Oslo regionens adventskalender 2012

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum
Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av BosseG » ons 05 des 2012 20:43

pilt73 skrev:En av grunnene er at jeg da får på klokkeslettet som jeg syns er ok å se, for når jeg har gått en runde og tatt et par fire-fem stykker, så har jeg alltid glemt når jeg startet turen. Da kan jeg enkelt gå tilbake og se når jeg tok den første og den siste og kan da finne ut om jeg er fornøyd med lufteturen eller om jeg skal ta noen fler.
Hvilken telefon bruker du? Med iphones utmerkede GC-app kan du lagre en logg eller field note på telefonen, for å sende den ved senere anledning. F.eks. når du er tilkoblet et trådløst nettverk. Du kan sjekke de lagrede loggene/field notes for å se dato og klokkeslett, og du kan også redigere dem før du sender dem inn.
pilt73 skrev:En annen grunn er at jeg ikke visste at man kunne logge via pc'n hjemme senere. Jeg er også redd for at jeg da vil glemme å logge et sted jeg har vært, så jeg liker å gjøre det med en gang.
Kjenner du "field notes"? En "field note" er en logg som ikke er registrert i databasen, men som ligger i geocaching.com i påvente av at du redigerer den på datamaskinen og sender den til registrering. Geocachings apper på de telefoner jeg har brukt, har valget å sende som "ekte logg" eller "field note". Jeg pleier som regel å lage korte field notes ("Funnet", evt med noen stikkord) på stedet, lagre dem lokalt på telefonen, laste dem opp når jeg kommer til et trådløst nett, for så å gå inn med PCen, redigere field notes og sende dem som logg.
Bilde

Team_Halvorsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:33
Registrert:ons 14 nov 2012 22:24

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Team_Halvorsen » ons 05 des 2012 23:47

Nå er jeg også en nybegynner, men hvordan får dere beskjed om at cacher er lagt ut? Altså: Hvor melder man seg på sms eller lignende?

Prancin'pig Potter
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:fre 26 mar 2010 08:14
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Prancin'pig Potter » tor 06 des 2012 00:19

Svar til Team_Halvorsen: les på geocaching.com i help for Premium memberships seksjon 1.5 om "instant notifications".

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av pilt73 » tor 06 des 2012 00:52

Hvor er dagens cache? *hyper* :mrgreen:
BosseG skrev:Hvilken telefon bruker du? Med iphones utmerkede GC-app kan du lagre en logg eller field note på telefonen, for å sende den ved senere anledning. F.eks. når du er tilkoblet et trådløst nettverk. Du kan sjekke de lagrede loggene/field notes for å se dato og klokkeslett, og du kan også redigere dem før du sender dem inn.
Jeg har sett det, men ikke tenkt over hvordan den fungerer. :p Men brukte den tidligere i dag på Julestria. Den er i grunn veldig oversiktelig når jeg først tenker over det. (Se bildet.) Jeg har Samsung s2.
Vedlegg
logg.jpg
logg.jpg (20.54kiB)Vist 11359 ganger

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av cachepus » tor 06 des 2012 10:07

Hva med å la Lottottekningen foregå blant de som har logget innen midnatt? Da har man ikke like stor hast med å få unna loggingen med en gang for å rekke å være blant de N første, men man må likevel få unna loggingen samme dag (hjelper trege loggere som feks meg).

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av mamoreb » tor 06 des 2012 12:07

Evt innen midnatt eller etter 25 funn-logger - det som inntreffer sist. Etter det jeg kan se er det foreløpig ikke kommet 25 logger på gårsdagens luke. Men jeg har forståelse for at reglene for i år er fastlagt. Dette kan jo vurderes til neste år.

Flott innsats av alle sammen (både utleggere, finnere og poenggeneraler) så langt!
Bilde

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av pilt73 » lør 08 des 2012 15:23

Dette er da så utrolig koselig og moro! Gøy å treffe mange ved cachene (du må hilse selv om jeg ser aldri så opptatt ut, FrodeBS :wink:) og deilig med velfylte cacher for søtmonser som meg (og ungene). Det kommer til å bli skikkelig nedtur i januar når jeg må finne mine daglige cacher selv igjen og tusle rundt alene... :euuuh:

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av mamoreb » lør 08 des 2012 22:38

Som denne lottotrekningen trekker ut, da... :)
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av mamoreb » lør 08 des 2012 23:18

