Cointest 4: Geocaching i genene?

Alt om geocaching
Svar
Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38
Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Indrebø » ons 20 mar 2013 16:29

Og til slutt er det C - forteller bakgrunnen for nicket ditt:

Planen var opprinnelig at dette skulle bli en familie aktivitet.
På gcinfo.no leste jeg at det var vanlig å kalle seg "Team ett-eller-annet".
Jeg valgte da å bruke etternavnet vårt så da ble det enkelt og greit "Team Indrebø".

Men kombinasjonen av mange små nano-loggremser samt at familien ikke var så ivrig som først antatt bidro til at jeg fra 1.1.2012 valgte jeg å bare benytte "Indrebø".
Ikke spesielt kreativt men nok så unikt vil jeg tro. I følge SSB er det 402 stykker i Norge med det etternavnet.
Bilde

Team_Halvorsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:ons 14 nov 2012 22:24

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Team_Halvorsen » ons 20 mar 2013 18:23

A: ganske enkelt svar og sikkert helt standard for mange: Det var en kollega av meg som fortalte at hun drev med Geocaching. Jeg tenkte umiddelbart at dette måtte være en super familieaktivitet og meldte meg på geocaching.com.

Team_Halvorsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:ons 14 nov 2012 22:24

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Team_Halvorsen » ons 20 mar 2013 18:27

B: Skulle egentlig lete sammen med kollegaen min, men etter at hun var så veldig opptatt i mange dager var jeg litt utolmodig og gikk ut selv for å finne min første. Det var en relativt standard boks som var festet med magnet, men jeg hadde jo aldri sett noe sånt før så jeg syntes det var kjempestas. Det var ganske spennende at dette var noe som var over alt uten at folk flest har noen ide om at det finnes.

Team_Halvorsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:ons 14 nov 2012 22:24

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Team_Halvorsen » ons 20 mar 2013 18:29

C: Nicket er jo ganske enkelt forklart etternavnet med Team foran. Np var det meningen at hele familien skulle bruke dette, men da resten skulle til Bergen og hadde planet om å finne cacher uten meg fikk jeg litt for mye eierfolhold til nicket. Resultatet er at familien på 5 nå har 4 nick. Kun 2 åringen er uten eget nick.

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Olen » ons 20 mar 2013 19:06

Første cachetur er jo beskrevet i forrige innlegg, men siden jeg ikke registrerte meg før mye senere teller den vel kanskje ikke.
Første cachetur etter at jeg hadde registrert meg var ikke veldig spennende. Et par cacher i nabolaget, og det var det hele.
Dvs. den aller første var en nabo, så denne brukte jeg ganske lang tid på, og dro tilbake flere ganger for å lete. Til slutt satt den, og jeg var ganske stolt av meg selv.

Dette var i juni, og jeg ble ganske aktiv den sommeren, så sirkelen ble stadig utvidet.
Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Olen » ons 20 mar 2013 19:17

Nicket på gc.com er bare kjedelig brukernavn jeg har hatt i andre sammenhenger, som så mange andre her. Tre bokstaver fornavn, tre fra etternavn.

Nicket her har en litt morsommere bakgrunn.
Jeg er oppvokst i Bærum, og der er det som kjent bare tre ord med -a-endelse, villa, visa og pappa. Dermed kunne jeg ikke bruke døpenavnet mitt - ikke at jeg er døpt heller - så da ble det den rette hankjønnsformen, Olen. Dette har hengt ved i alle fall siden videregående, muligens før den tid også.
At jeg ikke har det på gc.com skyldes bare at noen hadde stjålet det før jeg rakk å registrere meg.

Forøvrig skriver jeg som en gris, og pleier å klistre på en liten, blank stjerne ved loggene mine.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av ingsve » ons 20 mar 2013 21:13

C

Nicket er enkelt forklart en forenkling av Inger og Svein = ingsve
Bilde

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av famv17 » ons 20 mar 2013 21:37

C:
Nicket er enkelt å greit Fam(ilien i) V(estlia) 17
Ikke det mest gjennomtenkte, men i seinete laget å bytte nå...
Bilde

Brukeravatar
Zaumfare
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:søn 10 apr 2011 11:35
Sted:Arendal

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Zaumfare » ons 20 mar 2013 22:02

B - mitt første cachefunn.

Lastet ned en app som het View Ranger til min gamle Nokia. La inn koordinatene manuelt og så var jeg igang. Strevde skikkelig med den første, for jeg visste jo ikke helt hva jeg leita etter. Men gleden var stor da den endelig dukket opp og jeg var selvfølgelig hekta :D
Resultatet den første dagen ble 3 flotte cacher utplassert av Avigerus her på Tromøya utenfor Arendal.

juniunge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:søn 04 mar 2012 11:43

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av juniunge » ons 20 mar 2013 22:08

A:

Hvordan jeg oppdaget geocaching, ja, det startet for en del år tilbake da jeg måtte gå til anskaffelse av skogplan. I den forbindelse fikk jeg, og flere med meg, tilbud om å kjøpe gps med innlagt eiendomskart og plan. Jeg slo til, og da jeg etterhvert skulle begynne å gjøre meg kjent med denne nye dingsen, oppdaget jeg at det sto noe om geocaching der. Hva i all verden var det for noe?? Svaret fikk jeg våren 2010 da en meget ivrig og entusiastisk venninne og kusine, jomale, ringte og fortalte at hun hadde kommet borti noe som kaltes geocaching, og at hun hadde vært på tur. Så kom spørsmålet om jeg kunne tenke meg å være med som reisefølge en gang iblandt, og det ville jeg jeg jo gjerne.. Første gangen jeg var med jomale, gikk turen til Tekslesagen, Lyngdal i Numedal, og det var på en meget kjølig maikveld. Etter å ha gått i lære hos jomale et års tid, og vært med på flere fine turer, tok jeg steget og registrerte meg jeg også, 25.4.2011. Jeg er nok ikke av de aller ivrigste cacherene, men har nå greid å samle meg en pen liten bunke på disse snart to åra. :D

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av kjerstih » ons 20 mar 2013 22:50

C: Her kommer endelig svaret på det store mysteriet om mitt geocachingnick!

Nicket mitt er altså kjerstih. Mitt virkelige fornavn er Kjersti, og H er første bokstav i etternavnet mitt. Tro det eller ei. Ja, det er litt av et sammentreff.

Ærlig talt husker jeg ikke helt hvorfor jeg valgte akkurat det som nick. Sannsynligvis var "kjersti" opptatt. Det er egentlig ganske greit å bruke navnet sitt som nick, så slipper andre geocachere å huske mer enn ett navn på meg :) Ved signering av logger er jeg også glad for at jeg ikke valgte noe langt nick, spesielt om det er nanoer som skal logges.
Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Hofstad » ons 20 mar 2013 23:42

Siste ut, spørsmål B:

Det er som sagt Oksavik som introduserte meg til geocaching, og han inviterte meg ut på tur til G927 like ved Festningen i Trondheim, en cache som nå dessverre er arkivert. Dette var en cache han hadde funnet noen dager før, og synes var stilig, så da passet den som introduksjonscache for å illustrere hvor genial denne hobbyen var. Cachen var en (ganske så velkjent) elektrisk koblingsboks med tilhørende ledninger, stukket i jorda inntil en lyktestolpe. Jeg mener å huske at jeg kjapt så at den ikke hørte naturlig hjemme der, men den fikk meg til å tenke på hvor mange kreasjoner jeg kan ha gått forbi i det daglige uten å ense at de kan ha vært en cache. Loggen ble signert, vi gikk videre til enda en cache som lå på et flott utkikkspunkt over Trondheim by. Det var en plass jeg ikke hadde vært på i løpet av årene som student i Trondheim, og en sentral nytteverdi av denne hobbyen ble med ett tydelig: verdens beste turguide. Følgende nettlogg ble skrevet på den første cachen da jeg kom hjem:

Fant denne ganske greit. Likte beholderen svært godt!
Første cachen jeg er på. Håper det blir mange flere framover!


Og mange flere har det også blitt, og jeg blir ikke å gi meg med det første. Bedre turguide eller motivasjon for å komme seg ut på tur på en regnfull kveld finnes ikke! :wink:
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Kjedalen » tor 21 mar 2013 00:38

Som de fleste andre starter også jeg med A:

Selv om jeg jobber i kartbransjen, gikk det utrolig lenge før jeg hørte om geocaching. Første gang var sommeren 2007 fra en kollega som hadde snappet opp dette og tatt sin første cache ved hjelp av en svært enkel GPS vi hadde. Men dette satte ingen synlige spor hos meg.

