Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
alfafa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:tor 06 des 2007 03:43
Sted:Stjørdal
Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av alfafa » tir 29 apr 2008 00:20

Det er koordinater i UTM, sløyf desimalene ved avrunding.
Bilde

lathans
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:søn 27 apr 2008 23:43

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av lathans » tir 29 apr 2008 00:23


Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av bjorges » tir 29 apr 2008 05:53

De aller fleste håndholdte GPSer gir litt nøyaktig posisjon. De som har EGNOS/WAAS-mulighet muligens noe mer enn andre.
Skal du ha HELT nøyaktig posisjon, må du inn på profesjonellt utstyr, med to enheter, der du kan sende korreksjon via radio eller mobiltelefon mellom enhetene. Dette er normalt ikke noe for privatøkonomien :wink:

Lykke til med testingen din.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av gacrux » tir 29 apr 2008 06:13

lathans skrev:Noen som er kloke på koordinatene til disse fastmerkene på sida som gacrux nevnte?

Hva er f.eks. N 6571725,680 Ø 585453,189 i desimalform som jeg kan taste inn på mobilen min og i google maps osv?

--
Thomas
http://www.milvang.no/gps/gpsconv/gpsconv.html og http://www.milvang.no/gps/gpsconv/gpsconv.exe
Denne er spesielt beregnet på Norske forhold.

Ellers kan du stille GPS på UTM/UPS og taste inn koordinatene uten desimaler.
Otto Milvang

OttoLund
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 10 feb 2008 21:11

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av OttoLund » tor 08 mai 2008 00:55

lathans skrev: 1) Hvor stor nøyaktighet er vanlig på dagens dedikerte GPS-er?

2) Hvilke teknologier er vanlig for å oppnå bedre nøyaktighet, og hvor vanlig er det at GPS-mottakerne støtter disse, samtidig som det kan brukes der jeg vil ferdes?

3) Hva skal jeg se etter av spesifikasjoner og lignende om jeg skal kjøpe meg en ny GPS-mottaker, og hvor mye må jeg ut med? Noen anbefalinger?
1) Under forhold med relativt god sikt til himmelhvelvingen er nøyaktigheten i praksis ned mot 1 m, ser det i forhold cacher jeg har funnet. Det oppgis som regel mindre nøyaktighet, typisk +/- 3 m, og opp til ca 7-8 m. På min Garmin eTrex Vista HCx er som regel nøyaktigheten bedre enn det GPSm viser av mulig avvik.

2) På steder hvor man har god sikt til EGNOS DGPS satellittene i syd, og med GPSm med EGNOS funksjonalitet, er nøyaktigheten typisk oppgitt til bedre enn +/- 3 m, i praksis ofte bedre. EGNOS er beregnet først og fremst på luftfarten for bedre nøyaktighet og sikkerhet. Vi som farter på landjorda har som regel ikke bruk for EGNOS, får tilstrekkelig nøyaktighet uten, men, jeg har alltid EGNOS påslått i GPSm for den gir jo kun forbedring av nøyaktigheten.

3a) Med GPSm med kart, se GPS mottakere som er nevnt i Norsk eller nordisk oppsett på Garmin eTrex og GPSmap GPS mottakere, samt praktisk konfigurering

3b) Med GPSm uten kart, se Billig og bra GPS mottaker, Garmin eTrex H og Magellan eXplorist 100

God tur ^^

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av bjorges » tor 08 mai 2008 07:49

OttoLund skrev: 1) Under forhold med relativt god sikt til himmelhvelvingen er nøyaktigheten i praksis ned mot 1 m, ser det i forhold cacher jeg har funnet. Det oppgis som regel mindre nøyaktighet, typisk +/- 3 m, og opp til ca 7-8 m. På min Garmin eTrex Vista HCx er som regel nøyaktigheten bedre enn det GPSm viser av mulig avvik.
Forutsatt at de cacher du har funnet er målt med presisjonsutstyr, slik at man kan være 100% sikker på kvaliteten på koordinaten, kan jeg tildels støtte et slikt utsagn, men siden de aller fleste (for ikke å si alle) cachene er målt inn med håndholdt utstyr av ymse slag. Dermed blir det ikke mulig å påstå at nøyaktigheten er ned mot 1 meter, da usikkerheten i måleutstyret er større enn dette.
Det at du opplever at du finner cachen "der GPSn nuller" er nok litt tilfeldig. Nøyaktigheten på som oppgis på enheten er nok i utgangspunktet riktig.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av ArveAnd » tor 08 mai 2008 08:18

Eg har i følge GPS'en køyrt midt i Sognefjorden med bil, nokre hundre meter fra land - og samtidig påstår GPS'en at den har unøyaktighet på +- 10m.
Akkurat dette tilfellet skuldast sikkert reflekser og skugge mellom fjella - men poenget er at avvik angitt på GPS'en må nok taes med ei teskei salt eller to

OttoLund
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 10 feb 2008 21:11

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av OttoLund » søn 11 mai 2008 01:05

arvekv skrev:Eg har i følge GPS'en køyrt midt i Sognefjorden med bil, nokre hundre meter fra land - og samtidig påstår GPS'en at den har unøyaktighet på +- 10m.
Akkurat dette tilfellet skuldast sikkert reflekser og skugge mellom fjella - men poenget er at avvik angitt på GPS'en må nok taes med ei teskei salt eller to
Med hvilken GPS mottaker modell, software versjon og hvilket kartprodukt, med EGNOS av eller på, og EGNOS aktivt eller passivt på aktuell rute?

