5 i difficulty - tid i felten?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Onu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:man 29 apr 2013 00:07
Sted:Kristiansand
5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av Onu » ons 15 jan 2014 16:54

Ocbrumm og jeg planlegger en 1/5 cache i Agder. I den forbindelse lurer vi på hvor mange timer du er villig til å bruke på å løse en field puzzle?

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av Hofstad » ons 15 jan 2014 20:17

Regner med dere mener 5/1 og ikke 1/5? :P

Hvis belønninga er en D5, bør jo oppgaven være slik at en føler seg fortjent til å logge en D5 etterpå. Altså bør den ta litt tid. Men bør ikke ta for lang tid heller, eller være direkte frustrerende og bære preg av "flaks og fikling" (dvs. at den kan løses på 10 sek bare en er riktig heldig). Blir spennende å se hva dere pønsker ut! :wink:
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av mamoreb » ons 15 jan 2014 20:58

Jeg kan godt bruke mange timer i felten, hvis jeg føler at jeg er på vei noe sted! Dvs. hvis det er flere ulike oppgaver, eller man ser hva man skal gjøre men at man feiler på et bestemt trinn og må starte på nytt, e.l. Slikt synes jeg bare er moro.

Hvis jeg blir stående og prøve og feile, uten at jeg får noen som helst indikasjon på at jeg har valgt riktig framgangsmåte, eller at jeg har oppnådd noen som helst framdrift, da gir jeg nok opp før det har gått en time.
Bilde

ocbrumm
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:ons 15 jan 2014 18:57

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av ocbrumm » ons 15 jan 2014 23:29

Ja, du har rett i at det er D/T 5/1 vi mener Hofstad. Målet her er å få til en 5/1 regular large som er ond uten å bli direkte djevelsk..

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av olea » tor 16 jan 2014 10:55

Jeg synes egentlig spørsmålet er feil. Når utgangspunktet er et ønske om å lage en D5-cache, så skal du ikke spørre «Hvor mange timer er du villig til å bruke på å løse en field puzzle?», men «Hva kreves for at en cache skal ha 5 stjerner i vanskelighetsgrad?»

Siterer fra geocaching.com:
  • * Lett. Synlig eller kan bli funnet innen et par minutters leting
  • ** Gjennomsnittlig. Den gjennomsnittlige cachejegeren ville være i stand til å finne denne innen 30 minutters leting.
  • *** Utfordrende. En erfaren cachejeger vil finne denne utfordrende, og det kan ta en god del av en ettermiddag å finne den.
  • **** Vanskelig. En skikkelig utfordring for den erfarne cachejegeren - kan kreve spesielle ferdigheter eller kunnskaper, eller grundig forberedelse for å finne. Kan kreve flere dager/turer for å fullføre.
  • ***** Ekstrem. En alvorlig mental eller fysisk utfordring. Krever spesialkunnskaper, ferdigheter eller utstyr for å finne cachen.
Allerede ved D4 står det «Kan kreve flere dager/turer for å fullføre», og D5 burde være enda vanskeligere. Det er ikke nødvendigvis tilfelle – hvis det kreves spesialutstyr for å finne cachen. Hvis en cache krever ultrafiolett lys for å bli funnet, så går det an å argumentere for at den havner i kategorien «krever spesialutstyr» – og dermed skal ha 5 stjerner i vanskelighetsgrad. Du får utstyret du trenger for under 2 USD på DealExtreme (frakt inkludert), så dette må sies å være en både lettvint og billig måte å lage en D5 cache. Hvis du vil ha en D5-cache som skal være «field puzzle», men ikke krever spesialutstyr, så ender du opp med en cache som vil kreve flere turer for å fullføre. Folk liker utfordringer utenom det vanlige. En slik cache har potensiale til å få en høy andel med favorittpoeng, men jeg er redd det ikke blir mange langveisfarende som er villige til å bruke flere turer for å finne denne cachen.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av sven-egil » tor 16 jan 2014 19:57

Men blir det en 5-6 DNF på en 5/5 blir den tvangsdisablet for Cacher skal ikke være vanskelige
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av BosseG » fre 17 jan 2014 10:14

Får håpe at våre norske vurderere ikke gjør den brøleren igjen, Sven-Egil!
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av Makuta Teridax » ons 12 mar 2014 21:12

sven-egil skrev:Men blir det en 5-6 DNF på en 5/5 blir den tvangsdisablet for Cacher skal ikke være vanskelige
Dette stusser jeg over. Har du noen eksempler? Mitt geocachende alter ego brukte maksimalt ett minutt på en cache med 10 DNF-er, så mange DNF-er er ikke nødvendigvis noen god indikasjon på at en cache er borte. Hvis du har noe mer informasjon om dette, send meg gjerne en e-post.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:man 03 sep 2012 08:04

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av Cervis Venator » ons 12 mar 2014 23:41

Når en cache har 5-6 DNF uten at eier reagerer kan den hende at cachen blir disablet. Et lite tips er å sjekke at alt er i orden, for deretter å skrive en note på cachesiden...Da kan man unngå at slikt skjer
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av BosseG » tor 13 mar 2014 17:05

Cervis Venator skrev:Når en cache har 5-6 DNF uten at eier reagerer kan den hende at cachen blir disablet. Et lite tips er å sjekke at alt er i orden, for deretter å skrive en note på cachesiden...Da kan man unngå at slikt skjer
På en 5/5 cache? Den skal ju være vanskelig. Skal en virkelig forlange at CO skal rykke ut hvis noen "ammatører" sliter med en 5/5?
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 13 mar 2014 19:13

BosseG skrev:
Cervis Venator skrev:Når en cache har 5-6 DNF uten at eier reagerer kan den hende at cachen blir disablet. Et lite tips er å sjekke at alt er i orden, for deretter å skrive en note på cachesiden...Da kan man unngå at slikt skjer
På en 5/5 cache? Den skal ju være vanskelig. Skal en virkelig forlange at CO skal rykke ut hvis noen "ammatører" sliter med en 5/5?
I løpet av 6 år 4 måneder har følgende cache 286 DNF, 1 Funn, og 8 Owner Maintenance. Det blir i snitt rundt 36 DNF-er for hver Owner Maintenance.

http://coord.info/GC1764C
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av BosseG » lør 15 mar 2014 23:55

Makuta Teridax skrev:
BosseG skrev:
Cervis Venator skrev:Når en cache har 5-6 DNF uten at eier reagerer kan den hende at cachen blir disablet. Et lite tips er å sjekke at alt er i orden, for deretter å skrive en note på cachesiden...Da kan man unngå at slikt skjer
På en 5/5 cache? Den skal ju være vanskelig. Skal en virkelig forlange at CO skal rykke ut hvis noen "ammatører" sliter med en 5/5?
I løpet av 6 år 4 måneder har følgende cache 286 DNF, 1 Funn, og 8 Owner Maintenance. Det blir i snitt rundt 36 DNF-er for hver Owner Maintenance.

http://coord.info/GC1764C
Reviewer har visstnok deaktiveret den én gang, i 2010 etter 6 år. Og reaktivert dagen derpå, etter å ha konferert med utlegger. Slik is i maven bør en vel kunne forvente overfor en vanskelig gjømme?
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av sven-egil » tor 27 mar 2014 23:12

Makuta Teridax skrev:
sven-egil skrev:Men blir det en 5-6 DNF på en 5/5 blir den tvangsdisablet for Cacher skal ikke være vanskelige
Dette stusser jeg over. Har du noen eksempler? Mitt geocachende alter ego brukte maksimalt ett minutt på en cache med 10 DNF-er, så mange DNF-er er ikke nødvendigvis noen god indikasjon på at en cache er borte. Hvis du har noe mer informasjon om dette, send meg gjerne en e-post.
Denne....

http://coord.info/GC4FF9A
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: 5 i difficulty - tid i felten?

Legg inn av sven-egil » tor 27 mar 2014 23:15

Så nå får jeg eposter og SMS av de som ikke finner, for de ønsker ikke å logge DNF :?
Det gjelder også andre av mine litt utfordrende cacher..slik som Hææææ.
Bilde Bilde Bilde

Svar