Neste gang begrepet dukket opp rundt lunsjbordet (eller var det 2-kaffen) var seint i november 2008 da et par andre kolleger hadde vært på møte sammen med et par aktive Bergens-cachere. Disse registrerte seg da, men slik seinhøstes var ikke rette tidspunktet å starte med caching i Tromsø med dengang få vintersikre cacher. Heller ikke nå falt jeg helt for dette.

Kontoret skaffet seg nå en GPSMAP60, så da snøen forsvant i 2009 ble det litt større aktivitet på cachefronten og en del cacheprat på kontoret. Jeg var nå på nippet til å kaste meg ut i det og låne med meg GPS’en, men selv om jeg i flere sesonger hadde drevet med turorientering ble jeg ikke skikkelig giret på dette. Så også dette året ble det bare med tanken.

Men i 2010 var jeg så endelig moden for denne nymotens turorientering. I mai registrerte jeg meg og begynte å undersøke cachetettheten i området. Og her hadde det skjedd mye siden 2007! Mobilen jeg hadde var ikke smart nok, så jeg bestemte meg for å gi meg selv GPS i bursdagsgave i juli. En Oregon 450 ble bestilt, og i begynnelsen av august var vidunderet på plass og jeg klar til min første cachetur.

I ettertid angrer jeg svært på at jeg ikke startet litt tidligere slik at jeg i det minste kunne ha fått med meg 10-årsjubileet i mai 2010. Og så kunne jeg kanskje også hatt Spania, Thailand og Latvia i statistikken min om jeg hadde startet samtidig som de andre. Men slik er det å være litt treg… Nå er jeg hektet!
BildeBilde

guen0062
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:lør 19 mar 2011 17:05

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av guen0062 » tor 21 mar 2013 08:19

Geocoinen ser helt rå ut!!.

Jeg tar også for meg spørsmål A:
Jeg kommer fra USA og første gangen jeg hørte om geocaching var i ca 2003-2004. Jeg hadde jeg kjempe løst å kjøpe meg en metalldetektor for så å prøve å finne noe viking gjenstander (jeg bodde i USA og var veldig glad i viking historie) bak huset mitt. Kjøpte aldri metalldetektoren men så et lite reklame på et en av nettsidene om geocaching. Jeg syntes at det hørtes utrolig artig ut men hadde ikke råd til et gps. Derfor ble det 6 år før jeg endelig kjøpte meg en GPS og kunne begynne med geocaching her i Norge. Jeg angre nå at jeg ikke begynte tidligere men er utrolig glad at jeg jeg fant ut om denne fantastiske hobby.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Kjedalen » tor 21 mar 2013 18:11

Så var det B – min første geocache:

I begynnelsen av august 2010 hadde jeg min Oregon 450 i hus og var klar til å finne mine første cacher. Jeg hadde ennå ikke satt meg inn i hvordan jeg overførte cacher til GPSen, så jeg noterte ned koordinater og noen andre viktige data til fire av de nærmeste cachene og punchet dette inn. Disse cachene var bare 100 – 500 meter hjemmefra, så om ettermiddagen 10. august tok jentungen og jeg syklene fatt og la opp til en liten leiterunde. Første forsøk på den aller nærmeste gikk heller dårlig da koordinatene havnet midt ute på asfalten. Vel en time senere ble denne funnet som nummer tre.

Vi syklet videre noen få hundre meter, parkerte syklene og fant en sti ned i et lite skogholt med til dels kraftig undervegetasjon. Det ble litt søking mellom steiner og tuer i buskaset, men etter rundt et kvarters leiting kunne jeg plukke fram en standard, liten plastboks. Dermed kunne jeg logge min første cache - Simjan #5 Save this place!

Dette ble første av tre cacher denne første cachedagen. Neste ble min første funne nano i et busskur, men den er senere flyttet – og denne adopterte jeg i fjor. Da vi så gjorde et nytt et nytt forsøk på den første måtte luringen fram, og det viste seg å være en litt spesiell cache fem meter fra nullpunktet. Her fant jeg også min første geocoin. Denne cachen har jeg for øvrig også nå adoptert. Og hva med den fjerde som jeg hadde på arket mitt? Det var en skikkelig luring som vi bare måtte gi opp denne ettermiddagen, og først etter utallige søk kunne jeg etter halvannen måned endelig logge den som min 110. funne cache. Denne lille cacherunden måtte vi forøvrig gjenta neste dag da min medcacher på min cache nummer fire dagen etter ønsket å lage sitt eget nick, og nå ville hun logge disse tre første selv.
BildeBilde

Svar