Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 17 okt 2013 16:27

Det viktigste er at du finner en metode som fungerer for DEG og som du er fornøyd med. :good:

Mange greier seg flott uten GSAK i det store og det hele og lever et lykkelig geocacheliv med bruk av bare PQ som de laster ned og legger rett på GPS.
Men enkelte av oss andre ønsker å ha en så komplett Norges-base som mulig med flest mulig logger og alle arkiverte cacher i :dust: , og da er det en utfordring at man ikke får plass til hele Norge i en uke med PQ'er. Derfor ønsker vi å utveksle tips om hvordan vi kan holde basen vår oppdatert på enklest mulig måte!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av bobby_peru » tor 17 okt 2013 23:55

Ser poenget, og jeg er enig i at det er viktig å ha alle norske cacher i basen! Jeg bare la fram hvordan jeg selv gjør det. Ved å hver uke kjøre de 20-25 "nyeste" PQ'ene er man garantert å få inn alle nypubliserte cacher (det er sjelden det publiseres cacher med utleggsdato i 2009 eller før).

På den måten er basen "komplett" mtp selve cachene. Men jeg ser at dette ikke holder dersom man til enhver tid ønsker å ha samtlige cacher oppdatert også med nyeste logger. Selv har jeg eksempelvis ikke behov for den siste ukas logginger i Finnmark - jeg nøyer meg med å hente disse loggene om jeg skal dit. Til daglig er det viktigste at selve cacheoppføringene er i basen. Jeg tok rett og slett ikke høyde for at det finnes folk som er enda mer nerdete enn jeg (og det er jaggu godt gjort, jeg som bruker tid på å holde Storbritannia oppdatert i GSAK- der nærmer det seg 200 PQ'er...) ;-)

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av bjorges » tor 05 des 2013 22:51

thomfre skrev:
GadgetCats skrev:Ja, det er det mange av oss som er enig med deg i. Det er ganske meningsløst at veldig mange skal tvinges til å laste ned akkurat de samme dataene, hver for oss. En mulig løsning kunne være at nasjonale geocachingnettsteder (som gcinfo) på en eller annen måte får anledning til å vedlikeholde en synkronisert database over det aktuelle landets cacher, hvorpå nettstedets brukere gjennom API-autentiseringen (som allerede finnes og sikrer at f.eks. bare Premium-medlemmer får tilgang til dette) får mulighet til å laste ned f.eks. fylkes-GPX-er som da er helt up-to-date på nedlastingstidspunktet. Dette er ikke spesielt vanskelig teknisk, det er mest viljen til Groundspeak det står på. Og nettstedets vilje og evne til å sørge for at nettstedet tåler den økte trafikken det vil medføre.
Dette er jo på grensen til latterlig enkelt med API, og er noe vi kanskje kunne fått tilatelse til (basert på hva jeg ser andre API-partnere får tilatelse til).
Men. Groundspeak har stoppet API-programmet, og tar ikke imot nye søknader, på grunn av sprengt kapasitet.
Vi har API-tilgang for gcinfo.no, så den biffen er OK :)
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av thomfre » tor 05 des 2013 23:12

bjorges skrev:Vi har API-tilgang for gcinfo.no, så den biffen er OK :)
Hva er grunnlaget for tilgangen?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av bjorges » fre 06 des 2013 21:04

thomfre skrev:
bjorges skrev:Vi har API-tilgang for gcinfo.no, så den biffen er OK :)
Hva er grunnlaget for tilgangen?
Standard avtale, men vi kan ta det utenom forumet :)
Bilde

9TAT9
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:fre 05 nov 2010 15:25

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av 9TAT9 » lør 07 des 2013 06:26

Perfekt! Hemmelighetskremmerier skaper såbunn for konspirasjonsteorier. Og det er moro... Hva kan det være som ikke tåler geocacheres lys?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av bjorges » søn 08 des 2013 22:38

9TAT9 skrev:Perfekt! Hemmelighetskremmerier skaper såbunn for konspirasjonsteorier. Og det er moro... Hva kan det være som ikke tåler geocacheres lys?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Fint.

Vi har ervervet en API tilgang for Geocaching i Norge på helt ordinært vis, slik alle andre kunne gjøre på det tidspunkt det var mulig.
At jeg ikke deler hvordan vi kan benytte denne på forumet er fordi den informasjonen finnes på Groundspeak sine sider, og fordi vi tar dette internt i styret i Geocaching i Norge.

At enkelte hyler opp om konspirasjonsteorier og slikt mas blir bare for dumt. Kom heller med konstruktive ideer fremfor å kaste deg på å vær negativ.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av ingsve » man 09 des 2013 12:06

En løsning som ikke innebærer særlig administrasjon av PQ'er, er å ikke ta med funnede cacher i PQ'en.
Så er det bare å holde tritt med antall nypubliserineg i letingen slik at ufunnende cacher i Norge ligger under 35000. :lol: :lol:

Bruk tiden på caching, ikke administrasjon :lol:
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av GorgonVaktmester » man 09 des 2013 13:54

En ide som høres veldig besnærende ut, men som er umulig å gjennomføre i praksis i forhold til å lage noe som alle kan bruke tilsvarende det vi i Grenlandsmafiaen gjør i dag (som brukes av langt flere enn bre våre medlemmer). For hvordan skal man sette grensene mellom de forskjellige PQ'ene? Det vil jo variere fra person til person.

Et mer relevant spørsmål er om man trenger å oppdatere alle cachene hver uke? Jeg gjør ikke det selv! Jeg kjører disse PQ ene noen ganger innimellom, og ellers kjører jeg PQ er som kun oppdaterer de cachene det har vært gjort endringer på. De som lurer mer på hvordan jeg gjør det kan gå inn på hjemmesiden min og se der. (http://gsak.gorgonvaktmester.net)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av thomfre » man 09 des 2013 13:58

GorgonVaktmester skrev:Et mer relevant spørsmål er om man trenger å oppdatere alle cachene hver uke? Jeg gjør ikke det selv! Jeg kjører disse PQ ene noen ganger innimellom, og ellers kjører jeg PQ er som kun oppdaterer de cachene det har vært gjort endringer på. De som lurer mer på hvordan jeg gjør det kan gå inn på hjemmesiden min og se der. (http://gsak.gorgonvaktmester.net)
Jeg kjører også denne metoden.

Den største fordelen er at dataene dine i snitt er mer oppdatert, siden du konsentrerer deg om å laste ned det som er endret.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av Team eika » man 09 des 2013 14:32

Kan det gjøres så enkelt at en kun laster ned nye cacher for de fylker en ønsker med faste intervaller og så lager en makro som kjører refresh 6000 makroen annen - tredje hver dag eller noe sånt no.
Hvor mange logger skrives det daglig her i landet?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av thomfre » man 09 des 2013 14:48

Team eika skrev:Hvor mange logger skrives det daglig her i landet?
Project-GC sier:
Unique caches found in Norway
Last week: 89
Last month: 14784
Since 1st of January: 35672

Tall for 2012:
Unique caches found in Norway
Last week: 2687
Last month: 11403
Since 1st of January: 28526
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar