"Mark as missing"

Alt om geocaching
Svar
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
"Mark as missing"

Legg inn av Raggsokk » fre 16 aug 2013 14:39

Jeg har hatt en liten diskusjon med GorgonVaktmester i 'prateboksen' angående rydding/vedlikehold av trackables-listen i egne (og andres) cacher. Siden vi hadde litt forskjellig mening om ting tenkte jeg å lufte det her også, og samtidig sette emnet på dagsordenen.

Svært mange cacher (uten at jeg har noen tall på dette) har sporbare (TBer og geocoins) registrert på seg uten at de finnes i boksen lenger. Spørsmålet er om dette rettferdiggjør en 'Needs Maintenance'-logg. Er det å regne som vedlikeholdsbehov når listen ikke stemmer med innholdet?

Og for ordens skyld, her snakker vi om sporbare som har vært forsvunnet i månedsvis, ikke de som muligens fortsatt ikke har blitt registrert ut fordi finneren ikke har kommet hjem eller fått logget ennå.

Uavhengig av hvilken mening man har, vil jeg foreslå en liten kampanje for å rydde opp litt rundt omkring. Der hvor både TB/GC-eier og cacheeier er inaktiv kommer man jo ingen vei, men ellers har begge disse mulighet til å gjøre en "Mark as missing" på en reisegjenstand som beviselig ikke lenger er der den sies å være. Jeg oppfordrer derfor herved alle cacheeiere til å ta en liten sjekk i egne cacher og se om trackables-listen stemmer overens med virkeligheten, og merke de som har manglet en stund som 'savnet'.

Jeg tok en sjekk selv, og av de 7 cachene som står oppført med sporbare i ser det ut til at bare 3 av dem er der. Så jeg står først i køen for å rydde opp her!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: "Mark as missing"

Legg inn av sven-egil » fre 16 aug 2013 14:55

Jeg pleier å rydde opp av og til.

Har opplevd at den jeg satt som Missing automatisk dukket opp i cachen igjen :shock:

Sjekk her: http://coord.info/TB3HCBE

Da er den ikke enkel å bli kvitt!
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: "Mark as missing"

Legg inn av BosseG » fre 16 aug 2013 15:13

Hva skjer med en TB som er "marked as missing"? Vil den dermed være umulig å finne på GC.com? Vil den være umulig å logge?

Jeg har opplevd at en TB har vert forsvunnen i et år, os så plutslig en log "Oi! Se hva jeg fant i bunn på den gamle sekken som jeg skulle hive!"
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re:

Legg inn av Smort78 » fre 16 aug 2013 15:54

BosseG skrev:Hva skjer med en TB som er "marked as missing"? Vil den dermed være umulig å finne på GC.com? Vil den være umulig å logge?

Jeg har opplevd at en TB har vert forsvunnen i et år, os så plutslig en log "Oi! Se hva jeg fant i bunn på den gamle sekken som jeg skulle hive!"
Om en TB eller coin blir markert som "missing" vil den forsvinne fra inventory listen til den cachen den skulle ligget i eller den cacheren som skulle hatt den.
Om den kommer til rette igjen så er det bare å logge som vanlig, og den vil ikke lenger være markert som "missing"

Argon18
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:fre 06 jul 2012 21:37
Sted:Litt oppe, mest nede. Kongsberg

Re: "Mark as missing"

Legg inn av Argon18 » fre 16 aug 2013 16:46

Denne tråden ligner på min egen av 19 februar 2013: SLØVE FLYTTEFOLK ? ELLER SLØVE CACHE-EIERE ?

Godt at dette emnet blir tatt opp, med ujevne mellomrom. TB'er og Geocoin'er kan ha utrolig kort liv, før de er "missing"..
Jeg besøker mine egne cacher av og til, både for å sjekke tilstand på gjemmested, boks, logg, og om TB'er/Gcoin'er
virkelig er der, når inventarlisten sier de skal være der.

Om man skal melde vedlikeholds behov når TB'er/Gcoin'er ikke er i en cache ifølge inventarlisten - tja - hvorfor ikke.

Jeg prøver å følge opp mine egne cacher, og oppfordrer andre cache-eiere til å gjøre det samme !

Argon18

Brukeravatar
jonamf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:ons 22 aug 2012 11:40

Re: "Mark as missing"

Legg inn av jonamf » fre 16 aug 2013 17:34

Når jeg skal legge fra meg en TB, synes jeg det er viktig å plassere den i en cache som ikke blir besøkt av uvedkommende og derved ikke har høy risiko for at TB-en blir rappet. Når forsvunnede TB-er blir fjernet i innholdsfortegnelsen for cachen, forsvinner vel denne kontrollmuligheten. Bør vi anmode cacheeier om å informere om cacher som er ekstra utsatt? Jeg ser at noen er flinke til å gi slik informasjon.

