Garmin Oregon 600/650

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51
Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av krl69 » man 14 jan 2013 12:39

gacrux skrev: WiFi hadde nok vært adskillig mer nyttig enn Bluetooth.
Tja, jeg tenker "Ja, takk begge deler!". Bluetooth chippene er i utgangspunktet mer strømgjerrige og dermed et ankepunkt mot wi-fi. I tillegg måtte man valgt "Wi-fi Direct" støtte på wi-fi chippen dersom man skulle kommunisere fra enhet til enhet, noe som er direkte støttet i bluetooth stacken.
gacrux skrev: Det er desverre mye som står stille i Gamins programmer.
Skillet mellom Geocacher og WP er kunstig og gjør det vanskelig å administere disse.
Her tenker jeg spesielt på at Geocacher kommer i en egen liste, mens additional WP for en cache kommer som WP.
Kan vi tro at geocaching er ubegrenset, når de fortsatt har disse lattlige begrensningene på 4000 WP, og 10000 punkter i Tracklog.
Kanskje litt tidlig å avvise eller mene så mye om Geocaching biten, men dersom den gjør ting som før ang. additional WP-er på cacher er jeg enig. Et snodig skille og som gjør brukervennligheten dårligere. Hadde dette vært en del av Geocaching softwaren ville man endelig fikset multier, mysterys og andre ekstrapunkter som i dag er litt keikete å få tak i når man er ute i felten. La oss håpe på det beste, men jeg frykter nok det verste.

gacrux skrev:Jeg har vært veldig fornøyd med min Oregon550, har ikke likt Montana spesielt godt pga av jeg synes den er for stor, og vurderer nok en 650.
Her er jeg nesten helt enig bortset fra at skjermen på Montanaen er stor og det liker jeg godt. Dessverre gikk det utover chassisen som er gedigen. Allikevel har jeg vendt meg såpass godt til skjermen at jeg klarer å se litt i mellom fingrene at den er stor og klumpete. Stor skjerm er behagelig ved scrolling og skriving. Men nå som Oregon 650 får muligheten til landskapmodus, bilkit med ditto lading, vil jeg kunne leve med mindre skjerm når GPS-en er mer "bærevennlig". I tillegg er det et faktum at skjermen til Montana'n er mer utsatt og her snakker jeg av erfaring. :shock: 8)

Hultgreen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:man 11 aug 2008 16:15

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Hultgreen » man 28 jan 2013 09:57

Er denne kommet i handelen? Hvor??? Pris??

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Catch » man 28 jan 2013 19:32

Hos Gpscity er den antatt å komme på lager 11 Mars

http://www.gpscity.com/garmin-oregon-650.html
Mvh Catch
Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Frodebs » tir 29 jan 2013 10:47

Hvis du har behov for veldig mange geocacher lagret på enheten samtidig, så bør du sørge for å få den norske varianten. Iallefall produktomtalen på sidene beregnet for kunder fra USA og storbrittania sier at den har plass til "bare" 4 millioner geocacher, mens den norske har ubegrenset plass. Det kan jo ikke tolkes annet enn at de i den norske versjonen har funnet en måte å lagre ubegrenset data på en begrenset plass.

Det jeg lurer litt på er hva det betyr at de nevner støtte for GGZ filer og ikke GPX? Mulig at det er jeg som er litt sløv igjen, men jeg har aldri hørt om GGZ i geocaching/GPS sammenheng. Er det noe de prøver seg på gjennom OpenGaching?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » tir 29 jan 2013 11:36

Frodebs skrev:Det jeg lurer litt på er hva det betyr at de nevner støtte for GGZ filer og ikke GPX? Mulig at det er jeg som er litt sløv igjen, men jeg har aldri hørt om GGZ i geocaching/GPS sammenheng. Er det noe de prøver seg på gjennom OpenGaching?
På produktsiden til Garmin står symbolet "Geocaching GPX ready", så den bør vel fortsatt støtte GPX også?
GGZ ser det ikke ut til å være mye informasjon om noen steder...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Raggsokk » tir 29 jan 2013 12:26

Kanskje det er en zippet GPX-fil, på samme måte som KMZ er en zippet KML-fil?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » tir 29 jan 2013 12:39

Raggsokk skrev:Kanskje det er en zippet GPX-fil, på samme måte som KMZ er en zippet KML-fil?
Det kan være, men da burde det vel hett GPZ?

Enkelte på geocaching.com forumet har spekulert i at det kan være et databaseformat, slik at man altså tar en hel database med cacher og legger inn på Oregonen.
Den vil da slippe å parse fila, som den må med GPX (som er XML-basert). Teorien som ble luftet der er da at dette er grunnen til at de kan ha ubegrenset antall cacher.

