Adventskalendere

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand
Adventskalendere

Legg inn av Hofstad » søn 08 sep 2013 13:24

Det er fortsatt noen måneder til adventstida, men jeg er allerede godt i gang med å tenke ut årets adventskalenderopplegg. Etter at det i fjor kom en kalender i Kristiansand i tillegg til "Jul på Agder", virker interessen like stor i år for en lokal kalender. Det vil da være viktig å koordinere disse slik at de ikke risikerer å konkurrere mot hverandre. I tillegg bør poengsystemene optimaliseres for å være mest mulig inkluderende.

Mitt foreslåtte opplegg, som flere har syntes at har vært rimelig når jeg har presentert det, vil være:

- Kalenderen for Agderfylkene (Jul på Agder) fortsetter som før, med søndagene i advent samt julaften.
- Kristiansand (og omegns) julekalender vil kunne gå hver dag, med unntak av adventssøndagene.
- For begge kalendrene vil det bli "påmeldinger" til utlegg de enkelte dagene. Kr.sand og omegn har bare én cache pr dag, Jul på Agder vil kunne ha flere cacher pr søndag. (maks to eller tre?)
- Det bør være separate poengsystemer for kalendrene.
- Poengsystemene bør i større grad premiere antall funn på adventscachene i hele perioden framfor raskest funn på hver cache. Her kan det være to ulike trekninger/premieringer: én basert på FTF/samme-dag-poeng og én basert på antall funn, hvor hvert nick tildeles et visst antall lodd lik antall funn på adventscachene (pluss egne utlagte).
- Det arrangeres eventer etter nyttår hvor trekning foregår og vinnere premieres.

Gode innspill mottas med takk!
Bilde

Netland
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 08 sep 2013 18:44
Sted:Birkeland
Kontakt:

Re: Adventskalendere

Legg inn av Netland » søn 08 sep 2013 18:49

Vi kan nok godt legge ut et par cacher litt etter hvor mange der blir behov for fra hver. Går ut fra kr.sand og omegn dekker ca kommunene krsand, søgne, sogndalen, vennesla, birkenes og Lillesand?

Har noen "skikkelige" bokser også, så dere skal slippe at det blir advent cacher i disse små boksene vi har så mye av.

Har vurdet å lage en kalender aleina for Birkenes, men tror jeg legger det litt på is selv om jeg har et knippe cacher klart, sparer de, kan henge til påske og slippes da om så er.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Adventskalendere

Legg inn av Hofstad » søn 08 sep 2013 19:39

"Kristiansand og omegn" dekker nabokommunene ja (Søgne, Songdalen, Vennesla, Birkenes og Lillesand), slik at cachene like gjerne kan komme ut der. Blir avstanden stor i forhold til Kr.sand, er det kanskje mest hensiktsmessig at cachene faller under Jul på Agder istedet. Selvfølgelig vil det også bli bidrag fra Kristiansandsområdet til Jul på Agder. Og det er viktig å påpeke at ingen av kalendrene skal føles mer eller mindre attraktiv enn den andre!
Tre separate kalendere blir nok fort for mye, men vinter- eller påskeferiekalendere er slett ingen dum idé :) Hovedpoenget med kalendrene er at det skal være en hyggelig opplevelse å cache i adventstida, uten at deltakere skal føle seg maktesløse og "kaste inn håndkleet" dersom konkurranseelementet blir for stort og tilrettelagt de mest aktive.

Selve cachestørrelsen er ikke så relevant, men som jeg sikkert har nevnt ved et par anledninger, ønskes det at det er gjort et visst arbeid i cacheplassering og evt. beskrivelse. Dvs. at det er en plass å vise fram, eller som har en historie som fortelles i beskrivelsen. Det behøver ikke å være et spesielt juletema; slike plasser er det nok ikke så mange av. Det er ofte en god idé å se hvilke adventscacher som er lagt ut i andre byer, dersom cachenavnet eller beskrivelsen fortsatt forteller at det har vært en adventscache. Det er ihverfall tilfelle i Trondheim, og til en viss grad i Oslo.

