Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Alt om geocaching
hIa69
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 15 sep 2012 22:10
Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av hIa69 » ons 17 apr 2013 19:16

hsg skrev:Jeg har selv forsøkt meg på caching i Tyskland uten å kunne tysk, det er ikke det enkleste nei. Så engelske logger innimellom er jo gull verdt for utlendinger, enten det er i Norge eller Tyskland. Har for øvrig ikke sansen for logging på andre språk enn det lokale for cachen eller engelsk, synes det er respektløst ovenfor CO. Jeg er i den lykkelige situasjonen at jeg enda ikke har opplevd rene tyske logger i mine cacher. Men den dagen det kommer vil jeg nok sende loggeren en melding med spørsmål om å logge på engelsk i stedet/i tillegg.
He he. Jeg har tatt noen få i Tyskland og logget det i ettertid. Brukte Google oversetter... Fiiin den. Ble vel noen artige oversettelser..
Men ALLE cache beskrivelser og tips var på Tysk.... Stoppet noen lokale som snakket litt engelsk og fikk dem til å oversette :-)
hIa69

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 18 apr 2013 21:27

Kommer rett fra Tyskland nå, og ut fra den enkle testen jeg gjorde med å snakke med tyskere i stort aldersspenn gjorde jeg følgende oppdagelse:
- Eldre mennesker snakker dårligere engelsk enn yngre.
- Jeg vil tro aldersskillet for behersker/ikke behersker engelsk går i 50-årene ett sted.
Dette var overhodet ikke noen statistisk holdbar undersøkelse, men likevel en liten pekepinn.

Men denne oppdagelsen i bakhodet kan man konkludere at tilnærmet alle geocachere som kommer til Norge er i aldersgruppen 50+
...eller så gidder de som egentlig behersker engelsk å bruke det når de logger.

Jeg er enig i at gode engelskkunnskaper ikke skal være noe krav for å kunne drive med Geocaching. Men jeg er helt overbevist om at mange logger på eget morsmål fordi de ikke gidder å gjøre seg det ekstra bryet det er å logge på engelsk.

Når jeg skriver en logg er den primært til cacheeier. Derfor gjør jeg så godt jeg kan for å gjøre med forstått overfor vedkommende. For meg handler det om respekt for cacheeier. Det betyr at i skandinaviske land benytter jeg Norsk når jeg logger. I resten av verden benytter jeg engelsk, da det er det eneste språket jeg behersker godt nok i tillegg til Norsk. Om cacheeier ikke behersker engelsk så er det a) noe jeg ikke har mulighet til å vite noe om b) likevel større sannsynlighet for at vedkommende vil klare å tyde min melding (evt vha. Google translate som jo oversetter bedre til/fra engelsk enn mellom andre språk).
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » fre 19 apr 2013 11:23

Må nok si meg enig med Gorgon Vaktmester her. :-)
Når selv franskmenn klarer å knote ned noe fraser på engelsk, så klarer tyskere det også.

Som nevnt tidligere, så logger jeg på engelsk når jeg ikke er i skandinavia, mens i skandinavia logger jeg på norsk og engelsk. Først og fremst av respekt for cacheeier og dernest for å gi andre cachere en pekepinn på cachens tilstand og erfaring med cachen.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av thomfre » fre 19 apr 2013 11:27

Bikeridr skrev:Når selv franskmenn klarer å knote ned noe fraser på engelsk, så klarer tyskere det også.
Groundspeak er vel en stor del av problemet her.. Mesteparten av det Groundspeak annonserer blir jo nå også oversatt til tysk, tyskerne kan kommunisere med Groundspeak på tysk, de kan lese geocaching.com på tysk - stort sett kan de klare seg uten å lese eller skrive noe som helst annet enn tysk. Er jo ikke rart de tror det er sånn det skal være da...

