Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Katrine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:søn 19 mai 2013 20:16
Sted:Rogaland
Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av Katrine » søn 19 mai 2013 20:53

Har tenkt lenge på å prøve geocaching, for det er jo en fin måte å komme seg ut på. Har så langt bare prøvd en gang, og det var veldig morsomt. Men telefonen min er ubrukelig til geocaching. Den registrerer hvor jeg er så sakte at jeg gikk forbi cachen flere ganger,batteriene ble tømt på null komma niks osv...

Så en gps er nok bedre.

Synes umiddelbart garmin etrex serien virker kjekke. Selve gps'ene koster ikke så nye, men kartene er dyre. Så et youtube klipp hvor noen brukte etrex10 til geocaching, og det så veldig greit ut, men det kan jo kanskje komme en gang hvor man skulle ønske man hadde kart... Kan etrex 20 og 30 brukes uten kart, inntil jeg eventuelt får taki noen?

Men for relativt korte turer i relativt bebyggelse støk, eller ikke langt fra bebyggelse strøk, trenger jeg egentlig kart? Jeg kommer til å gå med sønnen min på 5, og selv om vi liker turer i skog og mark, kommer vi neppe til å legge ut på langtur i helt ukjente villmarksområder... Blir i såfall hvis det er en cache som ligger i nogenlunde grei spassertur fra hovedveien...

Er det andre rimelige gps'er dere kan anbefale?

Å ja. Må legge til at jeg er teknisk handikappet, så sånt "laste ned gratiskart" og slikt høres veldig skummelt ut. Det bør være enklest mulig å bruke. Da vil det garantert bli mest brukt...

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av EiFlei » søn 19 mai 2013 20:57

Det finnes gratis kart på frikart.no :)
Bilde

Brukeravatar
Katrine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:søn 19 mai 2013 20:16
Sted:Rogaland

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av Katrine » søn 19 mai 2013 20:59

EiFlei skrev:Det finnes gratis kart på frikart.no :)
Jeg redigerte innlegget mitt, mens du skrev...

Er veldig dårlig med alt teknisk, så det med å laste ned kart og slik, høres veldig skummelt ut... Og så er jeg litt skeptisk, for har jeg et kart vil jeg jo kunne stole på det, men jeg husker da jeg kjørte i Afrika og kartene var helt utdaterte og gps'er ropte at jeg hadde kjørt utfor veien... Det var tomtom... Kan jeg stole på gratis kart?

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av EiFlei » søn 19 mai 2013 21:48

Kartene på frikart.no mener jeg å huske er en "bildefil" som bare er å kopiere over på GPS'n, og på min GPS aktiveres nye kart automatisk. Kartene viser jo terreng og veier, og skal du bruke de i skogen vil jeg si de er til å stole på. De er ikke like detaljerte som de du kjøper, men de holder i massevis til caching. Jeg har brukt kartene derfra i 2 år nå, og jeg synes de fungerer utmerket til caching!
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av olea » søn 19 mai 2013 22:26

Anbefaler Garmin eTrex 20. Det er en rimelig modell med støtte for kart. Uten kart vil jeg tro den fungerer omtrent som eTrex 10. eTrex 30 har kompass m.m. Dette gjør det enklere å navigere når du nærmer deg målet, men det er et dyrt kompass.

Anbefaler videre at du ber om hjelp til å laste inn gratiskart neste gang du er på event. Kart er egentlig ferskvare, men du kan klare deg ganske lenge uten å oppdatere.
Bilde

Brukeravatar
Katrine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:søn 19 mai 2013 20:16
Sted:Rogaland

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av Katrine » søn 19 mai 2013 23:53

Takk for svar.

hva er event?

Hva er fordelen med kompasset til etrex30 forresten? Annet enn at det virker mens man står stille. For selv etrex10 har jo et kompass som funker mens man går, jfr youtube.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av esbjug » man 20 mai 2013 00:37

Hei, Etrex 30 er en helt grei GPS som du sikkert blir fornøyd med. Har en slik selv. Fordelen med elektronisk kompass, er at det virker selv om du står stille. Jeg ville derfor ikke satset på Etrex 20 bare ut fra dette.

Uten elektronisk kompass vil du på en måte miste retningen når du nærmer deg nullpunktet. Har prøvd flere GPS'er som er slik, og det er litt irriterende. Men det er jo mulig å spare noen kr. på en Etrex 20.

Etrex 10 er en helt enkel GPS, der det går å legge inn en del geocacher / waypoints. Men minnet er svært begrenset i denne, og holder ca 400-450 geocacher lagret som GPX filer. Sikkert en del flere som POI eller rene waypoints. Men på Etrex 10 er "kartet" bare sporloggen din, samt de punktene du laster inn. Noe kart kan du ikke ta inn.

Fordelen med Etrex 10, 20 og 30 er at de er kompakte, meget snille på batteriene og ikke har touchskjerm (noen vil si dette er et minus). De tar også inn både Navstar og Glonass GPS systemene, som de første fra Garmin. Dette betyr god nøyaktighet.

Både Etrex 20 og 30 kan brukes uten kartbrikke, uten at jeg har testet det noen gang,.

Hilsen esbjug

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av olea » man 20 mai 2013 06:46

Katrine skrev:hva er event?[...]
Et "event" er et geocachertreff.

Det annonseres som en vanlig cache, men cachebeskrivelsen inkluderer også et tidspunkt. Hvis du søker opp cacher i Norge, vil de normalt være sortert med nyeste først. Da vil du se en rekke cacher med publiseringsdato som ligger frem i tid. Finn et med tid og sted som passer deg, og meld din ankomst. På eventet vil du treffe en rekke trivelige mennesker som er mer eller mindre hektet på geocaching.

