Konkurrenter til Garmin

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:
Konkurrenter til Garmin

Legg inn av sven-egil » man 10 jun 2013 20:23

Ser at websjappa til groundspeak selger Magellan.
Men her i landet finner jeg ingen som gjøre det...
Toppmodellen eXplorist 710 ser jo ut til å ha fine funksjoner og en følsom SiRFstarIII antenne.

Ok de prisene jeg har sett er jo ganske heftige i forhold til Garmin, men jeg føler at de har bedre kvalitet og at Garmin satser på billig og mange salg..robusthet og kvalitet virker litt nedadgående.

Mulig det bare er meg?

Finnes det noen som helst som har tafset på og fått prøvd en av toppmoddelene til Magellan?
Og finnes det noen som selger dem??
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av thomfre » man 10 jun 2013 21:28

sven-egil skrev:Og finnes det noen som selger dem??
Her er en nettbutikk som selger 710: http://www.outnorth.no/no-magellan/explorist-710.php

XXL har også enkelte Magellan-modeller
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av sven-egil » man 10 jun 2013 21:34

Skulle gjerne ha tafset litt :wink:
Bilde Bilde Bilde

Revinnen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tir 19 mar 2013 18:25

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av Revinnen » ons 12 jun 2013 12:54

XXl hadde for ei stund siden utsalg av 6xx (?) Magellan. Ble solgt billig og kartene var også satt tilsvarende ned.

Var småfrista til å handle meg en, siden vi bare har en gps i familien og jeg gjerne vil ha min egen. Men siden "ingen andre" har osv, ble det til at det var greit å la være.

Men sjekk altså nærmeste XXl om de kan ha inne så du kan klø den litt bak øret :lol:

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av sven-egil » ons 12 jun 2013 18:56

Drøyer nok det litt, kjøpte en oregon 650...
Men de hadde selvfølgelig vært ønskelig med litt konkurranse på markedet.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av thomfre » ons 28 aug 2013 08:10

Jeg fikk klådd litt på Magellan på Block Partyet, og fikk kontaktinfo til han som var der slik at han kan sette meg i kontakt med den Europeiske avdelingen.

Jeg syns det så meget bra ut, og alle modellene var både raske og stabile. Alle har samme GPS-chip, en SirfSTAR 3, som vel er kjent for å være ganske bra...

Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Tapatalk
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av gacrux » tor 29 aug 2013 16:36

SirfStar III er ikke akkurat topp teknologi. Det er mange år siden den kom på markedet (2007 ??).
Om du ser filmsnutten som ligger på nett hvor de bruker hammer og kniv på glasset på en Oregon 650, så kan du ikke si at robusthet er nedadgåend.
Jeg ikke mange GPSer som tåler dette.

Men, Jeg forstår godt hva du mener. Det er mange som rapporter store posisjonsfeil på Oregon 650.
All software som kommer har jo så vidt forlatt testbenken, og er full av feil og mangler.
Selv om det har vært adskillige forbedringer på SW gjennom årene tror jeg kvaliteten på den softwareen som er i dag er dårligere enn for 15 år siden (men pga at det er så mye mer funksjonalitet i dagens modeller, og chipsettene er bedre velger vi de nye).
Selv prøvde jeg en deLorme for en stund siden. Den ser ut som den er laget av billig plast en gang i forrige årtusen. Den har SW som er grusom, men den posisjonerer ganske bra, antagligvis bedre enn men Garmin 60CSX (som jeg synes har vært den beste Garmin-modellen mhp på posisjonering.). Likevel er skjelden jeg tar den med ut. Sist var når jeg skulle posisjonere en ny cache (eller nytt sted for gammel cache) og ville ha så gode koordinater som mulig.

Jeg gir aldri opp, har en Monterra i bestilling :-)
Otto Milvang

Breivikaas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:ons 27 jul 2011 20:07

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av Breivikaas » tor 29 aug 2013 19:23

Det jeg synes er mest irriternede med Garmin er servicen.
Kjøpte meg en Oregon 650 for noen uker siden, og opplever posisjoneringen som av og til helt på "vidda". Prøvde å rapportere inn til kundeservice i Norge og fikk til svar at "Det er ingen kjente feil med Oregon 650". Prøvde meg med referanse til div forum og wikien hvor nøyaktigheten er tema, og fikk bare samme arrogante svar tilbake. :(
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av sven-egil » søn 01 sep 2013 08:28

thomfre skrev:Jeg fikk klådd litt på Magellan på Block Partyet, og fikk kontaktinfo til han som var der slik at han kan sette meg i kontakt med den Europeiske avdelingen.
Det hadde vært gull, garmin trenger litt konkurranse og vi trenger en stabil GPS.
Bilde Bilde Bilde

havardfoto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:lør 13 jul 2013 21:04
Sted:Trondheim