Siden jeg har tatt et visst initiativ her, kan jeg godt stå for organiseringen av Kristiansand og omegns kalender (dvs. datotildelinger og poengberegninger) i år. Nå har ikke Ingsve kommet med innlegg her ennå, men alle Jul på Agder-kalendere har med stort hell vært organisert av dem tidligere, og det er forhåpentligvis i orden at den tradisjonen fortsettes?
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Adventskalendere

Legg inn av ingsve » man 09 sep 2013 17:31

Snart ferdig med ferien og er hjemme om en uke :D Skal på eventet "Øst møter Vest" på Haukeli neste helg. Håper flere kapere har tenkt seg dit.

Vi tar gjerne ansvaret for Jul på Agder i år også, og håper at vi får til en god spredning. Flott med forbedring av poengsystemet og ser gjerne innspill på forslaget fra Hofstad.

Vi planlegger Høstevent i Lillesand siste helgen i september. Søndag 29. mer om det i egen tråd.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Adventskalendere

Legg inn av Hofstad » man 09 sep 2013 23:14

Flott! Skal se om jeg kommer opp med et forslag til poengsystem så fort jeg får satt meg ned med det :)

Satser også på å delta på eventet på Haukeli, men er ikke 100% sikkert ennå. Vil i såfall ha ledige plasser i bilen (eller "skuta") slik at flere kapere kan delta.
Høsteventet må jeg dessverre melde et umiddelbart avbud på, om det legges til slutten av september... :(
Bilde

Sørlendinger
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:tir 04 okt 2011 11:22
Sted:Lyngdal

Re: Adventskalendere

Legg inn av Sørlendinger » tir 10 sep 2013 12:15

Vi er helt klart med på kalender i år :) Og likte ideen med nytt poengsystem. Ikke alltid vi har mulighet å reise fra Lyngdal til Risør på en søndag, men med mulighet for lodd/poeng de andre dagene kommer vi nok til å satse litt mer :)
Slow cachere ;)

Netland
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 08 sep 2013 18:44
Sted:Birkeland
Kontakt:

Re: Adventskalendere

Legg inn av Netland » fre 13 sep 2013 18:29

Vi kan legge en i Vennesla, en i Iveland og et par i Birkenes. Alt etter hvor mange som melder seg til dette og hvordan du vil ha kommune fordelingen.

Ser du for deg at det bare er tradisjonelle eller kan det være aktuelle med noe multi eller mystery? har en mystery under oppseiling som kan passe til kalender. Hvis ikke så kommer den nok uansett på ca den tiden.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Adventskalendere

Legg inn av Hofstad » lør 14 sep 2013 01:00

Da begynner forslag til poengsystem å ta form!

Jul på Agder: (evt. Kaperjul) Dette poengsystemet fungerte bra i fjor og foreslås beholdt. Eneste endring er at utlegger får tre poeng for sin andre utlagte dersom den FTF-es av samme nick som den første. Dette for at ikke utlegger skal kunne sakke akterut i kamp mot andre FTF-jegere, og dermed ikke ha motivasjon til å legge ut mer enn én.
- FTF: 3 poeng
- Funn samme dag: 2 poeng
- Funn i adventsperioden: 1 poeng
- Første utlagte cache: 3 poeng
- Andre utlagte cache: 2 poeng; 3 poeng om begge FTF-es av samme nick
- Øvrige utlagte: 2 poeng
- Hvert funn og utlagt cache gir ett lodd i perioden 1/12-31/12, uavhengig av hvilken dag og evt FTF. Alle cacher må være ferdig logget innen 31/12, opptelling foretas 1/1. For å delta i trekningen må det deltas på treknings/kåringsevent, evt. gis tilbakemelding på at en ønsker å være med i trekningen om en ikke har anledning til å delta på eventet.

Kristiansand og omegn: Løst basert på Smathi & KEmathis adventskalender, men FTF blir tonet noe ned.
- FTF: 8 poeng
- STF: 5 poeng
- TTF: 3 poeng
- Øvrige funn publiseringsdag: 2 poeng
- Funn i perioden 1/12-24/12, utenom publiseringsdag: 1 poeng
- Man godskrives det høyeste antall poeng som funnet tillater, fra én av de fem kriteriene over. Dvs. vil en FTF/STF/TTF gi 8/5/3 poeng uansett om de blir liggende flere dager (poeng for funndag deles da ikke ut).
- Co-FTF/STF tillates i utgangspunktet ikke, men kan tillates i spesielle "samarbeidstilfeller". Co-FTF vil gi 6 poeng til begge, og ingen STF deles ut. Co-STF gir 4 poeng, og ingen TTF deles ut.
- FTF/STF/TTF gjøres krav på i funnloggen for at poengene skal godskrives! Det kreves også at det logges (om så bare med notis) innen rimelig tid. Avregning gjøres 25/12, og logger etter dette teller ikke mot dette poengsystemet.
- Ett lodd pr funn på adventscache i perioden 1/12-31/12, samt ett lodd pr egne utlagte. Avregning gjøres 1/1. For å delta i trekningen må det deltas på treknings/kåringsevent, evt. gis tilbakemelding på at en ønsker å være med i trekningen om en ikke har anledning til å delta på eventet.
- Maks fem utlagte cacher pr nick, med mindre det blir problemer med å fylle kalenderen.
- Poeng for egne utlagte: 8 for første, 6 for andre, så 4, 3 og 2. Vurderer også her kompensasjoner dersom samme nick FTF-er flere (f.eks. +2 poeng).


