stille krav til logger

Alt om geocaching
Olseng
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:lør 08 sep 2012 21:39
Sted:Fredrikstad
stille krav til logger

Legg inn av Olseng » lør 30 nov 2013 20:04

jeg lurer på om flere enn meg synes at det er bedere med en tftc en masse unøvendig drit og surtring i loggene

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: stille krav til logger

Legg inn av sven-egil » lør 30 nov 2013 20:37

Sikkert!

Men jeg er ikke en av dem.

TFTC logger er utrolig dølt.
Bilde Bilde Bilde

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Re: stille krav til logger

Legg inn av bobby_peru » lør 30 nov 2013 22:39

Fullstendig enig med sven-egil.

Nei til "TFTC"-logger!

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tor 31 des 2009 10:11

Re: stille krav til logger

Legg inn av sabeltann31 » søn 01 des 2013 00:02

JA takk til TFTC logger istedenfor masse drit om hvor flott det var på Geilo og og cachene nedover østlandet og sørlandet før vi slitne veltet inn på hotelet. Uten å igrunn å ha nevnt MIN cache....

Sabeltan31

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: stille krav til logger

Legg inn av Raggsokk » søn 01 des 2013 00:29

Ja takk til logger.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
eikerkongen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:tor 01 sep 2011 06:19

Re: stille krav til logger

Legg inn av eikerkongen » søn 01 des 2013 00:36

Til "sabeltann31" og olseng: Innleggene deres er så dårlig formulert, så befengt med språklig ugress og skrivefeil at jeg er enig med dere. Dere kan med fordel nøye dere med "tftc!"
Så kan vi andre glede oss over velskrevne logger fra Barskog, Hildurmix, Raggsokk, sven-egil og andre som verdsetter mer enn fire bokstaver som takk for godt planlagte cacher.
Cacher som bryter med den opprinnelige tanken om å vise frem noe spesielt og severdig fortjener kanskje ikke mer enn de fire bokstavene som takk...

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: stille krav til logger

Legg inn av thohar » søn 01 des 2013 07:43

En trend ser ut til å være veldig lange felleslogger som ikke nødvendigvis har noe med den aktuelle cachen å gjøre. Slike logger blir ikke satt pris på når man befinner seg kald og våt i felt og vil sjekke loggene for å unngå DNF. Vil derfor slå et slag for at info om den aktuelle cachen kommer først i loggen og en eventuell fellesdel etterpå.

Olseng
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:lør 08 sep 2012 21:39
Sted:Fredrikstad

Re: stille krav til logger

Legg inn av Olseng » søn 01 des 2013 09:16

da vet jeg det


noe av årsaken til jeg spurte er at jeg har lest logger til enkelte cachere hvor de virker som skal kritisere uansett hvor bra det er.

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: stille krav til logger

Legg inn av Tique » søn 01 des 2013 09:19

Olseng skrev:da vet jeg det


noe av årsaken til jeg spurte er at jeg har lest logger til enkelte cachere hvor de virker som skal kritisere uansett hvor bra det er.
Jeg synes konstruktiv kritikk er uendelig mye bedre enn "TFTC", rom for forbedring vil det jo alltid være.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: stille krav til logger

Legg inn av ArveAnd » søn 01 des 2013 13:39

ja, det er eit stille krav til logger.... :roll:

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: stille krav til logger

Legg inn av pjacklam » søn 01 des 2013 14:25

eikerkongen skrev:Til "sabeltann31" og olseng: Innleggene deres er så dårlig formulert, så befengt med språklig ugress og skrivefeil at jeg er enig med dere. Dere kan med fordel nøye dere med "tftc!"
Å gå på folks språk og rettskrivning, kan til nød rettferdiggjøres, når det er vanskelig å forstå budskapet. For egen del hadde jeg ingen problemer med å forstå sabeltann31 eller olseng. Jeg vil mye heller at folk forsøker å skrive en god logg, skrivefeil til tross, enn det noe intetsigende «TFTC».
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: stille krav til logger

Legg inn av thomfre » søn 01 des 2013 16:23

eikerkongen skrev:Cacher som bryter med den opprinnelige tanken om å vise frem noe spesielt og severdig fortjener kanskje ikke mer enn de fire bokstavene som takk...
Var ikke den opprinnelige tanken at man ved hjelp av GPS skulle finne noe en annen hadde gjemt?
Vil anbefale deg å ta en titt på verdens første cacher...

