Sporbare...

Alt om geocaching
Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:
Re: Sporbare...

Legg inn av olea » fre 25 okt 2013 14:34

De sporbare utstyres gjerne med mål, men det er ikke mer en et ønske. Finneren står i praksis fritt til å velge hva hun vil gjøre med dem. Så spørs det hvor godt målet kommuniseres, og hva som er målsettingen. Hvis jeg finner en sporbar, vil jeg som regel ta den med meg, men det er først når jeg kommer hjem at jeg slår opp den sporbare på geocaching.com og ser hva som faktisk er målet. Hva gjør jeg så hvis jeg ikke kan hjelpe den sporbare på rett vei? Jo, jeg sender den i en annen retning. Et "følgebrev" hjelper litt.

Hva du setter som mål for dine sporbare, har også betydning for om målet blir oppnådd. Hvis jeg for eksempel har en coin jeg vil skal komme til "Bergen, Norges fineste by", så kan du være sikker på at den vil bli sendt rundt til mange fine byer før den eventuelt havner i Bergen. Kjedelige mål får en lunken mottakelse, mens målsettinger som representerer akkurat passe utfordringer vil fenge folk slik at de vil gjøre noe ekstra for å oppfylle målet.
Bilde

Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13

Re: Sporbare...

Legg inn av Terkel10 » lør 26 okt 2013 19:20

Syns det er litt trist når reisevenner blir renset i eiers cache,tatt med utenlands som "visited" for så å turnere Norge før de blir lagt i en cache nære hjemme. Feks. Når TB har et klart mål. Vi er jo alle forskjellige,men jeg syns det er hyggeligere at folk flytter på dem enn at de bærer dem rundt.

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Sporbare...

Legg inn av Bikeridr » lør 30 nov 2013 01:42

Bumper denne litt.. :)

Som et lite, skal vi kalle det kverulantisk påfunn?, har jeg nettopp aktivert denne:
http://coord.info/TB49EDG
Ideen denne er brygget på, kan nok spores tilbake til denne tråden.. ^^
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Sporbare...

Legg inn av BosseG » lør 30 nov 2013 17:39

Bikeridr skrev:Bumper denne litt.. :)

Som et lite, skal vi kalle det kverulantisk påfunn?, har jeg nettopp aktivert denne:
http://coord.info/TB49EDG
Ideen denne er brygget på, kan nok spores tilbake til denne tråden.. ^^
Way to go!
Bilde

Terkel10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:tir 19 mar 2013 21:13

Re: Sporbare...

Legg inn av Terkel10 » lør 30 nov 2013 21:49

Bikeridr skrev:Bumper denne litt.. :)

Som et lite, skal vi kalle det kverulantisk påfunn?, har jeg nettopp aktivert denne:
http://coord.info/TB49EDG
Ideen denne er brygget på, kan nok spores tilbake til denne tråden.. ^^
Jeg gjorde motsatt,jeg skrev tydelig at coinen skal flyttes og ikke ønsker visited logger. syns det er dødsens kipt med sånne logger på tb er som aldri blir droppetbare logget på ørten cacher

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Sporbare...

Legg inn av thomfre » lør 30 nov 2013 22:00

Terkel10 skrev:Jeg gjorde motsatt,jeg skrev tydelig at coinen skal flyttes og ikke ønsker visited logger. syns det er dødsens kipt med sånne logger på tb er som aldri blir droppetbare logget på ørten cacher
Mulig jeg er rar (er mye som tyder på det i alle fall), men jeg syns det er mye bedre at en TB flytter på seg, enn at den blir liggende. Visit eller drop, samme det, den flytter i alle fall på seg...

En av mine TBer har nettopp nådd målet sitt, Silicon Valley. Vedkommende som tok den dit tok den med seg på rundreise rundt i Silicon Valley, og la til og med inn bilder. Han brukte Visit. Tenk så mye kjedeligere det hadde vært om den bare ble droppet!

TBen kan dere se her: http://coord.info/TB2RFVM

Jeg gjorde det samme selv med en TB jeg tok med over dit: http://www.geocaching.com/track/details ... 831&page=8
Og en annen jeg fant der borte. Det var litt jobb, men mye kulere enn en enkelt drop!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Sporbare...

Legg inn av Bikeridr » lør 30 nov 2013 22:49

thomfre skrev: Mulig jeg er rar (er mye som tyder på det i alle fall), men jeg syns det er mye bedre at en TB flytter på seg, enn at den blir liggende. Visit eller drop, samme det, den flytter i alle fall på seg...
Ja, da er vel jeg også det :)
Jeg synes også at antall cacher og distanse er "viktig" for en TB.

Åsså jeg som trodde jeg var "original" som aktiverte en "dip-TB" :non:
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Sporbare...

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 01 des 2013 19:07

Vi er nok alle litt rare...

Jeg ønsker ingen ukritisk visiting i alle cacher som den som har TB'en min besøker i løpet av tiden som går fra vedkommende finner den og til den blir droppet igjen. I spesielle tilfeller kan visiting være riktig også for meg. Hvis jeg hadde hatt en TB som hadde som mål å besøke flest mulig kirker, og den som hadde den med seg kom til en kirke som bare hadde en microcache synes jeg det er riktig å visite den der, men ikke i alle andre cacher som vedkommende tilfeldigvis måtte finne på den samme turen...

Hvis vi som eier TB/Coinene er flinke til å sette opp våre ønsker OG de som plukker dem opp respekterer våre ønsker, så blir alt så bra!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Sporbare...

Legg inn av Bikeridr » søn 01 des 2013 19:58

GorgonVaktmester skrev: Hvis vi som eier TB/Coinene er flinke til å sette opp våre ønsker OG de som plukker dem opp respekterer våre ønsker, så blir alt så bra!
Enig med forrige taler ^^
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Sporbare...

Legg inn av Kjedalen » søn 01 des 2013 23:13

Det er en grunn til at jeg misliker en tirade av besøkslogger på andres TBer/GCer, og som ikke er nevnt her: Når jeg har funnet en TB/GC er det ikke alltid jeg husker om jeg har sett den før. Selv om det selvfølgelig ikke skader å registrere samme TB/GC flere ganger, prøver jeg å la det være. Eller jeg kommenterer i alle fall at denne har jeg sett før... Jeg blar da bakover i loggene for å sjekke om jeg har registrert den før, og da er det veldig kjedelig å bla side opp og side ned med besøkslogger for cacher i samme område før en annen cacher kommer inn i bildet. Men det er mulig at det fins en enkel løsning på mitt "problem" som jeg ikke har funnet?

På mine egne (få) reisevenner har jeg jo ikke det problemet, så der spiller det ikke så stor rolle for meg om det er registrert mange besøkslogger - selv om jeg ikke synes noe særlig om dem unntatt i spesielle tilfeller.
BildeBilde

wroom
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:tor 05 des 2013 20:38

Re: Sporbare...

Legg inn av wroom » man 09 des 2013 15:46

Fikk en tankevekker av posten, Hadde kjøpt noen TB fra Nederland. De kom som rekommandert sending. Kona hadde bestilt nytt pass samtidig. Det kom som vanlig post. Nåvel; En av mine TB fra Nederland er på reisefot under navnet Mr. Pink Monkey. Han skal til Australia. Turen startet på Blefjell, og endte på Nøtterøy noen få dager senere, på 3. stopp, i cachen Bokemoa. Siden har ingen sett ham. De som trolig har funnet ham, har ingen epost registrert i profilen sin. Kan virke som unge entusiaster som ikke skjønner spillets regler. Noen som har gode tips om hva som kan gjøres for å få Mr. Pink Monkey ut på reise igjen?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Sporbare...

Legg inn av thomfre » man 09 des 2013 15:49

wroom skrev:Noen som har gode tips om hva som kan gjøres for å få Mr. Pink Monkey ut på reise igjen?
Eneste du kan gjøre er å vente, og håpe den reiser igjen snart.

En av mine TBer som forsvant rett etter jeg droppet den for snart halvannet år siden, begynte plutselig begynt å bevege seg igjen for ca. en måned siden.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

wroom
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:tor 05 des 2013 20:38

Re: Sporbare...

Legg inn av wroom » man 09 des 2013 16:02

thomfre skrev:
wroom skrev:Noen som har gode tips om hva som kan gjøres for å få Mr. Pink Monkey ut på reise igjen?
Eneste du kan gjøre er å vente, og håpe den reiser igjen snart.

En av mine TBer som forsvant rett etter jeg droppet den for snart halvannet år siden, begynte plutselig begynt å bevege seg igjen for ca. en måned siden.
Kjipt å måtte vente. Spesielt i det uvisse. Men det er vel ingen annen utvei...

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Sporbare...

Legg inn av Team eika » man 09 des 2013 16:11

Bor et lite hull i coiner som skal på reise. Slike gjør seg lite i en samling. Men pass på å ikke borre i sporingsnummeret. :oops:

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Sporbare...

Legg inn av EiFlei » tir 10 des 2013 23:52

Kjedalen skrev: Men det er mulig at det fins en enkel løsning på mitt "problem" som jeg ikke har funnet?
Gå helt inn på View Map i beskrivelsen til den sporbare så du får opp ALLE logger og trykk CTRL og F samtidig på tastaturet, da skal du få opp en søkeboks ett sted på sjermen din. I den kan du f.eks skrive ´Kjedalen´, og da vil den søkefunksjonen finne alle stedene det ordet er skrevet på siden! :wink:
Bilde

Svar