Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Duppeditter og programvare
2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24
Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av 2v » man 07 okt 2013 17:32

Er det nokon som har laga ein oppskrift på korleis ein kan administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke i GSAK?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av GorgonVaktmester » man 07 okt 2013 17:44

2v skrev:Er det nokon som har laga ein oppskrift på korleis ein kan administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke i GSAK?
Dette spørsmålet er nok litt unøyaktig. Du administrerer ikke PQ'er i GSAK. Der bare laster du dem ned. Administrasjonen gjøres på Geocaching.com. Så spørsmålet i overskriften er mye bedre: "Korleis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?"

En konto på Geocaching.com får ikke bestilt mer enn 5 PQ'er pr. dag 7 dager i uken, tilsammen 35 PQ'er i uken. Altså har man to alternativ:
1) Man må bruke mer enn en uke for mer enn 35 PQ'er. Det betyr at man må inn og slå av og på PQ'er fra uke til uke. Da gjør man ikke noe annet i GSAK enn det man har gjort frem til nå.
2) Man skaffer seg en premium konto til. Da må man sette opp GSAK til å benytte mer enn en konto, og DET er det ingen som har laget noen oppskrift for enda så vidt jeg kjnner til. (Annet enn brukerdokumentasjonen til GSAK selvsagt...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av buzkaz » man 07 okt 2013 18:15

Kanskje flere kunne gått sammen og laget en automatisk oppdatert GGZ med samtlige cacher i Norge, så slapp man dette styret helt og holdent?

Hadde vel spart GS for en del av disse fryktelig tunge databasespørringene og komprimeringen av zip-filer også, så kanskje de etterhvert kunne tillate at man får lov å kjøre litt mer hyppige og omfattende spørringer.. :roll:

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av Team eika » man 07 okt 2013 19:41

Her hos meg har dette blitt bare ball. Har mange cacher inne i gsak som aktive, de er i virkligheten arkivert.
Så vi går ute å leiter etter gammel historie. Synes at det er vanskelig å holde gsak up to date.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av ArveAnd » man 07 okt 2013 19:52

Team eika skrev:Her hos meg har dette blitt bare ball. Har mange cacher inne i gsak som aktive, de er i virkligheten arkivert.
Så vi går ute å leiter etter gammel historie. Synes at det er vanskelig å holde gsak up to date.
Ein bør definitivt køyre sjekk av "cache status" på databasen sin i ny og ne. Tar litt tid, men det er jo PCen som gjer jobben... Då slepp ein å leite etter arkiverte cachar.

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av 2v » man 07 okt 2013 20:12

Då har eg sett opp GSAK til å ha to brukarar (B1 og B2). Har òg klart å lasta inn PQ-ar frå begge kontoane.

Eg var redd for at funna til B1 vart "sletta" i GSAK når eg lasta inn PQ-ane til B2, men det ser ut til å ha gått bra.

Slik la eg til to brukarar:
* Geocaching.com access
* Get another access token
Logga inn som B1 og svarte Access
Logga inn som B2 og svarte Access

Nedst på "Geocaching.com access"-menyen er det no to nye linjer: B1 og B2. Kan velja kva for ein av dei som skal vera aktiv ved eit museklikk.

Slik lasta eg ned PQ-ane:
* Valde brukar B1 og lasta ned dei PQ-ane.
* Valde brukar B2 og lasta ned dei PQ-ane.

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av 2v » man 07 okt 2013 20:19

ArveAnd skrev:
Team eika skrev:Her hos meg har dette blitt bare ball. Har mange cacher inne i gsak som aktive, de er i virkligheten arkivert.
Så vi går ute å leiter etter gammel historie. Synes at det er vanskelig å holde gsak up to date.
Ein bør definitivt køyre sjekk av "cache status" på databasen sin i ny og ne. Tar litt tid, men det er jo PCen som gjer jobben... Då slepp ein å leite etter arkiverte cachar.
PQ-ane hentar ikkje inn arkiverte cachar.
Eg har laga eit filter som hentar fram ikkje-arkiverte cachar som ikkje er oppdatert i det siste. Desse køyrer eg "Status check" på.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av thomfre » man 07 okt 2013 20:45

2v skrev:Eg har laga eit filter som hentar fram ikkje-arkiverte cachar som ikkje er oppdatert i det siste. Desse køyrer eg "Status check" på.
Det kan også være verdt å merke seg at det ikke er noen begrensning på "Status check", du kan sjekke så mange cacher du vil så ofte du vil.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av GorgonVaktmester » man 07 okt 2013 20:45

Team eika skrev:Her hos meg har dette blitt bare ball. Har mange cacher inne i gsak som aktive, de er i virkligheten arkivert.
Så vi går ute å leiter etter gammel historie. Synes at det er vanskelig å holde gsak up to date.
Her vil jeg gjerne få reklamere litt for min egen makro Refresh 6000 som ordner den saken så enkelt som bare det.

