Legge inn koordinater på Iphone?

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa
Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av ninad » man 26 nov 2012 15:22

Jeg har løst en mystery, men har ikke med den vanlige gps-en. Går det an å legge inn koordinater på Iphonen, i Groundspeak-appen? Jeg vet hvordan jeg kan se koord på min nåværende posisjon (trykke på flagget over kartet når jeg navigerer til en cache), men det jeg så legger inn forsvinner når jeg trykker "ferdig".

Evt om det finnes andre metoder med den såkalt smarte telefonen?
Bilde Bilde

Brukeravatar
CSundseth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tor 14 jun 2012 22:03

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av CSundseth » man 26 nov 2012 16:40

Hvis du etter at du har trykket på det flagget, trykker på lengdegrad eller breddegrad, så får du mulighet til å endre det som står der. Etter at du har endret begge, så trykker du på ferdig, da kommer det et gult flagg på kartet som viser de koordinatene du oppga
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av ninad » man 26 nov 2012 17:01

Sannelig. NÅ, en time etterpå, ser jeg det gule flagget. Tar tydeligvis litt tid før det manifesterer seg.

Punktet kan gis et navn. Hvor finner jeg det igjen senere? Ved å åpne akkurat den cachen?
Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av BosseG » man 26 nov 2012 17:08

Ved å åpne akkurat den cachen, ja.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av BosseG » man 26 nov 2012 17:12

Ved å peke på det gule flagget, får du en meny hvor du kan velge "set as target", og da viser kart og kompass dit i steden for de publiserte koordinatene. Går du bort fra kartet/kompasset, må du gjenta "set as target" når du er tilbake der.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av ninad » man 26 nov 2012 18:18

Jeg får to valg når jeg trykker på flagget: Sett som nåværende posisjon og Sett som posisjon for cachen. Ved sistnevnte flyttet flagget seg til det som er cachens oppgitte koordinater, ikke særlig nyttig når det er en mystery (de jeg la inn, var jo løsningen).

Ved å sette som nåværende posisjon hoppet den fra å inneholde løsningskoordinatene til stedet jeg nå sitter.

Så da er spørsmålet: Hvor trykker du for å få opp den targetmuligheten du nevner?
Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av BosseG » man 26 nov 2012 20:07

ninad skrev:Jeg får to valg når jeg trykker på flagget: Sett som nåværende posisjon og Sett som posisjon for cachen. Ved sistnevnte flyttet flagget seg til det som er cachens oppgitte koordinater, ikke særlig nyttig når det er en mystery (de jeg la inn, var jo løsningen).

Ved å sette som nåværende posisjon hoppet den fra å inneholde løsningskoordinatene til stedet jeg nå sitter.

Så da er spørsmålet: Hvor trykker du for å få opp den targetmuligheten du nevner?
Når du har laget din nye waypoint, og kommer tilbake til kartet, har du fått en liten gul flagg der. Pek og hold på flagget (i kartet). Da får du opp en liten boks med en pil på høyresiden. Pek på pilen, og da får du opp en meny med bl.a. valget "set as target".
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av ninad » man 26 nov 2012 20:28

Nei, ikke hos meg. Når jeg trykker på pilen, får jeg valgene Slett veipunkt og rediger veipunkt. Velger jeg rediger, kan jeg endre navn og tall (koordinatene), samt de to Sett som...-valgene jeg beskrev over.
Bilde Bilde

GS64
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:man 27 feb 2012 11:04

Re: Sv: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av GS64 » man 26 nov 2012 21:09

ninad skrev:Nei, ikke hos meg. Når jeg trykker på pilen, får jeg valgene Slett veipunkt og rediger veipunkt. Velger jeg rediger, kan jeg endre navn og tall (koordinatene), samt de to Sett som...-valgene jeg beskrev over.
Samme version?

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av ninad » man 26 nov 2012 21:35

5.0.1
Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av BosseG » man 26 nov 2012 21:38

Det kommer litt an på hvilken type kart du har valgt, pussig nok. Med topografiskt kart får du nok de to menyvalgene, men da er faktisk det gule flagget allerede valgt som "target". Det skjer når du peker på det gule flagget (i kartet). Med "street map" får du tre menyvalg, hvorav "set as target" er et. Nå har min eplefon iOS 5, har ikke oppgradert til iOS 6, som har et elendig kartsystem. Vet ikke om iOS 6 gir annen adferd i cache-appen.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av ninad » man 26 nov 2012 22:02

Ikke annet enn at jeg synes navigeringen er blitt helt elendig. Sier 43 m når jeg står ved målet og sånt no.

Skal sjekke det med kartvalg!
Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av BosseG » tir 27 nov 2012 07:15

Min 4GS er rask i respons og har meget god presisjon. Min kone har makan til telefon, noen måned eldre, og der er geocaching-appen treig i oppstart og sån passe responsiv når'n først er i gang. Mulig at det kan være forskjell i hardware på tilsynelatende identiske telefoner, med samme versjoner av OS og app. Hvis du har mulighet, ville det kanskje være verdt et forsøk å nedgradere til iOS 5.
Bilde

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av ninad » lør 01 des 2012 08:49

Å ned gradere høres litt fiklete ut, men er kanskje verdt forsøket. Hvordan gjøres det (jeg har jo bare svart Ja til oppgradering)?

Nå har jeg skiftet kart i appen, men det kommer ingen andre menyvalg.
Bilde Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Legge inn koordinater på Iphone?

Legg inn av BosseG » søn 02 des 2012 00:28

ninad skrev:Å ned gradere høres litt fiklete ut, men er kanskje verdt forsøket. Hvordan gjøres det (jeg har jo bare svart Ja til oppgradering)?
Google etter "iphone downgrade ios 5 6". Masse treff og beskrivelser.
Bilde

Svar