Hei jeg er helt ny

Svar
jonas02
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:søn 07 apr 2013 08:51
Hei jeg er helt ny

Legg inn av jonas02 » søn 07 apr 2013 09:05

Jeg og familien min skal begynne med geocash så lurte jeg på om dere hadde noen tips hva man burde kjøpe
Hva som er forkjell mellom premium eller normal bruker
Er helt nybegynner :?:

Argon18
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:fre 06 jul 2012 21:37
Sted:Litt oppe, mest nede. Kongsberg

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av Argon18 » søn 07 apr 2013 10:07

Hei tilbake, og velkommen.

Jeg var vanlig medlem i 3 år før jeg ble premium medlem.
De første titalls cachene fant jeg uten å bruke gps eller smart telefon.
Jeg brukte da flittig www.norgeibilder.no og la inn kordinater der, kordinatene finner du på hver enkelt cacheside.
På kartet(på norgeibilder.no) vistes cachen som et gult kryss, og så målte jeg ca avstand til vei, sti, bekk, hushjørne osv. osv.

I begynnelsen er det lurt å prøve å finne de litt større boksene(fra small og oppover). Micro størrelse kan være f.eks filmboks o.l.,
på størrelsen med en golfball, men det kan også være "nano", helt ned til liten ertestørrelse, med bare en sammenrullet papirlogg.

Det finnes flere varianter av cacher også, som: MULTI, UNKNOWN, EARTHCACHE og noen til.

Du vil finne cacher over nesten hele verden, og mange steder arrangeres det også EVENT.

Det er bare å pøse på med spørsmål etterhvert, her er det mange taleføre og hyggelige medcachere :D .
Men du lærer kanskje mest av å lete, plundre, leke på egenhånd !?

Lykke til.

Argon18

Kongsberg-beboer

jonas02
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:søn 07 apr 2013 08:51

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av jonas02 » søn 07 apr 2013 10:11

Takk :D
Men hva er forkjell mellom premium og vanlig bruker

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av mamoreb » søn 07 apr 2013 10:30

Det er en del små forskjeller mellom vanlig og premium, det finnes en liste på geocaching.com.

Jeg har hjulpet noen nye igang med geocaching, og jeg tror den viktigste forskjellen er at premium gir bedre muligheter til å overføre mange geocacher til GPS samtidig.

Jeg pleier å foreslå at man prøver med vanlig medlemskap i et par uker. Hvis man deretter er sikker på at dette er noe man kommer til å fortsette med, synes jeg premium absolutt er verdt pengene.
Bilde

jonas02
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:søn 07 apr 2013 08:51

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av jonas02 » søn 07 apr 2013 10:34

mamoreb skrev:Det er en del små forskjeller mellom vanlig og premium, det finnes en liste på geocaching.com.

Jeg har hjulpet noen nye igang med geocaching, og jeg tror den viktigste forskjellen er at premium gir bedre muligheter til å overføre mange geocacher til GPS samtidig.

Jeg pleier å foreslå at man prøver med vanlig medlemskap i et par uker. Hvis man deretter er sikker på at dette er noe man kommer til å fortsette med, synes jeg premium absolutt er verdt pengene.
Takk jeg skal se på det men må bare først finne en god GPS har dere noen råd

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av Kjedalen » søn 07 apr 2013 11:14

jonas02 skrev:Takk jeg skal se på det men må bare først finne en god GPS har dere noen råd
Dersom du har en smarttelefon, fins det flere app'er du kan bruke (i alle fall som en start) før du eventuelt kjøper egen GPS. Den offisielle Geocaching-app'en koster noen få kroner, mens det fins flere gratis app'er, blant annet c:geo. Disse fungerer veldig greit til geocaching; de største ulempene er mobilenes batterikapasiteten og at de fleste dårlig tåler fuktig vær. Ved dårlige signalforhold som inne i tett skog er mobilene gjerne også unøyaktigere enn GPSer.

Når det gjelder kjøp av GPS, er det i hovedsak ulike Garmin-modeller som er aktuelle. Du finner dem i ulike prisklasser, med og uten kamera. De fleste garva geocachere ser ut til å velge enten en GPSMAP 62s (med knapper) (62sc med kamera) eller Oregon 450 (med berøringsskjerm) (550 med kamera). Noen har valgt den svære og dyre Montana 600 (650 med kamera). Men også den billigere eTrex 30 er helt grei til Geocaching. Oregon er nylig kommet i to nye modeller med noen nye funksjoner, blant annet blåtann mot smarttelefoner (Oregon 600, 650 med kamera), men jeg disse har jeg ikke så mye kjennskap til. Selv er jeg godt fornøyd med min Oregon 450.
Sist redigert av Kjedalen den søn 07 apr 2013 11:23, redigert 2 ganger totalt.
BildeBilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av E-Lie » søn 07 apr 2013 11:20

Største forskjellen på vanlig og premium er hva du får over på GPSen. En venn av oss er ikke premium og han får ikke over hint til sin Gps.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av thomfre » søn 07 apr 2013 11:26

Kjedalen skrev:Dersom du har en smarttelefon, fins det flere app'er du kan bruke (i alle fall som en start) før du eventuelt kjøper egen GPS. Den offisielle Geocaching-app'en koster noen få kroner, mens det fins flere gratis app'er, blant annet c:geo.
Hvilken app du kan bruke og hvor mye den koster avhenger av hvilket operativsystem du kjører. For Windows Phone er den offisielle geocaching.com-appen f.eks. gratis.
Kjedalen skrev:Men også den billigere eTrex 30 er helt grei til Geocaching.
Garmin Dakota 20 er også en relativt billig og god GPS-mottaker.

Som premiummedlem får du også tilgang til cacher som eier har valgt å gjøre tilgjengelig kun for premiummedlemmer.
Det er også en hel del andre fordeler, mange som du først setter pris på når du har blitt hekta som alle oss andre :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av Kjedalen » søn 07 apr 2013 11:38

thomfre skrev:Garmin Dakota 20 er også en relativt billig og god GPS-mottaker.
Jeg har ingen kjennskap til Dakota-modellene, men i spesifikasjkonene jeg har sett står det ingen ting om "Papirløs geocaching". Det betyr i så fall at det er begrenset med informasjon om cachene du får over på GPSen. Kjenner du thomfre til om dette stemmer, eller det bare er mangelfull informasjon?
BildeBilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av thomfre » søn 07 apr 2013 11:42

Kjedalen skrev:Jeg har ingen kjennskap til Dakota-modellene, men i spesifikasjkonene jeg har sett står det ingen ting om "Papirløs geocaching". Det betyr i så fall at det er begrenset med informasjon om cachene du får over på GPSen. Kjenner du thomfre til om dette stemmer, eller det bare er mangelfull informasjon?
Jeg har både Dakota og Montana selv, begge to er like flinke til papirløs geocaching. Eneste forskjellen er at Dakotaen ikke har plass til mer enn 1 000 geocacher.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Hei jeg er helt ny

Legg inn av Isa » søn 07 apr 2013 16:29

Jeg har en Garmin eTrex 30 og er veldig fornøyd med den!

Svar