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: "Mark as missing"

Legg inn av SDJR » søn 18 aug 2013 19:10

Når jeg har "ryddet opp" har jeg kontaktet først eier, og gitt beskjed at den ikke er i cachen, og at den bør settes som missing fra eier. Om det ikke går (f.eks eier er ikke aktiv lengre) kontakter jeg co, og sier at den ikke er i cachen, og bør settes som missing så ikke folk skal gå dit for å finne den. Om ikke det går (f.eks co er ikke aktiv lengre) har jeg kontaktet groundspeak, da har de fjernet den fra cachen.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: "Mark as missing"

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 18 aug 2013 22:13

Raggsokk starter sitt opprinnelige innlegg med å vise til en liten meningsutveksling han og jeg hadde på chatten. Og jeg vil starte med å si at vi ikke er veldig uenige med unntak av et punkt. Vi er begge helt enig om at det er dumt at sporbare ligger innlogget i cacher i månedsvis uten å være der. Uenigheten vår går på hva man bør gjøre da. Raggsokk ville logge "Needs maintenance" på boksen, mens jeg hevder det ikke er noe galt med cahcen og at det ikke er den som har et vedlikeholdsbehov, men den sporbare. Følgelig mener jeg at rapporten bør gå til eier av den sporbare i første omgang. Cacheeier er etter min mening "andrevalget" hvis man ikke får respons hos eier av den sporbare.

Når det gjelder at cacheeiere på eget initiativ kontrollerer og følger opp egen boks, er jeg selvsagt ikke uenig i at det er en god ting! Og jeg støtter helhjertet opp om oppfordringen til cacheeiere om å se på boksene sine om det er noen sporbare som ikke er der de burde vært!!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

anders99

Re: "Mark as missing"

Legg inn av anders99 » man 19 aug 2013 07:03

GorgonVaktmester skrev: Når det gjelder at cacheeiere på eget initiativ kontrollerer og følger opp egen boks, er jeg selvsagt ikke uenig i at det er en god ting! Og jeg støtter helhjertet opp om oppfordringen til cacheeiere om å se på boksene sine om det er noen sporbare som ikke er der de burde vært!!
Som cacheeier føler jeg kun et ansvar dersom boksen faktisk blir borte og jeg legger ut en ny. Da markerer det som var logget inn i den gamle som "missing".

Øvrig vedlikehold av status på ting som er logget inn i bokser og eventer overlater jeg til eier av gjenstandene (og evt. de som logget dem inn).

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: "Mark as missing"

Legg inn av TA- » man 19 aug 2013 11:57

Må si jeg ikke føler noe stort ansvar for en sporbare som forsvinner fra en av mine cacher. Hvis jeg finner ut at en sporbar ikke befinner seg i cachen, eller en skriver i loggen at den ikke er der, og ikke er logget på en stund, så sender jeg nok en melding til eier. Samme hvis cachen er muglet. Men utover det, så kommer jeg nok ikke til å gjøre noe mer.

For meg høres det ikke riktig ut å logge "Needs maintenance" hvis cachen er der og er i orden.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: "Mark as missing"

Legg inn av Kjedalen » man 19 aug 2013 23:08

Jeg synes det er en noe rar og fraskrivende holdning enkelte cacheeiere har her. Selvfølgelig har reisevenneier hovedansvaret, men av en eller annen grunn ser det ut som mange tviholder på håpet om at reisevennen skal dukke opp i denne cachen igjen og ikke vil melde den savnet... Da synes jeg godt cacheeier kan ta ansvar da det ikke er andre som kan melde reisevennen savnet. Jeg tar innimellom ut PQer over cacher der det skal være reisevenner for å kunne oppsøke disse for logging av TBene og GCene, og da er det svært irriterende at noen cacher stadig vekk kommer på lista selv om jeg egentlig vet at reisevennen der er borte for mange måneder/år siden. Men jeg må jo likevel sjekke i oppføringen om det kanskje kan være kommet en ny reisevenn i denne cachen - og av og til er det jo det...

Jeg "forlanger" ikke at cacheeierne skal gå egne sjekkerunder for å undersøke innholdet i cachene - det gjør ikke jeg heller. Men når de får melding om at en TB eller GC har manglet i cachen i månedsvis, synes jeg godt de kan ta dette lille bryderiet med å melde den savnet. Det tar ikke mange sekundene å gjøre det.
BildeBilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: "Mark as missing"

Legg inn av thomfre » tir 20 aug 2013 06:30

Som cacheeier har man ansvar for vedlikehold både av boksen fysisk og av listingen. TB-inventaret er en del av listingen, og hvis den er tydelig feil, bør man som cacheeier rydde opp når det blir påpekt. Men det er kanskje litt drastisk å bruke NM-logg, kanskje en note eller en notis i funnlogg er godt nok..?

Når man markerer en TB som "missing" blir det automatisk sendt e-post til TB-eier, tyskerne får til og med e-post på tysk. Så man trenger ikke gjøre noe annet enn å trykke på knappen...

Denne siden kan være interessant lesning: http://support.groundspeak.com/index.ph ... page&id=57
Dette står listet opp i listen over vedlikehold du bør utføre på cachene dine:
Verify the Trackables that are listed in your geocache. Those that are listed in the online inventory but are no longer physically in the geocache can be marked as "missing" by using the appropriate link on the Trackable's page.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar