Cointest 4: Geocaching i genene?

Alt om geocaching
Svar
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Raggsokk » tir 19 mar 2013 10:50

B: I august 2010, 6 år etter at jeg fant min første og til da eneste geocache, ble jeg kontaktet av en god venninne av meg som trengte en til å holde kurs i geocaching for en ungdomsorganisasjon. Og jeg hadde jo holdt på med dette, ikke sant? Joda, det hadde jeg jo - én cache for 6 år siden! Men jeg er jo et ja-menneske, og hvis noen spør meg om det er noe jeg kan så svarer jeg 'ja'. Så var det bare å lese seg opp litt, lage en konto på geocaching.com og se hva som fantes av geocacher i området der kurset skulle holdes. Det var vel én geocache innenfor fornuftig gangavstand, og det var GCRNGZ Austad Gård i Drammen. Cachen på Austad Gård i dag er forøvrig den tredje i rekken; både den jeg fant og etterfølgeren har siden blitt arkivert. I forbindelse med kurset la jeg også ut 4-5 egne, midlertidige bokser som aldri ble registrert på geocaching.com, men kun brukt til kurset. Når de 4 deltakerne hadde funnet alle mine bokser lot jeg dem finne den 'ekte' cachen. Det ble altså mitt første offisielle funn som ble logget online.
- Raggsokk

Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Raggsokk » tir 19 mar 2013 10:50

C: Nicket Raggsokk oppsto vel rundt 1993, og da som nytt navn på roverlaget jeg var med i fra opprettelsen. Siden jeg var delaktig i navngivingen (jeg minnes faktisk at det var jeg som kom med forslaget), og siden jeg er eneste gjenværende medlem fra datidens roverlag, har jeg adoptert navnet. Jeg husker ikke helt når det skjedde, men jeg har brukt dette som online-nick ihvertfall i 10 år nå, sannsynligvis mer. Et par steder hvor jeg har forsøkt å registrere meg har jeg fått beskjed om at navnet allerede er i bruk, så det er nok en alternativ 'Raggsokk' der ute et sted som jeg aldri har hatt gleden av å møte... :)

BTW, flotte coiner - og god bedring!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Olen » tir 19 mar 2013 18:00

Denne historien står vel også på profilen min på gc.com, men jeg vinner vel ikke av den grunn.
Jeg oppdaget geocaching for en god del år siden, da en kollega på jobben hadde fått seg GPS, og hadde den med seg på sommerfest i Frognerparken. Mens vi venta på at øllet ble kaldt og grillen ble varm, tok vi en runde for å teste vidunderet. Og jaggu fant vi ikke en cache på toppen av haugen ved siden av monolittten et sted.
Husker ikke nå om vi faktisk signerte loggen, og jeg var i alle fall ikke registrert på geocaching.com, så noe logget funn har jeg ikke.

Så gikk det mange år, før jeg tenkte på geocaching igjen, inntil ei venninne av meg tipset om en cache like ved der jeg bodde.
Da hadde de smarte telefonenes tidsalder kommet, så det gikk raskt å registrere seg og begynne å lete.
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Indrebø » tir 19 mar 2013 20:16

Og da fortsetter jeg med B - første geocachetur:

26. juni 2011 registrert profilen min på geocaching.com.

Dagen etter var det knall vær og jeg tok med dattera på en sykkeltur med geocaching som formål.
Vi syklet et kort stykke hjemmefra med kurs mot Skedsmo Kirke for å finne cachen som lå der. (http://coord.info/GC1DBFX)

Jeg visste at vi skulle lete etter en boks, men hvordan den så ut eller hvor stor den var hadde vi ikke peiling på.
Etter litt leting fant vi boksen, og kunne logge vår aller første cache.
Turen fortsatte litt til og tilsammen fant vi tre cacher på vår første tur.
Bilde

famv17
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:tir 08 mai 2012 19:47

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av famv17 » tir 19 mar 2013 21:07

B:
Opprettet profil i slutten av april 2012.
Første funn var ikke spesielt spennende, men det ble gjort samme dag som jeg hørte om geocaching, lest en del om dette, opprettet profil og installert appen på telefonen. Såpass spennende var det at det ble flere funn så og si nesten daglig siden.
Første DNF husker jeg ikke, men det har vært noen... Multi'r er de som svir mest.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av sven-egil » tir 19 mar 2013 21:28

Svar på B
Tok et par med et annet nick.
Og så skjedde det ikke noe mer på leeeenge.
Kjøpte så en Oregon 300 og fant HH04 Thirtytwo-and-a-half meter og så var jeg i gang igjen.....
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Zaumfare
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:søn 10 apr 2011 11:35
Sted:Arendal

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Zaumfare » tir 19 mar 2013 22:03

A - hvordan jeg oppdaget geocaching.

