iPhone-loggere med feil dato

Alt om geocaching
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av thomfre » fre 22 feb 2013 11:02

Hva gjør man når en cacher logger flere titalls cacher med helt feil dato?
I et tilfelle her har to cachere etterlogget funn de har funnet sammen med en annen cacher så langt tilbake som august i fjor, alle sammen spredd utover tre dager i februar i år.

Enkelte av cachene har vært uten funn i flere måneder, og når de nå har fått sist funnet dato satt til en ganske nylig dato vil det jo se ut som de nettopp er funnet og i god behold - noe som absolutt ikke trenger å stemme...

Kan man, og bør man, slette logger i tilfeller som dette? Det står jo ingen signatur i boka, og loggedato er jo "helt på jordet" feil i forhold til cacheren de har funnet cachene sammen med...

Og ja, e-post den som har gjort feilen er en løsning - men bare dersom h*n faktisk leser og svarer på e-post...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av thomfre » fre 22 feb 2013 11:16

Kult, emne nr. 1000 :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

anders99

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av anders99 » fre 22 feb 2013 16:06

thomfre skrev:Kult, emne nr. 1000 :D
Nja. Tenker vi sier emne 3427. ;-)

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av thomfre » fre 22 feb 2013 16:10

anders99 skrev:
thomfre skrev:Kult, emne nr. 1000 :D
Nja. Tenker vi sier emne 3427. ;-)
Ikke i dette underforumet :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av pilt73 » fre 22 feb 2013 17:01

iPhone-loggere? Hvordan vet du at de logget med det?

I går fikk jeg forresten helt ville datoer på loggene som var lagt inn. Alle var fra 2014 en eller annen gang. En bug hos c:geo? Eller Samsungen min?

Og til det du egentlig spør om, så må da det sees på som "juks". Jeg trodde loggedatoen skulle stemme med datoen på papiret i cachen. Hvis det er lenge siden man fant cachen og ikke husker hvilken dato det var, så kan man kanskje spørre CO om h*n har loggen med navnene på eller tar dere ikke vare på dem? Hvis man gikk sammen med andre, så er det da bare å lete opp navnet på den og se når h*n logget.

Logges alle på en vilkårlig dato, så ser det ut som man har funnet veldig mange en dag eller at man putter de inn på tomme felt i kalenderen så man kan finne cachene som krever at alle dagene er fylt inn, eller logging av cacher som ikke har vært funnet på et år, osv. Riktig blir det uansett ikke. *niks*

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av thomfre » fre 22 feb 2013 17:49

pilt73 skrev:iPhone-loggere? Hvordan vet du at de logget med det?
Fordi man på iPhone ikke kan velge dato..
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

matsve
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 26 nov 2010 22:28

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av matsve » søn 24 feb 2013 20:11

thomfre skrev:Hva gjør man når en cacher logger flere titalls cacher med helt feil dato?
I et tilfelle her har to cachere etterlogget funn de har funnet sammen med en annen cacher så langt tilbake som august i fjor, alle sammen spredd utover tre dager i februar i år.

Kva med å på godt norsk "drite i det"? :lol:

InsaneTTM
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:ons 04 aug 2010 13:22

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av InsaneTTM » søn 24 feb 2013 22:36

matsve skrev:
thomfre skrev:Hva gjør man når en cacher logger flere titalls cacher med helt feil dato?
I et tilfelle her har to cachere etterlogget funn de har funnet sammen med en annen cacher så langt tilbake som august i fjor, alle sammen spredd utover tre dager i februar i år.

Kva med å på godt norsk "drite i det"? :lol:
Hva om jeg har prøvd fem ganger å logge denne cachen etter den sist ble funnet, uten hell. Så kommer det en logg 6 mnd senere om 'Enkelt funn, TFTC'

Det kan jo det bety at jeg er søkka dårlig til å lete, evt at boksen er borte og at slike logger med 6 mnd feil dato er helt på trynet.

Brukeravatar
LUDO
Bruker
Bruker
Innlegg:182
Registrert:ons 02 des 2009 15:20
Sted:Lindeberg, Oslo

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av LUDO » man 25 feb 2013 00:24

Kontakt logger og be dem endre. Hvis ikke det gjøres, slett logg på feil dato.
Bilde Bilde
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av ArveAnd » man 25 feb 2013 07:45

Ein kjem langt med smidighet og vennlighet. Synst ikkje det var så mange forslag i den retning her...dersom eg forstår det rett så kan slik feil dato skuldast iPhone el programvare? Då er det gjerne relativt ferske cacharar også, eller?

Med den forutsetning så er mitt tips:
-send ein liten epost i vennleg form og forklar at vedkommande har logga med feil dato, og KVIFOR det er viktig (?) at den er rett.
-og dersom dette skuldast iPhone etc så kan du forklare at det kanskje er like greitt å bruke PCen for logging.


Det er ikkje sikkert at vedkommande rettar gamle loggar..(kjem vel ann på om ditt argument er viktig nok...), men forhåpentlegvis så blir det bedre framover. Loggane med feil dato slettar du sjølvsagt ikkje. Sletting av loggar er og blir ein uting, så sant cachen er funnen då :D

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av thomfre » man 25 feb 2013 08:48

ArveAnd skrev:Ein kjem langt med smidighet og vennlighet. Synst ikkje det var så mange forslag i den retning her...dersom eg forstår det rett så kan slik feil dato skuldast iPhone el programvare? Då er det gjerne relativt ferske cacharar også, eller?

Med den forutsetning så er mitt tips:
-send ein liten epost i vennleg form og forklar at vedkommande har logga med feil dato, og KVIFOR det er viktig (?) at den er rett.
-og dersom dette skuldast iPhone etc så kan du forklare at det kanskje er like greitt å bruke PCen for logging.


Det er ikkje sikkert at vedkommande rettar gamle loggar..(kjem vel ann på om ditt argument er viktig nok...), men forhåpentlegvis så blir det bedre framover. Loggane med feil dato slettar du sjølvsagt ikkje. Sletting av loggar er og blir ein uting, så sant cachen er funnen då :D
ePost har jeg allerede sendt, hvor jeg har forklart det på en vennelig måte. Har ikke fått noe respons, og loggene er ikke fikset...
Det skal mye til for at jeg sletter en logg. Men, så lenge signaturen mangler (noe den jo gjør siden dette er "etterlogging" og datoen er feil i forhold til den de sier de har funnet den sammen med - kan jeg vite at de faktisk har funnet den?

Men, bort sett fra at de i dette tilfellet kan lure folk som prøver å lete etter cachen i god tro om at den nettopp er funnet, så lurer man for det meste bare seg selv ved å evt. logge cacher man ikke har funnet - så jeg kommer nok neppe til å slette noe. Det kjekkeste er å finne en måte å løse "problemet" på...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av avigerus » tir 26 feb 2013 20:09

Vel,
Hvor står det at jeg skal logge dato i loggboka? Det er vel noe sær-Norskt og ikke noe Groundspeak har sagt.. Ja, der står det heller ikke noe om ikke å logge flere ganger...på samme boks. Men, vi er vel alle enige om at i god sportsånd så logger vi funn bare en gang...

Selvsagt bør den som logget får en sjans til å få rettet opp feilen, men å slette et lovlig funnet og logget funn blir altså litt feil i mitt hue....
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av sven-egil » tir 26 feb 2013 21:22

Må innrømme at jeg ikke alltid skriver dato.... Og innimellom surrer med dato....og til og med år.....
Er ikke alltid sååååå enkelt :D
Heldigvis husker jeg hva jeg heter..... :?
(Som oftest)
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av sven-egil » tir 26 feb 2013 21:27

Synes denne fra retningslinjene er konge:

Some people prefer to enter just their name into the log book. Others have special stamps, stickers or paper-punchers that leave signature marks in the pages.


Så snart kommer jeg til å logge alle Nano cacher med hullmaskinen min :twisted:
Uten signatur og dato....
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: iPhone-loggere med feil dato

Legg inn av thomfre » tir 26 feb 2013 21:32

For ordens skyld, det er ikke snakk om logg i boka - det er snakk om logg på nett...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Svar