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av havardfoto » tir 03 sep 2013 16:30

Hei. Jeg har brukt magellan explorist 710 i snart to mnd nå og er meget meget fornøyd med den. Overgangen fra Triton 2000 til Explorist 710 var for meg som natt og dag. Det jeg har funnet ut så langt som er negativt er at det er kun OSM som er tilgjengelig for den enda for Norge, men som jeg har forstått det så kommer det topo kart for Norge om ikke så alt for lenge. Selve gps-en er stabil og godt å bruke. Selv om du ikke kan pakke inn 2 mill. geocacher som du kan på Oregon650 så klarer du deg lenge med 10.000. Og legger du da GPX-filer direkte inn på minnekortet, ja, da kan du pakke hele europa+++ med deg på tur. Hvis det er noe du lurer på så bare ta kontakt så skal jeg prøve å svare så godt som jeg kan. (kan også nevnes at den tåler helt fint å bli overkjørt av en bil. Testa ut senest på søndag :roll: )
- Don´t follow my tracks, you might get killed -

Svenna70
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:ons 18 jul 2012 22:48

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av Svenna70 » tir 03 sep 2013 17:25

I likhet med Havardfoto over her, så startet også jeg cachekarrieren med forløperen Triton 2000. Den var vel notorisk vanskelig å bruke, og hadde proprietære drivere, slik at den ikke var særlig godt mottatt i cachekretser. Men man ble jo vant til det, og den har gitt meg mang en fin tur og også en god del cacher. :)
Med en nye serien 'Explorist', har det kommet til nye drivkrefter i form av at forbrukerdelen av Magellan ble kjøpt opp av MiTAC. Dette har ført til at SW'en har blitt mindre sær, og ikke minst har den nye serien støtte for Mac. :wink:
I utgangspunktet er det den samme teknologien som ligger bak både Triton og Explorist, men grensesnittet har fått seg en KRAFTIG ansiktsløftning. Dette gjør Explorist'en til en drøm å bruke, og den har den samme gode nøyaktigheten takket være Sirf III chipen.
Når det gjelder minuser med GPS'n, så er det vel "spidering" effekten som trekker mest negativt. Det andre må vel være at det virtuelle tastaturet er delt på to skjermbilder slik at det blir litt tungvint å skrive feltnotater. Det som irriterer meg mest er at man ikke kan legge til justerte koordinater direkte på f.eks. en multicache, men heller må legge til et veipunkt.

Når det gjelder kart, så bruker jeg kart i fra Maps4Me. Disse er i hovedsak basert på OSM, og inneholder det meste du trenger. I tillegg finnes det "turn by turn" kart både for USA og Europa hvis man vil bruke den som bil-GPS i tillegg.

Som Havardfoto også skriver, er det i motsetning til de nyeste Garminboksene, ikke plass til en milliard geocacher (eller mer). Det er et tak på 10 000 cacher, og det holder for meg.
En større begrensning er taket på 2000 veipunkter. Har man 10 000 cacher inne på GPS'n, så er det stor sansynlighet for at ikke alle ekstra veipunkter er med.

Føler man for likevel å dynge på med cacher og veipunkt har Explorist'n en fiffig funksjon med import og eksport til og fra minnekortet. Den støtter inntil 32 GB, og det skulle gi plass til noen reale GPX filer.

Alt i alt er jeg etter rundt 2 måneders bruk storfornøyd med Explorist 710'en min, selv om den har noen små svakheter.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av sven-egil » tir 03 sep 2013 21:27

Gikk på en liten smell i dag og kjøpte en 510 og et par topokart, som da dekker hele sørnorge.
Var et utrolig godt tilbud hos xxl i Sandvika....
Kartene var satt ned fra 1000.- til 300 pr.stk.
Selve GPSen fikk jeg også grisebillig....

Så da blir det test mellom denne og diverse Garmin fremover.
Bilde Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av gacrux » tor 05 sep 2013 06:08

Gratulerer med ny GPS.
Det mest spennende er nøyaktigheten. Kan du teste den mot et fastpunkt?
Otto Milvang

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av sven-egil » tor 05 sep 2013 13:26

Tenkte jeg skulle finne meg et fastpunkt og teste:
Magellan Explorist 510 og Garmin 62s, Oregon 650 og eventuelt om jeg gidder en Oregon 300.
Mulig iPhone 5 blir med på testen også.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Konkurrenter til Garmin

Legg inn av BosseG » tor 05 sep 2013 16:41

"Gi meg et fast punkt, og jeg skal bevege hele jorden!"
Bilde

Svar