Har ikke åpnet opp for påmeldinger til kalenderen ennå, men det er jo bare for folk å tenke seg ut hva, hvor og når de ønsker å legge ut :) Har ikke gått inn for noen bestemt kommunefordeling, tror ikke det skal bli noe problem. Mysteryer og multier kan gjerne legges ut som adventscacher (har selv planer om et par), men husk at de skal være greit løsbare av alle.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Adventskalendere

Legg inn av ingsve » man 16 sep 2013 10:45

Flott arbeide og det ser greit ut dette. Flott at alle får lodd, og at utlegger får litt bedre betalt når de mister muligheten for funn på egne utlagte, samtidig som jegerne har full mulighet til sitt race.
Faller litt for navneforslaget med Kaperjul også. Dersom det ikke kommer en storm av protester blir det nok det nye navnet. :D

Det ar bare å starte planleggingen for utplassering av cacher på adventssøndagene 2013, samt julaften. Dette gjelder for hele agder både bygd og by. Nærmere informasjon vil følge, og jeg drister meg til å foreslå at vi bruker disse sidene til påmeldingen. Det eneste vi trenger info om er kommune og søndagens dato som blir:
1.des, 8. des, 15. des, 22. des og 24.des.
Bilde

Sørlendinger
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:tir 04 okt 2011 11:22
Sted:Lyngdal

Re: Adventskalendere

Legg inn av Sørlendinger » man 16 sep 2013 12:00

Kaperjul :good:

Skal sjekke med fruen hvilke cacher vi skal spare til advent og komme tilbake med datoer raskt. Håper det blir flere som legger ut vestover i år :)
Slow cachere ;)

Sørlendinger
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:tir 04 okt 2011 11:22
Sted:Lyngdal

Re: Adventskalendere

Legg inn av Sørlendinger » man 16 sep 2013 14:36

Vi hiver oss ordentlig med i år og legger ut en hver søndag + julaften i og ved Lyngdal :)
Slow cachere ;)

gatesof
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:søn 11 aug 2013 19:21

Re: Adventskalendere

Legg inn av gatesof » man 16 sep 2013 17:34

Jeg er gjerne med å deltar i en kalender i Kristiansandsområdet (navneforslag Christmassand), jeg har fire-fem brukbare ideer i Kristiansand og Lillesand.

Kan eventuelt også delta i den for hele Sørlandet om det er behov.

Kolorabi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tor 16 feb 2012 16:38

Re: Adventskalendere

Legg inn av Kolorabi » søn 29 sep 2013 18:12

Jeg kan nok være med å legge ut en eller flere cacher. Tenker i så fall primært på Søgne/Songdalen, muligens Vennesla. Hvis det er interesse for det må dere gjerne sende meg en beskjed på geocaching.com, jeg er ikke på Facebook.

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Adventskalendere

Legg inn av Hofstad » søn 13 okt 2013 00:49

Christmassand var ikke så dumt forslag! ^^ Regner med begge kalendere blir diskutert på eventet i morra. Påmeldinger er jeg enig i at gjøres her på forumet, og det åpnes opp ganske snart. De første adventscachene må være sendt til godkjenning 15. november!

Jeg stiller som vanlig med julaftencache i Kr.sand til Kaperjul :)
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Adventskalendere

Legg inn av ingsve » man 14 okt 2013 10:41

Jeg legger gjerne ut en i Chrismassand) den 11.12.13 :D

Og i Kaperjul den 1. og 8. desember i Lillesand.

:santa:
Bilde

Svar