Garmin etrex 20 vs 30

Duppeditter og programvare
Svar
Isu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 22 sep 2013 23:43
Garmin etrex 20 vs 30

Legg inn av Isu » søn 22 sep 2013 23:57

Jeg har lyst til å begynne med geocaching, og valget av gps faller da på enten garmin etrex 20 eller 30. Jeg har søkt en del rundt på forumet her i tillegg til nettet, men de eneste forskjellene på de to gpsene jeg kan finne, er at etrex 30 har barometrisk høydemåler og elektronisk kompass. Den har visst også en chirp-funksjon, men som jeg skjønner det er det ikke så vanlig med sånne cacher(?).

Er dette de eneste forskjellene på de to gpsene? Det er jo en ikke så rent liten prisforskjell på dem. Har jeg i det hele tatt behov for høydemåler og elektronisk kompass som nybegynner?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin etrex 20 vs 30

Legg inn av GorgonVaktmester » man 23 sep 2013 10:18

Jeg vil si: JA!

Kanskje ikke så mye høydemåleren, men elektronisk 3-aksekompass er en helt klar fordel.
Hvis du IKKE har slikt kompass må du være i bevegelse for at GPS'en skal vite hvilken retning du peker med GPS'en. Den beregner det da ut fra å se på i hvilken retning du beveger deg (fra punkt til punkt med ca. 1 sek mellomrom). Det er mye lettere å navigere seg frem til cachen når man har kompass som hele tiden sørger for å peke i riktig retning, også når du står stille.

Det er en forskjell til på de to versjonene, og det er muligheten for trådløs overføring av cacheinformasjon mellom enheter. F.eks. du er på tur med noen andre som har en cache inne på sin GPS som du ikke har på din. Da vil de kunne sende den over til deg der og da.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Garmin etrex 20 vs 30

Legg inn av buzkaz » man 23 sep 2013 12:03

Et tips er å se etter en pent brukt GPSr her på forumet, eller på finn..

Det kommer stadig nye modeller fra Garmin, og enkelte av oss har den merkelige sykdommen som gjør at man stadig "må" oppgradere.. altså gode muligheter for å finne en pent brukt sak som er et par år gammel, som overgår specen til etrex og har en hyggelig pris.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin etrex 20 vs 30

Legg inn av esbjug » man 23 sep 2013 19:18

Gå for en Etrex 30, de små forskjellene er noe du vil sette pris på !

Isu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 22 sep 2013 23:43

Re: Garmin etrex 20 vs 30

Legg inn av Isu » man 23 sep 2013 19:46

Takker for svar, endte opp med etrex 30 :)

Svar