Cointest 4: Geocaching i genene?

Alt om geocaching
Team Dreggen 2
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tir 19 mar 2013 23:50
Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Team Dreggen 2 » fre 22 mar 2013 20:06

B: Vår første tur var til en cache som lå ved nærbutikken der vi bor (http://coord.info/GC1ZF59). Urutinert som vi var lette vi over et altfor stort område, og vi ante jo ikke hva vi så etter. Det endte i en DNF... Senere, etter noen andre funn, kom vi tilbake og fant den kjapt :)

Team Dreggen 2
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tir 19 mar 2013 23:50

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Team Dreggen 2 » fre 22 mar 2013 20:07

C: Nicket mitt/vårt er Team Dreggen 2. Det er basert på adressen vår. Mange har lurt på 2-tallet, men det er rett og slett fordi adressen er "Dreggen 2"...

JanArild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:lør 23 mar 2013 10:49

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av JanArild » lør 23 mar 2013 11:01

Jeg oppdaget geocaching ved at jeg overhørte bruddstykker av en samtale mellom to tidligere kollegaer om noe som jeg oppfattet som geocatch, og som tydeligvis gikk ut på å lete opp et eller annet med GPS. Dette ble ikke fulgt opp med det samme, men en god stund senere googlet jeg geocatch, og fant da ut at det nok var geocache det skulle være. Det så imidlertid interessant ut, så litt etter ble det kjøpt inn en eTrax Vista HCx, da var ikke telefonen jeg hadde smart nok til å teste ut dette.

JanArild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:lør 23 mar 2013 10:49

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av JanArild » lør 23 mar 2013 11:18

B. Mitt første funn.
Etter at GPS-en var innkjøpt registrerte jeg meg og gikk ut på tur i nabolaget. Den første jeg prøvde meg på hadde faktisk terrengrating 4, men det skyldtes nok at den lå på et vrak, og derfor var utilgjengelig store deler av døgnet. Ved full fjære fortjente den nok ikke mer enn 1.5, så jeg kom fram tørrskodd til http://coord.info/GC1MVF5. Denne er nå arkivert, og jeg har selv lagt ut en i nærheten, men på tørt land. En liten luring, som mange sliter med å finne: http://coord.info/GC3M2HN.

Min første DNF husker jeg ikke, men det har jo blitt noen etterhvert. En av de mest irriterende var en i Sverige. Jeg skulle kjøre fra Tromsø til Göteborg sommeren 2011, og la selvfølgelig opp turen slik at jeg skulle få med meg noen interessante cacher på turen. En av de jeg hadde sett meg ut var en Letterbox hybrid, denne typen er det jo få av så jeg syntes det var en god plan å få tatt noen sånne selv om det kanskje ikke ble korteste vei mellom Tromsø og Göteborg. Pytt, pytt, hva er vel noen ekstra mil for en ihuga eocacher. :lol: :lol: Vel framme på startkoordinatene var det ei løype som skulle følges, og noe skulle telles, og sluttkoordinater skulle finnes. Alt gikk som smurt, helt fram til der jeg skulle finne boksen. Aargh, til tross for et begrenset leteområde og bra hint klarte jeg ikke å finne den. :cry: :cry:

JanArild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:lør 23 mar 2013 10:49

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av JanArild » lør 23 mar 2013 11:29

C: Bakgrunnen for nicket.
Ganske kjedelig, men rett og slett fornavnet mitt.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av olea » lør 23 mar 2013 11:59

A:
I begynnelsen av mai 2000 fikk jeg med meg nyheten om at nå skulle sivile GPS-er bli mer nøyaktige. Ikke at det bettydde så mye for meg, jeg hadde jo ingen GPS-mottaker. Kort tid senere var det noen som nevnte at en kar hadde gjemt en «skatt», oppgitt koordinatene, og utfordret folk til å finne den. Interssant, men jeg var i Norge, og «skatten» lå i USA. Dessuten hadde jeg ingen GPS-mottaker. Jeg har dessverre ikke tatt vare på de gamle e-postene, men jeg tror jeg fikk høre om dette gjennom e-postlisten til Bergen Linux User Group.