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av gacrux » søn 11 mai 2008 01:13

Glem EGNOS. Dette skjer med alle mottakere. Jeg har sett det på sjøen nær høy klipper og jeg har set de i Oslo sentrum. Reflekser kan gi de underligste feil, og i alle fall to tilfeller har jeg målt over 100km feil på GPSen (Henholdsvis Garmin 76S ofg Garmin 60CS med EGNOS av).
Otto Milvang

Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av jonleo » ons 21 mai 2008 22:52

gacrux skrev:Glem EGNOS. Dette skjer med alle mottakere. Jeg har sett det på sjøen nær høy klipper og jeg har set de i Oslo sentrum. Reflekser kan gi de underligste feil, og i alle fall to tilfeller har jeg målt over 100km feil på GPSen (Henholdsvis Garmin 76S ofg Garmin 60CS med EGNOS av).

Multipath, klokkefeil, banefeil, ionosfæriske og troposfæriske forstyrrelser, dårlig geometri og annen støy (feks vegetasjon) er de vanligste feilkildene ved GNSS. Det er mye som skal klaffe om en skal få en svært nøyaktig posisjon, og lite som skal til for å få en svært unøyaktig posisjon. Uansett vil nøyaktigheten som oppgis både i reklame og i "real time" på mottakeren være basert på 95% konfidens e.l. såvidt jeg vet, dvs den gjelder kun 95% av tiden, utover det er ingenting sikkert.
Så dette med nøyaktighet MÅ tas med minst en spade salt. Med mindre man har utstyr som klarer å korrigere for alt dette. For det er mulig, men vi snakker da om 6-sifrede priser..eksl moms :wink:

Uansett ville jeg, med en mottaker i 2-4000 kroners klassen, som prøver å fortelle meg at den viser meg koordinater som er mer nøyaktig enn +- 8-10 meter, vært veldig skeptisk..
- JonLeo

Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av pjacklam » tor 22 mai 2008 11:41

jonleo skrev:Multipath, klokkefeil, banefeil, ionosfæriske og troposfæriske forstyrrelser, dårlig geometri og annen støy (feks vegetasjon) er de vanligste feilkildene ved GNSS.
Klokkefeil og banefeil regnes ikke blant de vanlige feilkilder ifølge en jeg snakket med som holder kurs i navigasjon.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av jonleo » tor 22 mai 2008 12:17

pjacklam skrev:
jonleo skrev:Multipath, klokkefeil, banefeil, ionosfæriske og troposfæriske forstyrrelser, dårlig geometri og annen støy (feks vegetasjon) er de vanligste feilkildene ved GNSS.
Klokkefeil og banefeil regnes ikke blant de vanlige feilkilder ifølge en jeg snakket med som holder kurs i navigasjon.
Vanlig og vanlig, fru blom. Skal vi ramse opp feilkilder er de absolutt blant de vanlige. Dvs de er der, man kommer ikke unna. En annen sak er jo om man bryr seg om dem, det kommer jo an på behovet for nøyaktighet. Det er jo snakk om relativt "små" feil, og det kreves litt maskineri og regnekraft for å få eliminert disse. Innenfor regulær navigasjon kan det godt tenkes at de blir oversett ja.

Innenfor landmåling og offshore posisjonering blir disse tatt med, absolutt. Men så jobber vi med cm-presisjon, det er jo helt andre krav enn hva vi snakker om når vi er ute og renner i skauen etter bokser, så det er vel eeegentlig irrelevant :wink:
- JonLeo

Bilde

anders99

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av anders99 » tor 22 mai 2008 12:29

jonleo skrev:Men så jobber vi med cm-presisjon, det er jo helt andre krav enn hva vi snakker om når vi er ute og renner i skauen etter bokser, så det er vel eeegentlig irrelevant :wink:
Nåja: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... e9fb7a0bb8
8)

Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland

Re: Pris/anbefaling på GPS som gir litt nøyaktig posisjon?

Legg inn av jonleo » tor 22 mai 2008 12:38

anders99 skrev:
jonleo skrev:Men så jobber vi med cm-presisjon, det er jo helt andre krav enn hva vi snakker om når vi er ute og renner i skauen etter bokser, så det er vel eeegentlig irrelevant :wink:
Nåja: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... e9fb7a0bb8
8)
Ja. okei. greit. Det er forskjell på folk, da.. :)
- JonLeo

Bilde

Svar