige" cacher. Les: Vi tillater altså at det kan medføre en risiko å prøve seg på å finne og logge boksen, mens kan en tredjepart bli skadet, av f.eks. fallende boks ned på vei eller vann, tillates ikke plasseringen.
Det at en må ha spesielle ferdigheter og utstyr for å få logget er altså helt greit.

Generelt så liker jeg dårlig å klatre i master, men har utlegger fått innhentet en tillatelse, er den grei... Jeg selv vil nok da velge å gå rolig videre, uten å prøve meg på denne... Men, andre må gjerne få lov!

Dette med strøm har dessuten en lærende effekt. Vil vi virkelig at barn skal lære at det er greit å åpne strømskap for inni kan det ligge en cacheboks? Selvsagt ikke, men dette er utleggers ansvar å hindre. Ved f.eks. tydelig merking med tekst eller vår egen geo-logo på utsiden av riktig boks....
Det samme må gjelde det å lære barn å klatre i master. Det er jo ikke sikkert barn er like flinke til å identifisere farer slik vi voksne er.... og de gule skiltene med symbol og tekst er det ikke sikkert barn skjønner.

Som sagt, jeg liker ikke master en skal klatre opp i uansett, men er det innhentet en tillatelse er cachen grei for min del.... andre må gjerne få prøve seg!
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av Makuta Teridax » ons 23 apr 2014 11:04

sven-egil skrev:Mest imponerende er at verken eier eller reviuer har giddet å ta seg bryet med å gjøre noe som helst når jeg rapporterer min bekymring.
Ikke har jeg fått noen tilbakemelding, ingen spørsmål, ikke noe som helst...
Jeg visste ikke hvilken cache dette gjaldt, så jeg spurte de andre reviewere, men ingen av dem ser ut til å vite hvilken cache det er snakk om. Hexa Nomos spurte deg i et tidligere innlegg hvilken cache det er snakk om, men etter det jeg forstår, har han ikke fått noe svar fra deg.

Så igjen: Hvilken cache er det snakk om? Svar gjerne i en e-post.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av Cervis Venator » ons 23 apr 2014 21:57

Jeg har sjekket epostene mine og kan ikke se å ha mottat noe fra deg Sven-Egil.
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Strøm, Greit eller ugreit?

Legg inn av sven-egil » fre 25 apr 2014 08:13

Jeg er ikke her hele tiden :wink:

Cachen jeg har meldt inn er GC4JYMQ

Trodde virkelig at en Needs Archived logg ville varsle noen, men så feil kan jeg ta :?
Bilde Bilde Bilde

Svar