Oslo regionens adventskalender 2012

Svar
hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:
Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av hkaspenberg » søn 02 des 2012 16:28

Synth75 skrev:Wow, 39 funnet-logger etter første dag (og sikkert en del god del som ikke har fått logget på nett enda). Det er mange som tok turen helt opp til Tryvann for første luke! Ser ut som folk setter pris på opplegget :)
Synd jeg ikke får være med i år. Jeg får heller følge med på dere andres gleder på litt avstand.
Ja absolutt! God sjokolade var det også!

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
Aina
Junior
Junior
Innlegg:93
Registrert:søn 02 des 2007 23:20

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Aina » søn 02 des 2012 20:36

Ikke en sjokolade igjen i Xmas#1 boksen idag, den var bunnskrapet - og vel så det ;-)

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av ninad » søn 02 des 2012 21:35

Du kan få min, glemte å spise den.
Bilde Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av E-Lie » man 03 des 2012 15:25

Og vi som lot være å ta, da! Var en igjen da vi var der!

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender

Legg inn av sven-egil » man 03 des 2012 16:14

utpaaturaldrisur skrev:
pilt73 skrev:
utpaaturaldrisur skrev:Jepp, sånn er det, Ludo. For å være med i Lotto trekningen må man være blant de 25 første som har logget på nettet.
Men skulle man ikke få ett poeng hvis man logget på samme dag som den ble lagt ut også? Det vil ikke alltid være lett å bli blant de første om cachene legges ut kl. 9 og man ikke kan dra fra jobb før 16.
Det er viktig å skille mellom årets adventscacher som premierer FTF og funn samme dag med henholdsvis 3 og 2 poeng og Lotto konkurransen. Lotto konkurransen er som nordreaker beskriver, kun flaks og timing. Her er det kun viktig at man er blant de 25 første funn-loggerne på geocaching siden (ikke i loggboken på stedet).

Hvorfor akkurat 25 funn? Vel, ut i fra fjorårets funn fant vi ut at 25 kunne være et greit antall. Etter gårsdagens folkevandring opp i høyden kan det se ut til at man må være kjapp med å logge på nettet også (noe Sven-Egil også kommenterte). Reglene blir nok stående i år, men hvis engasjementet holder seg gjennom adventstiden får vi se om vi ikke må revidere antallet til neste.
Da har jeg logget min første smilefjes fra mobilen for å ha et "lodd i lotto greiene"

Føler meg skitten langt inn i logge-sjelen :(

Har selvfølgelig redigert loggen, men synes synd på cache-eiere som får disse dølle lottologgene tilsendt på e-post.

Føler egentlig ikke for å gjøre dette en gang til....
Bilde Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av Synth75 » man 03 des 2012 16:59

Jeg er enig i at redigeringen av logger ikke er særlig morsomt for cacheeiere og andre som følger loggene. Et par adventcacher havnet innenfor min notificationsirkel i Nordmarka og jeg ser at det ramler inn masse sånne logger på de.

Men, Sven-Egil, det finnes alternativer. F.eks enten dropp lottojaget, eller logg skikkelig via mobil. Jeg hadde nok logget en endelig logg i bilen og lagt inn bildene hjemme senere... Ikke for sånne "logger mer utfyllende senere..." Siden jeg ikke er for det, hadde jeg for min del latt være å gjøre det sånn.

Det ble uansett kanskje en litt uventet bieffekt av reglene?

Adventcachingen i Oslo ser ut til å være mer populær enn noen gang, så det er tydelig at de fleste synes det er stas. Flott jobb av Utpåtur.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av sven-egil » man 03 des 2012 17:11

Som jeg skrev, det frister ikke til gjentagelse....å logge dølt.
Selvfølgelig kan jeg knote på mobil, men det frister mer å logge fra heimen :)
En mulighet er vel å bare skrive "Lotto"

Det er veldig synd at bi effekten blir korte logger og så en Edith Piaf hjemme, nå har vi jobbet for gode logger.
Og har en kampanje for nettopp slike logger.
Hvis en mindre erfaren ser på de siste 20-25 loggene av en nypublisert xmas cache, så ser det ut som at TFTC osv er slik de erfarende og ivrige logger...
Noe som fulstendig dreper "Den gode logg kampanjen" :(

At adventscaching i Oslo er populært er helt konge!
De lokker til og med folk fra provinsen/Gokk inn til storbyen :wink:
Selv jeg uten ifra provinsen finner glede av slike flotte bokser og jeg takker selvfølgelig alle som arrangerer og som legger ut de flotte juleboksene. :D
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
LUDO
Bruker
Bruker
Innlegg:182
Registrert:ons 02 des 2009 15:20
Sted:Lindeberg, Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av LUDO » man 03 des 2012 20:17

Jeg er enig med de siste her. Kjedelig å lese sånne logger, men jeg vil ikke legge for mye i det. Kommer nok til å logge fullt og helt den første gangen heretter. Sååå travelt er det jo ikke.
Bilde Bilde
Bilde

utpaaturaldrisur
Bruker
Bruker
Innlegg:133
Registrert:lør 21 nov 2009 20:18

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av utpaaturaldrisur » man 03 des 2012 21:45

Jeg registrerer at Lotto konkurransen kan ha fått et utilsiktet handlingsmønster når det gjelder logging. Det var selvsagt aldri min intensjon å motivere til TFTC logging. Heller det motsatte, siden vi også har en konkurranse gående for beste logg.

