Hvorfor må det være slik?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Raggsokk » ons 09 jan 2013 08:32

Her stoler jeg på reviewernes dømmekraft. Én klage fører til at reviewer tar en nærmere kikk på cachen og tidligere logger, og ser om det er åpenbare problemer med plasseringen som fremgår av dette. Første skritt er vel da å disable cachen til cacheeier får vurdert andre plasseringer eller forsvart sitt valg. Løser ikke dette seg kan cachen bli tvangsarkivert, men jeg tror nok ikke det går så langt med mindre det er en cache som faktisk utgjør et problem. Og selv om man klager på en cache er ikke dette ensbetydende med at reviewer er enig i argumentene.

Kommer det mange klager på en og samme cache er det jo opplagt at cachen bør revurderes grundig... Hvis dette mot alle odds skulle føre til en massearkivering, så betyr det vel at det er en masse tvilsomme cacher der ute som ikke er lagt ut i samsvar med retningslinjer og vanlig folkeskikk? Kan ikke si jeg gråter meg i søvn av den grunn. Kvalitet fremfor kvantitet for meg.
- Raggsokk

Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av E-Lie » ons 09 jan 2013 12:11

Takk for tips om alternative måter i eventuellt be om arkivering. Komme forhåpentligvis aldri til å ha bruk for det, men greitt å vite. Så over til et konkret spørsmål om plassering av cacher i bysentra: Jeg ønsker å plassere en på en plass av historisk betydning. Plassen ligger i et veikryss. Selvsagt mange private gårder rundt. En koplingsboks for lysregulering er eneste offentlige installasjon. Det er et gjerde der, men privat i et sameie. Resten av stedet består av gress og trær. Hvor plasserer man en boks?
Tror vi bør bli flinkere til å hjelpe hverandre til alternative måter å løse slike dillemaer.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Raggsokk » ons 09 jan 2013 12:48

En klassisk god løsning hvis man ikke kan plassere cachen der man helst ville (enten på grunn av stedets natur eller fordi det ligger en annen cache for nær), er en 2-stegs multicache; en såkalt offset cache. Steg 1 er på stedet du vil vise, der må du f.eks. finne et nummer på koblingsboksen, og så gå til angitt posisjon for steg 2 + tallet du fant (enten i x, y eller begge retninger). Cachen kan da ligge på et intetsigende - men trygt, lovlig og mugglersikkert - sted, og du har samtidig fått vist frem det du ville. Jeg har brukt denne løsningen på to av mine cacher; GC42GNV og GC3XTA6.

Et viktig poeng for å holde seg innenfor retningslinjene er at det du da skal finne på steg 1 må være der fra før. Hvis du henger opp en lapp eller lignende regnes dette som et fysisk steg, og da gjelder avstandskrav til andre cacher, trolig også de andre kravene. Er informasjonen der fra før så velger du "Question to answer" for veipunktet; da går det greiere gjennom reviewing-prosessen fordi reviewer lettere ser at det punktet ikke trenger å avstandssjekkes. For å hindre at folk 'jukser' kan det være greit å finne en oppgave til steg 1 som ikke lar seg løse ved hjelp av Google Street View eller annen info på nettet, slik at man faktisk må gå dit for å løse oppgaven. Steg 2 kan jo teoretisk ligge langt unna, men hvis du ønsker flest mulig besøk på cachen er det greit å opplyse om omtrentlig avstand så man vet hva man går til. Enkelte lider av multicache-vegring...
- Raggsokk

Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av E-Lie » ons 09 jan 2013 13:53

Raggsokk skrev:En klassisk god løsning hvis man ikke kan plassere cachen der man helst ville (enten på grunn av stedets natur eller fordi det ligger en annen cache for nær), er en 2-stegs multicache; en såkalt offset cache. Steg 1 er på stedet du vil vise, der må du f.eks. finne et nummer på koblingsboksen, og så gå til angitt posisjon for steg 2 + tallet du fant (enten i x, y eller begge retninger). Cachen kan da ligge på et intetsigende - men trygt, lovlig og mugglersikkert - sted, og du har samtidig fått vist frem det du ville. Jeg har brukt denne løsningen på to av mine cacher; GC42GNV og GC3XTA6.