Men om grensa er på 4 millioner som nevnt over er vel det også tilnærmet ubegrenset - siden det fortsatt er under 2 millioner geocacher i verden :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av bjorges » tir 29 jan 2013 13:24

Frodebs skrev:Det jeg lurer litt på er hva det betyr at de nevner støtte for GGZ filer og ikke GPX? Mulig at det er jeg som er litt sløv igjen, men jeg har aldri hørt om GGZ i geocaching/GPS sammenheng. Er det noe de prøver seg på gjennom OpenGaching?
Ikke det at det gir noen større mening, men:
File extension ggz file type description:
Garena skin file
The GGZ file extension is associated with Garena online gaming platform and used for various theme skins for the client.
Programs
that open ggz files: Garena Client (Microsoft Windows)
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » tir 29 jan 2013 15:21

Jeg sendte et spørsmål til Garmin Norge, og fikk dette tilbake:
Vi har videresendt ditt spørsmål til vårt hovedkontor slik at vi kan gi deg et mest korrekt svar som overhodet mulig.
Vær oppmerksom på at det kan ta opptil 72 timer før vi vender tilbake med et svar til deg per e-post.
Det er altså så ukjent at Garmin Norge ikke veit hva det er en gang :)
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av gacrux » ons 30 jan 2013 08:57

Det står:
Last inn geocacher fra GSAK. Du kan også bruke programmer eller webområder som støtter GGZ-filer*.
Rimelig å anta at det er en feilskriving for GPX.
Hadde dette vært noe Gamin-spesifikt så hadde det stått f.eks "Du kan laste ned GGZ filer fra OpenCaching.com" eller lignende.
Hvis du har behov for veldig mange geocacher lagret på enheten samtidig, så bør du sørge for å få den norske varianten. Iallefall produktomtalen på sidene beregnet for kunder fra USA og storbrittania sier at den har plass til "bare" 4 millioner geocacher, mens den norske har ubegrenset plass. Det kan jo ikke tolkes annet enn at de i den norske versjonen har funnet en måte å lagre ubegrenset data på en begrenset plass.
Nei, det er helt sikkert ikke noe lurt Garmin, Norge har funnet på. Det er samme programvare.
Det finnes uansett ikke noen datamaskiner som kan lagre ubegrenset data på en begrenset plass.
Otto Milvang

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Frodebs » fre 01 feb 2013 11:59

Ut fra diskusjon på groundspeak sitt forum ser det nye filformatet ut som at det er noe Garmin håper vil ta over etterhvert. Det er et filformat som Garmin har utviklet og som de har/skal implementere på opencaching.com. Garmin vil la filformatet være åpent, altså at det er tilgjengelig for også andre. Det gjenstår å se da om groundspeak vil hoppe på dette og jeg har ikke helt fått med meg fordelene med det nye filformatet heller. Heldigvis så har noen andre påpekt at de nye enhetene også takler GPX så det skal ikke lage noe krøll, men for de som bruker geocaching.com for geocaching så KAN det bli utvidet funksjonalitet en gang i fremtiden.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av thomfre » fre 01 feb 2013 12:56

Her er svaret jeg fikk i fra Garmin Norge:
Garmin Norge skrev:Angående ditt spørsmål angående .GGZ filer.

Det er litt vanskelig og forklare hva en .GGZ fil er, men funksjonen til en .GGZ fil er at man kan lagre mange geocacher i dette formatet og disse vil man kunne overføre hurtigere til en GPS enn en vanlig .zip fil.

Dette formatet er det kun siden http://www.opencaching.com som støtter for øyeblikket, og denne siden er Garmins egen geocaching side på internett.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

laffa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 20 nov 2011 01:35

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av laffa » man 15 apr 2013 20:32

Noen som har sett hvordan strukturen på den magiske .ggz-filen er? For meg er det antakligvis uaktuellt å skaffe meg en slik gps, før jeg har en makro som kan ta gsak-basen min og konvertere til ggz for meg.

Har prøvd å søkt, men finner ikke noe "vettig" informasjon.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av Catch » søn 28 apr 2013 08:09

Det er lagt inn støtte for GGZ i siste versjon av GSAK:

http://gsak.net/board/index.php?s=6ae3e ... ntry187264
Mvh Catch
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Oregon 600/650

Legg inn av esbjug » søn 28 apr 2013 11:32

GSAK har i alle fall en første tilnærming til det nye formatet. Noen som har testet ut den nye Oregon 600/650?

Svar