Ble ikke rik i dag heller... Men kanskje jeg ble det på torsdag? :)
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av E-Lie » lør 15 des 2012 11:46

Mulig jeg har vondt for det, men dagens luke i kalenderen har jeg liten tro på at jeg gidder å ta.
Grunner:
1. litt utenfor hva som var ønske fra kalenderstarter.
2. Jeg har ikke svart belte i googling.
3. Aner ikke særlig mye om filmer.
4. Lite barnevennlig. Selv noen av bildene er ufyslige.
Jada, surmaget kritikk, men dette er ikke verken enkelt med høy IQ eller all verdens tid til å forsøke å løse oppgaven. Normalt liker jeg å bryen meg på "umulige" oppgaver.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av sven-egil » lør 15 des 2012 13:41

Bare julefilmer....

Barneskirenn skulle jeg tro....
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
LUDO
Bruker
Bruker
Innlegg:182
Registrert:ons 02 des 2009 15:20
Sted:Lindeberg, Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av LUDO » lør 15 des 2012 13:47

Med mindre man sitter i bilen, i Maridalen, med kun mobil og Edge-dekning tar det ikke mange minutter å finne frem til koordinatene.
Bilde Bilde
Bilde

utpaaturaldrisur
Bruker
Bruker
Innlegg:133
Registrert:lør 21 nov 2009 20:18

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av utpaaturaldrisur » lør 15 des 2012 13:48

Ellinormor skrev:Mulig jeg har vondt for det, men dagens luke i kalenderen har jeg liten tro på at jeg gidder å ta.
Grunner:
1. litt utenfor hva som var ønske fra kalenderstarter.
2. Jeg har ikke svart belte i googling.
3. Aner ikke særlig mye om filmer.
4. Lite barnevennlig. Selv noen av bildene er ufyslige.
Jada, surmaget kritikk, men dette er ikke verken enkelt med høy IQ eller all verdens tid til å forsøke å løse oppgaven. Normalt liker jeg å bryen meg på "umulige" oppgaver.
Neida, jeg har ingen problemer med dagens geocache. Temaet er jo veldig i tiden og vansklighetsgraden er satt til 2 1/2 som langt innenfor hva jeg tenkte på ifm 140 i IQ eller svart belte i google. Det er alltid vanskelig å treffe alle i mysterier, men jeg er ganske sikker på at geocacheeier eller finnere er rause med hint nå i adventstiden. For ikke å snakke om familiemedlemmer, naboer, kollegaer eller andre kiniointeresserte. Jeg er ganske sikker på at oppgaven ikke er umulig å løse med "a little help from your friends". Lykke til :)

Brukeravatar
TrulsHE
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:søn 23 okt 2011 21:47
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av TrulsHE » lør 15 des 2012 14:38

Jeg kjente bare til én av filmene. En annen av dem viste det seg at jeg hadde sett (som den eneste), uten at jeg kjente igjen den med en gang. Allikevel tok det bare 9 minutter før jeg og _oruG hadde funnet ut av alle unntatt den siste.
Ett eneste Google-søk og første treff på det ga en del svar. Videre var det veldig greit å finne ut flere ting i den store filmdatabasen på nett...
Oppgaven bør altså absolutt ikke være uløselig selv uten å kjenne til noen filmer eller navn på skuespillere.

Men dette med barnevennlighet og ufyselige bilder kan jeg kanskje se at det er noe i.
Bilde

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av pilt73 » lør 15 des 2012 16:17

Her var det bare d og f jeg ikke hadde sett (tror jeg), men det gikk fort å google det.

Jeg tenkte ikke så mye over bildet av Mr. Willis og at det ikke var bra for barn, men det kunne kanskje vært byttet ut med et fra Home alone-filmene? De har jo blitt juleklassikere de også.

Jeg syns i hvert fall at denne oppgaven var morsom. Jeg liker at de ikke er for vanskelige, for da stopper det helt opp for oss nybegynnere. Jeg vurderte å spørre min filmglade mann om hjelp på de to filmene nevnt over, men jeg klarte det enkelt selv. Tipset er kanskje å google på engelsk og velge å se på bilder i stedet for nettsteder? Sånn fikk i hvert fall jeg opp bilde av julenissen og han gutten på fanget, selv om han ikke satt på fanget på akkurat det bildet jeg fant. :wink:

Svar