Tips til destinasjonsselskap

Alt om geocaching
jonkristiank
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:tir 22 jan 2013 10:47
Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av jonkristiank » tir 22 jan 2013 11:09

Heisann alle sammen!

Jeg heter Jon Kristian, og jobber i Visit Namsskogan. Geocaching er relativt nytt for meg, men har prøvd å lest meg opp en del den siste tiden. Jeg synes dette ser utrolig spennende ut, og potensielt er det en artig måte å bli kjent med nye plasser på.

Så til poenget. Er dette noe å satse på som et ekstra krydder i reiselivssammenheng? Kommunen jeg jobber i har mange besøkende om sommeren, mange av disse driver sikkert med Geocaching, dessuten går E6 gjennom kommunen, noe som også må være en fordel. Det er mye flott natur her, og mange plasser jeg kunne tenkt meg å vist fram.

Har dere gode tips til hvordan man kan gjøre dette ekstra spennende? Hva er det som skiller en ok cache og en super cache?
Vet dere om det er kommuner som har satset på dette før? Finnes det noen feller? Er cacher som Visit Namsskogan eventuelt skulle stå bak, mindre interessante enn cacher lagt ut av privatpersoner?

Mange spørsmål her, men er først og fremst ute etter innspill og kritisk blikk fra dere som har drevet med dette en stund :)

Ha en fortsatt fin dag!
-Jon Kristian

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av thomfre » tir 22 jan 2013 12:12

Dette er absolutt noe å satse på!

På Utsira, Espevær, Røvær og Feøy (øyer utenfor Haugesund) har de noe de kaller Øyhopping (www.oyhopping.no), de skal kurses i geocaching nå i mars fordi de har planer om å bruke det som en aktivitet for turister. De har allerede utleie av GPS-mottakere på Utsira.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av olea » tir 22 jan 2013 12:27

Ideen er god, men det er en del skjær i sjøen.

«Visit Namsskogan» må nok regnes som en kommersiell aktør. Derned har du ikke lov å lenke til Visit Namsskogan i cachebeskrivelsene. Du har nok lov til å nevne Visit Namsskogan i cachebeskrivelsen, men bare der det er naturlig, og på en nøytral måte.

Det er ikke populært med kommersielle aktører som seiler under «falskt flagg», men reklameforbudet kan omgås ved å opprette et brukernavn som ikke viser tilknytningen til Visit Namsskogan, og så legge ut cacher ved steder du vil vise frem. Det er jo nøyaktig det samme som vi geocachere gjør mange steder. Merk at det ser litt rart ut med geocachere som har lagt ut cacher, men ikke funnet noen selv. Kanskje du kan sponse en eller flere etablerte geocachere i området?

Så lenge cachene er listet som operative, må de følges opp med vedlikehold. Cacher som forfaller er dårlig PR.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av thomfre » tir 22 jan 2013 12:30

olea skrev:Ideen er god, men det er en del skjær i sjøen.

«Visit Namsskogan» må nok regnes som en kommersiell aktør. Derned har du ikke lov å lenke til Visit Namsskogan i cachebeskrivelsene. Du har nok lov til å nevne Visit Namsskogan i cachebeskrivelsen, men bare der det er naturlig, og på en nøytral måte.

Det er ikke populært med kommersielle aktører som seiler under «falskt flagg», men reklameforbudet kan omgås ved å opprette et brukernavn som ikke viser tilknytningen til Visit Namsskogan, og så legge ut cacher ved steder du vil vise frem. Det er jo nøyaktig det samme som vi geocachere gjør mange steder. Merk at det ser litt rart ut med geocachere som har lagt ut cacher, men ikke funnet noen selv. Kanskje du kan sponse en eller flere etablerte geocachere i området?

Så lenge cachene er listet som operative, må de følges opp med vedlikehold. Cacher som forfaller er dårlig PR.
En løsning er å alliere seg med lokale geocachere og la de stå for cachene...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av gacrux » tir 22 jan 2013 14:03

Velkommen som geocacher jonkristiank - fine cacher blir det aldri nok av.

Men er cachene en del av Visit <stedsnavn> så kan jeg greie meg uten.
Det har lite med geocaching å gjøre. Det vil jo bare vise fram steder som likevel er i turistblekkene.
Geocaching er å vise tingene du ikke finner andre steder, eller gi deg en fin tur.

Forøvrig synes jeg det er litt rart når godt etablerte geocachere tipser kommersielle aktører om hvordan de kan omgå reglene.
Otto Milvang

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av olea » tir 22 jan 2013 15:17

gacrux skrev:[...]
Forøvrig synes jeg det er litt rart når godt etablerte geocachere tipser kommersielle aktører om hvordan de kan omgå reglene.
Jeg står for det jeg skrev, selv om enkelte tilsynelatende ikke skjønner at anbefalingen min er å alliere seg med lokale geocachere.

Gjort riktig er dette en win-win-situasjon for alle parter. Jeg har cacher som jeg i all beskjedenhet vil påstå er kvalitetscacher, men som også kan tjene interessene til det lokale destinasjonsselskapet. Her er cachebeskrivelser som forteller om attraksjoner som ikke står i turistbrosjyrene, og som dermed vekker interessen for å se mer enn det turistbrosjyrene viser frem. Visst er det mange TFTC-logger fra geocachere som tilsynelatende bare er interessert i flest mulig funn, men jeg får også mange fine logger. Logger som viser at folk bryr seg om det jeg har skrevet, og gjerne takker for historietimen. Jeg legger ut slike cacher av kjærlighet til både geocaching og hjembyen min. Hvis et destinasjonsselskap ønsker å sponse cachene mine, så gjerne for meg. I praksis vil det være dårlig bedriftsøkonomi, for jeg legger jo ut cachene mine uansett om jeg får sponsormidler eller ikke. Da er det mer sannsynlig å få inn midler fra et destinasjonsselskap hvis jeg arrangerer et event som evner å trekke til seg tilreisende geocachere.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 22 jan 2013 23:17

Jeg har overhodet ikke noe i mot cacher som ligger i forbindelse med steder som også står i turistblekker. Kommer jeg til et "fremmed" sted er det greit å kombinere geocaching med å se de "obligatoriske" severdighetene. Får man smakfullt presentert historien/informasjonen om stedet samtidig betyr det at jeg slipper å lese i BÅDE turistblekker og på Geocacher. Men hvis cacheteksten bare henviser til en annen nettside eller enda verre til en brosjyre blir jeg irritert. Jeg ønsker å kunne lese alt på GPS'en min der og da!

Når det gjelder hva "Vist Namsskogan" kan og ikke kan gjøre i forhold til reglene som forbyr kommersielle cacher er de norske reviewerne de riktige til å svare på det. De kan du nå på følgende adresser:
makutateridax[at]gmail.com
proteasangomas[at]gmail.com
cervisvenator[at]gmail.com
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av cachepus » ons 23 jan 2013 00:09

Kunne dette vært noe? http://www.geocaching.com/adventures/geotours

GeoTour virker å være følge siden der et offisielt tilbud fra Groundspeak til kommersielle selskap rettet mot reising og turister.
Aina S.

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av kjerstih » ons 23 jan 2013 00:26

Jeg synes også dere bør alliere dere med lokale geocachere. Dere kan levere innholsrike cachebeskrivelser, utføre vedlikehold og velge steder som er verdt å vise frem, mens den eller de som står som eier(e) av cachene sørger for at alt det formelle er i orden med Groundspeak. Det bør være en vinn-vinn-situasjon for alle :)
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av gacrux » ons 23 jan 2013 09:02

En gang logget jeg en cache inne i en restaurant hvor jeg måtte spørre betjeningen om å få cacheboksen. En annen gang sto ammoboksen under disken i en suvenirbutikk.

Jeg har ikke noe i mot at man viser fram fine steder, men jeg vil at det skal skje på geocachererenes premisser. Både Holmenkollbakken og Vigelandsparken har fått cacher uten hjelp av VisitOslo

Jeg har ikke noe i mot samarbeid med andre foreninger, men her var det oppfordring til å drive dette fordekt ved å bruke en stråmann (geocacher) for å få ut de cachene man ønsket.

En Visit <xxx> har som formål å øke omsetningen i reiselivsnæringen i distriktet. For å nå dette målet er attraksjoner og aktiviteter et middel for å nå målet. Vi har da noen scenarioer.

1) Man lager spennende geocache-opplevelser (man lager altså en ny attraksjon vha geocaching.).
2) Man lager cacher rundt eksisterende reiselivsmål.
3) Man lager cacher for å promotere reiselivsbransjen

Er utfallet 1) er det jo bare å sette i gang, kjempetiltak, men dette kan jo geocacheren gjøre helt uten Visit <xxx>
Er utfallet 2) er dette i hovedsak slike cacher man allerede har rundt attraksjoner.
Er utfallet 3) - og det er her jeg stusser. En grunn til at Visit <xxx> skal bruke en stråmann til å legge ut cacher for seg er cacher av typen:
"Det er ikke så mye å vise fram akkurat her, men hotellet rett over gaten er et rimelig og greit hotell å bruke når du er i bygda, link her" eller "bygdas største veikryss, kafeen på hjørnet har riktig god mat" Forhåpentlig pakket litt penere inn enn i mine eksempler.

Denne type markedsføring, hvor profesjonelle aktører pakker inn et budskap, og serverer det som om det kommer fra en du tror du har et interessefellesskap med er det jeg frykter med dette samarbeidet. Det er sikkert veldig paranoid tankegang.

Jeg tviler ikke på at et slikt samarbeid KAN bli bra og uproblematisk. Det jeg synes er rart er denne ubetingete oppfordringen til å omgå reglene uten å kjennskap verken til Visit xxx eller geocacheren som skal gjennomføre det.
Otto Milvang

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av thomfre » ons 23 jan 2013 09:18

gacrux skrev: Jeg har ikke noe i mot samarbeid med andre foreninger, men her var det oppfordring til å drive dette fordekt ved å bruke en stråmann (geocacher) for å få ut de cachene man ønsket.

En Visit <xxx> har som formål å øke omsetningen i reiselivsnæringen i distriktet.
Hvor sier trådstarter at han vil lage "Visit <xxx>"-cacher? Han sier det er mye fin natur og har mye han vil vise frem, han spør til og med hvordan dette kan gjøres ekstra spennende!
Å foreslå at han samarbeider med lokale cachere er vel ikke akkurat å omgå reglene? Det er vel heller å sørge for at de følges, siden de lokale cacherne bør ha kjennskap til de:
jonkristiank skrev:Det er mye flott natur her, og mange plasser jeg kunne tenkt meg å vist fram.

Har dere gode tips til hvordan man kan gjøre dette ekstra spennende? Hva er det som skiller en ok cache og en super cache?
Dette forumet hadde vært et mye kjekkere sted å være hvis man istedet for å kritisere alle mulige tilfeller heller svarer på trådstarters spørsmål på en konstruktiv måte...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av mariusno » ons 23 jan 2013 09:39

Jeg har lyst til å dra denne tråden litt mot et spørsmål trådstarter stiller:

Hva er forskjellen på en OK cache og en Super cache. Mine (veldig enkle) kriterier:
1. Flott location og/-eller en spesiell tur
2. En givende beskrivelse
3. En kvalitetsboks (Tørr og fin inni, med litt plass til diverse)
4. Oppsummert: noe som gjør at du husker nettopp denne cachen ut ifra det store mangfoldet.

Så til trådstarter, finn noen geocacher, se på de store variasjonene som finnes der ute og bli litt kjent med hva det hele går ut på.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av Raggsokk » ons 23 jan 2013 09:45

For å svare helt konkret på trådstarters spørsmål:

Jeg ser for meg to hovedinnfallsvinkler til dette:
1) Skaffe flere tilreisende (geocachere) til området, eller få gjennomreisende (også geocachere) til å stoppe i området istedet for bare å kjøre rett gjennom
2) La geocaching være et ekstra tjenestetilbud for besøkende til området (med fokus hovedsaklig på ikke-geocachere)

Når det gjelder å 'lokke' (om konspirasjonsteoretikerne tilgir meg uttrykket) geocachere til området er det primært to ting som fungerer: Mengde og kvalitet. Jeg sjekket GSAK og så at Namsskogan kommune har 9 geocacher; dette er langt under kritisk masse for å tiltrekke seg geocachere. Som sammenligning har Rendalen kommune, som til og med jeg anser som en 'cache-kommune' enda jeg aldri har vært der for å drive geocaching, hele 560 (!) geocacher. Og erfaringen viser jo at folk - også turister - reiser til Rendalen utelukkende for å drive geocaching. Rendalen har altså blitt et reisemål for geocachingens skyld. Hvis man ikke har planer om å legge ut slike mengder (det er mange meninger om kvantitet vs. kvalitet) så lag 4-5 geocacher som oppnår tilnærmet kultstatus for innovasjon og kreativitet. Geocacher som man reiser langveisfra for å oppleve, og som stort sett får favorittpoeng av alle besøkende. Når det gjelder hvordan man oppnår dette, foreslår jeg å sjekke hvilke cacher (gjerne også i utlandet) som har fått flest favorittpoeng, og lese beskrivelse og logger. Finn ut hva som gjorde denne geocachen så bra, og gjør det enda bedre. Topp det hele med å ha noen Earthcacher, Wherigo-cacher og et lite utvalg av multi- og mystery-cacher, så har du en effektiv magnet.

Hva angår punkt 2 så har Thomfre allerede listet opp en god idé: Utleie av GPS-mottakere. Gjerne ferdig satt opp med GPX-fil over alle geocachene i området. Sørg også for å ha gode kart på plass. Dette kan fint kunngjøres i tjenestetilbudet til Visit Namsskogan uten å bryte noen regler. Lag en enkel brosjyre eller introduksjonsvideo om hva geocaching er og hvordan man kommer igang. Lag et enkelt grunnkurs der en erfaren geocacher fungerer som guide til et par av de nærmeste cachene og viser hvordan det gjøres, og hold dette kurset ofte og jevnlig (eller på forespørsel). En annen idé er et diplom eller bevis som kan deles ut (eller sendes) til de som har cachet i Namsskogan; f.eks. bronse for første cache, sølv for å ha funnet 5 av dem og gull for alle 9 (dette må selvfølgelig justeres etter antallet til enhver tid). Dette er en lek; og vi geocachere er lekne mennesker. :wink:

Forhåpentligvis får du noen idéer av dette. Lykke til med prosjektet!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av thomfre » ons 23 jan 2013 09:53

Raggsokk skrev:En annen idé er et diplom eller bevis som kan deles ut (eller sendes) til de som har cachet i Namsskogan; f.eks. bronse for første cache, sølv for å ha funnet 5 av dem og gull for alle 9 (dette må selvfølgelig justeres etter antallet til enhver tid). Dette er en lek; og vi geocachere er lekne mennesker. :wink:
Etter det jeg har klart å få med meg er dette vanlig i USA. Store parker og lignende har lagt ut et antall geocacher og deler ut diplom/premier til alle som finner en viss andel av disse.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Tips til destinasjonsselskap

Legg inn av krl69 » ons 23 jan 2013 12:59

Noen av forslagene som blir presentert her lukter komærst laaang vei!

Må si meg enig med gacrux – la Geocaching være geocaching og turisme noe annet. Ser ikke nødvendigheten eller gevinsten ved at vi slipper til kommersielle krefter inn i vår hegemoni. At man ønsker som en ”ekte” geocacher å vise frem severdigheter i sine lokale omgivelser handler(ideelt sett) om å vise andre geocachere noe genuint(forhåpentligvis), ikke tilfeldig besøkende som overhodet ikke har kjennskap til sporten. Mulig jeg også er paranoid, men hvorfor ønsker jeg besøk av tilfeldige turister på mine cacher? Personer som i utgangspunktet kun er ute etter en tur i marka eller oppleve noen lokale severdigheter har ikke den samme grunnforståelsen for hva vi driver med og dermed er faren stor for at ting ikke blir gjort etter ”boka”. Ser kun for meg betydelig mer vedlikehold og mugglede bokser, verken mer eller mindre.

Det er en viss fare for at sporten vår kan eller kanskje allerede er overeksponert. Jeg synes ting var litt mer spennende før da nesten ingen viste hva vi drev med og det var litt myteomspunnet rundt dette med å gjemme bokser overalt. I dag ser jeg helt klart en trend hvor flere og flere ønsker at dette både skal kobles nærmere kommersialisering og en ”folkesport”. Den utviklingen liker i alle fall jeg dårlig. Gacrux stiller helt betimelig spørsmål ved innlegget til trådstarter og ser ikke at dette er kritikk, men mer bekymringsfulle tanker.

Og til slutt et lite hjertesukk – la oss ikke gjøre Geocaching til kun noe banalt som ”bare en lek” hver gang noen tar sporten litt på alvor! For meg er Geocaching mye mer enn bare en runde med krokett eller badminton i hagen, gjemsel eller ”flasketuten peker på”. :shock:

Svar