Montana problemer med Pocket Queries

Duppeditter og programvare
Svar
vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19
Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av vegajohn » tir 13 aug 2013 09:13

Hei
Jeg laster inn Pocket Queries på følgende måte til min Montana:
Først sletter jeg alle GPX-filer på Montanaen, deretter eksporterer jeg ferske GPX-filer fra Gsak.
Når jeg starter Montanaen laster den først inn filene som vanlig, men når jeg trykker på kartet får jeg bare "Ingen geocacher"...!
Noe jeg la merke til var at eksporten fra Gsak gikk fortere enn normalt.

Noen som kjenner til problemet, og vet om løsning?
(enkeltcacher som jeg laster inn fra geocaching.com dukker opp)

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av Indrebø » tir 13 aug 2013 09:59

Jeg bruker makroen GarminExport og sletter aldri gpx filer manuelt.
Fungerer utmerket hver gang så lenge jeg husker å løse ut USB enhenten FØR jeg slår av maskinen.

Kan utvalg som har blitt eksportert være tomt?
Bilde

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av vegajohn » tir 13 aug 2013 19:39

Jeg har aldri prøvd makroer i Gsak. Kanskje jeg burde, med konverterer ikke Garmin export gpx-filene til POI filer?
Jeg importerer GPX-filene rett inn i Montanaen fra databasen i Gsak, og bruker exporter-valget i filmenyen.
Er dette unødvendig tungvint?

Jeg pleier å tømme databasen i Gsak før jeg laster ned PQ fra geocaching.com

Jeg kan se cache-filene i Gsak, så de er ikke tomme, men det kan hende at de er ufulstendige.

Jeg har på følelsen at feilen ligger i importen fra Pocket Queriene fra geocaching.com til gsak.

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av SotaLinda » tir 13 aug 2013 19:52

Innlesingen fra GSAK til MOntanaen feiler ofte hos meg og jeg får samme melding hos deg ( om du følger med å eksporten ser du at den kutter innlesingen før den er ferdig ). Hos meg løses problemet med å starte om igjen og følge med på at hele prosessen går som den skal.

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av vegajohn » tir 13 aug 2013 20:40

Jeg har også vært borti problemet før, og løst det ved å starte på nytt.
I dag prøvde jeg imidlertid omtren et dusin ganger uten hell.
Jeg synes det er litt rart at det ikke har blitt løst ved software-oppdatering, hvis dette er et vanlig problem...

Løsningen ble å følge Indrebøs råd, og laste inn Garmin export-makroen, og nå funker det Takk for tipset!

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av Catch » tir 13 aug 2013 20:51

Dette problemet ble meldt inn til Garmin flere ganger. Første gang ga de respons og de kom med en fix som ikke fixet det helt, men det ble mye bedre. Problemet kom tilbake igjen i en senere SW, men selv etter flere henvendelser ga de den gangen ingen respons. Hos meg stopper innlastingen av ny GPX filen ca halvveis i oppstarten av GPSen, og GPSen slår seg av. Når dette skjer er det ingen eller få Geocacher som er lest inn ordentlig. Når jeg så laster GPX filen på nytt så leses den som oftest inn som den skal. Grovt sett, så feiler innlesingen av GPX filen annenhver gang jeg laster inn en ny.
Mvh Catch
Bilde

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av SotaLinda » tir 13 aug 2013 20:53

Jeg bruker også GarminExport makro. Den feiler noen ganger ( eller rettere sagt...det er GPS oppstarten som feiler ), men jeg har heldigvis aldri opplevd at det ikke kan fikses med å gjøre innlesingen på nytt.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av sven-egil » tir 13 aug 2013 21:19

Og siden Garmin kommer med en ny montera, blir det neppe fikset. :(


Man må alltid sjekke om alt virker før man går ut...
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av Indrebø » tir 13 aug 2013 21:34

Jeg har konsekvent brukt makroen Garmin Export og holder meg til 3000 cacher om gangen.
GPS, Gsak og makroer er alltid oppdatert.

De gangene jeg slår av maskinen før jeg løser ut GPSen opplever jeg at jeg ikke får vist beskrivelse eller hint på GPSen.
Løsningen er å eksportere på nytt.

Kun en gang har jeg opplevd at GPSen restartet i ett sett og da måtte jeg ta ut minnekortet med GPX filen.

Utover det så har jeg aldri opplevd at selve innlesingen har stoppet opp slik som andre har beskrevet.
Muligens at jeg har hatt flaks.
Bilde

Brukeravatar
saltaj
Junior
Junior
Innlegg:90
Registrert:ons 28 aug 2013 08:41
Sted:Hvaler

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av saltaj » tor 10 okt 2013 19:18

Jeg har ingen erfaring med GSAK. Derimot har jeg laget PQer (fra rutegenerering) som jeg så har lastet ned til PC, deretter pakket ut, og lastet over til Montana-ens GPX-mappe.
Men de to siste PQ-settene ser jeg ikke på GPS-ens kart eller tabeller. Hva kan ha skjedd/noen erfaringer med dette?
Bilde Bilde

Brukeravatar
saltaj
Junior
Junior
Innlegg:90
Registrert:ons 28 aug 2013 08:41
Sted:Hvaler

Re: Montana problemer med Pocket Queries

Legg inn av saltaj » tor 10 okt 2013 19:57

saltaj skrev:Jeg har ingen erfaring med GSAK. Derimot har jeg laget PQer (fra rutegenerering) som jeg så har lastet ned til PC, deretter pakket ut, og lastet over til Montana-ens GPX-mappe.
Men de to siste PQ-settene ser jeg ikke på GPS-ens kart eller tabeller. Hva kan ha skjedd/noen erfaringer med dette?
jaja. nytt forsøk virket - det var bare det at jeg ikke hadde pakket ut fra zipfilene likevel :roll: . Etterpå gikk alt så meget bedre :) .
Bilde Bilde

Svar