Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum
Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av BosseG » tir 05 feb 2013 07:46

Finnes her noen ivrig bruker av Groundspeak-appen på iPhone som er fornøyd med hvordan den virker på iOS 6?

Jeg har nektet å oppgradere fonen fordi jeg har hørt så mye stygt om hvordan GC-appen oppfører seg, og hvordan kartene blir tilnærmet ubrukelige. Appen er mitt førstevalg for GC-ing, selv om jeg har GPS. Og "må" ha en førsteklasses funksjonalitet på eplefonen.

Men nå begynner det å komme viktige andre apper som kun virker på iOS 6, og jeg er veldig i tvil nå.

Noen positive erfaringer?
Bilde

Brukeravatar
CSundseth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tor 14 jun 2012 22:03

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av CSundseth » tir 05 feb 2013 09:24

Det eneste negative jeg har opplevd med appen etter oppdatering til iOS 6, er at jeg ikke lenger har tilgang på Google sine kart, men må bruke Appels egne, som ikke kan sies å være veldig gode
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av BosseG » tir 05 feb 2013 12:14

CSundseth skrev:Det eneste negative jeg har opplevd med appen etter oppdatering til iOS 6, er at jeg ikke lenger har tilgang på Google sine kart, men må bruke Appels egne, som ikke kan sies å være veldig gode
Bruker du "save cache", for å unngå nettbruk i felten? Har du da tilgang til "topographic maps", som er den karttypen appen lagrer lokalt, for feltbruk uten nett?
Bilde

Brukeravatar
CSundseth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tor 14 jun 2012 22:03

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av CSundseth » tir 05 feb 2013 22:48

Bruker vel egentlig aldri muligheten for å lagre cacher, siden mobilabonnementet mitt har fri bruk, men hvis jeg lagrer en cache, så får jeg valget om å lagre Topokart, og har tilgang til topokartet om jeg skrur av mobildata
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 05 feb 2013 23:37

BosseG skrev:Bruker du "save cache", for å unngå nettbruk i felten?
Bittelitt på siden kanskje, men jeg bruker appen iGeoKnife som gjør at jeg kan ta med hele GSAK-basen min. Dermed har jeg alle norske cacher med meg i felten offline, i tillegg til egne notater, korrigerte koordinater etc. For Android-telefoner er det en app som heter GDAK som visstnok gjør det samme.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av thomfre » ons 06 feb 2013 07:25

GorgonVaktmester skrev:Bittelitt på siden kanskje, men jeg bruker appen iGeoKnife som gjør at jeg kan ta med hele GSAK-basen min.
Looking4Cache er litt i samme gate som iGeoKnife: http://www.looking4cache.com/
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av BosseG » ons 06 feb 2013 20:34

GorgonVaktmester skrev:
BosseG skrev:Bruker du "save cache", for å unngå nettbruk i felten?
Bittelitt på siden kanskje, men jeg bruker appen iGeoKnife som gjør at jeg kan ta med hele GSAK-basen min. Dermed har jeg alle norske cacher med meg i felten offline, i tillegg til egne notater, korrigerte koordinater etc. For Android-telefoner er det en app som heter GDAK som visstnok gjør det samme.
Jeg har også iGeoKnife, og Geo Bucket, men jeg har inntrykk av at de ikke lagrer kart lokalt, på fonen. Jeg tror de bruker nettrafikk i felten for å vise kart. Har jeg misforstått? En stor fordel med Groudspeaks app er at topo-kart blir lagret lokalt. Minimal (kostbar) nettrafikk i felten men likevel gode kart.
Bilde

anpr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:fre 14 sep 2012 13:19

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av anpr » fre 08 feb 2013 08:26

Angående kart, så får man fortsatt brukt OpenStreetMap.org på lik linje som tidligere. Men ellers så bruke google street apple sine kart (navn er ikke endret i appen).

Ellers så ser jeg ikke stor forskjell på iOS 5 og 6. De har ikke oppdatert appen til å skalere mot iPhone5, så det blir svart over og under (men antar det da ikke er et problem for deg mtp spørsmål om oppdatering).