Et viktig poeng for å holde seg innenfor retningslinjene er at det du da skal finne på steg 1 må være der fra før. Hvis du henger opp en lapp eller lignende regnes dette som et fysisk steg, og da gjelder avstandskrav til andre cacher, trolig også de andre kravene. Er informasjonen der fra før så velger du "Question to answer" for veipunktet; da går det greiere gjennom reviewing-prosessen fordi reviewer lettere ser at det punktet ikke trenger å avstandssjekkes. For å hindre at folk 'jukser' kan det være greit å finne en oppgave til steg 1 som ikke lar seg løse ved hjelp av Google Street View eller annen info på nettet, slik at man faktisk må gå dit for å løse oppgaven. Steg 2 kan jo teoretisk ligge langt unna, men hvis du ønsker flest mulig besøk på cachen er det greit å opplyse om omtrentlig avstand så man vet hva man går til. Enkelte lider av multicache-vegring...
Tusen takk! Det løste utrolig mye for meg! Jeg har ikke vegring for multi. Akkurat denne har ligget i bakhodet over ett år og jeg har ikke klart å se hvordan jeg skulle løse den. Da er det bare ett spørsmål igjen: Hvor langt unna ett av stegene kan man plassere boksen?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av thomfre » ons 09 jan 2013 13:56

Ellinormor skrev:Tusen takk! Det løste utrolig mye for meg! Jeg har ikke vegring for multi. Akkurat denne har ligget i bakhodet over ett år og jeg har ikke klart å se hvordan jeg skulle løse den. Da er det bare ett spørsmål igjen: Hvor langt unna ett av stegene kan man plassere boksen?
Multi er kjekt! Innad i en multi kan du ha så kort eller lang avstand som du vil. Men, etthvert fysisk steg i multien må være minst 161m unna alle andre cacher (og fysiske sted i andre multier).

Hvis det første trinnet ditt bare går ut på å lese av noe du finner på nullpunktet så trenger du kun å tenke på plasseringen av finaleboksen. Den kan du plassere så nærme, eller langt unna, starten som du vil.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Makuta Teridax » ons 09 jan 2013 14:42

thomfre skrev:Men en koblingsboks som skrus fast nederst på en lyktestolpe (den typen av tre), hvor det ikke er noen ledninger i det hele tatt, de er vel ganske harmløse?
El-montører vil ikke ha noe som helst skrudd fast i slike stolper, annet enn el-utstyr som hører hjemme der. Et argument er at man vil unngå at stolpesko hekter seg fast når montørene klatrer i stolpene.

I tillegg er det flere med el-kompetanse som fraråder enhver cache som ser ut som en ordentlig koblingsboks. Som andre har vært inne på, bør folk (særlig barn) beholde sin tillærte respekt overfor slike installasjoner og ikke vendes til at noe som ser ut som en elektrisk koblingsboks bare er en uskyldig leke.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av thomfre » ons 09 jan 2013 14:58

Makuta Teridax skrev:El-montører vil ikke ha noe som helst skrudd fast i slike stolper, annet enn el-utstyr som hører hjemme der. Et argument er at man vil unngå at stolpesko hekter seg fast når montørene klatrer i stolpene.

I tillegg er det flere med el-kompetanse som fraråder enhver cache som ser ut som en ordentlig koblingsboks. Som andre har vært inne på, bør folk (særlig barn) beholde sin tillærte respekt overfor slike installasjoner og ikke vendes til at noe som ser ut som en elektrisk koblingsboks bare er en uskyldig leke.
Er det bare koblingsbokser som er skrudd fast som er problemet, eller er koblingsbokser som ligger under en stein også ett problem? Flere av boksene er jo lagd for å være vantette og beregnet for utendørsbruk...

Å skru fast ting til ting man ikke selv eier er vel generelt en uting uansett, men når det først er gjort trenger vel ikke det bety at cachen må arkiveres av den grunn?

Det ble arkivert rekordmange cacher i 2012, hadde vært veldig kjekt om det tallet ble mye lavere i 2013 :)
Som utlegger har jeg ikke ting plassert som beskrevet her uansett, men som cacher vil jeg veldig gjerne at det er cacher jeg kan finne i 2013 også!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Raggsokk » ons 09 jan 2013 16:09

Ellinormor skrev:Jeg har ikke vegring for multi.
Jeg siktet til de som skal besøke cachen; statistikken viser at det er langt færre som prøver seg på en multicache enn en tradisjonell cache. Trolig fordi en multi er (noen ganger feilaktig) forbundet med høyt tidsbruk, lange avstander og vanskelige utregninger (i fagmiljøet kjent som addisjon og subtraksjon :twisted: ). En annen forklaring er muligens at langt fra alle app-geocachere vet hvordan de legger inn finalekoordinater. Derfor gikk tipset mitt på å skrive noe om samlet avstand eller antatt tidsbruk i beskrivelsen (gjerne den korte) så kanskje flere gjør et forsøk på å finne den.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Makuta Teridax » ons 09 jan 2013 16:24

thomfre skrev:
Makuta Teridax skrev:I tillegg er det flere med el-kompetanse som fraråder enhver cache som ser ut som en ordentlig koblingsboks.
Er det bare koblingsbokser som er skrudd fast som er problemet, eller er koblingsbokser som ligger under en stein også ett problem?
Jeg har ikke mer el-kompetanse enn folk flest, så jeg bare videreformidler det jeg har fått fra dem som vet mer enn meg, men spør gjerne en elektriker om slike cacher er en god idé og post svaret her.
thomfre skrev:Å skru fast ting til ting man ikke selv eier er vel generelt en uting uansett, men når det først er gjort trenger vel ikke det bety at cachen må arkiveres av den grunn?
I utgangspunktet betyr det at cacheoppføringen i det minste skal deaktiveres frem til cachen er flyttet eller fjernet, hvis den er skrudd fast uten tillatelse.
thomfre skrev:Det ble arkivert rekordmange cacher i 2012, hadde vært veldig kjekt om det tallet ble mye lavere i 2013 :) Som utlegger har jeg ikke ting plassert som beskrevet her uansett, men som cacher vil jeg veldig gjerne at det er cacher jeg kan finne i 2013 også!
Det ble også publisert rekordmange cacher i 2012. Det ble publisert mange flere enn det ble arkivert. Det ble publisert 40–50 % flere enn i 2011. Det ble publisert 4–5 ganger så mange cacher som du har funnet i hele din cache-karrière. Og du har fremdeles rundt 25 tusen cacher i Norge å finne.

Du har nok av cacher å ta av, og om du ønsker færre arkiveringer, bidra til at nye cacher legges ut på en fornuftig måte og at eksisterende cacher flyttes eller forandres slik at de også har en fornuftig plassering.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av thomfre » ons 09 jan 2013 16:38

Makuta Teridax skrev:Det ble også publisert rekordmange cacher i 2012. Det ble publisert mange flere enn det ble arkivert. Det ble publisert 40–50 % flere enn i 2011. Det ble publisert 4–5 ganger så mange cacher som du har funnet i hele din cache-karrière. Og du har fremdeles rundt 25 tusen cacher i Norge å finne.

Du har nok av cacher å ta av, og om du ønsker færre arkiveringer, bidra til at nye cacher legges ut på en fornuftig måte og at eksisterende cacher flyttes eller forandres slik at de også har en fornuftig plassering.
Jeg tror du har misforstått meg litt, jeg har nok forklart meg for dårlig...

Jeg mener overhode ikke å støtte dårlige plasseringer, og jeg bidrar til at nye cacher legges ut fornuftig.

Men, når cacheeiere stadig får beskjed om at det ene etter det andre ikke er greit, da blir de til slutt lei - og så arkiverer de selv det de har igjen. Det er det flere som har gjort, og jeg er redd det blir flere. Det stopper også folk i fra å legge ut nye cacher.

Kanskje man heller bør kontakte cacheeier når man finner en cache man syns er tvilsomt plassert? Needs archived / melding til reviewer bør komme etter det. Resultatet blir det samme, men man gir cacheeier en sjanse først, og cacheeier slipper å irritere seg over å få cachen sin deaktivert.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av sven-egil » ons 09 jan 2013 16:38

Det jeg reagerer på når det kommer til strøm og koblingsbokser er koblingsbokser på vegger, trafoer, strømskap o.l. som utgir seg for å være en ekte installasjon.
En koblingsboks på et tre, under en stein o.l. er ikke det samme.

