Kjøpe en GPS kun for geocaching

Duppeditter og programvare
Svar
Joker
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:man 06 mai 2013 00:15
Kjøpe en GPS kun for geocaching

Legg inn av Joker » lør 01 jun 2013 23:22

Jeg skal kjøpe en ny GPS som bare skal brukes til GC. Hva går for å være den beste til slikt bruk? Ser mange tester på nettet, men de fleste er gamle.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Kjøpe en GPS kun for geocaching

Legg inn av esbjug » søn 02 jun 2013 10:06

Hei: Ja dette er nok et spørsmål med mange svar. Det beste er nok å bruke søkefunksjonen på forumet og se hva det skrives om de ulike modellene. Kjenner du noen som driver med geocaching, kan du også spørre de om råd og tips. Men det er jo Garmin vi snakker om, i forhold til det som brukes i Norge.

Av alle utvalgskriterier, er vel pris en av de viktige for folk flest. Skal du ha inn kart på din GPS, faller de aller rimeligste ut. Da er vel spennet fra Etrex 20 (ca 1500 kr) opp til Montana 650 (ca 3500 kr, har ikke sjekket på en stund). Størrelse og håndterbarhet er også noe som diskuteres ofte.

Det siste nye nå er vel Oregon 600/650 som etterhvert (eller allerede...? ) har mulighet til å lagre alle cacheutlegg i verden på en gang. Ingen har vel bruk for akkurat det, men den har en knallbra skjerm, god respons og ligger godt i hånda (synes i alle fall jeg).

Good luck! esbjug.

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Kjøpe en GPS kun for geocaching

Legg inn av Tique » søn 02 jun 2013 10:27

Jeg er veldig fornøyd med min Oregon 450, men skulle jeg ha kjøpt nytt i dag hadde det nok blitt en 600.
Bilde

Linols
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 01 jun 2013 22:08
Sted:Rogaland

Re: Kjøpe en GPS kun for geocaching

Legg inn av Linols » søn 02 jun 2013 11:54

Hei!
Jeg skal også kjøpe meg en gps med geocaching som formål, og funderer fælt på hvilken jeg skal gå for.. Jeg er ganske ny i gamet, og har derfor tenkt å kjøpe en av de billigere modellene (under 2000,-), og gjerne en som har rykte på seg for å være lett å bruke og forstå.

Hittil har det stått mellom garmin etrex 20 og garmin dakota 20. Det store spørsmålet er - med eller uten touch, og hvor viktig er det egentlig med elektronisk kompass? I går bestemte jeg meg for å satse på dakota 20, helt til jeg fant ut at det i noen butikker/nettsteder kun er 50,- differanse på dakota 20 og etrex 30.. er etrex 30 bedre enn dakota 20?

Har noen erfaring med disse gpsene og noen tips å gi? stemmer det at etrex-modellene krever full styrke på bakgrunnslyset når det er lyst ute og dermed sluker alt batteriet? på noen youtubefilmer kommer det frem at særlig etrex 20 har treg prosessor, stemmer det? har også lest om at folk savner tastelås på etrexene, er dette også noe man burde tenke på? hvordan er det forresten med touch om vinteren? har hatt litt problemer med min android-telefon, touchen mister følsomheten, særlig i kantene. hvordan er dette på gps?

altså: dakota 20 eller etrex 30, når prisdifferansen er 50kr?

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Kjøpe en GPS kun for geocaching

Legg inn av maristua » søn 02 jun 2013 12:03

Jeg har Garmin Oregon 550. Jeg synes touch skjermen på denne er håpløs å bruke om vinteren med hansker på. Det blir fort veldig kaldt på fingrene uten hansker.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Kjøpe en GPS kun for geocaching

Legg inn av esbjug » søn 02 jun 2013 12:25

Det er mye mer minne i Etrex30 enn Dakota20. Jeg ville valgt Etrex30, helt klart. Har selv Etrex30 og er fornøyd med den. Veldig snill på batteriene.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Kjøpe en GPS kun for geocaching

Legg inn av Raggsokk » søn 02 jun 2013 12:27

Jeg har hverken Etrex eller Dakota (har 62s) men tenkte å uttale meg likevel. Jeg valgte selv bort touchskjerm helt bevisst fordi jeg ville ha en GPS jeg kunne betjene med hansker på. Dessuten bruker touchskjerm mye mer batteri enn en med knapper. Dette har jeg ikke angret på. Så mitt råd er å gå for en GPS med knapper og ikke touch, men dette som med alt annet er jo avhengig av smak og behag.
- Raggsokk

Bilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Kjøpe en GPS kun for geocaching

Legg inn av hkaspenberg » man 17 jun 2013 11:00

Har en 450 som skjermen begynner å bli slitt på etter 2 år i felten, men ellers er den OK. Nå i det siste har jeg også begynnt å bruke iPhone5 og jeg har erfart at GPS'en i de fleste tilfeller er like nøyaktig som 450'en. Men iPhone er en skjør og delikat ting, så jeg har utstyrt den med deksel fra LifeProof (kjøpt på nett fra http://www.lifeproof.com/en/iphone-5/) som gjør 'fonen nesten like solid som Garmin. Så hvis du har iPhone5 så kan jeg anbefale dette dekslet. Jeg har prøvd andre tilsvarende deksler, bla.a. dette http://www.griffintechnology.com/survivor/waterproof som er helt ubrukelig. Telefonen blir sikkert bra nok polstret, men den er ikke bare vanntett men også temmelig lydtett... :shock:

;-D Hans
Bilde

Svar