Forstår litt prioriteringen til Groundspeak også, tyskerne er de som finner flest geocacher av alle... og de ligger som nr. 2 når det gjelder antall utplasserte...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av cachepus » fre 19 apr 2013 13:13

hIa69 skrev: He he. Jeg har tatt noen få i Tyskland og logget det i ettertid. Brukte Google oversetter... Fiiin den. Ble vel noen artige oversettelser..
Men ALLE cache beskrivelser og tips var på Tysk....
Hehe, å bruke Google Translate til å oversette loggen til (dårlig) tysk var en god idé, synd jeg ikke kom på det når jeg cachet i Tyskland. Jeg irriterte meg mye over at det kostet meg dyrt å oversette cachebeskrivelsene online for å skjønne hintene. Både Belgia, Nederland og Afrika var mye mer turistvennlig når det kom til caching!
Aina S.

traage
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 16 apr 2012 22:42

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av traage » man 22 apr 2013 17:08

GorgonVaktmester skrev: - Eldre mennesker snakker dårligere engelsk enn yngre.
- Jeg vil tro aldersskillet for behersker/ikke behersker engelsk går i 50-årene ett sted.
Men denne oppdagelsen i bakhodet kan man konkludere at tilnærmet alle geocachere som kommer til Norge er i aldersgruppen 50+

Google translate oversetter bedre til/fra engelsk enn mellom andre språk.
Av en eller annen grunn har jeg ikke deltatt i denne diskusjonen tidligere.
Jeg klarer ikke å la meg irritere eller hisse opp av at en logg er skrevet på ett språk jeg ikke behersker eller behersker dårlig.
Som Gorgon så fint nevner i sitt innlegg, så går det faktisk an å bruke Google translate. Jeg velger da også å oversette til engelsk, for jeg har som Gorgon funnet ut at det gir det beste resultatet.

Avierus nevner også i sitt innlegg at han gleder seg over at man faktisk har giddi og tatt seg tid til å skrive en logg. Det gjør faktisk jeg også.
Selvom TFTC, og andre ultra korte logger er kjedelige, så klarer jeg ikke å irritere med nevneverdig over dem heller. Det som gleder meg mest, er at noen faktisk finner cachene mine interessante nok til å leite dem opp.
Jeg er rett og slett fornøyd med de loggene jeg får.

Så til det jeg egentlig tenkte jeg skulle skrive om:

Jeg bodde for noen år siden i Tyskland. Dit dro jeg uten å kunne ytre noe annet på tysk enn å bestille meg en øl, engelsk fungerte veldig dårlig.
Mine personlige erfaringer er omtrent som de Gorgon nevner her.
Den eldre garde er grusomt dårlig på andre språk enn tysk. Ha i minne at dette er ett land hvor alt blir dubbet til tysk på tv, og på kino. Når jeg bodde der var det faktisk slik at de hadde begynt å vise kinofilmer på orginaltale med undertekster. Dette er noe den yngre garde ønsker seg, fordi de vil bli bedre i blant annet engelsk. At det finnes ett aldersskille, det er helt sikkert, og at det går så høyt som rundt 50 er jeg litt usikker på. En ting er sikkert, og det er at det blir bedre.

Når det gjelder alderen på de tyskerene som cacher i Norge, så er det ikke så galt å anta at de ligger over det aldersskillet. Hvor mange tyske turister under 40 snubler man over i løpet av feriesesongen?

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av buzkaz » tir 23 apr 2013 14:24

Jeg skal en tur til tyskland straks, kanskje jeg burde logge alt på norsk? Hvis den jevne tyske cacher uansett ikke forstår engelsk kan jeg like gjerne bruke morsmål? :!

