FTF på cache sluppet på event

Alt om geocaching
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
FTF på cache sluppet på event

Legg inn av Raggsokk » man 24 jun 2013 16:34

Mulig jeg roter borti et ormebol nå, men det er en sak jeg har lurt litt på. Nemlig denne praksisen med at alle som logger en cache som publiseres i forbindelse med event, kan kalle seg FTF så lenge de logger på publiseringsdagen. Jeg vet at det ikke er slik alltid, men kan noen forklare meg hva logikken bak dette er? Én ting er hvis man går en gruppe sammen og leter i flokk, men man er da ikke førstefinner hvis man kommer en time etter at cachen ble funnet første gang, og det er 15 navn foran i boka? Er dette en praksis som er importert fra utlandet, eller er det et særnorsk fenomen?
- Raggsokk

Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av Team eika » man 24 jun 2013 17:44

En bør være i første gruppen for å kunne logge co FTF. Alt etter disse er jo langt bak. Har aldri sett at noen har gjordt det.

Sørlendinger
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:tir 04 okt 2011 11:22
Sted:Lyngdal

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av Sørlendinger » man 24 jun 2013 17:54

Var på et event for ikke så lenge siden. Der ca eventarrangøren at det var co FTF for ikke å risikere ulykker. Vet ikke om alle likte ideen, men var flere da hvertfall som synes det var greit. Selv valgte vi å ikke logge FTF der vi ikke var først, men det er vel ulikt hva folk legger i det tenker jeg :)

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av BosseG » man 24 jun 2013 18:41

Har vært på event med begge varianter av FTF-praksis. Jeg må si at selve eventet har vært mye hyggeligere uten et FTF-race, at det sosiale har fungert bedre da alle som vil lete etter en ny cache kan registrere en Co-FTF. Mindre splittelse og gjengdannelse. Tvertimot, det har blitt avslappede leteturer i større grupper. For meg er det sosiale definitivt det viktigste med et event. FTF-race er jeg lite opptatt av.

F.ø. har vel FTF ikke noen offisiell status i Groundspeaks "regelverk", og dermed kan vil vel gjøre litt som vi vil med fenomenet?
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av ArveAnd » man 24 jun 2013 18:57

Eg meiner at FTF er den første til å finne cachen, uavhengig av om det er event eller gruppe med cacharar. Enten er man først, eller så er man ikkje først.

Dei foregåande innlegg som viser til at det blir bedre stemning når alle kan få co-FTF viser vel heller at problemet er at det er altfor - ALTFOR - stort fokus på FTF.

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av bobby_peru » man 24 jun 2013 19:40

Enig med Arve. Førstemann er førstemann. Co-ftf er også noe tøys. Man blir ikke "co-olympisk mester" om man er to hundredeler bak førstemann på 100 meter heller.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av Raggsokk » man 24 jun 2013 20:23

Nei, men på et stafettlag vinner alle gull når de vinner. Jeg synes det er greit med co-FTF så lenge man er et team som leter sammen. Har man f.eks. med seg 2 barn og kommer først til en ny cache, er det surt at bare en av dem skal få være FTF. Her har jeg vært med på begge alternativer; både at man treffes ved GZ og blir enige om å 'dele' FTF, men også at det er tøff jakt blant flere som leter og bare én av dem stikker av med seieren. Stort sett holder jeg meg til den siste varianten, men jeg er åpen for unntak (og de har det vært en del av).

Uansett er FTF for meg en helt personlig greie siden det ikke er en del av det offisielle programmet, så jeg følger egen samvittighet. Ergo har jeg ikke logget slike event-cacher som FTF med mindre jeg var først, selv om cacheeier har sagt at det er greit. Men jeg har ikke noe problem med at andre gjør det annerledes, jeg bare lurte på årsaken til at det er sånn. Og nå har jeg jo fått noen forklaringer på det.
- Raggsokk

Bilde

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av bobby_peru » man 24 jun 2013 20:40

Nå er jo hele FTF-opplegget uoffisielt og utenfor Groundspeaks kontroll, så sånn sett er det jo tommyball og fritt fram.

At et team logger FTF må vel være greit; team har vel gjerne kun ett nick uansett - og at man deler med barna er jo en hyggelig gest. Det jeg ikke skjønner greia med er at flere uavhengige "voksne" cachere på død og liv ønsker å kalle seg FTF når de beviselig ikke var de første til å finne cachen.

Men viktig i den store sammenhengen et det jo ikke.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av sven-egil » man 24 jun 2013 21:49

Som sagt, det finnes ikke regler for FTF .

Nå synes jeg det er naturlig at de som er med på jakten kan dele gleden.
Går jeg på tur sammen med gode cachevenner, så deler vi gleden med å være først, hvem som fysisk fant boksen først er fullstendig likegyldig.
Om jeg går mot en mulig FTF og ser andre bak meg så venter jeg på dem..
Andre begynner å løpe....
Så får heller andre velge hvordan de vil ha det...

Har sett følgende:
En løfter opp en stein, en annen napper boksen frem mellom bena på han som løftet steinen, og er storfornøyd siden han var FTF....men når han åpner boksen klarer jaggu nestemann å snappe loggboka og klarer å klore ned Nicet sitt....
Og jubler høyt over egen innsats.... For første navn i loggboka er FTF. :shock:
(Ja det var på et event)
Men det er jo slik folk ønsker.... :?
Tydeligvis.... :(

Jeg har blitt parkert inne, dyttet, og snappet av ivrige FTF-jegere- utrolig festlig :evil:

Mange eventer har blitt regne kampsoner siden enkelte gjør alt for å være først, og mange lusker i dagevis rundt et event område for å være først... Et prefind er jo også først...

Etter en del av oss begynte med Co-FTF på eventer har alt blitt hyggeligere, prefind problematikken har blitt eliminert.
Om man vil være med på leken, så stiller man på eventet og deltar i letingen.
Om man kommer lenge etter så var man ikke med på leken...
For dette er jo en lek!

Men det er jo selvfølgelig frivillig, om man ikke vil logge en Co-FTF så lar man være, vil man logge så gjør man det.

Jeg logger min Co-FTF med god samvittighet og er stolt av at jeg kan dele en lek og en glede med mine medcachere!
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av sven-egil » man 24 jun 2013 21:56

bobby_peru skrev:Enig med Arve. Førstemann er førstemann. Co-ftf er også noe tøys. Man blir ikke "co-olympisk mester" om man er to hundredeler bak førstemann på 100 meter heller.
Man blir olympisk mester om man er på et lag, F.eks. Fotball.
Er det kun den som scorer som er mester?

Noen av oss er sosiale og kan se på Geocaching som en lagidrett, andre mener at denne hobbyen er for enstøinger og kun er basert på enkelt prestasjoner.
Hva med cacher hvor man må må være flere?
Tenk klattre cacher, med behov for teamwork, sikring osv...
H.n som klatrer er FTF, og den som sikrer er ...
Uten sikring, utstyr og planlegging hadde muligens ingen vært FTF....

Ok... Nå dro vi vekk fra temaet, Co-FTF på event.
Men en sosial gruppe på et event er også et lag, mener sånne som meg.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av GorgonVaktmester » man 24 jun 2013 23:10

Jeg har i flere tidligere debatter hevdet med stor innlevelse at jeg synes Co-FTF er en god ting, men da er det for meg en forutsetning at alle er med og leter SAMMEN. Er det et event og en gjeng på 5, 10, 15 personer som går ut sammen, navigerer sammen, deler cacheinformasjonen mellom hverandre elektronisk fordi bare en har tastet den inn, deler søkeområdet mellom seg slik at noen får et "mindre sannsynlig" sted å lete enn andre, ja da synes jeg at Co-FTF er på sin plass. Da er FTF'en en del av en felles innsats for å nå et felles mål.

Samme forsåvidt om to personer ankommer et søkeområde samtidig og blir enige om å lete sammen, for på den måten å lete mer effektivt ved å dele området mellom seg. Igjen er det et felles resultat som følge av en felles innsats.

Men at noen kan gå ut nå, andre en time senere, og noen svinger innom på vegen hjem etter eventet, DA er ikke alle Co-FTF i min verden! Det er kun den "gjengen" som gikk ut først!

Det er gøy med FTF, men ikke for enhver pris...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av sven-egil » tir 25 jun 2013 05:33

Må si jeg hadde gått glipp av den detaljen med timer etterpå.... Og i løp av dagen.

Et altså enig med gorgon vaktmester....
Man går når det skal går og ikke i løpet av dagen.
Bilde Bilde Bilde

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av mariusno » tir 25 jun 2013 06:49


ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av ArveAnd » tir 25 jun 2013 07:29

sven-egil skrev:
bobby_peru skrev:Enig med Arve. Førstemann er førstemann. Co-ftf er også noe tøys. Man blir ikke "co-olympisk mester" om man er to hundredeler bak førstemann på 100 meter heller.
Noen av oss er sosiale og kan se på Geocaching som en lagidrett, andre mener at denne hobbyen er for enstøinger og kun er basert på enkelt prestasjoner.
Så fordi vi meiner at enten er man først eller så er man ikkje først så seier du at vi er ikkje er sosiale? Og at vi er enstøinger?
Da synst eg brått denne topic vart veldig useriøs og usakelig.

Eg foreslår at du les gjennom alle argumenta du hadde for co-FTF, og etter det kan du lese mitt hovedpoeng, nemlig: "det er altfor - ALTFOR - stort fokus på FTF."

bobby_peru
Junior
Junior
Innlegg:60
Registrert:fre 27 mai 2011 15:20

Re: FTF på cache sluppet på event

Legg inn av bobby_peru » tir 25 jun 2013 13:31

Fortsatt enig med Arve! Og for ordens skyld: Jeg er ikke en ftf-jeger. har vel en andel på godt under prosenten.

Synes det til tider blir nesten maniske tilstander rundt dette FTF-opplegget, jf. diskusjonen rundt juleserien i Oslo i vinter. Når man må innføre tulleregler om co-ftf for å roe ned de mest desperate jegerne har det gått for langt etter min mening.

Ser ellers ikke poenget med fotballmestere. Når laget vinner er selvsagt alle på laget mestere, men i geocachingsammenheng er vel et "team" det nærmeste man kommer et lag? Det holder ikke å spille i finalen om man er på det tapende laget.

;)

Svar