Det avhenger litt av rammene rundt eventet, men ofte vil det være flere som har med seg laptop og kan hjelpe deg med å legge inn kart. Sjansen øker hvis eventet foregår innendørs, og du etterlyser hjelp samtidig som du melder deg på.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av olea » man 20 mai 2013 07:14

GPS uten kompass antar at beveger deg i rett linje og at du holder GPS-en rett foran deg. Når du virrer rundt for å lokalisere nullpunkt, mister GPS-en retningsansen, og du må overta styringen. Jeg prøver å sjekke hvor nord ligger i terrenget litt før jeg ankommer nullpunkt, mens jeg ennå holder stø kurs. Når jeg så virrer rundt ved nullpunkt, snur jeg GPS-en slik at kompassrosen står riktig vei. Deretter er det bare å se hvilken vei pilen peker. Litt vanskelig i begynnelsen, men det blir fort en vane.
Bilde

Brukeravatar
Katrine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:søn 19 mai 2013 20:16
Sted:Rogaland

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av Katrine » man 20 mai 2013 19:54

Takk så mye for svar, atter en gang.

Må si at jeg føler meg enda ganske usikker hva gps angår. På den ene siden så mistenker jeg at 10 etterhvert kan føles for enkel. På den andre siden virker den som om den er så enkel at selv jeg kan klare det. 30 virker veldig komplisert, og litt skremmende å starte med. Men den koster bare 400 kr mer enn 20, så hvis jeg likevel skal trø til kan jeg kanskje nesten like gjerne gå for den. Men jeg leser at mange har problemer med kompasset på den, og jeg må innrømme at jeg fremdeles ikke skjønner helt hva som gjør det elektroniske kompasset så fantastisk. Men det er sikkert fordi jeg jo overhodet ikke har erfaring med bruk av gps.

Så jeg klarer i grunnen ikke å bestemme meg om jeg skal starte med 10, og bli bedre kjent med gps med den, og så oppgradere når behovet melder seg, eller gå for 20 som sikkert kan brukes lenger. Eller å hoppe i den å kjøpe 30 med den risikoen at den er for komplisert for meg, slik at jeg aldri orker å sette meg inn i den, slik at den blir liggende mer eller mindre ubrukt.(det siste er nemlig veldig typisk meg...)

Skal forøvrig på sykkeltur i Danmark i sommer, så sånn sett kan jeg kanskje forsvare hvertfall det å gå for en 20... Men 10 og papirkart burde jo funke også. (Hadde jo egentlig bare tenkt å ha papirkart. Med papirkart og hyggelige, hjelpsomme folk langs veiene, så er det veldig vanskelig å gå seg fullstendig vill i Danmark...)

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av olea » man 20 mai 2013 22:39

Sjekket nettopp prisene på prisjakt.no (merk at det kanskje finnes billigere butikker som ikke vil betale avgift til prisjakt.no). For tiden er dette «beste» priser for eTrex-ene:
eTrex 10: 699,-
eTrex 20: 1199,-
eTrex 30: 1649,-

Anbefaler egentlig at du får deg en GPS med mulighet til å legge inn kart, men eTrex 10 er såpass billig at du kanskje har råd til å gjøre et bomkjøp? Du kan heller oppgradere hvis du blir ivrigere i gamet og/eller får bedre råd. Da vil eTrex 10 fungere som en god nummer-to-GPS som du kan låne bort til andre som du får med deg på geocaching.

For øvrig er det verdt å merke seg at alle eTrex-ene støtter GPX-filer, og jeg vil til og med si at eTrex uten GPX-filer fungerer mindre bra til geocaching. Du må være Premium Member på geocaching.com for å få lastet dem ned. Medlemskap koster USD 30 i året, eller USD 10 for 3 måneder.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av esbjug » tir 21 mai 2013 04:07

Jeg er enig med Olea at en Etrex 10 er grei i starten som geocacher, og at enheten er grei som en nr.2 senere. Det er ikke minnekortleser på denne, så utvidelser trenger man ikke bekymre seg over. Garmin oppgir ikke hvor stor kapasitet Etrex 10 har, men av egen erfaring vil jeg si maks 400-450 geocacher som GPX fil. Pass på å ha en viss buffer i minnet, ellers vil enheten gi feilmeldinger og være treg i bruk.

Geocacheopplevelsen bli langt bedre med GPX filer, så en oppgradering til Premiummedlemskap anbefales! Da er det bare å kjøre over de cachene man vil besøke.

Hilsen esbjug

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av BosseG » tir 21 mai 2013 17:15

Katrine, hvilken telefon har du, og hva heter den geocaching-appen du bruker? Jeg har brukbar erfaring av Nokia med Trimbles Navigator, og glimrende erfaring med iPhone + Groundspeaks app.

For å spore av temaet...
Bilde

Brukeravatar
Katrine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:søn 19 mai 2013 20:16
Sted:Rogaland

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av Katrine » tir 21 mai 2013 19:48

Har en Sony xperia et -eller-annet, og brukte c:geo...

Men uansett: nå har jeg kjøpt en etrex 20. Stakk innom nærmeste el-varehus og hørte om de hadde inne etrex10 eller etrex20. Jo, da. De hadde begge deler. Men dessverre bare en etrex 20, en tidligere utstillingsmodell. Så den kunne jeg få for 900kr... Bare 100kr mer enn de tok for etrex10'en. Ble ikke veldig lei meg da, akkurat :)

Så nå må jeg bare skjønne noe av den, samt finne ut om kortleseren min kan lese/skrive på MicroSD-kort....

Hvis ikke selges det visst adoptere som gjør microSD om til SD, så det ut som...

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Hvilken gps når man ikke har så god råd...

Legg inn av hysse » tir 21 mai 2013 20:01

god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Svar