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av olea » tir 23 apr 2013 22:08

buzkaz skrev:Jeg skal en tur til tyskland straks, kanskje jeg burde logge alt på norsk? Hvis den jevne tyske cacher uansett ikke forstår engelsk kan jeg like gjerne bruke morsmål? :!
Hvis du tror at det ikke spiller noen rolle om du skriver på norsk eller engelsk fordi tyskerne ikke skjønner noen av delene, så tar du fullstendig feil. De fleste tyske geocacherne kan såpass med engelsk at de klarer å lese en logg skrevet på engelsk. Antallet tyske geocachere som føler seg bekvem med å skrive en logg på engelsk er nok vesentlig lavere. Det har blant annet å gjøre med at folk har større passivt enn aktiv ordforråd. Det er også et poeng at diverse online oversettelsestjenester som Google Translate og Bing Translator stort sett bare er i stand til å oversette til/fra engelsk. Oversettelse mellom norsk og tysk må dermed gå i to omganger. Først fra norsk til engelsk, og så fra engelsk til tysk. Resultatet pleier å bli veldig dårlig. Tyskere som bruker en oversettelsestjeneste vil få langt bedre utbytte av loggen din hvis du skriver den på engelsk.

Jeg logger norske cacher på norsk fordi jeg sliter med å uttrykke meg på engelsk. (Det gjør jeg forsåvidt på norsk også, men det går i hvert fall bedre.) Dette er ikke optimalt i forhold til de mange utenlandske geocacherne som ser på de samme cachene, men jeg finner det likevel tjenlig i forhold til det å gjøre loggene lesverdige for de norske geocacherne. De er jo som regel i klart flertall. Utenfor Skandinavia logger jeg på engelsk. Loggene blir nok ikke så velformulerte som de kunne blitt hvis jeg skrev på norsk, men til gjengjeld blir de da forståelige for mitt forventete publikum.

Hvis du finner en cache i Tyskland, og du sliter med å uttrykke deg som ønsket på engelsk, så kan jeg ikke utelukke at det finnes situasjoner der det er bedre å skrive loggen på norsk. Du snevrer inn publikum ganske ettertrykkelig, men kanskje får du frem noen poenger som gjør at det likevel er verdt det.
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Bikeridr » ons 24 apr 2013 17:33

buzkaz skrev:Jeg skal en tur til tyskland straks, kanskje jeg burde logge alt på norsk? Hvis den jevne tyske cacher uansett ikke forstår engelsk kan jeg like gjerne bruke morsmål? :!
Personlig synes jeg kanskje det er veien å gå.

Under gjengir jeg en quote fra hva jeg skrev tidligere i tråden:
Bikeridr skrev: Uansett, min nye "loggepolicy" blir å logge på engelsk og evt norsk. Vedrørende tyske cacher (om det noen gang blir noen), så skal jeg gjøre følgende:
Dersom den tyske CO'en har logget utenfor Tyskland, skal jeg se hvilket språk loggene dennes er på. Er de på engelsk eller evt landets lokale språk skal jeg logge på engelsk, eller sågar på tysk. Er CO's logger på tysk, ja da blir det utelukkende norsk logg fra meg. :-)
Her i Latvia logger jeg på engelsk, men henger på "Paldies par Slepni" som betyr "Takk for Cachen" på latvisk. Men hovedsaklig må jeg sende cachebeskrivelsen gjennom google translate før jeg går på cachetur, da 90% av cachene og hintene er utelukkende på latvisk. :-)
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av sven-egil » ons 24 apr 2013 19:47

Må virkelig alle ha Hint for å finne en cache :?

Ja, det går jo raskere osv, men litt av gleden er vel å kunne lete litt?
Eller bare skjønne hvor den "må" være gjemt.

Eller jeg jeg bare litt teit som tenker sånn?
Bilde Bilde Bilde

shutinc
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 22 jul 2012 03:45

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av shutinc » ons 24 apr 2013 20:17

Jeg har fulgt denne tråden passivt siden den ble startet, og stort sett er jeg enig i at logger bør holdes til engelsk når man cacher i utlandet. Det er forøvrig ingen hensikt i å "hevne" seg på et helt land som Tyskland fordi mange skriver tyske logger her i Norge. Geocaching handler uansett om å ha det gøy, og den dagen jeg slutter å ha det gøy og hele hobbyen glir over i en negativ retning, slutter jeg også med Geocaching. Vi logger kun på norsk i Norge, men de turene vi har tatt til Sverige, Egypt og Finland, har vi logget på engelsk.