Den 10. november 2010 kom jeg over en artikkel i Dagbladet.no som het "Fem stilige ting å gjøre med mobilen". Geocaching var selvfølgelig en av disse stilige tingene.
Dagen etter registrerte jeg meg på geocaching.com.
12. november fant jeg min første cache :)

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av BosseG » tir 19 mar 2013 22:35

A: Hvordan jeg ble kjent med geocaching? Det var min korkamerat OddWiking som introduserte meg høsten 2010. Han har alltid vært svært opptatt av "sosiale datatjenester", og hadde fått snusen på vår hobby. På middagen/festen etter korseminaret utenfor Larvik i august 2010 leste han heftig og begeistret fra sin nyinnkjøpte iPad opp beskrivelsen av en cache i nærheten som omhandlet et berømt maritimt slag i vikingtiden. "Hva er nå dette for noe tøys", tenkte jeg da, men litt lenger ut på kvelden kom vi til å snakke om dette, og han viste meg. Jeg ble litt interessert, siden jeg alltid har vært fascinert av kart og navigering. Så jeg leste litt på geocaching.com og fant ut at det fantes en app til min nye Nokia N97. Koret mitt skulle på tur til Spania den høsten, og OddWiking lovet å ta meg med på cachetur der. Så det ble til at jeg registrerte meg og betalte (dyrt) for Nokia-appen.

Om første funnet skriver jeg i neste melding...
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 19 mar 2013 22:41

Som fortalt under mitt innlegg om min første cachetur signerte jeg min første logg uten å ha registrert meg på geocaching.com Jeg måtte derfor bare ta en sjanse på at Nicket var ledig. Jeg signerte Gorgon i loggboken, men det var det allerede en eller annen som hadde tatt. Jeg la derfor til Vaktmester i registreringen, og da gikk den gjennom :D

I min barndom gjorde denne figuren og de to "vennene" hans, Pompel og Pilt et uslettelig inntrykk på meg. Jeg tilhører det som kalles "Pompel og Pilt generasjonen". Men til forskjell fra veldig mange andre som syntes Gorgon Vaktmester var en skummel fyr syntes jeg han var den morsomste av de alle. I voksen alder skjønner jeg mye mer av humoren som ligger bak mange av uttalelsene til Pompel og Pilt, så om jeg hadde sett serien for første gang som voksen er det ikke godt å si hvilken figur som ville vært min favoritt. :lol:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av BosseG » tir 19 mar 2013 22:42

B: Min første cachetur.Som jeg nevnte i svaret på spørsmål A, hadde OddWiking lovet å ta meg meg på cacheleting under vår tur til Spania med koret i september 2010. Vel i Sevilla la vi så ut på let etter GC1T9VR - Postales desde Sevilla i en pause fra det korsosiale. Vi lettet en god stund, til OddWiking fant boksen under blader og parkrusk mellom røttene på dette stolte treet. Funnet var en liten kick, særlig siden cachen var en slags letterbox, med utveksling av postkort som tema. Og, som jeg logget på geocaching.com: "My very first cache! Wonderful idea. I'm hooked."
Bilde

Bourbon69
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 23 nov 2012 02:49

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Bourbon69 » ons 20 mar 2013 09:12

A: Jeg oppdaget geocaching aller først via naboen som stadig fortalte oss at han skulle på geocaching med barna. Hans forklaringer på hva dette var for noe fenget ikke meg, jeg så for meg en dustete orienteringslek i faste løyper, og at dette var noe som passet aller best for barna :lol:

Tiden gikk uten at jeg tenkte noe mer på dette. Plutselig en dag kom mannen min, stianste, hjem og fortalte at han også hadde prøvd geocaching da han hadde en kollega som drev med dette her. Hans beskrivelse av dette virker mer interessant, særlig da han sa at det er en bare 200 meter unna huset vårt faktisk :) Da måtte jo jeg også lage meg en profil på geocaching.com og lastet ned appen til mobilen. Siden har jeg vært helt hekta :D

Bourbon69
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 23 nov 2012 02:49

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Bourbon69 » ons 20 mar 2013 09:13

B: Min aller første cache-tur var i nabolaget der jeg bor. Jeg skulle bare ut å prøve dette her og har siden vært helt hekta :)

Bourbon69
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 23 nov 2012 02:49

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Bourbon69 » ons 20 mar 2013 09:16

C: Nicket mitt består av navnet til den forrige hesten jeg eide, Bourbon :) Jeg hadde allerede Bourbon69 som brukernavn ett annet sted, 69 er helt tilfeldig da alderen min eller fødselsåret mitt allerede var tatt den gangen. Ingen het derimot Bourbon69 så da ble det det :)

Hneite
Junior
Junior
Innlegg:65
Registrert:fre 26 aug 2011 09:26

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av Hneite » ons 20 mar 2013 10:19

For mange år siden var jeg med i oppføringen av Sverdet av Vera Henriksen. Siden jeg drev på med litt sverdfekting og LARP på den tiden hadde jeg både eget kostyme og utrustning. Kong Olav fikk låne det ene sverdet mitt til kampen i stykke og navnet på sverdet til Kong Olav var Hneite. Mer kjent som Bæsing som det opprinnelig het.
Etter det har jeg brukt Hneite siden det nesten alltid er ledig.

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Cointest 4: Geocaching i genene?

Legg inn av ingsve » ons 20 mar 2013 14:36

B

Den første turen gikk i et av våre gamle turområder. Etter at cachene som lå i det området var funnet, tok det lang tid før vi var der igjen. Vi var bitt av basillen og en tur uten cache var en tom tur. Heldigvis var det mange interessante steder i nærheten og nye opplevelser var mange, og det har det bare fortsatt med:-)
Bilde

Svar