Noe av årsaken skyldes selvsagt antallet funn som starter "funn-logg kulene" til å trille ned i "utplukkingsmaskinen". Jeg kan i ettertid se at 25 funn kanskje er i underkant. Nå skal det også sies at raten for antall funn gikk nedover utover adventstiden i fjor, slik at jeg tror det er lurt å se det hele an litt før endelig konklusjon kan trekkes.

En annen ting som registreres er at de som logger korte logger "on site" er flinke til å oppdatere loggene sine når de kommer inn i varmen.

Jeg er imidlertid interessert i å få andres kommentarer, spesielt adventscacheeiere, for å høre deres synspunkter/innspill.

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av pilt73 » tir 04 des 2012 22:55

Jeg er ikke så gammel i dette gamet ennå, men har jo gjort meg opp noen meninger likevel. Siden jeg bruker mobilen som gps, så har jeg også logget funnene "på post". En av grunnene er at jeg da får på klokkeslettet som jeg syns er ok å se, for når jeg har gått en runde og tatt et par fire-fem stykker, så har jeg alltid glemt når jeg startet turen. Da kan jeg enkelt gå tilbake og se når jeg tok den første og den siste og kan da finne ut om jeg er fornøyd med lufteturen eller om jeg skal ta noen fler. :P

En annen grunn er at jeg ikke visste at man kunne logge via pc'n hjemme senere. Jeg er også redd for at jeg da vil glemme å logge et sted jeg har vært, så jeg liker å gjøre det med en gang. Dette gikk veldig greit i sommer og høst, men akkurat nå er det veldig kaldt og det er umulig å taste med vantene på. (En geocacher bør kanskje ha jegerhansker/fiskehansker med hull til tommel og pekefinger?) Selvfølgelig kan man logge i bilen, men det er ikke alltid bilen er i nærheten hvis man går en runde og tar fler og da har man brått glemt hva man opplevde og tenkte da man kom til de forskjellige cachene. *old*

Når det gjelder nye cacher og FTF, så må jeg si at akkurat da er det litt spennende at den som har vært der IKKE signerer med en gang. Jeg har selv lett etter et par sånne som ikke har blitt registrert som funnet ennå, så jeg har vært gira på å finne den selv. Men når jeg har kommet frem, så har det stått et navn eller fler der alt. Hadde de logget på stedet, så ville jo noe av spenningen ha forsvunnet.

At det akkurat under adventscachekonkurransen bare blir logget litt på stedet syns jeg egentlig ikke gjør noe. Nå får jo ikke jeg noen mail hver gang noen logger disse som funnet, så jeg vet ikke hvordan det er for cacheeierne, men jeg har jo gått inn i løpet av kvelden for å lese hva folk har skrevet og hvem som har vært der, og det syns jeg er morsomt. Det kan jo cacheeierne også gjøre? Men det som hadde vært kjekt er om alle som er med på denne adventskalenderen hadde tatt med klokkeslettet de er ved cachen i loggen sin. Sånn som trøkket ble på de to første (kanskje fordi det var helg?), der man ramlet borti flere andre cachere, så er det gøy å se om de du ser "lusker rundt", som går bort fra eller mot cachen er cachere eller ei. Jeg leste en logg om noen som satt på bussholdeplassen ved xmas#2 som hadde sett en dame gå over veien, men at bussen hadde kommet før hun var over. Jeg har på følelsen at det kan ha vært meg, men hadde det stått et klokkeslett, så hadde jeg jo visst at de jeg så satt og ventet på bussen ikke var "vanlige folk" men gale cachejegere som meg. Og jeg som trodde jeg var så diskret... ;)

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av whoelse » ons 05 des 2012 10:40

Det er flere som har lurt på om det blir reflekser i skogen i år som i tidligere år så jeg tenkte at det var greit å sende ut info her:

Det blir dessverre ikke noen "Darkest Nights" cache i år :(

:D ... MEN det blir en cache, uten reflekser på et sted "med mening" og ikke bare i en busk i skogen. Og kanskje ikke bare en plastboks...

Begrunnelsen for hvorfor det ikke blir noen eventyrskog i år har jeg skrevet tidligere. Det er /har vært for mye aktivitet i området så det ligger søppel og rot både her og der - samt at de bygger tunnel for Vettakollen Høydebasseng og annleggsområdet blir større og større og lyser snart opp i en kilometers omkrets - for ikke å snakke om bråket fra viftene :shock: Så både skogens konge og sukkerfeen har tatt med seg eventyrskogen og stukket av og jeg har ikke greid å finne dem igjen... Kan jo håpe at alt byggearbeidet er ferdig og at skogen er litt mer ryddig neste år så magien igjen kan dukke opp...
Bilde

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av pilt73 » ons 05 des 2012 18:17

Er det bare jeg som ikke finner dagens xmas?

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av ninad » ons 05 des 2012 18:22

Jeg har ikke lett, for jeg vet ikke hvor jeg skal lete! :lol:
Bilde Bilde

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av pilt73 » ons 05 des 2012 18:24

ninad skrev:Jeg har ikke lett, for jeg vet ikke hvor jeg skal lete! :lol:
:p Jeg så at formuleringen ble litt dum. Men da er det ikke bare jeg som ikke har fått beskjed om at den ikke er lagt ut ennå, altså. Ikke har jeg klart å søke opp noe heller, så da er det bare å vente. 5,5 timer igjen, så det kommer til å bli skikkelig folksomt rundt cachen i kveld. (Eller tomt, for alle sitter foran peisen.)

AAHydeAndSeek
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 27 jul 2009 20:11

Re: Oslo regionens adventskalender 2012

Legg inn av AAHydeAndSeek » ons 05 des 2012 18:33

Og der var den, Løp....... :? :?
Bilde

Svar