Den mest nøyaktige GPS til måling

Duppeditter og programvare
Svar
Nå skal det måles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:ons 26 mar 2014 19:24
Den mest nøyaktige GPS til måling

Legg inn av Nå skal det måles » ons 26 mar 2014 19:55

Hei!

Har nå googlet et par timer, men blir ikke klokere. Er ute etter den GPS' en som viser den mest nøyaktige avstanden mellom et punkt til et annet når jeg går fra A-B. Skal brukes i tursammenheng til oppmåling av turstier o.l i mye ujevnt terreng.

Har brukt avanserte pulsklokker med GPS (polar bl.a) men avstanden blir ulik fra gang til gang, så nå vil jeg ha den beste GPS'en til akkurat dette formålet. Håper på god respons fra dere som har erfaring på feltet :D

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Den mest nøyaktige GPS til måling

Legg inn av Smort78 » ons 26 mar 2014 21:11

Skal du få nøyaktig mål tror jeg du må trille med deg et målehjul.
Med gps måling får du ikke med deg meterene i det vertikale planet - dvs at om du går i rett linje fra pkt A - nedover til pkt B og opp igjen til pkt C vil du få avstanden fra pkt A til C

Nå skal det måles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:ons 26 mar 2014 19:24

Re: Den mest nøyaktige GPS til måling

Legg inn av Nå skal det måles » tor 10 apr 2014 14:09

Takk for svar!
Helt nøyaktig mål trenger jeg ikke. Så viser en gps feil med 20 meter på 3 km avstand f.eks. gjør ikke det noe. Skal måle turistier, skiløyper o.l hvor det skal rundes opp til nærmeste 100 meter.

Ser her http://forum.gps.no/showthread.php?t=862 at folk sier at GPS viser såpass nøyaktig avstand at det virker som jeg kan bruke det til slik oppmåling. Ved store høydeforskjeller legge til en liten prosent.

Før jeg går til innkjøp av en GPS, lurer jeg på hvilken bør jeg kjøpe? Hvilken GPS mener dere er den mest nøyaktige når det kommer til avstandsmåling? Lest at den nye Oregon f.eks ikke var like nøyaktig som noen av de eldre klassikerne?

Falcon1975
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:ons 08 aug 2012 09:50

Re: Den mest nøyaktige GPS til måling

Legg inn av Falcon1975 » tor 10 apr 2014 14:12


Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Den mest nøyaktige GPS til måling

Legg inn av thomfre » tor 10 apr 2014 14:27

Du kan også lese litt her: http://www.thomfre.net/eventer/et-noyak ... esultater/
Resultater er på den siste siden :)
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Nå skal det måles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:ons 26 mar 2014 19:24

Re: Den mest nøyaktige GPS til måling

Legg inn av Nå skal det måles » tor 10 apr 2014 16:48

Meget god artikkel fra eventen dere hadde thomfre. Fikk et godt innblikk av hvordan GPS fungerer.

For meg som er en amatør innenfor GPS verden virker jo resultatene på alle GPSéne meget bra og lite forskjell å spore når jeg skal bruke det til avstandsmåling (tripteller funksjonen). Det har kanskje lite å si hvilken jeg kjøper da? Hvem konkret av Garmin sine anbefaler du/dere?

Svar