Senere (i 2001?) leste jeg om geocaching i Time Magazine. Tror jeg blant annet ble presentert for en danske som fant en boks, og byttet til seg en glass med sylteagurker. Konseptet virket forsåvidt interessant, men sylteagurkene fristet ikke. Senere hørte jeg flere ganger om geocaching, og jeg kikket også innom geocaching.com. Uten GPS-mottaker var det likevel ikke aktuelt å prøve geocaching i praksis.

I 2005 var jeg med å feire en rund dag. På gavebordet var det blant annet en GPS-mottaker, og det slo meg at dette kunne være en kjekk sak å sette på ønskelisten til min egen runde dag halvannen måned senere. Tanken om å prøve den til geocaching lå i bakhodet. Det var ikke så mye annet på ønskelisten, så familien tente på ideen. På bursdagen ble jeg eier av en GPS-mottaker (Garmin eTrex C). Det gikk likevel over et halvt år før jeg kikket nærmere på dingsen, registrerte meg på geocaching.com, og gikk ut for å finne min første cache.
Bilde

guen0062
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 19 mar 2011 17:05

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av guen0062 » lør 23 mar 2013 12:09

Og siste spørsmål, B.
Den første geocache jeg fant var Mr og Mrs ved universitetet i Tromsø. Jeg hadde bestilt en gps fra USA og den kom dagen før i posten. Hele dagen mens jeg jobbet tenke jeg på å finne geocachen. Dagen før hadde jeg lastet ned geocachene i område rundt universitetet og Mr og Mrs var den nærmeste til der jeg jobbe. Det tok ikke lang tid (på grunn av navnet) før jeg så hvor geocachen måtte være. Det var en micro, men på grunn av plasseringen var den en veldig artig cache.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av olea » lør 23 mar 2013 12:10

B:
Mitt første funn var på Geitanuken. Etter at jeg i lengre tid hadde tenkt at jeg ville prøve meg på geocaching, fikk jeg endelig registrert meg på geocaching.com den 14 mai 2006. Det viste seg at nærmeste geocache bare var omlag en halv kilometer hjemmefra. Da var det bare å trykke koordinatene inn på GPS-en, og gå ut på tur. Fant cachen etter litt leting.
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Viking_Princess » lør 23 mar 2013 17:49

B - forteller om din første geocachetur/-funn/-DNF

Mitt første funn var i Nederland, "Aan de rand van Doorn", med min første konto.
Vi hadde netopp vært på ett lite kurs, og blitt forklart hva dette var, også blitt forklart om multi cacher og hvordan man legger inn nye koordinater i GPSn.
Etter vi hadde kjøpt oss vår egen GPS, lette vi etter en cache i nærheten av Veenendaal, og havnet i Doorn, og "Aan de rand van Doorn" den 18 Mars 2007 :) (Logg: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... f17061896b)

Savner multi caching ala Nederland!
Bilde

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av reodor09 » lør 23 mar 2013 18:01

A: Hvordan startet det hele?
Jeg har alltid vært interessert i kart, gjerne i kombinasjon med behov for tur og mosjon.
Jeg var i mange år aktiv deltaker i det lokale turorienteringsopplegget. Hver sesong ble Østmarka ved Oslo finkjemmet for Ola Dilt-poster. Et bra opplegg. Men jeg oppdaget jo etter hvert at det kunne bli litt repeterende: "Hadde jeg ikke sett den kollen tidligere? Sto jeg ikke under denne skrenten i fjor også? Og i dette grøftemøtet var det da vitterlig en post for 3 år siden?" Men kjent i skogen blir man jo.
En dag ut på sommren 2009 var det en kollega som viste meg noe han mente kunne interessere meg. Han hadde nettopp skaffet seg det siste hotte innen teknologi: en alldeles ekte iPhone. Han fortale om apper man kunne laste ned for alt mulig rart. En av de rare tingene var en app som dreide seg om noe som kaltes geocaching. Aldri hørt om det før. Idéen var visst nok at man kunne dra til et nærmere definert sted og finne "ett eller annet", og dertil logge det hele. Hm, turorientering i ny drakt?
Jeg måtte sjekke ut den tilhørende nettadressen litt mer. Og her var det absolutt noe å se nærmere på, både ut fra kartinteressen, og det stadig stigende behov for å komme seg ut for litt natur og mosjon. Jeg skjønte ganske fort at jeg kanskje burde være litt forsiktig med den greia, jeg så muligheten for at jeg kunne bli hekta... Jeg ante ikke da hvor rett jeg skulle få... :o

hsg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 23 mar 2013 22:58

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av hsg » lør 23 mar 2013 23:13

