Geocaching i selskap/natursti

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:
Geocaching i selskap/natursti

Legg inn av Isa » søn 12 mai 2013 12:58

Mamma og pappa skal feire felles 50 års lag i august, og natursti er en selvfølgelig del av selskapet i vår familie.
Vi tenkte at en av postene kunne vært geocaching, ved at de får utdelt koordinater til en boks vi har gjemt (ikke ofisiell geocache), og at de da må finne boksen som inneholder spørsmål ol.

Noen som har gjort noe lignende?
Vi har sett for oss å tipse folk om å laste ned groundsprak sin app på forhand, men når jeg tenker meg om er det jo ikke så lett å få lagt inn koordonater i denne appen? Siden det ikke er noen offisiell cache ligger den jo ikke inne av seg selv..
(Kan man eventuelt lage en upublisert cache på geocaching.com, og at de får tilgang til den via GC nummeret? )
Andre måter å løse det på?
Finnes det gode og gratis apper hvor man enkelt kan legge inn koordinater?

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Geocaching i selskap/natursti

Legg inn av sven-egil » søn 12 mai 2013 13:18

Isa skrev: Vi har sett for oss å tipse folk om å laste ned groundsprak sin app på forhand, men når jeg tenker meg om er det jo ikke så lett å få lagt inn koordonater i denne appen? Siden det ikke er noen offisiell cache ligger den jo ikke inne av seg selv..
(Kan man eventuelt lage en upublisert cache på geocaching.com, og at de får tilgang til den via GC nummeret? )
Andre kan ikke se på upubliserte cacher selv om du har gckoden.
Andre måter å løse det på?
Ikke vi Groundspeak sin app.
Finnes det gode og gratis apper hvor man enkelt kan legge inn koordinater?
Google maps støtter koordinater og er Gratis og finnes til alle mobilplattformer.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Geocaching i selskap/natursti

Legg inn av Isa » søn 12 mai 2013 13:19

Da høres det ut som google maps blir løsningen om ikke noen andre har noen andre smarte ideer:)

Takk for svar!

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Geocaching i selskap/natursti

Legg inn av Olen » søn 12 mai 2013 17:27

Jeg ga Stinegrete en geocache som bursdagsgave for et par år siden. Hun er jo geocacher allerede, så app var ikke noe issue, men det jeg da gjorde var som følger.

Jeg laget cacheoppføringen på gc.com for å få alt riktig, men cachen ble selvsagt ikke publisert.
Så lastet jeg ned gpx-fila med cachen.
Så gjorde jeg noen små justeringer - blant annet endra jeg gccode til GCSTINE30 (!) og litt sånt, så den skulle være lett å finne igjen.

Så la jeg gpx-fila på en webserver så den var tilgjengelig fra internett.

Så laget jeg en QR-kode med URLen.

Ved å scanne QR-koden lastet telefonen ned gpx-fila, og tilbød seg å åpne den direkte i cgeo. Jeg måtte teste noen ganger før jeg fikk riktig mimetype og sånt, men det funka.

Det er altså mulig å få det ganske smut, hvis du vet at folk har smarte telefoner og strekkodeleser og forhåndsinstallert app (evt kan du jo gi dem linker til både apps og gpx-fila på annet vis.

P. S.
Byttetingen som lå i cachen falt også i smak, og har ikke blitt byttet videre til nå i alle fall...
Bilde

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Geocaching i selskap/natursti

Legg inn av mariusno » man 13 mai 2013 06:52

Her ville jeg brukt locus https://play.google.com/store/apps/deta ... ocus&hl=en, Locus kan behandle POIs, altså points of interests. Legg inn en rekke POIs, og man kan navigere mellom disse. Locus kan også laste ned kart lokalt til mobiltelefonen så man kan gjøre dette på forhånd uten å bruke mobilnett ute i felt.

(Dette kan sikkert kombineres med Olens metode, å lage gpx fila på egen bruker først, og så legge den tilgjengelig på en webside)

-M

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Geocaching i selskap/natursti

Legg inn av Karsten » man 13 mai 2013 07:36

Last ned en PQ fra målområdet og bruk notepad til å bearbeide en av cachene i filen etter dine ønsker. Du trenger ikke å være dataekspert for å gjøre det. Jeg gjorde noe liknende da jeg laget en bryllups"cache" til søstra mi i fjor.
Denne løsningen er selvfølgelig ikke like smart som Olen sin men litt enklere å gjennomføre. Den forutsetter at foreldrene får GPS'en med den forandrete PQ'en fra deg.

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Geocaching i selskap/natursti

Legg inn av 2v » man 13 mai 2013 22:09

Isa skrev:Vi tenkte at en av postene kunne vært geocaching, ved at de får utdelt koordinater til en boks vi har gjemt (ikke ofisiell geocache), og at de da må finne boksen som inneholder spørsmål ol.
...
Vi har sett for oss å tipse folk om å laste ned groundspeak sin app på forhand
...
(Kan man eventuelt lage en upublisert cache på geocaching.com, og at de får tilgang til den via GC nummeret? )
Andre måter å løse det på?
...
Finnes det gode og gratis apper hvor man enkelt kan legge inn koordinater?

Slik trur eg at eg hadde løyst dette:
Dersom du bruker GSAK, kan du laga nye punkt ("cachar"). Du kan gje dei oppdikta GC-kodar. t.d. har eg "HOTEL" som GC-kode for hotellet eg skal bu på.

Så kan du laga ei *.gpx-fil med desse punkta.

Geocaching-appen kostar pengar, medan c:geo er gratis. *.gpx-fila kan lastast inn i c:geo.
*.gpx-fila kan t.d. sendast som e-post-vedlegg.

Svar