Den tar de inntil 6000 (du kan selv spesfisere et lavere antall om du ønsker) cachene i databasen din som det er lengst siden at har blitt oppdatert og oppdaterer dem. Siden Arkiverte cacher ikke kommer med i noen PQ vil de havne i den kategorien. Makroen sjekker ikke bare status, men oppdaterer hele cachebeskrivelsen og de inntil 30 siste loggene (her kan du også spesifisere et lavere antall om du ønsker det). Den bruker en god stund på å kjøre, men jeg pleier å sette den i gang før jeg legger meg på kvelden.

Kjører man denne i kombinasjon med rene oppdateringsPQ'er, vil man ha en rimelig godt oppdatert GSAK til enhver tid. Det er ikke mye stress med det heller. Sett opp PQ'ene i en ukesyklus og hent dem ned og kjør makroen 2-3 ganger i uka. Så enkelt er det. Da klarer man seg fint med bare en konto!

Makroen finner du her: http://gsak.gorgonvaktmester.net/egne.html#Refresh6000
PQ'ene jeg snakker om finner du her: http://gsak.gorgonvaktmester.net/pq.html
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av GadgetCats » tir 08 okt 2013 00:35

buzkaz skrev:Kanskje flere kunne gått sammen og laget en automatisk oppdatert GGZ med samtlige cacher i Norge, så slapp man dette styret helt og holdent?
Det er vel flere utfordringer med dette - for det første er det nesten ingen som kan bruke GGZ-filer, og for det andre er det et temmelig klart brudd på Groundspeaks lisensavtale. Det er kort sagt ikke lov å dele detaljer du får/finner hos Geocaching.com om cacher, med andre. PQ-er, andre GPX-er, varslingsmailer - alt rammes av denne avtalen.
buzkaz skrev:Hadde vel spart GS for en del av disse fryktelig tunge databasespørringene og komprimeringen av zip-filer også, så kanskje de etterhvert kunne tillate at man får lov å kjøre litt mer hyppige og omfattende spørringer.. :roll:
Ja, det er det mange av oss som er enig med deg i. Det er ganske meningsløst at veldig mange skal tvinges til å laste ned akkurat de samme dataene, hver for oss. En mulig løsning kunne være at nasjonale geocachingnettsteder (som gcinfo) på en eller annen måte får anledning til å vedlikeholde en synkronisert database over det aktuelle landets cacher, hvorpå nettstedets brukere gjennom API-autentiseringen (som allerede finnes og sikrer at f.eks. bare Premium-medlemmer får tilgang til dette) får mulighet til å laste ned f.eks. fylkes-GPX-er som da er helt up-to-date på nedlastingstidspunktet. Dette er ikke spesielt vanskelig teknisk, det er mest viljen til Groundspeak det står på. Og nettstedets vilje og evne til å sørge for at nettstedet tåler den økte trafikken det vil medføre.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av thomfre » tir 08 okt 2013 07:27

GadgetCats skrev:Ja, det er det mange av oss som er enig med deg i. Det er ganske meningsløst at veldig mange skal tvinges til å laste ned akkurat de samme dataene, hver for oss. En mulig løsning kunne være at nasjonale geocachingnettsteder (som gcinfo) på en eller annen måte får anledning til å vedlikeholde en synkronisert database over det aktuelle landets cacher, hvorpå nettstedets brukere gjennom API-autentiseringen (som allerede finnes og sikrer at f.eks. bare Premium-medlemmer får tilgang til dette) får mulighet til å laste ned f.eks. fylkes-GPX-er som da er helt up-to-date på nedlastingstidspunktet. Dette er ikke spesielt vanskelig teknisk, det er mest viljen til Groundspeak det står på. Og nettstedets vilje og evne til å sørge for at nettstedet tåler den økte trafikken det vil medføre.
Dette er jo på grensen til latterlig enkelt med API, og er noe vi kanskje kunne fått tilatelse til (basert på hva jeg ser andre API-partnere får tilatelse til).
Men. Groundspeak har stoppet API-programmet, og tar ikke imot nye søknader, på grunn av sprengt kapasitet.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av buzkaz » tir 08 okt 2013 10:36

GadgetCats skrev:
buzkaz skrev:Kanskje flere kunne gått sammen og laget en automatisk oppdatert GGZ med samtlige cacher i Norge, så slapp man dette styret helt og holdent?
Det er vel flere utfordringer med dette - for det første er det nesten ingen som kan bruke GGZ-filer, og for det andre er det et temmelig klart brudd på Groundspeaks lisensavtale. Det er kort sagt ikke lov å dele detaljer du får/finner hos Geocaching.com om cacher, med andre. PQ-er, andre GPX-er, varslingsmailer - alt rammes av denne avtalen.
Den første biten er grei - de som kjøper nye Garmin-GPSer nå får GGZ-støtte. De som har eldre modeller kan pakke ut GGZen og bruke innholdet direkte. (Det er bare GPX-filer pluss en index som er zippet sammen)