Jeg syns alle cacher fortjener noe mer enn fire bokstaver, fordi uansett så har eier lagt arbeid ned i den. Men jeg har også lært meg å akseptere de fire bokstavene (selv om jeg ikke er kjempefan av de), for det er bedre med en logg enn ingen logg.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
ThatDamnCat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:fre 02 sep 2011 10:16
Kontakt:

Re: stille krav til logger

Legg inn av ThatDamnCat » søn 01 des 2013 16:41

Jeg foretrekker en god logg fremfor TFTC.
Selfølgelig kan denne inneholde en felles-logg, gjerne med noen ord om cachen min etterpå. Og som tidligere sagt så er konstruktiv kritikk ikke noe dårlig det heller.
En TFTC-logg er trist, men hey, det er en logg. :)
Insanity suits me.
(I aim to misbehave)

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: stille krav til logger

Legg inn av ingsve » søn 01 des 2013 17:18

For å skrive en god logg, som tydeligvis, er noe annet enn TFTC og surmaget kritikk, trenger jeg en god opplevelse, en god beskrivelse, inspirasjon, lyst og ikke minst kunnskap om det å skrive godt.

Surmaget kritikk kan da også skrives godt, også om loggskrivere som kanskje mer eller mindre uforskylt kommer bort i geocachingen og faller for hobbyen, der det eneste "møtet" med andre er nettloggen.
Etter hvert lærer de seg å like hobbyen, de blir bedre og bedre kjent med turene, spenningen og opplevelsene, og noen får lyst å beskrive opplevelsene i loggen. Både gode og dårlige opplevelser er jo også en del av hobbyen vår, og for meg er ikke en kortfattet TFTC, en sjelden kritikk jeg oppfatter som surmaget formulert i nettloggen, - ikke den dårligste opplevelsen av hobbyen. At cachere sliter med formuleringer og språk respekterer jeg, og like glad for en TFTC, eller et smilefjes som en lengre log. Selvsagt er det mer spennende og givende å lese en godt formulert log. Men å sette det ene foran det andre blir for meg litt meningsløst.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: stille krav til logger

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 01 des 2013 19:19

Olseng skrev:noe av årsaken til jeg spurte er at jeg har lest logger til enkelte cachere hvor de virker som skal kritisere uansett hvor bra det er.
Jeg skriver som regel det jeg mener om cahcen uansett om jeg likte den eller ikke. Likte jeg den ikke så forteller jeg i klartekst hva det var med den som gjorde at jeg ikke likte den. Hvis jeg likte den er jeg like klar der på hvorfor jeg likte den. Så kan det hende at jeg også nevner en negativ ting eller to med cachen, men da er det for å gi cacheeier tips til hvordan vedkommende kan gjøre en god cache enda bedre.
thohar skrev:En trend ser ut til å være veldig lange felleslogger som ikke nødvendigvis har noe med den aktuelle cachen å gjøre. Slike logger blir ikke satt pris på når man befinner seg kald og våt i felt og vil sjekke loggene for å unngå DNF. Vil derfor slå et slag for at info om den aktuelle cachen kommer først i loggen og en eventuell fellesdel etterpå.
Jeg mener at loggen primært er en tilbakemelding til cacheeier om hva jeg synes om cachen og også at jeg forteller litt om turen og opplevelsen min. Har jeg funnet flere cacher samme dag vil nok fortellingen om turen være den samme på flere cacher. Fellesdelen kommer da som regel først fordi det er mest naturlig at den kommer først. Hver enkelt logg skal kunne leses som en frittstående logg hvor elementene i loggen kommer i en naturlig rekkefølge. Da blir det rart for meg å fortelle om elgen jeg møtte på veg ut til området jeg går cachetur i etter at jeg har fortalt om selve funnet. Altså vil det ofte kunne komme en fellesdel før det jeg vil si om den enkelte cachen.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar