Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Alt om geocaching
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av thomfre » fre 20 sep 2013 10:35

Fikk nettopp en logg på en av mine cacher nå med link til opencaching.pl, og det er jo helt klart noe Groundspeak ikke vil ha i cachebeskrivelser og logger.
Det samme gjelder forsåvidt Munzee og andre lignende spill.

Men det store spørsmål er, hva gjør man med slike logger? Man kan jo ikke slette en legitim logg heller, bare fordi et navn/en link er nevnt...
Ja, man kan og bør kontakte den som skrev loggen, men er ikke alltid det fører noen vei...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av olea » fre 20 sep 2013 11:12

Hvordan vet du at Groundspeak ikke aksepterer slike logger?

Mitt inntrykk er at det er større takhøyde for hva du kan skrive i en logg enn i en cachebeskrivelse, uten at dette nødvendigvis er nedtegnet noe sted. Hvis Groundspeak har problemer med slike logger, så er det Groundspeaks problem. Med mindre du ønsker å lage bråk, tror jeg det er best å la slike logger få passere i stillhet.
Bilde

lefr
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:fre 10 sep 2010 14:54

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av lefr » fre 20 sep 2013 11:30

Enig med olea i at du vel stort sett bare kjem til å lage bråk for deg sjølv viss du sletter slike logger.
Men ein ting er om andre spill blir nevnt i loggen; det blir litt drøyare viss det er direkte linker til konkurrerende nettsider.

Du kan sjølvsagt be finnaren fjerna slike linker, men eg vil tru du og kan sletta loggen med henvisning til TOU 2.D.xi:
"Restrictions:
You agree not to:
Upload, post, transmit or otherwise distribute any unsolicited or unauthorized advertising, promotional materials...."

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 20 sep 2013 11:38

Som en del av dere vet er jeg ikke særlig glad i sammenblanding av spillene. Munzee og OpenCaching er sikkert greit nok for de som ønsker å drive med det, bare ikke bland det inn med Geocaching.

Litt avhengig av hvordan det er skrevet og om jeg har noen kjennskap til vedkommende eller ikke ville jeg nok enten sendt en epost til vedkommende og bedt om at loggen ble endret, eller slettet loggen OG sendt en epost om hvorfor jeg slettet den, hvor jeg også skriver at vedkommende er hjertelig velkommen til å logge på nytt uten henvisning til de andre spillene.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av tomahg » fre 20 sep 2013 12:36

Jeg synes det blir for drøyt å slette en logg på denne bakgrunn, hvis det ikke står eksplisitt noe sted i groundspeak sine retningslinjer at dette ikke er tillatt...

Men en oppfordring til den som har logget om å endre loggen, med begrunnelse, skader jo ikke... :)

Hvis jeg snubler over en opencache på vei til en geocache, eller finner en munzee qr 30 cm fra en cache, ville det være naturlig for meg å nevne det i loggen...

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av thomfre » fre 20 sep 2013 13:23

tomahg skrev:Jeg synes det blir for drøyt å slette en logg på denne bakgrunn, hvis det ikke står eksplisitt noe sted i groundspeak sine retningslinjer at dette ikke er tillatt...
Utdraget fra ToU nevnt lenger opp er jo dekkende. Men når sant skal sies klarte jeg faktisk ikke finne frem til noe sted det står tydelig.
Jeg har sett en del snakk om dette tidligere på geocaching.com forumet og på Munzee-forumet, men det er kanskje ikke så strengt som jeg har fått inntrykk av?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av thomfre » fre 20 sep 2013 13:23

Hvis det ikke kom klart nok frem i mitt første innlegg: jeg har ingen planer om å slette noe.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av thomfre » fre 20 sep 2013 13:40

For å svare meg selv, så har jeg gravd litt lenger ned, og funnet ut at logger som nevner Munzee, Opencaching, Terracaching osv tilsynelatende er OK.
Men når man legger inn linker, som f.eks. del av en signatur (som var tilfelle i loggen jeg fikk i dag), så er det ikke greit.

For de som vil lese selv: http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... 050&st=150
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av Makuta Teridax » fre 20 sep 2013 17:24

tomahg skrev:Jeg synes det blir for drøyt å slette en logg på denne bakgrunn, hvis det ikke står eksplisitt noe sted i groundspeak sine retningslinjer at dette ikke er tillatt...
Det mest relevante her er bruksvilkårene, spesielt punktene 2 D og 3 C.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av thomfre » fre 20 sep 2013 17:28

Makuta Teridax skrev:
tomahg skrev:Jeg synes det blir for drøyt å slette en logg på denne bakgrunn, hvis det ikke står eksplisitt noe sted i groundspeak sine retningslinjer at dette ikke er tillatt...
Det mest relevante her er bruksvilkårene, spesielt punktene 2 D og 3 C.
Personen det er snakk om her er en polsk geocacher som tydeligvis har registrert seg på geocaching.com kun for å kunne logge cahcer i Norge. Loggene han skriver avsluttes med "www.opencaching.pl".

Jeg personlig syns det er litt over kanten, det blir som man signerer ei gjestebok på et hotell med nettadresse til et konkurrerende hotell... (ikke at det er så veldig mange hoteller som har gjestebøker, men de finnes!)

Hva mener du om det, Makuta? Er slikt greit?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av olea » lør 21 sep 2013 13:55

Jeg forstår ønsket om å diskutere det prinsipielle fremfor enkeltsakene, men jeg synes dette ofte blir vanskelig uten å ha kjenskap til enkeltsakene som utløser de prinsipielle debattene. Trådstarter skriver nok til å gjøre det mulig å identifisere den aktuelle enkeltsaken. Det gjelder åpenbart en geocacher med brukernavn BetaRaf som så langt har logget tre cacher i Norge. De to første ble undertegnet med «Greetings from Nadarzyn! www. opencaching.pl». Nå er «www.opencaching.pl» blitt tatt bort – sannsynligvis som følge av at trådstarter har tatt kontakt med gjeldende polske geocacher. I så fall er dette et godt eksempel på at det kan være lurt å ta kontakt hvis noen skriver noe du ikke liker i en logg på en av cachene dine.

Det er verdt å merke seg at BetaRafs logger inneholdt en nettadresse, mens trådstarter skrev innledningsvis at det var en link (jeg foretrekker å bruke ordet «lenke»). Forskjellen på en nettadresse og en lenke kan virke søkt, men den er viktig for Groundspeak. Dette illustreres godt av cachebeskrivelsen for eventet Der øst møter vest 2013. Her står det akseptable «Se: www. haukeliseter.no for mer informasjon», mens det mer brukervennlige «Se: www.haukeliseter.no for mer informasjon» ikke hadde vært tillatt.

Så er spørsmålet om Groundspeak aksepterer de opprinnelige loggene? Trådstarter har sine poenger, uten at dette er godt nok til å si at Groundspeak vil finne dem uakseptable. Makuta henviste til «bruksvilkårene, spesielt punktene 2 D og 3 C», og da vil jeg vel si at det spesielt er punkt 2.D.xi som er relevant: «(You agree not to) Upload, post, transmit or otherwise distribute any unsolicited or unauthorized advertising, promotional materials, junk mail, spam, chain letters, pyramid schemes, or any other form of unauthorized solicitation.»

Jeg merker meg at bruksvilkårene ikke er blitt oversatt til norsk, og det forstår jeg godt – for dette er tungt juridisk språk. Det kan dog synes som om plasseringen av nettadressene i loggene stred med bruksvilkårene. Er det dermed uakseptabelt? Ikke nødvendigvis. Bruksvilkårene inneholder punkter som er så åpenbart urimelige at de ikke kan anvendes. Ta for eksempel punkt 2.D.xx: «(You agree not to) Collect, store or distribute personal data about other users of our services.» Herunder faller vel det å samle og distribuere lister med navn og telefonnumre på andre geocachere. I strid med bruksvilkårene, men vi gjør det jo. Hvordan skal vi ellers kunne ringe en venn? Jeg tviler på at Groundspeak har ønsker om å stoppe denne praksisen.

Ting kan altså være i strid med bruksvilkårene, men likevel akseptable. Det er populært å skylde på amerikanske advokater som skriver lange og kompliserte vilkår som skal favne om alle tenkelige og utenkelige eksempler på uønsket atferd. Da favner de gjerne også om en del eksempler på adferd som ikke er uønsket, men det spiller mindre rolle. Oppdragsgiverne sverger på at vilkårene ikke kommer til anvendelse ved slike tilfeller. Det er dermed fristende å si at man må spørre Groundspeak fra sak til sak om noe er akseptabelt. Problemet er at man da sannsynligvis vil møte en saksbehandler som for sikkerhets skyld svarer «nei» med henvisning til bruksvilkårene, uten at dette nødvendigvis samsvarer med gjeldende praksis som altså kan være en stilltiende aksept. Det er fristende å si: Vent, og se hva Groundspeak foretar seg,

La oss for enkelthet skyld si at dette er uakseptabelt innhold. Hva skal cacheeier så gjøre? Har han rett til å slette uakseptable logger? Har han plikt til å slette uakseptable logger? Hva så med cacheeiere som ikke foretar seg noe? Spiller det noen rolle om man synes noe ligger i grenseland, men ikke kan si sikkert at det er uakseptabelt?

Som ellers i livet prøver jeg å være tolerant samtidig som jeg holder min egen sti ren. Man må slå ned på grove overtramp, men så lenge det er snakk om mindre overtramp, så er det best å la det passere.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av thomfre » lør 21 sep 2013 15:34

olea skrev:...sannsynligvis som følge av at trådstarter har tatt kontakt med gjeldende polske geocacher. I så fall er dette et godt eksempel på at det kan være lurt å ta kontakt hvis noen skriver noe du ikke liker i en logg på en av cachene dine....

...Det er verdt å merke seg at BetaRafs logger inneholdt en nettadresse, mens trådstarter skrev innledningsvis at det var en link...

...Så er spørsmålet om Groundspeak aksepterer de opprinnelige loggene? Trådstarter har sine poenger, uten at dette er godt nok til å si at Groundspeak vil finne dem uakseptable....

La oss for enkelthet skyld si at dette er uakseptabelt innhold. Hva skal cacheeier så gjøre? Har han rett til å slette uakseptable logger? Har han plikt til å slette uakseptable logger? Hva så med cacheeiere som ikke foretar seg noe? Spiller det noen rolle om man synes noe ligger i grenseland, men ikke kan si sikkert at det er uakseptabelt?

Som ellers i livet prøver jeg å være tolerant samtidig som jeg holder min egen sti ren. Man må slå ned på grove overtramp, men så lenge det er snakk om mindre overtramp, så er det best å la det passere.
Jeg var nok litt for kjapp i konklusjonen min nå jeg skrev tittelen her, og jeg burde hatt kunnskaper nok til å ikke kalle det en link, for det var det jo ikke. Men at det var reklame for en konkurrerende listingtjeneste, det er fakta.

Du har flere gode poenger her, og det ser ut som det jeg gjorde fungerte veldig godt. Jeg sendte en hyggelig mail hvor jeg spurte om vedkommende kunne ta vekk nettadressen fra loggen sin. Noe han nå har gjort. Hvis han ikke hadde gjort noe, ville jeg neppe gjort noe mer. Med mindre Groundspeak eller en av reviewerne hadde sagt at dette ikke er akseptabelt.

Det ser ut som de fleste av oss er enig, men spørsmålet er fortsatt det samme. Hva er rett?
Det er vel reviewerne og Groundspeak som er de eneste som kan svare på det.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av Makuta Teridax » man 23 sep 2013 16:45

thomfre skrev:Det ser ut som de fleste av oss er enig, men spørsmålet er fortsatt det samme. Hva er rett?
Det er vel reviewerne og Groundspeak som er de eneste som kan svare på det.
Det er nok Groundspeak som er rette instans. I mine øyne er dette et skjønnsspørsmål. Hvis en geocacher konsekvent signerer med nettadressen til et konkurrerende nettsted, er det nok over streken, kjenner jeg Groundspeak rett.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

arvf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:38
Registrert:lør 29 mai 2010 19:48
Sted:Røyken

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av arvf » tir 24 sep 2013 18:09

Men har virkelig cache owner ansvar for innholdet i loggene andre skriver?
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Logger med innhold Groundspeak ikke aksepterer

Legg inn av thomfre » tir 24 sep 2013 18:45

arvf skrev:Men har virkelig cache owner ansvar for innholdet i loggene andre skriver?
Geocache Ownership: A Long-Term Relationship → Log Deletion skrev:It is one of your maintenance duties as the geocache owner to monitor quality control of posts to the geocache page.
http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=204
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar