Garmin og oppdatering av kart

Duppeditter og programvare
Svar
avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn
Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av avigerus » man 22 apr 2013 13:17

Huff og huff,
Jeg er en av de sikkert mange som har tegnet en livsløpavtale med Garmin på oppdatering av kart. i dag er siste versjon ute, og ser at her har de fortsatt ikke fått med seg de store veiendringene i Telemark - Vestfold. Noen som vet hvem, hva og hvor kontakte de rette for å få dette oppdatert?
Det blir litt for dumt å lede trafikken inn på veier som er nedlagt, stengt og etterhvert også fjernet fysisk... hehe Vi har problemer nok med vogntog som prøver seg på snarveier som ikke er laget for tungtrafikk...men, hvor kartene viser at ,joda, her kan du kjøre...

Må si jeg ble litt skuffet etter dagens oppdatering av kart....
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av thomfre » man 22 apr 2013 13:30

Kartene kommer fra Navteq, som er generelt dårlige til å oppdatere kartene sine i Norge...
Oppdateringen som har kommet nå tipper jeg kun fikser på de enveiskjørte gatene i Nederland, som ble feil i forrige oppdatering (som vel kom for rett over en måned siden).

Feil må du selv rapportere inn her: http://mapreporter.navteq.com/
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av ArveAnd » man 22 apr 2013 17:52

thomfre skrev:Kartene kommer fra Navteq, som er generelt dårlige til å oppdatere kartene sine i Norge...
Oppdateringen som har kommet nå tipper jeg kun fikser på de enveiskjørte gatene i Nederland, som ble feil i forrige oppdatering (som vel kom for rett over en måned siden).

Feil må du selv rapportere inn her: http://mapreporter.navteq.com/
Dersom vi skal stole på det Garmin opplyste så tek du feil mhp denne oppdateringa. Det vart sagt då dei sendte ut varselet om feilen i Nederland at den ville bli retta i den neste planlagte oppdateringen - og derfor tok det så lang tid som det gjorde. Det var iallefall innholdet i varselet eg fekk.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av thomfre » man 22 apr 2013 19:50

ArveAnd skrev:
thomfre skrev:Kartene kommer fra Navteq, som er generelt dårlige til å oppdatere kartene sine i Norge...
Oppdateringen som har kommet nå tipper jeg kun fikser på de enveiskjørte gatene i Nederland, som ble feil i forrige oppdatering (som vel kom for rett over en måned siden).

Feil må du selv rapportere inn her: http://mapreporter.navteq.com/
Dersom vi skal stole på det Garmin opplyste så tek du feil mhp denne oppdateringa. Det vart sagt då dei sendte ut varselet om feilen i Nederland at den ville bli retta i den neste planlagte oppdateringen - og derfor tok det så lang tid som det gjorde. Det var iallefall innholdet i varselet eg fekk.
Hvor tar jeg feil? Jeg har lest det du har skrevet flere ganger nå, og jeg kan ikke skjønne at du sier noe annet enn det samme som jeg sa...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av ArveAnd » man 22 apr 2013 21:15

thomfre,

mulig eg misforstår innlegget ditt - men eg oppfattar altså dette:
"Oppdateringen som har kommet nå tipper jeg kun fikser på de enveiskjørte gatene i Nederland"

som at du meiner at den nylege oppdatering KUN fiksar feilen i Nederland og ikkje noko anna. Og dette er da noko som ikkje samsvarer med det Garmin opplyste - altså at feilen ville bli retta i forbindelse med neste planlagte oppdatering. (eg antar då at ein planlagt oppdatering faktisk inneheld noko nytt....)

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av thomfre » man 22 apr 2013 21:26

ArveAnd skrev:thomfre,

mulig eg misforstår innlegget ditt - men eg oppfattar altså dette:
"Oppdateringen som har kommet nå tipper jeg kun fikser på de enveiskjørte gatene i Nederland"

som at du meiner at den nylege oppdatering KUN fiksar feilen i Nederland og ikkje noko anna. Og dette er da noko som ikkje samsvarer med det Garmin opplyste - altså at feilen ville bli retta i forbindelse med neste planlagte oppdatering. (eg antar då at ein planlagt oppdatering faktisk inneheld noko nytt....)
Kommentaren var min teite måte å uttrykke hvor trege de er på, feil jeg har rapportert inn f.eks. er ikke fiksa ennå - men det kan selvfølgelig være andre ting som er nytt...

Men, uttalelsen til Garmin betyr vel bare at de ikke hadde planer om å komme med en ekstraoppdatering, men bruke neste planlagte til å rette feilene i Nederland. Om det faktisk er gjort noe annet i den oppdateringen, det står det vel ingenting om?

Uansett, det er ikke enveiskjørte gater i Nederland som er poenget her. Ting går tregt - og du må rapportere inn selv via Navteq.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av avigerus » man 22 apr 2013 22:18

Tja,

ser jo nå at Navteq har fått med seg disse endringene på E-18, så da var det vel Nederland sin tur på oppgraderingen denne gangen? Garmin holder sikkert på med en ny pakke til publisering til sommerferien, får vi håpe...og at Norge da er med!
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av ArveAnd » tir 23 apr 2013 08:33

eg rapporterte akkurat ein feil til Navteq angående einvegskøyring... det generelle svaret seier:
"Each map report is organized by severity and individually investigated. It may take up to several months to resolve your requested change."


og det er første steg... og så skal Garmin implementere dette... kjem min rapport med til NESTE år kanskje....?

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Garmin og oppdatering av kart

Legg inn av kosunde » tir 23 apr 2013 21:29

Bare glem det. Dette er et opplegg med kopi av en kopi av .... originaldataene. Før du har et produkt som inkluderer et sugerør inn dit hvor originaldataene faktisk blir vedlikeholdt - inkrementelle oppdateringer online - vil du nok måtte vente veeldig lenge.

kosunde





Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

Svar