En annen "artig sak" er den som ser ut som en TV-kabel.
Skru den fra hverandre og cachen er inni.
Er jo litt kjedelig om det skulle være en TV-kabel og hele nabolaget mister signalet....
Slenger ved et bilde av en slik.
kabel cache.jpg
kabel cache.jpg (101.09kiB)Vist 14873 ganger
kabel cache 2.jpg
kabel cache 2.jpg (72.27kiB)Vist 14873 ganger
Disse er vel ikke spesielt smart å bruke???
Eller?

Så har vi de boksene som virkelig skal være ekte:[
attachment=0]koblinsboks.jpg[/attachment]
Komplett med rør og alle herligheter....

Alle disse bildene er lånt fra sjapper som selger ferdige cacheboks løsninger....

Som Elektriker må jeg si at jeg blir ganske bekymret....
Man forsøker å få folk til å tenke bittelitt sikkerhet....

Det jeg egentlig ber om i innleggene i denne tråden er at folk tenker litt!
Er det lurt med en cache i skolegården?
Er det lurt med en nano på trafoen?
Er det lurt med koblingsbokser plassert "naturlig", altså på vegger, trafoer, el-skap o.l.
Bør cachen kamufleres som ledninger man skal demontere, eller trekke ut av et hull i en stolpe/vegg o.l.?

Jeg håper en saklig diskusjon og en liten bevisstgjøring kan forhindre ulykker og selvfølgelig et forbud eller strengere regler.
Det er vel ikke dumt om man snakker litt sammen om problemet, eller sender en HYGGELIG e-post til en cache-eier med råd eller forslag til forbedringer om man finner noe som virker skummet eller ekkelt.
Eller i ytterste fall innrapporterer en farlig cache.

Det er bedre om en cache-eier blir sur, en at en geocacher fant "feil boks" og ble kvestet for livet eller ikke er blant oss lenger.

Kan nevne at de aller fleste jordfeil på elektriske anlegg er på utendørs installasjoner slik som veilys, kabelskap o.l. og ikke i de private hjem.....
Og det bør muligens gi folk bitte litt å tenke på når det kommer til plassering av en cache. (og i jakten etter en cache)
Vedlegg
koblinsboks.jpg
koblinsboks.jpg (106.6kiB)Vist 14873 ganger
Bilde Bilde Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av E-Lie » ons 09 jan 2013 16:47

[/quote]
Kanskje man heller bør kontakte cacheeier når man finner en cache man syns er tvilsomt plassert? Needs archived / melding til reviewer bør komme etter det. Resultatet blir det samme, men man gir cacheeier en sjanse først, og cacheeier slipper å irritere seg over å få cachen sin deaktivert.[/quote]

Jeg sender ALLTID en melding til eier, om mulig på eiers språk, og gir også ganske tydelig beskjed om at jeg avventer svar med klar tidsfrist. Først da synes jeg det er greitt å be om arkivering.
Unntaket er den ene gangen jeg fant en jeg opplevde som livsfarlig.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av Viking_Princess » ons 09 jan 2013 18:39

Men, når cacheeiere stadig får beskjed om at det ene etter det andre ikke er greit, da blir de til slutt lei - og så arkiverer de selv det de har igjen. Det er det flere som har gjort, og jeg er redd det blir flere. Det stopper også folk i fra å legge ut nye cacher.
Det de stadig får beskjed om, er jo allerede gjeldende regler, og som man burde ha visst ikke er sikkert/bra/lov!
Hvis det stopper folk fra å legge ut flere slike cacher, bra!!!
Det er jo poenget, å luke vekk de som er dårlig plassert og ikke lovlige.
Og hvis dette tvinger folk til å tenke nytt og finne på andre ting, hvorfor ikke?
Dette blir det jo bare mer spennende og nytenkende cacher fra, som er lov og ikke farlige, synes nå jeg :)
Bilde

thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av thohar » ons 09 jan 2013 18:59

Hva blir det neste - en cache kamuflert som en blindgjenger :?:

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Hvorfor må det være slik?

Legg inn av mariusno » ons 09 jan 2013 19:03

Effekten av det sven-egil beskriver har jeg allerede sett. E-verkets antenne tilkoblet en strømmåler ved et returpunkt, ble vandalisert på det groveste. Cachen er nok gjemt like ved etter hva jeg har sett ut ifra loggene.

Svar