Dersom vi får logger på tysk eller andre språk, går de rett inn i Google translate. Som regel forstår vi hovedbudskapet, mens detaljer gjerne forsvinner i oversettingen. Uansett, så er det bedre med en god og lang logg enn tull som "funnet med svada og svada" og "TFTC". De har jeg ingen glede av å lese.

Når det kommer til cachebeskrivelser, så holder vi de til norsk. Det er hovedsaklig norske geocachere vi retter cachene våre mot, men vi har alltid hintet på både norsk og engelsk for å hjelpe fremmedspråklige å finne beholderne.
sven-egil skrev:Må virkelig alle ha Hint for å finne en cache :?

Ja, det går jo raskere osv, men litt av gleden er vel å kunne lete litt?
Eller bare skjønne hvor den "må" være gjemt.

Eller jeg jeg bare litt teit som tenker sånn?
Jeg synes ikke det er teit å tenke sånn. På mange måter er den en liten seier å finne cacha uten hjelp av hintet.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 24 apr 2013 23:23

Vi kan godt diskutere hint eller ikke, men det bør skje i en egen tråd for formålet. Denne tråden omhandler språk i logger...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

buzkaz
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:tir 05 jun 2012 15:54

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av buzkaz » man 29 apr 2013 12:56

Jeg klarer ikke heeelt å ta dette alvorlig. Det er vel like stor forskjell på geocachere som på alle andre, så uansett hva man mener finner man de som mener det motsatte. Og det må man bare akseptere (selv om man ikke nødvendigvis liker det). Forslaget mitt om å logge på norsk i Tyskland var ment som en spøk; jeg tror ikke at en sånn fremferd vil hjelpe noe på totalbildet selv om man _kanskje_ kan få en og annen CO til å 'ta hintet'. I verste fall blir de bare irritert over disse utlendingene som ikke klarer å logge på et språk de forstår, og gjør om cachen til en multi/mystery/annet slik at turistene ikke så enkelt kan finne den cachen, og dermed går glipp av opplevelsen.

For min egen del er det artig å få logger fra utlendinger, og veldig kjekt å kunne lese både cachesider og logger selv når jeg er i utlandet. Og derfor har jeg som hovedregel å logge på engelsk i utlandet, og vil aldri legge ut en cache uten å ha engelsk beskrivelse. Jeg ønsker jo å formidle noe med teksten på cachen, og det ville bare være dumt å ekskludere noen fra de gode opplevelsene jeg ønsker å gi, og som jeg selv har mottatt på utenlandske cacher.

Så får de som av en eller annen grunn velger å logge eller legge ut cacher kun på f.eks tysk få lov til å gjøre det. Om det så bare er dem selv som forstår hva som er skrevet der så stopper ikke det meg fra å ha gode cacheopplevelser. Hvis jeg vil gjøre det "bedre" enn dem, så kan jeg ikke annet enn å gå foran som et godt eksempel.

Det sagt så er det alt for mange norske cacher som bare har beskrivelse og logger på norsk! Isteden for å irritere oss over ymse kauderveldske logger på norske cacher, så burde vi heller rydde i egne rekker og hjelpe hverandre, slik at COer som sliter med fremmedspråk (eller eget språk) kan lage gode beskrivelser!

Trikinov
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tor 18 nov 2010 12:41

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av Trikinov » man 06 mai 2013 09:51

Jeg syntes nesten denne er verre, her er en cache som ligger i Danmark, som kun har beskrivelse på tysk :

http://coord.info/GC3G7WZ

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Vedrørende enkelte utlendinger og deres logg-språk

Legg inn av whoelse » tir 14 mai 2013 08:59

Noen som kan polsk (tror jeg det er siden det står Gdansk)?:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 4ea57e2383

Fikke noen slike på cachene mine i Sandefjord... Samme tekst så jeg går kanskje ikke glipp av så mye?
Bilde

Svar