Den andre biten.. ja, sukk. Spørsmålet er da hvor kleine GS ønsker å være. Hvis man uansett kan få disse dataene individuelt (altså at man er premium-medlem), så burde det være greit om man sparer alle parter for dobbeltarbeid ved å dele dataene så lenge det holdes privat.
Ja, det er det mange av oss som er enig med deg i. Det er ganske meningsløst at veldig mange skal tvinges til å laste ned akkurat de samme dataene, hver for oss. En mulig løsning kunne være at nasjonale geocachingnettsteder (som gcinfo) på en eller annen måte får anledning til å vedlikeholde en synkronisert database over det aktuelle landets cacher, hvorpå nettstedets brukere gjennom API-autentiseringen (som allerede finnes og sikrer at f.eks. bare Premium-medlemmer får tilgang til dette) får mulighet til å laste ned f.eks. fylkes-GPX-er som da er helt up-to-date på nedlastingstidspunktet. Dette er ikke spesielt vanskelig teknisk, det er mest viljen til Groundspeak det står på. Og nettstedets vilje og evne til å sørge for at nettstedet tåler den økte trafikken det vil medføre.
Det hadde vært trivielt å publisere alle cachedataene for verden uten at det hadde medført utgifter for Groundspeak, men de hadde trolig mistet veldig mange premium medlemmer pga at pocket queries ville blitt unødvendig for de fleste. Så de ønsker nok til en viss grad å holde status quo. Samtidig er det slik at vi som er geocachere har opphavsretten på cachebeskrivelsene og loggene, og vi har ganske sterke muligheter til å bruke disse dataene som vi vil, samme hva avtalen med Groundspeak sier. Hva hvis en nasjonal geocaching-organisasjon påtok seg å publisere de cachene som hører til deres territorie selv, med begrunnelsen at dette er dataer av og for de lokale medlemmene? Hvis man genererer en slik fil på egen hånd vil det ikke være slik at man deler data som geocaching.com har eierskap til.

PQer og utveksling av cachedata er et sårt tema for en som jobber med store datamenger til daglig. Nå skal jeg la vær å spore av denne tråden mer, beklager :)

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av Frodebs » tor 10 okt 2013 11:43

Mulig jeg tråkker på jordet nå men jeg forstår ikke helt problemet. Mulig jeg er av de som liker seg best hjemme men reiser dere virkelig rundt i alle fylkene i Norge i løpet av en uke? Det meste jeg selv har sett behov for av PQ har vært tre eller fire den gangen jeg kun hadde en omtrendlig rute jeg skulle bruke to uker på for å komme meg fra Oslo til Trondheim. Det er nok kommet en del PT etter det, men å ha behov for å laste ned et antall cacher som tilsvarer hele Norge ser jeg ikke så veldig mange har behov for.

Jeg vet ikke, men tror GC vil tenke i samme baner som meg og vil nok av den grunn avslå å bruke tid eller ressurser på dette for så få kunder de ser har behovet.

EDIT: Jeg tror det kan være enklere å prøve å få økt maks antall cacher i en PQ. Da kan man argumentere med at i store byer holder det ikke med en PQ.
Sist redigert av Frodebs den tor 10 okt 2013 11:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av thomfre » tor 10 okt 2013 11:49

Frodebs skrev:Mulig jeg tråkker på jordet nå men jeg forstår ikke helt problemet. Mulig jeg er av de som liker seg best hjemme men reiser dere virkelig rundt i alle fylkene i Norge i løpet av en uke? Det meste jeg selv har sett behov for av PQ har vært tre eller fire den gangen jeg kun hadde en omtrendlig rute jeg skulle bruke to uker på for å komme meg fra Oslo til Trondheim. Det er nok kommet en del PT etter det, men å ha behov for å laste ned et antall cacher som tilsvarer hele Norge ser jeg ikke så veldig mange har behov for.
Jeg kan fort finne på å dra på spontantur, men jeg kunne selvfølgelig bare kjørt nye PQer rett før jeg bestemmer meg for å dra.
Men det jeg bruker GSAK til mest er å søke frem og filtrere ut cacher, det er mye raskere for meg å finne et utvalg cacher i GSAK enn på geocaching.com.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Re: Kolreis administrera fleire enn 35 PQ-ar pr. veke?

Legg inn av bobby_peru » tor 17 okt 2013 13:19

Er i grunn enig med frodebs. Jeg har hele Norge inne i GSAK, men gidder ikke å tenke på å oppdatere mer enn de tre-fire nærmeste fylkene jevnlig. Dette holder stort sett til mitt formål. Når jeg så f.eks. skal til Trøndelag er det en smal sak å oppdatere disse fylkene ad hoc og kjøre en statussjekk for å luke ut arkiverte cacher.

Dette funker i det minste fint for en "midt-på-treet"-cacher som meg, men det er mulig det blir tungvint for de spontane med stor aksjonsradius og råskinnene i toppsjiktet av statistikken ;)

Svar