Høydeprofil i Basecamp

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38
Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Indrebø » lør 29 mar 2014 21:10

Jeg bruker ofte Basecamp for å planlegge turer.
Kartet som benyttes er topo kartet fra Frikart.no.

Når jeg lager ruter og spor, så finner jeg ikke noen måte å få sett høydeprofilen.

Tips mottas med takk!
Bilde

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av TA- » søn 30 mar 2014 09:55

Nå bruker jeg Garmin sine kart. Og der er det bare å dobbelklikke på soret i venstre kolonne og velge diagram.

Men dette er vel info som ligger i kartfila, vet ikke om kartene fra frikart har denne informasjonen.
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Bikeridr » søn 30 mar 2014 21:22

Prøvde nettopp TA- sitt forslag. Det fungerer fint da profilen ligger i gpx-fila og ikke i kartet. Prøvde med frikart og også *uten* kart, og resultatet ble det samme i positiv favør :)
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Frodebs » man 31 mar 2014 00:14

Bikeridr skrev:Prøvde nettopp TA- sitt forslag. Det fungerer fint da profilen ligger i gpx-fila og ikke i kartet. Prøvde med frikart og også *uten* kart, og resultatet ble det samme i positiv favør :)
Jeg tror Indrebø tenkte på når han planlegger en rute, da er det ingen GPX å hente data fra.
Altså å se hvor bratt det blir å gå der han har tenkt seg på tur.
Dersom det ikke kommer frem høydeprofil eller du ikke har muligheten til å velge "diagram" som TA sier, så tror jeg nok at en kan konkludere med at det ikke er høydedata i frikart.no sine kart. noe som er litt rart for de har jo fått beregnet høydekurver.

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Bikeridr » man 31 mar 2014 08:32

Frodebs skrev:
Bikeridr skrev:Prøvde nettopp TA- sitt forslag. Det fungerer fint da profilen ligger i gpx-fila og ikke i kartet. Prøvde med frikart og også *uten* kart, og resultatet ble det samme i positiv favør :)
Jeg tror Indrebø tenkte på når han planlegger en rute, da er det ingen GPX å hente data fra.
Altså å se hvor bratt det blir å gå der han har tenkt seg på tur.
Dersom det ikke kommer frem høydeprofil eller du ikke har muligheten til å velge "diagram" som TA sier, så tror jeg nok at en kan konkludere med at det ikke er høydedata i frikart.no sine kart. noe som er litt rart for de har jo fått beregnet høydekurver.
Ja, høydekurver er det. Men de behøver nødvendigvis ikke inneholde høydedata. Jeg lager kart med høydekurver selv på samme måte som frikart gjør, men høydedata blir det likevel ikke i kartet. Høydekurvene blir generert fra SRTM til "brune linjer" i img-format som et ekstra lag, som så blir lagt sammen med øvrig kartdata og vips har man et "flatt" kart med høydekurver, dog uten høydedata.
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Frodebs » man 31 mar 2014 09:30

Det jeg synes er rart er at ettersom de tydeligvis har funnet høydedata likevell har valgt å ikke ta dette med i kartene.

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Indrebø » man 31 mar 2014 09:47

Jeg har sent mail til Frikart.no og spurt om dette med høydedata (eller mangel på dette).
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Indrebø » tir 08 apr 2014 22:00

Jeg spurte om det var noen spesiell grunn til at høydedata ikke var med på kartene og fikk dette svaret:
Ja, det er riktig. Grunnen er av teknisk art fordi verktøyet jeg
lager kart med ikke hadde støtte for å lage disse høydedataene
tidligere. Men det er støtte for det nå så jeg kommer til å lage dette
på kart en gang i fremtiden. Det er en del jobb så jeg vet ikke helt når
det blir.
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Frodebs » ons 09 apr 2014 13:29

Hvis noen kan hjelpe meg med en guide til å få brukt "hjemmelagde" kart i base camp, så er det mulig jeg kan få ordnet med å få laget de kartene med høydedata, men det blir ikke før etter påske.

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Høydeprofil i Basecamp

Legg inn av Bikeridr » tor 10 apr 2014 08:16

Frodebs skrev:Hvis noen kan hjelpe meg med en guide til å få brukt "hjemmelagde" kart i base camp, så er det mulig jeg kan få ordnet med å få laget de kartene med høydedata, men det blir ikke før etter påske.
Tror jeg kan hjelpe deg der.
Jeg lager kart inkl høydekurver (men uten høydedata i kartet) fra Openstreetmap ved hjelp av Mkgmap jeg bruker da en "option" --nsis som genererer et installscript hvor du bruker Nullsoft Scriptable Install System til å generere en installbart kart som legger seg til i Windows Registry og i BaseCamp.
Bare husk at kartnavn ikke kan være lengere enn 20 tegn (bruker du mellomrom må navnet inkuderes i " " ) og tallserie kan ikke være lengere enn 8 siffer og må være unikt ifht de andre installerte kartene du har. Finnes også endel gode hjepleverktøy her JaVaWa (klikk deg frem til engelsk). Dersom du får problemer med dine nylagede kart kan du bruke GMTK til å feilsøke og reparere kartene.
Har laget 10-15 kart selv og alle installert i BaseCamp og på flere GPSr'er uten problem. ^^
Bilde

Svar