A:
Det husker jeg ikke nøyaktig...men jeg må ha lest om det et sted på nettet, muligens i et forum av noe slag, eller en artikkel. Jeg laget meg en konto i november 2010, men dro faktisk ikke ut for å finne min første cache før juli 2011!
Bilde

hsg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 23 mar 2013 22:58

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av hsg » lør 23 mar 2013 23:33

B:
Min første cachetur var i juli 2011, da jeg fant cachen "Trondenes Kirke", GCVYRT. Cachen var av en type med en boks inni boksen, den den innerste boksen var litt finurlig å få åpnet. Dessverre hadde den innerste boksen fått litt juling og kunne åpnes uten å gjøre de rette grepene. Så jeg startet faktisk cachekarrieren med en "needs maintenance"-logg :lol: Cachen ga allikevel mersmak, og jeg fant to til i området samme dagen.

Jeg var også innom min første nanocache den dagen, uten å skjønne at den kunne åpnes! Trodde det var en vanlig magnet som skulle holde på plass noe annet, og logget faktisk "needs maintenance" på den også :oops:

Min første DNF-logg kom et par uker senere, da lette jeg etter "Anton", GC141H5. Denne cachen ble arkivert etter hvert, siden det hadde veltet en diger stein over den.
Bilde

hsg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 23 mar 2013 22:58

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av hsg » lør 23 mar 2013 23:41

C:
Nicket mitt er forbokstavene til fornavnene i familien, siden jeg i starten svevde i den villfarelsen at cachinga skulle være en familiehobby. I ettertid har det vist seg at resten av familien ikke var på langt nær like hardt angrepet av cachebasillen som jeg (kan dere skjønne at det går an å ikke bli bitt av basillen? :shock: ), men nicket har jeg allikevel beholdt.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av thomfre » søn 24 mar 2013 11:54

Nå er det vel tid for B:
Etter jeg registrerte meg måtte jeg selvfølgelig sjekke hvor de nærmeste cachene var, og de var jo bare noen hundre meter fra dørstokken hjemme!

Når kvelden kom tok vi turen ut i den lokale lysløypa, uten å egentlig ane hva vi lette etter. Mobilen hadde fått seg en ny app, den ofisielle fra Groundspeak. Den ledet oss rett mot et tre, og der fant vi vår aller første boks. En så stor boks, skjult fra de uvitende, rett utenfor turløypa - dette var kult!

Dette var tredje januar i fjor, så det var ikke akkurat lyst ute så seint på kvelden, men vi måtte prøve en til - lysløypa var jo opplyst. Neste boks fant vi også ganske raskt.

Ikke mange dagene etter ble en Garmin Dakota kjøpt inn (ikke så lenge etter ble den byttet ut til en Montana), og vi dro på tur både hit og dit. Plutselig stoppa vi å cache, men etter en tur til Østlandet hvor resten av familien ville se hva dette var ble vi virkelig hekta - etter det har vi ikke klart å stoppe :D Faktisk skriver jeg dette mens vi er på cachetur! (må jo rekke det før fristen går ut...)

Vi har fått se utrolig mye av vårt eget land, men også mye når vi har vært i andre land, dette er en hobby som er pefekt å kombinere med reising - som vi også liker veldig godt. En del har vi kanskje ikke sett så godt som vi ønsker, for som med den første cachen, mye foregår i kvelds- og nattemørket :P
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av thomfre » søn 24 mar 2013 12:00

C:
Når jeg fikk beskjed om å velge brukernavn gjorde jeg akkurat det, og kjedelig nok brukte jeg det samme som jeg har hatt på diverse epostadresser tidligere. Som mange andre er det bare noen bokstaver fra fornavnet og noen fra etternavnet, i mitt tilfelle fire fra fornavnet og tre fra etternavnet.

Skulle jeg valgt på nytt nå ville jeg nok valgt noe veldig kort, tfr ville passa fint i mikrologger...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar