FTF på cache sluppet på event

Alt om geocaching
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 25 jun 2013 13:52

bobby_peru skrev:Ser ellers ikke poenget med fotballmestere. Når laget vinner er selvsagt alle på laget mestere, men i geocachingsammenheng er vel et "team" det nærmeste man kommer et lag?
Synes sammenligningen med stafett er en bedre sammenligning. Der består stafettlaget av utøvere som ellers er individualister og konkurrerer mot hverandre (og resten av verden). Men akkurat der og da jobber de sammen for å nå et felles mål, og selv om en av etappedeltagerne taper litt tid i forhold til de andre stafettlagene, så er det hele laget som vinner gullmedalje! Ved Co-FTF er det geocachere som arbeider sammen om å finne cachen før evt. andre utenforstående. Og da er hele "laget" som for anledningen er "satt sammen" av en rekke individualister FTF, men for å vise at det ikke var en enkeltprestasjon kaller vi det Co-FTF.

Så kan det jo hende at et slikt "stafettlag" kan bli slått av andre. Dette skjedde f.eks da det ifm. GC4ABNB ble lagt ut tre nye cacher. Vi som var på eventet og dro ut i samlet flokk på Co-FTF jakt fikk bare FTF på en av de tre fordi en annen geocacher (som ikke var på eventet) kom før oss til de to andre.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av sven-egil » tir 25 jun 2013 15:44

ArveAnd skrev:
sven-egil skrev:
bobby_peru skrev:Enig med Arve. Førstemann er førstemann. Co-ftf er også noe tøys. Man blir ikke "co-olympisk mester" om man er to hundredeler bak førstemann på 100 meter heller.
Noen av oss er sosiale og kan se på Geocaching som en lagidrett, andre mener at denne hobbyen er for enstøinger og kun er basert på enkelt prestasjoner.
Så fordi vi meiner at enten er man først eller så er man ikkje først så seier du at vi er ikkje er sosiale? Og at vi er enstøinger?
Da synst eg brått denne topic vart veldig useriøs og usakelig.

Eg foreslår at du les gjennom alle argumenta du hadde for co-FTF, og etter det kan du lese mitt hovedpoeng, nemlig: "det er altfor - ALTFOR - stort fokus på FTF."
Det jeg mener er Asosialt er f.eks å løpe fra andre isteden for å vente på dem og ta turen i felleskap, kun fordi det er første signatur som gjelder.
Samme er om jeg og de jeg ofte drar på tur sammen med, også slike FTF-Race skulle slutte med det, fordi kun en kan være FTF.
For meg er egentlig det beste med FTF-Race er å dra sammen med andre og det å møte andre i samme ærend.

At det er alt for stort fokus er nok riktig, men det er også fokus på stjerner, fylle matrisen, statistikk, antall på rad osv...

Men uten noe som helst fokus hadde vel mange mistet interessen....
Så får vi heller leve med at enkelte blir litt i overkant engasjert.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av sven-egil » tir 25 jun 2013 15:53

bobby_peru skrev:Fortsatt enig med Arve! Og for ordens skyld: Jeg er ikke en ftf-jeger. har vel en andel på godt under prosenten.

Synes det til tider blir nesten maniske tilstander rundt dette FTF-opplegget, jf. diskusjonen rundt juleserien i Oslo i vinter.
Det er derfor jeg ikke la ut cacher eller deltok i noe som helst FTF-Race i Oslo-kalenderen.
Når man må innføre tulleregler om co-ftf for å roe ned de mest desperate jegerne har det gått for langt etter min mening.
Tulle regler.. Jeg mener nå at når folk går sammen som en gruppe fra et Event og leter sammen og logger sammen så er de sammen om oppgaven.
Ser ellers ikke poenget med fotballmestere. Når laget vinner er selvsagt alle på laget mestere, men i geocachingsammenheng er vel et "team" det nærmeste man kommer et lag? Det holder ikke å spille i finalen om man er på det tapende laget.
Om f.eks vi er fire individuelle Nick i samme bil, kjører i noen timer.. går noen timer og så finner vi cachen sammen, så mener du at kun 1 kan være først?
Altså skal vi niløpe de siste meterne for å være først?

Samme med et event, hvorfor skal folk løpe som gale og noen muligens bli revet med, når man kan lete sammen?

Jeg vet vi ikke er enige og at vi aldri blir enige, men så lenge det ikke finnes regler får vi lage de vi trives med...
Bilde Bilde Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av ingsve » tir 25 jun 2013 18:56

Etter å ha arrangert noen eventer der det ble slutt på det sosiale når cachene ble publisert tenkte jeg som så:

La oss finne cachene sammen som en god avslutning på eventet. Sammen ville det ikke blitt noe av dersom ikke fulgte strikse regler om FTF.
Her var det barn, nybegynner og en god spredning i alder og sprekhet. Som cacheier og eventgeneral proklamerte jeg egne regler for FTF. Som kjent finnes det flere "egne" regler av dette fenomenet, -ingen ofisielle og vedtatte. Her som "Alle funn kunne logges som CoFTF" denne dagen.

Vi kjørte til møteplassen og hadde en kjempetrivelig tur alle sammen. Vi spasert langs løypa der det uansett ble litt konkuranse om å bli først i gruppen. Barna ble rettledet og fikk hjelp og støtte i sin jakt på skatten.
Jeg ødela litt selv som delte ut FTFC underveis i løypa, det grov frem konkuranseinstinktet i flere, og jeg skulle nok holdt de skjult til slutt, eller utarbeidet ett til alle.

På denne måten fikk vi en flott tur sammen, og jeg kommer nok til å velge denne varianten en annen gang også, og det er nok en ide å informere om dette på forhånd.

Ideen er heller ikke hentet fra eget bryst. Døgnvillevent i Grenland var en ypperlig læremester i så måte. Likeså fjorårets event på Gaustatoppen.
Bilde

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av cachepus » tir 25 jun 2013 20:05

Halloweeneventet i Bærum i fjor syntes jeg fungerte fint mtp FTF. Når cachene ble publiserte fordelte folk seg i flere grupper, som da ble FTF på hver sine cacher. Siden noen av oppgavene gjerne krevde litt mer enn å bare lete opp boksen på nullpunkt ble man nødt til å samarbeide, og det ble ikke kun de som løste selve oppgaven som logget FTF. (det eneste jeg har å utsette på det eventet, og noen andre jeg har vært på, er at cachene ble publisert for tidlig, jeg kunne tenkt meg litt mer sosialt før alle dro ut i skogen).
Aina S.

Svar