Når det gjelder strømbruk og slikt så er jeg ikke usikker, da jeg ikke har fått direkte sammenlignet det, på samme telefon, mellom iOS 5 og 6.

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av BosseG » lør 09 feb 2013 13:26

Strømbruk er ikke primærproblemer, men bruk av 3G o lign kostbar nettrafikk i felten.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av ninad » tir 12 feb 2013 13:05

Min eplofon ble nesten ubrukelig til caching etter at jeg oppgraderte. Om DET er årsaken, vet jeg ikke, men det skjedde samtidig. Fra å være god og nøyaktig (i hvert fall i siviliserte strøk) er den nå blitt veldig unøyaktig, jeg har opplevd å stå ved siden av cachen samtidig som apparatet påstår at det er 43 meter unna. Bruker Groundspeakappen og er online.

Jeg har vurdert å nedgradere, men det er ikke veldig enkelt, så jeg har slått det fra meg. Grem, grem.
Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av BosseG » tir 12 feb 2013 21:49

malovl har nå oppgradert til iOS 6, så vi skal ut en tur og sammenligne.
Bilde

samuels1
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:10
Registrert:ons 29 jun 2011 20:47

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av samuels1 » ons 13 feb 2013 01:40

Jeg bruker iGeoknife på en iPad uten sim-kort. Så lenge jeg henter opp områdene jeg skal besøke på forhånd har jeg kart også når jeg er ute.

Mulig at datatrafikken overstyrer, men det går det vel å slå av når man skal ut på tur.

Synes det er utrolig praktisk å kunne følge med på hvor cacher er i forhold til hvor man befinner seg.

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av BosseG » ons 13 feb 2013 20:43

Jeg brukte iGeoKnife på en tur i Praha i helgen, med dataroaming slått av. Så der var det i hvert fall ikke noen nettrafikk. Hadde likevel full adgang til kart, så den appen funker tydeligvis utmerket offline.
Bilde

anpr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:fre 14 sep 2012 13:19

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av anpr » fre 15 feb 2013 10:08

Appen oppdatert idag. Har sett såvidt over, og GUI ser litt annerledes ut. Dessverre er den ikke strukket ut for ny skjerm, men ser ut i release note, som om de kjenner til det og har planer. Har ikke fått testet i felten.

Info:
Oppdateringen til versjon 5.1 gir en enklere og mer strømlinjeformet geocaching-opplevelse.

MERK: Denne oppdateringen utnytter ikke skjermstørrelsen til iPhone 5. Stol på oss, vi vil at den skal det. Men vi fikk med en haug med kule oppdateringer denne gangen. Se bare her:

・ Ny kartveksling gjør det enkelt å bytte mellom en geocacheliste, kart og kompass
・ Enkelt tilgang til kartkontroller, lagring og søk fra kartskjermen
・ Løst problem med ustabil kartstift i iOS 6
・ Åpne utvalgsspørring (PQ) uten å måtte laste ned alle geocacher.
・ Utvalgsspørringer viser nå funn, favorittpoeng og tilknyttede veipunkter
・ Forbedret auto-zoom på kartet og «Søk etter GC-kode»-grensesnittet
・ Bilder kan nå sendes med logger for sporbare gjenstander, og detaljer for sporbar gjenstand tilbyr nå bildegallerier
・ Premiummedlemskap kan nå kjøpes gjennom appen
・ Lagt til støtte for portugisisk og dansk

Kjente problemer:
・ Når man logger en event-cache så vises logtypene for tradisjonelle cacher slik som "Funnet" i stedet for event-typer slik som "Deltatt". Vi vet om dette problemet og jobber for å finne en løsning til neste versjon.

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Groundspeak-appen på iOS 6 - noen tilhenger?

Legg inn av kosunde » fre 15 feb 2013 20:07

Javisst, grei oppdatering. Men dessverre... Ingenting er gjort for å bytte ut de elendige Apple-kartene som ble introdusert med IOS6. :-(

kosunde


Sent from my iPad using Tapatalk
Bilde

Svar