(u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Duppeditter og programvare
Svar
guen0062
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 19 mar 2011 17:05
(u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av guen0062 » søn 19 mai 2013 10:58

Hei,
For kanskje 3-4 uker siden begynte gps-en våres å være mindre nøyaktig enn den hadde vært før. Vanligvis, når geocaching, kunne vi forvente at gps-en vår visste 2-6 m fra cachen (generelt, varierte selvfølgelig). Men nå har vi vært på en del turer og gps-en viser mye større avvik (5-20 m) fra cachen. Jeg har nå sjekket i dag en cache vi har gjemt og den viser til og med 7 meter avvik. Er det noen som vet hva dette kan være? Har hatt gps-en i 3+ år og har aldri opplevd dette før. Tips eller må vi eventuelt se etter en ny gps? Er det noen andre som har dette problem i det siste?

Takk på forhånd

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av TA- » søn 19 mai 2013 11:06

Jeg regner med at du har kalibrert den?
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 19 mai 2013 11:07

Tre situasjoner da avvik kan forekomme:
1) Rett etter at GPS'en er slått på. Selv om den har fått "lock" på 5 satelitter (som er minimum av hva den krever for å gi en posisjon) er den ikke veldig nøyaktig. Etterhvert som den får kontakt med flere satelitter blir nøyaktigheten bedre.
2) Dårlig batteri.
3) Dårlig vær.
4) I nærheten av høye bygninger og fjellskrenter eller i tett skog.

Men dette gjelder generelt alle GPS'er...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av Team eika » søn 19 mai 2013 19:29

En gps er voldsom til å regne. Påvirkes mattekunnskapene av dårlige batterier? Trodde det var enten eller. Jeg og vi (teamet) kan ikke si å ha merket noen dårligere navigering med svake batterier. Kjører helt til gps slår seg av automatisk.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 19 mai 2013 21:41

Team eika skrev:Påvirkes mattekunnskapene av dårlige batterier?
Nei, men mottakskvaliteten på signalene den skal beregne på grunnlag av. Er litt som en batteriradio, mer skurr på sendinga når batteriene blir dårligere.

Nå er det en forskjell på oppladbare og engangsbatterier. Oppladbare holder samme spenning lenger og så dør den "plutselig". Engangsbatterier varer lenger, men svekkes over lengre tid på slutten. Det er særlig de som bruker engangsbatterier som kan merke en større unøyaktighet når batteriene går mot slutten.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av gacrux » lør 01 jun 2013 10:00

Jeg støtter påstanden om at GPSen er mer upålitlig med svake batterier.

Jeg vil også påpeke at grunnen til at GPSen ikke er helt pålitlig rett etter at den er slått på er at den må lese ned baneparametere til satellittene. Er det lenge siden GPSen har vært i bruk kan feilen være ganske stor (30-40m). Med god sikt skal alle baneparameter være lest ned i løpet av 15-30 min.

7m avvik er ikke mye. Det er avvik man må forvente å få om satellittgeometrien er dårlig.

Antennens posisjonering har mye å si. Noen GPS er best når de holdes vertikalt, ag andre best horisontalt.
Tror Oregon 450 er best horisontalt.
Otto Milvang

bjonnes
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:søn 25 mar 2012 09:17

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av bjonnes » fre 07 jun 2013 12:30

Jeg opplever også det samme ang 450. På et eller annet tidspunkt ble det slik, og jeg husker at jeg reagerte (et halvt år siden??). Det vedvarer. Min gamle oregon 300 var mer nøyaktig både i aktiv caching og når jeg lagde gjennomsnittskoordinater ved utplassering av cacher. Kjøpte en oregon 600 i går, og er spent på hvordan den ligger an.

guen0062
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 19 mar 2011 17:05

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av guen0062 » fre 14 jun 2013 07:08

Takk for svarene. Etter en del sjekking å prøving har jeg funnet ut at batteriene har mye å si. Jeg bruker eneloops og etter har byttet mellom batteriene mens jeg sto ved siden av flere geocaches jeg har funnet allerede. Det var en stor forskjell mellom batteriene. Det varierte mellom 2-3 meter fra cachen med de "gode batteriene" og 13-15 meter med de dårligste.

Har også sammenlignet det med en samsung galaxy S3 og med de nye batteriene fikk begge enheter nesten sammen "nullpunkt" men med andre batterier opplevde jeg at garmin ga med en nullpunkt som var 10+ meter fra der cachen (og S3) var.

Til bjonnes: Jeg skal også se etter en ny gps etterhvert fordi selv om jeg har løst batteri problemet så er det noe som har skjedd. Før så hadde jeg aldri problemer (og har funnet geocaches i flere land og brukte gps for å lage tracks) men nå er den ikke lenger det den var.... Hvordan går det med din nye?

bjonnes
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:søn 25 mar 2012 09:17

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av bjonnes » fre 14 jun 2013 08:33

Hei,

Jeg ser hva du skriver om test etc, men jeg klarer ikke å finne noe særlig på nett som støtter påstanden om at batteriet har innvirkning på nøyaktigheten. Er derfor veldig i tvil om det du har funnet faktisk stammer fra batteriene, eller om det dreier seg om andre og mer tilfeldige forhold.

Er foreløpig godt fornøyd med min oregon 600. Den er rask både til å finne posisjon og ikke minst rask å navigere seg rundt i menyene og kartene.

anders99

Re: (u)nøyaktighet med Garmin Oregon 450

Legg inn av anders99 » fre 14 jun 2013 09:11

bjonnes skrev: Jeg ser hva du skriver om test etc, men jeg klarer ikke å finne noe særlig på nett som støtter påstanden om at batteriet har innvirkning på nøyaktigheten. Er derfor veldig i tvil om det du har funnet faktisk stammer fra batteriene, eller om det dreier seg om andre og mer tilfeldige forhold.
Når batteriet begynner å bli utladet synker spenningen. Det har betydning for kvaliteten på radiomottageren, og nøyaktigheten vil bli dårligere.

Ulike batterier oppfører seg ulikt. Alkaliske (ikke oppladbare) vil typisk ha mer gradvis spenningsfall enn oppladbare (NiMH). I skikkelig gamle dager (60- og 70-tallet) hadde man vanlige alkaliske og "transistor" alkaliske. Sistnevnte hadde flatere utladingkurve og fungerte bedre med transistorbaserte radioapparater.

Nyere mottagere har sikkert blitt bedre, men jeg husker at med en Garmin 45 for veldig mange år siden opplevde jeg feil opp mot en kilometer med dårlige alkaliske batterier. Veldig ugreit når man forsøker å navigere rundt Rakkebåene...

Svar